אוהדי הפועל ירושלים בטיסה לפיינל-פור למלאגה
(צילום: אפרת עמורבן)
מחר זה קורה, הרגע הגדול של הפועל ירושלים - הפיינל-פור של ליגת האלופות במלאגה נגד טנריפה (18.30), משחק של להיות או לחדול. ואיזו עונה הייתה לאדומים: זכייה בגביע המדינה על חשבון מכבי ת"א והצלחה מסחררת במפעל האירופי אחרי הרבה שנים של אכזבות. ומי שעומד בראש ומוביל את המסע הזה הוא מאמן סרבי גדל גוף, כריזמטי ומרתק העונה לשם אלכסנדר דז'יקיץ'. אחרי שמונה חודשים בתפקיד, הגיע הזמן להכיר יותר לעומק את הטיפוס המיוחד שכבש את הלבבות בירושלים.
אם בתחילת העונה הייתם שואלים כל בעל תפקיד במועדון מה הוא חושב על סגל השחקנים הסופי שהמאמן בנה, לא בטוח שהאוהדים הירושלמים היו אוהבים לשמוע את הדברים. אבל דז'יקיץ' היה מאוד ספציפי בדרישות שלו, ידע בדיוק למה הוא מכוון ואילו כדורסלנים מתאימים לשיטת המשחק שלו. בקבוצה מספרים שהוא נמנע מלהביא סופרסטארים והאמונה הגדולה שלו – ולא כקלישאה – היא שהשלם גדול יותר מסך החלקים. בגדול אפשר לומר שהוא מעדיף שחקנים שעובדים קשה, ובעיקר יודעים להיכנס לתוך תבנית אימון מסוימת. ואפרופו אימון ועבודה קשה – בתחילת העונה השחקנים היו מבלים מעל לארבע שעות באולם מדי יום.
3 צפייה בגלריה
דז'יקיץ'
דז'יקיץ'
"יורד לפרטים". דז'יקיץ'
(צילום: עוז מועלם)
מעבר לאימונים האינטנסיביים והדרישות הגבוהות שלו להגנה לוחמנית במשך 40 דקות, בירושלים יודעים לספר שמדובר בבן אדם מאוד מורכב, רגיש, שלעיתים קשה לו להתמודד עם רגעי הצלחה. לא פעם הוא נראה כעוס גם אחרי ניצחונות, ולא חסך את ביקורתו על שחקניו גם דרך הראיונות הקצרים לשדרי הקווים בסיום המשחק. אחד הרגעים הזכורים העונה נרשם אחרי הזכייה בגביע המדינה, כשדז'יקיץ' לא רצה להיות חלק מההנפה, לא הסכים להתראיין לאחר מכן וגם נמנע מלהגיע לחגיגות. היום כבר יש מי שמחברים בין ההתנהלות ההיא למצבה הרפואי של אמו מילקה, שהלכה לעולמה שלשום בגיל 85 עם הגעת הקבוצה למלאגה.
דז'יקיץ' ואמו היו מאוד קרובים, השניים דיברו מדי יום, וההודעה על מותה הייתה מפתיעה. הפעם האחרונה שמאמן ירושלים ראה את אמו הייתה בפברואר, אז הוא טס אליה בפגרת הנבחרות. מילקה הייתה אוהדת שרופה של פרטיזן בלגרד, וכשהוא התחיל לעבוד שם כעוזר מאמן ובהמשך כמאמן ראשי, היא ליוותה אותו והייתה מאוד גאה בו.
גיא הראל: "דז'יקיץ' רצה שחקנים שעובדים קשה, זה היה הכי חשוב לו, גם אם הוא ויתר פה ושם על כישרון. הוא בן אדם שיורד לפרטים, מאוד חשובה לו השליטה, חשוב לו שהשיקולים מסביב יהיו ענייניים ולא פוליטיים, והוא גם חייב להרגיש את זה מהסביבה"
מאז ההודעה על מות האם, שחקני ירושלים ראו את מאמנם רק במסגרת הלו"ז הקבוצתי, כלומר באימונים, ארוחות ותדריכים. בשאר הזמן ביקש דז'יקיץ' להיות לבד ובמועדון כיבדו זאת. ההערכה היא כי דז'יקיץ' יישאר בספרד עד תום הפיינל-פור וההלוויה של אמו מילקה תיקבע רק לשבוע הבא.

