אינספור פעמים שמענו, כתבנו ואמרנו את זה - נמאס! - אבל בכל הקשור בדרבי הכדורסל בין מכבי ת"א להפועל ת"א מסתבר שאין קו אדום. זה בור ללא תחתית, כשבכל פעם מחדש האלימות והכיעור משתלטים על הספורט. הפעם, ראוי לומר, היערכות לקויה והתנהגות לא ראויה של המשטרה הובילו לתמונות הקשות שהרסו את משחק האליפות, שהסתיים בניצחון של הצהובים (74:82), אבל גם לקהל יש חלק גדול וכואב בכך. ההרגשה הקשה ביותר היא ההבנה שסביר להניח שגם בפעם הבאה נראה תמונות דומות.
הכאוס התחיל מספר שעות לפני כדור הפתיחה: בעקבות הדלקת האבוקות במשחק מספר 2 בסדרה במוצ"ש, בהיכל קבוצת שלמה (ארבעה אוהדים נעצרו אתמול בחשד למעשה), ולאחר קבלת מידע מודיעיני על הכוונה להבריח אבוקות לאולם גם במשחק השלישי, המשטרה החליטה לאסור על אוהדי הפועל ת"א להכניס ציוד עידוד ודגלי פריסה.
3 צפייה בגלריה
מכבי ת"א הפועל ת"א
מכבי ת"א הפועל ת"א
המשטרה ואוהדי הפועל ת"א לפני המשחק
(צילום: עוז מועלם)
בהפועל לא אהבו את ההחלטה, והיו"ר רמי כהן איים: "אם לא יכניסו את המינימום הנדרש של ציוד העידוד, יכול להיות שלא נעלה לשחק. המינימום הנדרש זה תופים, דגלים, באנרים, דברים שלכל הדעות לא עושים נזק". במקביל, האוהדים האדומים החלו להגיע לאולם והתורים התארכו. אוהדי הפועל הסכימו לוותר על רוב הציוד, אך רצו להכניס תופים ליציע ונתקלו בסירוב. בין השוטרים לאוהדים נוצר עימות, שהסלים אחרי שהמשטרה החליטה להכניס פרשים לאזור בו המתין הקהל האדום. האדומים טענו כי בנוסף, שוטרים נכנסו גם לאולם ופינו אוהדים.
בעלי הקבוצה עופר ינאי תיאר את ההתרחשות: "הייתה התפתחות לא חכמה של אירועים. ילדים ישבו פה ושרו, עברו פרשים - ודרסו אותם". לפי אחת מעדויות האוהדים, "זה נראה כמו זירת לחימה. האוהדים לא עשו שום דבר, איך הגענו לדבר כזה? באו שוטרים עם סוסים ונכנסו בתוך ילדים מתוך מטרה להפריע להם. אף אחד לא עשה כלום".
3 צפייה בגלריה
מכבי ת"א הפועל ת"א
מכבי ת"א הפועל ת"א
אבוקות נזרקו לעבר אוהדי מכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)
ליטן, אוהדת הפועל ת"א, סיפרה: "הייתי בקבוצה גדולה מאוד של אוהדים. נכנסנו פנימה, התיישבנו, לא עשינו בלגן, היינו שקטים. באיזשהו שלב הגיעו חבר'ה בחולצות שחורות, תפסו אותנו ואמרו לנו: 'אתם באים איתנו עכשיו'. הם חנקו נער, התחילו לצעוק עלינו. מאבטח או שוטר גרר באלימות אוהד שאמר שהוא פוסט־טראומטי. אמרתי לשוטר: 'אני אוהדת בת 20, אתה תופס אותי באלימות וגורר אותי, מה זה הדבר הזה?' המשטרה הורסת את הספורט בישראל, עצוב לראות את זה". אוהד בשם נמרוד הוסיף: "ישבנו על המדרגות מחוץ לאולם, הייתי בדיוק בשיחת טלפון לחברה שלי ופתאום התחלתי לקבל מכות בגב משוטר. העיפו אותנו לכביש, שם הגיעו הסוסים של המשטרה והעיפו אותנו מהכביש. עליתי על המדרכה, אז גם לשם הגיעו הסוסים והעיפו אותי כי גם שם אסור לי לעמוד. במקום לראות משחק אנחנו מקבלים מכות".
