סערת הכרטיסים בדרבי התל-אביבי בגמר הפלייאוף עולה מדרגה: תובע איגוד הכדורסל עו"ד איתמר ליפנר החליט להעמיד את מכבי ת"א לדין על כך שלא העבירה עד כה לידיה של הפועל ת"א את מכסת 1,500 הכרטיסים לקהל החוץ לקראת המשחק מחרתיים (חמישי, 21:15). בנוסף, התובע מאיים כי אם מכבי תתמיד בסירובה, היא תעמוד לדין בסעיף חמור יותר – ומסתכנת בהפסד טכני. הדיון ייערך מחר (רביעי) בשעה 10:00.
"קבוצה אינה יכולה לעשות דין לעצמה, ואין לי אלא שלא להסכים עם עמדתה של מכבי ת"א. משלא ניתנה הנחייה על ידי רשות מוסמכת, על הקבוצה לפעול בהתאם לתקנון המינהלת ותקנוני האיגוד", קבע ליפנר. "לאור האמור אני מחליט להעמיד לדין את מכבי ת"א בגין עבירה לכאורה על סעיף 22 (יא) לתקנון המשמעת (התנהגות בלתי הולמת). לאור הנסיבות החריגות, אני מבקש מבית הדין לגזור על הקבוצה קנס כספי על תנאי בלבד, אשר יופעל אם מכבי ת"א לא תעביר בסופו של דבר את הכרטיסים האמורים".
5 צפייה בגלריה
שחקני מכבי ת"א מודים לאוהדים
שחקני מכבי ת"א מודים לאוהדים
התקפלות של הקבוצה או הפסד טכני במשחק הראשון של סדרת גמר הפלייאוף? שחקני מכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
יו"ר מכבי ת"א שמעון מזרחי
יו"ר מכבי ת"א שמעון מזרחי
החלטה תקיפה של תובע האיגוד. יו"ר מכבי ת"א שמעון מזרחי
(צילום: עוז מועלם)
ליפנר קובע כי אם מכבי ת"א תמשיך לעמוד בסירובה, היא מסתכנת בהעמדה לדין בסעיף חמור יותר, ואם תורשע בו – היא עלולה לספוג הפסד טכני במשחק הראשון של גמר הפלייאוף. "אני מבקש להבהיר באופן ברור כי אם תעמוד מכבי ת"א בסירובה, תמשיך לעשות דין לעצמה ולא תעביר להפועל ת"א את הכרטיסים מכוח התקנון, איאלץ להעמידה לדין בגין הפרת תקנוני האיגוד, על כל המשתמע מכך (לרבות הפסד טכני אוטומטי מכוח תקנון המשמעת)", קבע ליפנר.

חילופי האשמות ותלונות הדדיות

הפועל ת"א הייתה אמורה לקבל כבר אתמול את מכסת 1,500 הכרטיסים המגיעים לקבוצה האורחת בהתאם לתקנון מינהלת הליגה, אך עד כה מכבי ת"א לא העבירה אותם. הצהובים טוענים כי הם אינם יכולים לקחת אחריות בטיחותית על האירוע, לאור מקרים קודמים שבהם הושלכו אבוקות מיציעי קהל החוץ באולם מנורה-מבטחים במשחקים מול הפועל ת"א והפועל חולון, וכי רשת ההפרדה שנועדה לעצור את האבוקות עלתה באש.
בדבריהם הסתמכו במכבי ת"א על מכתב של מהנדסי הבטיחות מטעם עיריית ת"א, שנשלח ב-30 במאי. המהנדסים כתבו: "בדרבי הקודם נזרקו 40 אבוקות שרק במזל לא פגעו באוהדים. במידה שלא יימצא פתרון אפקטיבי למניעת החדרת חומרי חבלה, קיימת סבירות כמעט ודאית למקרה של פציעה קשה ואף מוות של אוהדים. תמרורי האזהרה בולטים ואי אפשר להתעלם מהם".
הצהובים אף הודיעו כי "בנוסף למנהלי הבטיחות, מפקד המרחב של משטרת ישראל הצטרף להמלצה שלפיה אין לאפשר ערבוב אוהדים במשחקי הדרבי. לצערנו הרב, מינהלת הליגה מתנערת מאחריות ומתעלמת מעמדת גורמי המקצוע".
5 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א נגד מכבי ת"א
אוהדי הפועל ת"א נגד מכבי ת"א
במכבי ת"א טוענים: "התנהגותם הפרועה מסכנת חיי אדם". אוהדי הפועל ת"א מדליקים אבוקות בדרבי הקודם בהיכל מנורה-מבטחים
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
רמי כהן
רמי כהן
"מכבי קמו בבוקר והחליטו לשקר הרבה". יו"ר הפועל ת"א רמי כהן
(צילום: עוז מועלם)
בעקבות זאת, הפועל ת"א הגישה תלונה לאיגוד הכדורסל, וטענה כי "אי מילוי הסעיף בתקנון הנוגע להעברת כרטיסים לקבוצה האורחת - משמעותו הטלת הפסד טכני על הקבוצה המארחת". עמדתה זכתה לחיזוק מצד מינהלת הליגה, שקראה למכבי ת"א להעביר את הכרטיסים ותקפה את הצהובים: "דבר זה אינו מקובל עלינו, מנוגד לתקנון המינהלת, נוגד לרוח הספורט ופוגע בכל אוהדי ואוהדות הכדורסל. המינהלת שומרת לעצמה את כל האופציות פתוחות על השולחן, כולל אופציות חוקיות. כמו כן, במידה שקבוצה כלשהי אינה מסוגלת לארח משחק ביתי בליגה או בפלייאוף, נצטרך לתת על זה את הדעת".
הבוקר תקף יו"ר הפועל ת"א רמי כהן את מכבי ת"א וראשיה, וטען כי "כמו בדרך כלל, מכבי קמו בבוקר והחליטו לשקר הרבה. עוד פעם הם מתחילים את כל הדה-לגיטימציה. שמעון מזרחי לא יכול לראות אותנו ולא לשמוע אותנו". מינהלת הליגה שוב קראה היום למכבי ת"א להעביר את מכסת הכרטיסים הנדרשת, והוסיפה כי "אנחנו דורשים משתי הקבוצות לדאוג לסדר מופתי עם הקהלים שלהן על מנת להעביר את הסדרה באופן ספורטיבי ומכובד. במידה שיהיו הפרות סדר מכל סוג שהוא, נפעל להטלת עונשים כבדים, כולל עונשים שישפיעו על הסדרה הנוכחית". גם הצעתו של שר התרבות והספורט מיקי זוהר לסייע באבטחת המשחק לא התקבלה.

