ועדת המשנה לספורט של ועדת החינוך בכנסת דנה היום (שני) באירועי סדרת גמר הפלייאוף בין מכבי ת"א להפועל ת"א שהייתה גדושה באירועי אלימות, מופעי אבוקות ותחושה כללית של אובדן שליטה. נציגי מכבי ת"א, היו"ר שמעון מזרחי והמנכ"ל עדלי מרכוס, הגיעו לדיון ומזרחי אף נשא דברים, אך להפועל ת"א לא הייתה נציגות. הסיבה: לטענת אנשי המועדון, הם הוזמנו לדיון רק אתמול בשעות הערב.
הדיון נערך היום תחת הנושא "גזענות ואלימות אוהדים", והשתתפו בו בין השאר ראשי ענף הכדורסל – יו"ר האיגוד עמירם הלוי, יו"ר מינהלת הליגה ארי שטינברג, וכך גם ראשי מכבי ת"א. לדברי גורם בהפועל ת"א, רק בערב שלפני כן, בשעה 19:30, יצר איתם קשר נציג מטעם הוועדה כדי לברר אם הוזמנו ואם בכוונתם להגיע לדיון, ואלה השיבו כי לאור השעה המאוחרת וההתראה הקצרה לא יספיקו להתכונן לדיון בבוקר בירושלים ולהגיע כדי להציג את עמדתם.
2 צפייה בגלריה
רמי כהן
רמי כהן
לא הספיקו להתכונן לדיון בשל הפנייה המאוחרת. רמי כהן
(צילום: יאיר שגיא )
שמעון מזרחי אמר בדיון: "הכתובת על הקיר. אני לא מדבר על הקריאות 'שמעון מזרחי, תתאבד', כי זה מכוון אליי אישית. הנכדים שלי באים אתי למגרש ואני לא צריך לתאר איך אני מרגיש. כשהמשקיף כותב שיש קריאות 'שתהיה שואה למכבי', 'מכבי אושוויץ', אני חושב שאין לזה בכלל מקום. אבל כשמגיעים לדרבי ומדליקים 40 עד 70 אבוקות, וחלק מהן דולף למטה והרשת מתחילה לבעור, זה לא ייתכן בכלל. וזה בתוך המגרש, כשיש 250 שוטרים ו-250 סדרנים".
בהמשך הקריא מזרחי מכתב ששלחה לו אמא של אוהד צעיר שבו תיארה כיצד בנה הותקף על-ידי אוהדי הפועל ת"א בסיום המשחק הראשון בסדרה: "מדובר בשלושה נערים בני 16 עד 18 שרק רצו לעודד את הקבוצה בדרבי התל-אביבי. הם ראו את קבוצתם מנצחת ורק רצו לעשות את הדרך חזרה לצפון. לרוע מזלם הם נתקלו בחבורה של אוהדי הקבוצה היריבה, לא אויבים. סתם חבורה של אוהדים. אחד מהם ירק על הבן שלי. ואז הם נתקלו בקבוצה נוספת של אוהדים, שהחלו לתקוף אותם, חבטו בראשו של אחד מהם, הכריחו את הבן שלי להוריד את החולצה שכנראה לא הייתה בצבע הנכון מבחינתם, ולאחר שסירב חטף אגרופים לפנים. לפני שהבין מה קרה, הוציאו סכין לעברו".
2 צפייה בגלריה
אבוקות ביציע
אבוקות ביציע
אבוקות ביציעי הפועל ת"א
(צילום: יאיר שגיא)
מזרחי הבהיר כי קבוצתו פנתה מספר פעמים בבקשה למנוע כניסת אוהדי חוץ במשחקי הדרבי עם הפועל ת"א, אך לא זכה למענה. "באוקטובר 2022 כתבנו מכתב לאיגוד הכדורסל ולמינהלת הליגה וביקשנו לקבוע שבמשחקי דרבי אוהדי מכבי ת"א לא יגיעו לדרייב-אין ואוהדי הפועל ת"א לא יגיעו להיכל מנורה. כדי למנוע אסונות. בשביל קדושת החיים היא מעל ומעבר. לצערי, לא זכינו לאוזן קשובה", אמר מזרחי. "ב-15 במאי, לאחר אחד הדרבים, כשראינו שהדבר עשוי לגרום לסכנת חיים ואנחנו כבעלים לא יכולים יותר לקחת אחריות - לא אזרחית ולא פלילית - פנינו שוב ולא זכינו לתגובה. שלשום שלחתי עוד מכתב, לא זכיתי עדיין לתגובה. אני חושב שלפחות לשנה-שנתיים הקרובות צריך שלא יהיה קהל חוץ, ואז אולי יבינו. זה פוגע בספורט, זה פוגע בהכל. אנחנו לא יכולים לקחת אחריות".
יו"ר מינהלת הליגה ארי שטינברג אמר על אירועי הדרבי: "אף אחד לא יכול להתעלם ממה שקרה. כולם היו אשמים בכל התהליך. לא היה מבוגר אחראי בסיפור הזה. אם הפרדת קהלים זו הדרך היחידה כדי שנעצור את הטירוף הזה – נפריד קהלים. כל גפרור קטן מדליק כאן כל דבר. הטירוף קיים לאורך כל הגזרה, ברור שזה יזלוג לספורט. מה שלא היה קודם זה האבוקות, זה יכול להיות אסון. באותו משחק האבטחה עלתה כמה מאות אלפי שקלים. זה לא רק המשטרה. גם כשיש מעצרים, אחר כך משחררים אותם. המינהלת לא אחראית על המשמעת, יש לה כלים מוגבלים. היא יכולה לטפל מול הקבוצות. אנחנו לא נחנך את הקהל. לבד לא נצליח. אנחנו צריכים את המשטרה והמחוקקים".