חודש לפני נפילתו בקרב מול מחבלים בחאן-יונס, השאיר אוריה איימלק גושן למשפחתו סרטון בו ביקש מהם "לחייך תמיד". "הוא צילם סרטון עבורנו והשביע חבר שלו לשלוח לנו רק אם יקרה לו משהו. לצערנו, קיבלנו את הסרטון", מספר אביו, איוב. "הוא ביקש שנחייך תמיד ושנשמור על השמחה בחיים שלנו, למרות הכאב. אני חושב שהוא אמר את זה בעקבות המראות שראה ב-7 באוקטובר, זה מאוד העציב אותו. הוא אמר שיש לנו שליחות, להחזיר את השמחה לחיים".
ביום שישי האחרון נעשה צעד קטן לעבר הגשמת צוואתו. אוריה, תושב ירושלים, תיכנן להצטרף לקבוצת הכדורסל של העיר שמשחקת בליגת ליב"י - ליגת בית ישראל. הליגה, שהוקמה לפני למעלה מעשור על ידי כמה בני הקהילה האתיופית, מונה כיום 14 קבוצות ברחבי הארץ. היא הוקמה במטרה להנציח את זכר האלפים של יוצאי אתיופיה שניספו בדרכם לארץ ישראל, ובמקביל, לספק לקהילה בישראל רשת חברתית וספורטיבית.
2 צפייה בגלריה
אוריה
אוריה
"אוריה ירושלים" ובני המשפחה. הטקס בסוף השבוע
(צילום: עמית שאבי)
ביום שישי האחרון, בו אוריה היה אמור לחגוג את יום הולדתו ה–22, נערך בהשתתפות משפחתו אירוע לזכרו. במסגרת האירוע התקיים בין היתר טורניר כדורסל חגיגי, ושם הקבוצה שונה באופן רשמי ל"אוריה ירושלים". האירוע נערך תחת הכותרת "החיוך של אוריה", בשל הצוואה שהשאיר.
איוב גושן, אביו של אוריה, מספר על בנו בכאב ובהערכה עמוקה: "הוא רצה מאוד להשתתף בקבוצה, אבל היה עסוק בשירות הצבאי. הוא תמיד שמח לשמוע שיש יוזמות כאלה, לצערנו הוא לא זכה לכך. זה מרגש שהקבוצה קרויה על שמו. זה מייצג את המסירות וההערכה של החבר'ה לאוריה ולחיילים בכלל. אני מודה להם מאוד על כך". איוב מתאר את בנו כמי שהיה אור לה', ממש כפי ששמו מעיד. "בכל מקום שאליו הגיע הוא תמיד היה מורגש. הוא היה אדם של חיבורים וידע להרים את מצב הרוח של מי שהיה זקוק לכך. חברים שלו מהצוות אמרו שאם הוא לא היה שם בשבילם - הם היו פורשים בטירונות. הוא תמיד דאג לחלשים, התנדב וסייע לילדים עם צרכים מיוחדים".
2 צפייה בגלריה
אוריה גושן ז"ל
אוריה גושן ז"ל
אוריה גושן ז"ל
(צילום: פרטי)
בני זייסנו, מייסד הקבוצה בירושלים, מספר: "כשחיפשתי שחקנים, אוריה היה מועמד רציני והיה אמור להיות חלק מהקבוצה אחרי שישתחרר. לצערנו זה לא קרה. חשבנו לקרוא לקבוצה על שמו, זה הדבר הקטן שאנחנו יכולים לעשות לזכרו". כאמור, לליגת ליב"י ישנן כמה מטרות. זייסנו מספר כי, "אחת המטרות היא להנציח ולהוקיר אנשים שתרמו לקהילה". כאחת הדוגמאות הוא מזכיר את ג'ורג' גוטלמן, ניצול שואה ובעלים של חברת תעופה, שהטיס אלפי יהודים מאתיופיה לישראל במסגרת 'מבצע משה'". מטרה נוספת שמובילה את הליגה היא ליצור מסגרת בריאה ופעילה לצעירים: "אנחנו רוצים להרחיק את הנערים מהשוליים ולתת להם מסגרת שתיקח אותם לכיוון החיובי, לא השלילי, ומקום לעסוק בספורט ובבריאות", מסביר זייסנו.
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, התייחס גם לאירוע שנערך: "המוטו של אוריה היה ‘חיוך זה הכוח שלנו’, וצוואתו תמשיך להפיץ את החיוך הזה גם לאלה שלא הכירו אותו. איוב ויפית היקרים, סיפורכם והעשייה שלכם מעוררים השראה. קבוצת 'אוריה ירושלים' תמשיך לספר את הסיפור שלכם, שהוא גם הסיפור שלנו".