דיוויד בלאט בטקס המשואות
(צילום: מרכז ההסברה)
דייויד בלאט השיא הערב (שלישי) משואה בטקס המסורתי בהר הרצל בערב יום העצמאות. המאמן המעוטר, שאימן את מכבי ת"א והפועל גליל-עליון, וזכה עם הצהובים במספר רב של אליפויות וגביעים, ופעם אחת בגביע היורוליג, זכה לכבוד ונשא דברים במהלך הטקס, כמקובל.
נאומו של בלאט בטקס המשואות: "אני, דיוויד בן ליליאן וויליאם בלאט, משיא משואה זו לכבוד מדינת ישראל, שכעולה חדש אימצה אותי לחיקה, נתנה לי בית ופתחה בפני את האפשרות להקים משפחה ישראלית נאמנה וגאה. אני אסיר תודה על זה. לכבוד המשפחה המופלאה והחמה של הספורט הישראלי שנתנה לי את האפשרות לפרוץ גבולות, לקרב לבבות, להשפיע, לחנך ולהוביל אנשים להיות הגרסה הכי טובה של עצמם. לכבוד האחים והאחיות החדשים שלי, שמתמודדים עם מחלת הטרשת הנפוצה. אנחנו יודעים - כל יום הוא מאבק. כל יום הוא מתנה. לעולם לא נוותר. ולתפארת מדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
דייויד בלאט
דייויד בלאט
"כל יום הוא מתנה. לעולם לא נוותר. ולתפארת מדינת ישראל". בלאט
(צילום: מרכז ההסברה)

מהמאמנים הגדולים בכל הזמנים

בלאט נולד בבוסטון ב-1959 ולמד באוניברסיטת פרינסטון. ב-1981 שיחק עם נבחרת ארה"ב במכביה וזכה עימה בזהב. לאחר מכן החליט לעלות לארץ ושיחק במכבי חיפה, הפועל ירושלים, אליצור נתניה, הפועל גליל עליון, עירוני נהריה ומכבי חדרה. הוא פרש ממשחק ב-1993 ופנה לאימון. ב-1996 מונה למאמן גליל עליון, ואימן אותה בהצלחה במשך ארבע שנים עד שמונה לעוזרו של פיני גרשון במכבי ת"א, יחד איתו הוא זכה עם מכבי ת"א פעמיים באליפות אירופה.
בקיץ 2014 הפך בלאט למאמן הישראלי הראשון והיחיד עד כה שאימן ב-NBA, הוא גם המאמן האירופי הראשון שעבר מהיבשת היישר למשרת מאמן ראשי ב-NBA. המאמן הוליך את קליבלנד קאבלירס עם לברון ג'יימס לגמר ה-NBA בעונת 2014/2015 בו הפסידו לגולדן סטייט. בעונה שלאחר מכן הוא פוטר מקליבלנד, וקליבלנד המשיכה בלעדיו לזכייה באליפות היסטורית. ב-2013/14 הוביל את מכבי ת"א לזכייה מפתיעה ביורוליג. הוא זכה בישראל בחמש אליפויות וארבעה גביעים כמאמן הצהובים.
3 צפייה בגלריה
דיוויד בלאט יו"ר הוועדה המקצועית של מכבי ת"א
דיוויד בלאט יו"ר הוועדה המקצועית של מכבי ת"א
מהמאמנים הישראלים הגדולים בכל הזמנים
(צילום: עוז מועלם)
בלאט אימן גם את נבחרת רוסיה אותה הוביל לזכייה באליפות אירופה (2007) ולזכייה במדליית הארד באולימפיאדת לונדון 2012. הוא זכה גם באליפות איטליה עם בנטון טרוויזו (2006), ביורוצ'לאנג' עם דינמו סנט פטרסבורג (2005) וביורוקאפ עם דרושפאקה הטורקית (2018). הוא אימן גם באנאדולו אפס, דינמו מוסקבה, אריס סלוניקי ואולימפיאקוס, הקבוצה האחרונה אותה אימן בקריירה. בקיץ האחרון חזר למכבי ת"א כיועץ מקצועי. הוא נבחר למאמן העונה ביורוליג, מאמן העונה ברוסיה, וארבע פעמים מאמן העונה בישראל.
ב-2019 חשף בלאט כי הוא חולה בטרשת נפוצה. "זוהי מחלה של מערכת חיסונית שיכולה ועשויה במובנים רבים לשנות את איכות חייך ואת היכולת לבצע אפילו את הפונקציות הבסיסיות ביותר בדרכים שתמיד נראו לך נורמליות", אמר אז, "החלטתי שאני לא נכנע לשום דבר. כל מה שעניין אותי היה להסתגל ולמצוא דרכים להמשיך את חיי באופן רגיל ככל האפשר". בנו, תמיר בלאט, הוא שחקן נבחרת ישראל שמשחק כיום באלבה ברלין.

גם סילבן אדמס השיא משואה

הפילנטופ סילבן אדמס השיא גם הוא משואה בטקס בהר הרצל, ונשא דברים גם הוא. איש העסקים היהודי-קנדי תרם רבות לספורט הישראלי. הוא האחראי להגעת טורניר הג'ירו ד'איטליה לישראל ב-2018, כאשר בנוסף הוא מימן את הקמתו של המוכון האוניברסיטאי למצוינות בספורט שנחנך ב-2017 באוניברסטית ת"א.
3 צפייה בגלריה
סילבן אדמס
סילבן אדמס
תרם רבות לספורט הישראלי. סילבן אדמס
(צילום: ראובן שוורץ)
דבריו של אדמס: "אני, סילבן אדמס, בנם של אנני ומרסל אדמס, זכרם לברכה, משיא משואה זו לכבוד הורי, אשר שרדו את השואה, לחמו במלחמת העצמאות ובנו מחדש חיים מלאים וטובים. לכבוד הארץ הנפלאה שלנו והאנשים הנהדרים שבה, שהופכים את המקום הזה למקום הטוב ביותר בעולם, למקום שלנו. גם אם אנחנו מתווכחים, אנחנו מאוחדים. לכבוד האנשים שמספרים לעולם כולו את הסיפור האמיתי, הבלתי יאומן, על ארץ ישראל. ארץ שמחה, סובלנית, פלורליסטית עם אנשים טובים וחמים שאני כל כך אוהב".
פורסם לראשונה: 21:06, 25.04.23