שתי קבוצות בלבד בכדורסל הישראלי זכו בדאבל: מכבי ת"א שעשתה זאת ‭ 36‬פעמים והפועל ת"א שמסתפקת בפעם אחת, בעונת 1968/69. הצהובים צועדים בראש גם בלוח הזכיות באליפות המדינה עם 56 כאלה, והשנייה, הרחק מאחור, היא שוב הפועל ת"א שעשתה זאת חמש פעמים, האחרונה שבהן הייתה - ניחשתם נכון - באותה עונת ‭ ,1968/9‬לפני 55 שנה. אז מה קרה באותה עונה אדומה מופלאה, שעשויה להיכנס הערב להיסטוריה כאליפות הלפני אחרונה של הפועל ת"א?
הכל התחיל בקיץ 1968. טל ברודי, שהוביל את מכבי ת"א לשתי אליפויות ברציפות, נאלץ לחזור לארה"ב כדי להתגייס לצבא. בהפועל ת"א, מצד השני, הבינו את הפרינציפ וגייסו מספר יהודים אמריקאים משלהם: מארק טורנשיין, אייבן לישינסקי, אלן צוקרמן וגולת הכותרת - בארי לייבוביץ', בחירת הדראפט מספר 48‬ של ניו יורק ניקס שבדיוק סיים עונת משחקים ב-‭,ABA‬ ליגה מקצוענית שהתאחדה מאוחר יותר עם ה-NBA.
3 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א
אוהדי הפועל ת"א
ב-1969 הם זכו באליפות האחרונה שלהם. אוהדי הפועל ת"א
(צילום: יאיר שגיא)
3 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א
אוהדי הפועל ת"א
כך זה התרחש אז (מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות")
לייבוביץ', איך אומרים, נקלע לסיטואציה. הוא לא תיכנן לשחק בהפועל ת"א, אבל באותו קיץ הוא הגיע ארצה כדי לבקר את חבריו טורנשיין ולישינסקי, שבדיוק חתמו אצל האדומים. השניים לקחו את בארי לסיבוב בעיר, ובסיום הטיול הזמינו אותו להצטרף אליהם לאימון במגרש אוסישקין. לייבוביץ' לקח זוג נעליים מאחד הנוכחים, עלה על המגרש והדהים את כולם ביכולת הווירטואוזית שלו. האגדה מספרת שבסיום האימון, כאשר היה בדרכו לחדרי ההלבשה, זרק כדור עם הגב לסל מחצי מגרש - וקלע. עוד בדרכו חזרה לבית של לישינסקי, החתים אותו מנהל הקבוצה פיקו רוזביץ' על חוזה ליגה, בנימוק שמדובר במסמך שיאפשר לו להיכנס לישראל בקלות בביקורו הבא. גובה החוזה, אם אתם מתעקשים לדעת, היה 600 לירות לעומת 11 אלף דולר שקיבל ב-ABA.‬

המכתב מנשיא פיב"א - וההצעה המעניינת

הפועל ת"א התחילה את העונה בצורה מדהימה והגיעה לדרבי במחזור התשיעי כשהיא עם הפסד בודד. מכבי, המארחת, החליטה לקיים את המשחק באצטדיון בלומפילד (אולי כדי להקל על עשן האבוקות להתפזר באוויר הפתוח), שם הותקן משטח פרקט, אבל מספר דקות לפני פתיחת המשחק הגיע יו"ר מכבי, נח קליגר, עם מכתב מנשיא פיב"א שלפיו אסור ללייבוביץ' לשחק בגלל עברו המקצועני ב-ABA. הפועל לא נבהלה מהמצב וניצחה גם בהיעדרו 70:78. ‬
(גמר גביע המדינה ב-1969, בו הפועל ת"א השלימה דאבל)
3 צפייה בגלריה
בארי לייבוביץ' הפועל ת"א
בארי לייבוביץ' הפועל ת"א
הפועל הציעה לו להעביר את הזמן האבוד כמאמן הקבוצה. בארי לייבוביץ'
(צילום: ראובן שוורץ)
לייבוביץ' נאלץ לשבת בחוץ שנתיים וחצי, והפועל הציעה לו להעביר את הזמן האבוד כמאמן הקבוצה. בארי סירב בהתחלה, אבל מאוחר יותר המאמן שמעון שלח החליט לתת לו את התפקיד ולשמש כיועץ מקצועי ועוזר המאמן. המהלך הצליח, הפועל המשיכה לנצח, כולל בדרבי השני של העונה (‭65:67‬) שנערך גם הוא בבלומפילד, ושלושה שבועות מאוחר יותר היא הבטיחה סופית את האליפות, שני מחזורים לסיום העונה. זה קרה בסיומו של הניצחון הביתי 77:96 על הפועל גבעת ברנר, והחגיגות בסיום היו צנועות. בלי צלחת, בלי עסקנים שנדחפים לפריים וגם בלי אוהדים שפורצים למגרש ומבריחים את הנשיא הביתה. אולי בגלל שזלמן שז"ר היה באותו זמן בארוחת ערב שישי בבית.
הפועל ת"א עלתה למשחק ההכתרה בלי שניים משחקני החמישייה שלה, דוד קמינסקי (שאימן באותו זמן את בית"ר ירושלים) ולישינסקי החולה. טורנשיין קלע ‭ 31‬ נקודות וירד לנוח בדקה ה-28.‬ דני (האדום) ברזילי שיחק את כל 40 הדקות וקלע 14 נקודות. גרשון דקל תרם 13 וביתר הנקודות התחלקו לארי זולוט ואלן צוקרמן (‭,(8‬ שחקני הנוער אריה אלבו (7) ויהושע ויינגרטן (‭,(6‬ אריה מליניאק (4) ורמי גוט (‭.(4‬ בגבעת ברנר, אם אתם מתעקשים לדעת, התחלקו האחים זאב וגדעון רייס ב-‭53‬ נקודות. חודשיים מאוחר יותר נערך גמר הגביע, שוב נגד מכבי ת"א, שוב בבלומפילד ושוב ניצחון להפועל ת"א (70:88)‬ שהשלימה דאבל.