5 צפייה בגלריה
מיקי זוהר בישיבת דירקטוריון מינהלת הליגה לצד יו"ר המינהלת ארי שטיינברג
מיקי זוהר בישיבת דירקטוריון מינהלת הליגה לצד יו"ר המינהלת ארי שטיינברג
הציע לעזור באבטחת המשחק. שר התרבות והספורט מיקי זוהר
(צילום: דני מרון, מינהלת הליגה)
עם זאת, מכבי ת"א עדיין לא יורדת מהעץ. הקבוצה הגישה תגובה לתלונת הפועל ת"א, שבה טענה כי "התנהגותם הפרועה של אוהדיה במשחקי הדרבי הנערכים בהיכל הספורט ביד אליהו מסכנת חיי אדם ועלולה, בסבירות גבוהה, לגרום לפגיעה המונית בנפש". כמו כן טענה מכבי כי "לא מדובר במקרה חד-פעמי, אלא בהידרדרות שיטתית, עקבית ונמשכת בהתנהגותם של אוהדי הפועל ת"א חרף 21 הרשעות משמעתיות במהלך השנתיים האחרונות בלבד: מאלימות מילולית לאלימות פיזית, ומאלימות פיזית להפעלה המונית של אמצעי חבלה".
בקבוצה הבהירו בתגובה כי "חיוב מכבי ת"א למכור כרטיסים לאוהדי הפועל ת"א יהיה מעשה איוולת, בלתי הגיוני ובלתי סביר בעליל. מכבי אינה צריכה להיענש על חטאיהם הרבים של הפועל ת"א ושל אוהדיה, אשר נעשים בכוונת מכוון". בנוסף, במכתב שהוגש באמצעות עו"ד ד"ר טל רוטמן ממשרד פרל-כהן, הקבוצה אף דורשת להעמיד לדין את הפועל ת"א "נוכח אחריותה להתנהגותם משולחת הרסן של אוהדיה" ומבקשת לפסוק כי "מכבי ת"א תהיה מנועה מלמכור כרטיסים לאוהדי הפועל ת"א עד שיימצאו אמצעים אפקטיביים והולמים להבטיח את שלום הציבור".

"המשטרה רק ממליצה, לא מחליטה"

ביממה האחרונה מכבי ת"א דרשה כי אחד מהגופים הרשמיים ייקח אחריות על האירוע וכי אינם מעוניינים לקחת אחריות במקרה של פגיעה בנפש. במרחב יפתח במשטרת ישראל אמרו בתגובה לדברים: "מפקד המרחב, תנ"צ חיים בובליל, לא מנחה לעשות או לא לעשות באירועי ספורט. יש לכל אירוע כזה מנהל אבטחה ומנהל אירוע והם אלה שמקבלים החלטות. מפקד המרחב אמר את המלצתו בדיון על סך האירועים הקודמים במשחקי הכדורסל, במיוחד כשמדובר באולם סגור - נושא האבוקות הופך למסוכן יותר.
"בבסיס המלצתו הוא הציע לא לעשות את משחקי הבית עם קהל אורח. אבל בשום שלב מפקד המרחב לא יכול להחליט על אירועי הספורט. האירועים האלה הם תחת הספורט והם לא תחת האחריות של המשטרה. יש קב״ט אירוע, יש מנהל אירוע, הם אחראים. אנחנו שם רק למצב שיקרה משהו מסכן חיים או פלילי. המלצת המרחב היא לקיים את האירוע ללא קהל חוץ, והאחראים צריכים להחליט מה הם עושים. בנוסף, הם צריכים לעמוד בדרישות המשטרה לגבי כמות המאבטחים והסדרנים, כדי שמפקד המרחב יאשר את התוכניות".