זה נגמר בתוצאה 78:63, אבל המספרים מטעים: המשחק בין מכבי ת"א לז'לגיריס קובנה הסתיים בפועל כבר אחרי רבע אחד, שנגמר ביתרון 19 לליטאים.
יש למכבי הרבה נסיבות מקלות. הר שלם של נסיבות כאלה. ראשית, הסגל שלה מוגבל מראש בשל העובדה שלא יותר מדי שחקנים ממש טובים רוצים להגיע לארץ בסכומים שבעליה יכולים לשלם. עכשיו מתווספות הפציעות, והן דווקא של שחקני המפתח. עזבו את זה שג'יילן הורד משחק מצוין וליוואי רנדולף הוא מהיותר טובים שעוד עומדים על הרגליים. בסוף אלה שניים ששיחקו ביורוקאפ ובליגת האלופות בשנה שעברה, וזה לא שהם היו ממצטייני המפעל.
3 צפייה בגלריה
ליוואי רנדולף
ליוואי רנדולף
מהשחקנים היותר טובים של מכבי ת"א עד כה. ליוואי רנדולף
(צילום: ג'ורג'יה קוסטיץ')
דווקא השחקנים מהדרג היותר גבוה הם שנפצעו: וויינן גבריאל, שחקן NBA לא רע שהיה אמור להיות הגבוה המרכזי, ורוקאס יוקובאיטיס, שגם אם היה שחקן ספסל, בכל זאת מגיע מברצלונה. גם ג'ורדן לויד, שהיה אמור להיות ה-כוכב, עזב. מי שמחליף אותו, סייבן לי, הוא אולי כוכב ענק לרמת המפעלים המשניים באירופה, אבל ייקח לו זמן להסתגל ליורוליג. ובלי תמיר בלאט, רוב השכל שעוד נשאר במכבי בעקבות הפציעות – גם נעלם.
ועדיין, היה אפשר לנהל את האירוע טוב יותר. עודד קטש שוב פתח עם הרכב מאוד נמוך. הגארדים, סייבן לי וג'ון דיברתולומיאו, היו נמוכים בהרבה מהשחקנים שעליהם שמרו. הורד תמיד נמוך לעמדה 4 ביורוליג. זה הקשה מאוד על משחק ההגנה. קטש חייב להבין שבהרכב הנוכחי, בלי רכז אמיתי, ממילא לא תהיה לו התקפה מסודרת. ולכן, הוא צריך להעלות הרכבים הגנתיים כמעט לאורך כל דקות המשחק. הצעד הראשון בכך הוא שיהיה להם מספיק גובה. ככלל, הוא חייב להקיף את הרכז שלו, בשלב זה כנראה לי בלית ברירה, בארבעה שומרים גבוהים. וויל ריימן, חסיאל ריברו, הורד, רומן סורקין וג'ייק כהן - שלושה מהם צריכים להיות שם תמיד בעמדות הפורוורד. רפי מנקו ורנדולף צריכים לחלוק את העמדה 2. עומר מאייר, וזו נקודה חשובה מהמשחק אתמול, הוכיח שהוא יכול להתאים לרמה הזאת ואפשר להשתמש בו כרכז מחליף. גם ריימן הראה שאפשר לשלב אותו בלי לחשוש.
ומה עם דיברתולומיאו? למרבה הצער, בקונסטלציה הנוכחית הוא די מיותר. בואו נהרוג רגע איזה מיתוס: הקפטן של מכבי הוא לא שומר אישי אגדי. למעשה, ברוב המוחלט של המאצ'אפים, הנחיתות הפיזית שלו הופכת אותו לחור. רק כשיש שחקנים זריזים מסוג מרכוס הווארד יש לו יתרון על שומרים אחרים, וגם לא תמיד. בלאט הוא גם גארד קטן, אבל לזכותו יאמר שככל שמתקדמת הקריירה שלו הוא למד לעצור טוב יותר שחקנים גבוהים ממנו. דיברתולומיאו הולך אחורה.
3 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א ג'ון דיברתולומיאו
שחקן מכבי ת"א ג'ון דיברתולומיאו
הולך אחורה. ג'ון דיברתולומיאו
(צילום: אלעד גולדשטיין, מכבי ת"א)
בשנה שעברה בכל זאת היה כדאי לשתף אותו לפעמים בגלל היד הטובה. ווייד בולדווין היה חודר פעמים רבות ומוציא כדורים לקלעים בפינות. בונזי קולסון ודיברתולומיאו היו הנהנים העיקריים מזה. עכשיו אין כזה חודר. סייבן לי נמוך מבולדווין וחלש ממנו, אם כי זריז מאוד, ולכן הוא לא מסוגל לסובב את הגוף באוויר ולמסור החוצה מעל שומר. הוא נכנס ומסיים בקליעת קרש-סל, והוא טוב בזה. אבל התוצאה היא שלדיברתולומיאו, שלא מסוגל לייצר לעצמו מצבי קליעה בכדרור, אין כיום שום ערך התקפי. מאייר היה טוב יותר אתמול בשני צידי המגרש. בנוסף, גם לי שומר לא משהו. השילוב שלו ושל דיברתולומיאו היה נורא.