בינתיים, בעיות נוצרו גם בדרכי הגישה לאולם. פקקי ענק נוצרו מאחר שהמשטרה סירבה לפתוח את החניונים, גם זמן רב אחרי שהמשחק נפתח, וגם אוהדי מכבי החלו לזעום בגלל העיכוב וטענו: "לאף אחד לא אכפת מאיתנו. שילמנו כסף ולא יוצאים לבדוק מה איתנו".
3 צפייה בגלריה
מכבי ת"א הפועל ת"א
מכבי ת"א הפועל ת"א
גם על הפרקט היה סוער
(צילום: עוז מועלם)
בגלל המהומות, פתיחת המשחק נדחתה ברבע שעה, ולאחר מכן ברבע שעה נוספת. ינאי וכהן, ששוחחו עם שר התרבות והספורט מיקי זוהר והמפכ"ל יעקב שבתאי, יצאו אל מאות האוהדים האדומים שאיימו לא להיכנס, ולבסוף שיכנעו אותם לעשות זאת עם תוף אחד, כחצי שעה לפני הפתיחה. המשחק יצא לדרך מעט אחרי 21.30, עם טעם חמוץ בפה.
החמוץ הפך למר בתחילת המחצית השנייה. אחרי ששני הרבעים הראשונים עברו בשלום, אוהדי הפועל, שהניפו שלט "המשטרה בני זונות", הדליקו עשרות אבוקות, שרפו את הרשת המפרידה והשליכו את חלקן ליציע התחתון – ורק בנס איש לא נפגע בצורה חמורה. המשחק הופסק למספר דקות, ושוב בהמשך כשגם אוהדי מכבי החלו להשליך חפצים.
עימותים בין שוטרים לאוהדי הפועל ת"א
(צילום: משטרת ישראל)
מפקד מרחב איילון, תנ"צ חיים בובליל, מסר בתגובה לאירועים: "לצורך היערכות למשחק הנוכחי, בעקבות הסלמה בשני המשחקים הראשונים, קיימנו הערכות מצב, הגדלנו את כמות השוטרים ועשינו הגבלות ציוד עידוד של הקבוצות. בזמן ההגעה למשחק, האוהדים התיישבו על הכביש מול הכניסה בצורה שמנעה מאוהדים אחרים להיכנס. במקביל קרו מספר תקיפות של אוהדי מכבי ת"א שרצו להיכנס למגרש והיו אמירות גזעניות של 'משטרה שואה ונאצים', כולל יריקות ודחיפות, אז התקבלה החלטה לפזר את האוהדים כדי לאפשר לאחרים להיכנס למשחק. לאחר מאמצים ושיתוף פעולה עם הנהלת הפועל ת"א, התקבלה החלטה שהאוהדים כן ייכנסו למגרש, מה שיצר מצב שאוהדים רצו להיכנס במכה אחת בשעה 21:30, מה שיצר לחצים בכניסה".
"זריקת האבוקות הייתה צפויה - האוהדים עושים ככל שביכולתם להכניס אבוקות למגרש. כל עוד ההתנהלות של האוהדים הייתה תקינה, לא הייתה לנו סיבה להיכנס לתוך הקהל. אבל ברגע שאנחנו מבינים שחלילה אם זה יימשך אוהד ייפגע, אז בסוף אתה צריך לקבל החלטה עד כמה אתה מוכן לספוג התנהגות קיצונית ואלימה של אוהדים. יש לנו אחריות לשלום הציבור".