"מרגישה גאווה שהצלחתי לעשות שינוי משמעותי" - כך מספרת בחיוך איילה ימין, אם תרצו אליס מילר של הכדורסל הישראלי. "השמחה היא שאני יודעת שיש עוד בנות צעירות שלא יצטרכו לעבור את מה שאני עברתי".
מאבקה לשוויון של הכדורסלנית הצעירה איילה ימין מול איגוד הכדורסל הגיע לסיומו - עם סוף מתוק ובעיקר היסטורי. אחרי כמעט שנתיים של מאבק משפטי - בית הדין העליון של איגוד הכדורסל קבע: יש לאפשר לילדות עד גיל 14 לשחק עם בנים ומולם.
3 צפייה בגלריה
איילה ימין
איילה ימין
ניצחון תקדימי. איילה ימין
(צילום: עמית שאבי)
בפסק דין של השופט בדימוס עודד מודריק, נשיא בית הדין העליון של איגוד הכדורסל, עו"ד שרון סתיו וד"ר אסף הראל נאמר כי "בהיעדר שוני רלוונטי פיזיולוגי בין ילדים לילדות, אין למנוע משחקניות שמתגוררות באותו ישוב, בשל מגדרן, את הזכות להשתתף ולשחק נגד קבוצת ילדים או קט-סל בנים".
ימין הייתה זו שהניפה לראשונה את דגל המאבק. ב-2022, קבוצת הקט-סל של אליצור אפרת סירבה אז לשחק מול הפועל מטה יהודה, מכיוון שאיילה הצעירה שיחקה אז לצד בנים. הילדה מקיבוץ צרעה, אז בת 10 וחצי, נאלצה לרדת לספסל, ורק בעקבות אולטימטום שהציב במקום מנהל הקבוצה של מטה יהודה, התרצתה הקבוצה מאפרת והמשחק התקיים כשימין על המגרש.
3 צפייה בגלריה
איילה ימין
איילה ימין
ימין בפעולה. "זוכרת עד היום את אותם רגעים"
(צילום: עמית שאבי)
חודש לאחר מכן פרסם איגוד הכדורסל תקנון חדש שמתיר לקבוצת בנים להודיע שאינה מסכימה לשחק נגד קבוצה שמשתתפות בה ילדות בכפוף להודעה מוקדמת. בעקבות המקרה עתרה תנועת "ישראל חופשית" לבית הדין העליון של האיגוד. אתמול, לאחר דיון נוסף בעתירה, בית הדין הבהיר כי "הואיל ואין איגוד כדורסל מתחרה, כל שחקנית החפצה ליטול חלק במשחקי ליגה בענף הכדורסל, חייבת להצטרף לשורותיו".
ימין הייתה אתמול נרגשת. "אני זוכרת עד היום את אותם רגעים. זה היה מרגיז וקצת מעצבן. לא עשיתי שום דבר, רק רציתי לשחק כדורסל. לכן תחושת הסיפוק היום, שאני יודעת שיש פחות אפליה".
3 צפייה בגלריה
איילה ימין
איילה ימין
"החלטה היסטורית". ימין
(צילום: עמית שאבי)
אמה של איילה, עדית ימין, הוסיפה: "זו החלטה היסטורית, לא האמנתי שהיא תתקבל כל-כך מהר. אני לא מאחלת לאף אימא לראות את הילדה שלה יושבת על הספסל בצד כי קבוצה דתית מסרבת לשחק מולה. המאבקים האלו לא אמורים ליפול על הכתפיים של הילדות והילדים שלנו, ואני שמחה שמעכשיו המגבלה הוסרה והן יכולות לשחק באופן שווה ובלי שיפלו אותן".
קפטנית נבחרת ישראל, עדן רוטברג, בירכה אף היא על הפסיקה: "מאוד שמחה שבית הדין התיר זאת. במיוחד בגילאים האלה, זה אפילו מבורך שבנים ובנות ישחקו יחד. הם יכולים ללמוד אחד מהשנייה המון. בתואר ראשון אני לומדת על זה, שבאמת בגילאים האלה אין כמעט הבדלים פיזיים שרואים בגילאים יותר מאוחרים. זה מאוד חשוב שמקרה כמו שקרה לא יקרה שוב".
מנכ"ל "ישראל חופשית", אורי קידר: "לפני שבועיים חגגנו עם הספורטאיות והספורטאים שלנו באולימפיאדה והיום אנחנו חוגגים את הניצחון שבזכותו יגיעו המדליסטיות הבאות. אין ולא יכול להיות מצב שבו איגוד הכדורסל מפלה שחקניות בצורה כה בוטה ומשפילה ואני שמח שיחד עם איילה ומשפחתה הצלחנו לשנות את המציאות הזו. שוויון הוא לא עוד אפשרות, הוא חובה, הוא החוק, ועכשיו הוא יהיה גם המציאות".