בהיעדר אופציות, לי היה אתמול הרכז המרכזי של מכבי. גם במשחק הבכורה החלומי שלו היה ברור שהוא יצרן נקודות מחונן, אבל מנהל משחק הוא לא. אתמול זה שוב בלט. צריך להגיד: מכבי זה מקום שבו שחקנים לומדים עם הזמן כדורסל. יכול להיות שאפשר היה לשפר את האספקט הזה אצלו, אבל אי אפשר לעשות את זה אם האיש לא נמצא עם הקבוצה. וזה מראה באמת כמה קשה מצבה של מכבי. גם השחקן שהביאה ממפעל זוטר יותר הציב לה תנאים. למלחמה יש תוצאות קשות בהרבה אספקטים. שחקנים לא רוצים לבוא. בטח לא בשלב כזה של העונה.
אז לי שיחק אתמול כרכז, לא היה כמעט אף מהלך מתוכנן, מכבי הצליחה לצמצם הודות לכישרון שלו, של ריברו ושל הורד, אבל כשז'לגיריס הריחה סכנה היא מיד התעשתה וברחה שוב. למכבי לא הייתה אתמול ברירה, אבל כעיקרון צריך לייעד את לי לעמדה 2, ליד רכז. אגב, הציוות שלו עם מאייר היה בסדר גמור.
3 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א סייבן לי מול שחקן ז'לגיריס אדגראס אולאנובאס
שחקן מכבי ת"א סייבן לי מול שחקן ז'לגיריס אדגראס אולאנובאס
צריך לשחק ליד הרכז. סייבן לי
(צילום: אלעד גולדשטיין, מכבי ת"א)
וזה המקום לציין עוד נקודה שקטש צריך לחשוב עליה. הוא אוהב לתת לפורוורדים לשמור על רכזים. בשנה שעברה זה היה קולסון, השנה זה הורד. זה רעיון נחמד כשיש מולך רכז באמת דומיננטי, רק שלז'לגיריס לא היה אחד כזה אתמול. זה רעיון לגיטימי כשיש מאחור את וויינן גבריאל שיחסום וייקח ריבאונד. אבל הוא איננו. בסגל הנוכחי, להרחיק את הורד מהסל עד כדי כך ובעצם לנטרל אותו מהריבאונד, לדעתי זו טעות.
למרות שבחלקים גדולים של המשחק נראה היה שהליטאים גדולים על הצהובים בכמה רמות, יש תחושה קלה של החמצה מההפסד. ז'לגיריס קבוצה מאוד אפרורית. כמה אפרורית? אפילו הזרים שלהם, חוץ מסילבן פרנסיסקו הקטן והזריז, משחקים כאילו הם סובייטים. מת'יו מיצ'ל מסיבי, כבד וחסר חן. בראיינט דנסטון משעמם, יעיל, חכם, וגם יש לו כבר שיער וזקן אפורים. הסבא של כולנו. אני זוכר אותו עוד מימיו בהרצליה. אחד האנשים הכי חכמים והכי נחמדים שדרכו במקומותינו. לצערה של מכבי, עם השנים הוא רק נהיה חכם יותר. אתמול הוא היה מצוין. סגר את הצבע נהדר בלי לנתר בכלל, רק עם מיקום וקריאת משחק.
מנגד, וסליחה שאני שוב מזכיר אותו, סורקין עשה בדיוק ההפך. הוא סומך יותר מדי על האתלטיות שלו והמון פעמים מנסה לתת גגות לחודרים במקום לעשות מוקדם יותר עוד צעד קדימה ולסגור להם את השטח. ברוב המקרים הם מצליחים לזרוק לפני שהוא מספיק לחסום. סורקין חייב ללמוד לקרוא את המהלכים האלה לפני שהם קורים. זה ישדרג את ההגנה של מכבי וגם יחסוך לו כמה עבירות במשחק. יש לו נתונים להיות שומר לא פחות טוב מריברו, וכרגע הוא לא. ואם בגבוהים של מכבי עסקינן: מה יהיה עם אלפא קאבה?
בשבוע הבא יש למכבי שני משחקים. איך הסגל הזה ישרוד את האירוע? יותר מנקו, יותר ריימן, יותר כהן, ובעיקר לאמץ את הסוד שמבטיח מערכות יחסים מוצלחות: להנמיך ציפיות.