הפרס הגדול

מי שיודע לספר על סגנון עבודתו של דז'יקיץ' הוא מנכ"ל הפועל ירושלים לשעבר גיא הראל, שהיה אחראי להחתמתו. הראל, שידע שהסרבי אוהב כל מה שקשור בסדרת סרטי "מלחמת הכוכבים", שלח לו גיף של ג'דיי ומפה החל דיאלוג מהיר וחתימה על חוזה: "הוא ידע מהתחלה מה הדרך שהוא רוצה כדי שהקבוצה תצליח. הוא מאוד הקפיד על בחירת השחקנים, עשה להם הרבה שיחות בקיץ כדי שיבינו שהם עומדים להיכנס לתוך סיסטם מסוים ושזה הולך להיות מאוד תובעני. הוא רצה שחקנים שעובדים קשה, זה היה הכי חשוב לו, גם אם הוא ויתר פה ושם על כישרון. הוא בן אדם שיורד לפרטים, מאוד חשובה לו השליטה, חשוב לו שהשיקולים מסביב יהיו ענייניים ולא פוליטיים, והוא גם חייב להרגיש את זה מהסביבה".
3 צפייה בגלריה
אלכסנדר דז'יקיץ' מאמן הפועל ירושלים
אלכסנדר דז'יקיץ' מאמן הפועל ירושלים
"אם ייקח אליפות הוא יחגוג". דז'יקיץ'
(צילום: עוז מועלם)
מילוש גובנוביץ', עיתונאי סרבי שמפעיל את הפודקאסט השבועי Šesta Lična וגם נחשב לחבר טוב של דז'יקיץ', סיפר עליו: "הוא מאמן מאוד מוערך בסרביה, אבל בעיקר זוכה להכרה מיוחדת בשורות אוהדי פרטיזן בלגרד. הוא בחור נהדר, בקיא בכל כך הרבה נושאי שיחה. בפעם הראשונה שנפגשנו לראיון דיברנו עמוק לתוך הלילה על היסטוריה, על מלחמת הכוכבים, ועל עוד הרבה נושאים. הוא פרפקציוניסט ותמיד נזהר לא ליפול קורבן לשאננות. אני חושב שהוא לא שמח אחרי ניצחונות כי הוא כבר שם את העיניים שלו על הפרס הגדול. אם הוא ייקח את ליגת האלופות עם הפועל ירושלים, הוא בהחלט יחגוג".

לא להפריע

לאורך העונה דז'יקיץ' נשאר נאמן לשחקנים שבחר בקיץ. גם אחרי שהגיעו הפסדים, ירושלים נקלעה לתקופה פחות טובה וגברו הקולות על הצורך להחליף שחקנים מסוימים, המאמן הסרבי המשיך להאמין בסגל שלו והסכים רק לצרף נוספים, לא במקום הקיימים. כמו שתיאר הראל, דז'יקיץ' אוהב להיות בשליטה, והוא מעורב בכל מה שקשור בקבוצה שלו, אם זה בשעות האימונים, זמני הראיונות, אירועים מחוץ לשעות הפעילות – הכל צריך לעבור דרכו ולקבל את אישורו.
3 צפייה בגלריה
הפועל ירושלים
הפועל ירושלים
דז'יקיץ' בנה חבורה לוחמת. שחקני הפועל ירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המנהל המקצועי יונתן אלון: "הוא יודע מה חשוב לו. הוא צריך לקבל את השליטה והמידע, ואם לא היינו יודעים לעשות את ההתאמות האלה אז היינו מפריעים לו. מדובר בבן אדם עם הרבה שילובים, פתיחות עם עדינות, אובר רגישות ביחד עם חוכמה. זה פשוט כיף ומעניין לעבוד איתו. הוא יודע מאיזה סוג שחקנים הוא מוציא את המקסימום. הוא יכול לדבר על כדורסל כל היום, אבל יש לו עולם רחב והוא איש מאוד מעניין, חכם וידען. אחרי שלושה-ארבעה אימונים שלו אמרתי שאם ניתן לעסק הזה לעבוד ולא נפריע, זה יצליח כי כזה דבר עוד לא ראיתי. גם התגובות של השחקנים אליו, האופן שבו הוא מאמן, זה מאוד מיוחד וברמה מאוד גבוהה".