אחרי שעברה מתיחת פנים מסיבית הקיץ ועדיין לא השלימה את הסגל באופן מלא, מכבי ת"א מתכוננת לפתוח עונה חדשה ביורוליג עם משחק "ביתי" שיתקיים הערב (חמישי, 22:00) בבלגרד מול וילרבאן. בדומה לעונה שעברה, גם הפעם הצהובים יצטרכו להסתדר ללא האנרגיות של אוהדיהם, שהיו ממלאים את ההיכל ביד אליהו מפה לפה, ומגיעים ל-2024/25 עם הרבה סימני שאלה וחוסר ודאות.
בדומה לקיץ שעבר, קבוצות הצמרת במפעל הבכיר ביבשת רשמו לא מעט החתמות מרשימות גם הפעם, בעיקר אלופת היורוליג פנאתינייקוס (שהדיחה את הקבוצה של עודד קטש בסדרת רבע גמר הפלייאוף בעונה שעברה) וגם יריבתה הגדולה אולימפיאקוס.
7 צפייה בגלריה
קטש
קטש
קבוצה חדשה כמעט לגמרי. קטש עם שחקניו
(צילום: SAVVIDES PRESS)
עודד קטש מדבר לפני משחקה של מכבי תל אביב מול וילרבאן
(צילום: באדיבות מכבי ת"א)
בעונה שעברה הצליחה האלופה הישראלית לשים בצד הרבה קשיים שצפו בעקבות המצב הביטחוני, הטיסות התכופות ואפילו מיני-מרד מצד השחקנים הזרים, ותפסה את המקום בפלייאוף תוך כדי שהיא מגיעה בכושר נהדר לרגעי ההכרעה. העונה מדובר כאמור בקבוצה חדשה כמעט לגמרי, אבל התקוות ישנן. להלן כל מה שצריך לדעת לקראת העונה החדשה של הצהובים ביורוליג.

הסגל הצהוב

כאמור, מכבי ת"א השתנתה באופן משמעותי מהקבוצה שהייתה בעונה שעברה. אומנם הסגל הישראלי נשאר כשהיה, כשרומן סורקין ותמיר בלאט שידרגו את שכרם וככל הנראה גם את מעמדם, וגם הקפטן ג'ון דיברתולומאו, ג'ייק כהן, רפי מנקו ועומר מאייר הצעיר נשארו. עם זאת, בגזרת הזרים נשאר רק חסיאל ריברו, בעוד כל שדרת השחקנים המובילים השתנתה לחלוטין.
7 צפייה בגלריה
מכבי ת"א הפועל ת"א משחק מספר 3
מכבי ת"א הפועל ת"א משחק מספר 3
שידרגו את שכרם ואת מעמדם. בלאט וסורקין
(צילום: עוז מועלם)
השלישייה שהובילה את הצהובים בשנתיים הקודמות, לורנזו בראון (עזב לפנאתינייקוס), ווייד בולדווין ובונזי קולסון (לפנרבחצ'ה) השאירו חלל גדול. מי שאמור לתפוס את המושכות הוא ג'ורדן לויד, שהגיע ממונאקו ויהיה המשתכר הגבוה ביותר בקבוצה. בצוות המקצועי בונים גם על רוקאס יוקובאיטיס, שהצטרף אחרי שלוש שנים בברצלונה ועשה רושם טוב מאוד בתקופת ההכנה.
שחקן משמעותי נוסף שעזב הוא ג'וש ניבו, שבעונה שעברה עשה קפיצה משמעותית (תרתי משמע) והפך לאחד משחקני הפנים הטובים ביורוליג. בעקבות היכולת המרשימה התקשו הצהובים להשוות את הצעות השכר שהגיעו מהיריבות והסנטר עבר למילאנו. מי שאמור למלא את החלל הוא ווניין גבריאל, שיערוך בכורה באירופה. הסנטר מדרום סודן הספיק להיפצע בהכנה, ובמכבי ת"א החתימו לו מחליף למשך חודש וחצי - אלפא קאבה.
7 צפייה בגלריה
האליפות של מכבי
האליפות של מכבי
עזבו והשאירו נעליים גדולות למלא. בראון, קולסון ובולדווין
(צילום: עוז מועלם)
במכבי ת"א מקווים שג'יילן הורד וליוואי רנדולף, ששיחקו בהתאמה בהפועל ת"א (יורוקאפ) והפועל ירושלים (ליגת האלופות) יעשו את הקפיצה בדומה לקינן אוואנס ששיחק בקבוצה אחרי ששיחק עונה לפני כן בהפועל חיפה. בנוסף, במועדון מחפשים עדיין מחליף בעמדת הגארד לדריל מייקון, שחתם אך שוחרר בעקבות פציעה.

הבית בסרביה

מתוך 16 המשחקים "הביתיים" שקיימה אשתקד מכבי ת"א באולם אלכסנדר ניקוליץ' בבלגרד (המשחק הראשון של העונה שעברה התקיים עוד ביד אליהו) היא ניצחה 12 פעמים - מאזן לא רע בכלל גם אם הייתה מארחת לעיני אוהדיה. באופן מרשים למדי, החבורה של עודד קטש הצליחה להתגבר על כך ששיחקה באווירה משמימה לעיני יציעים ריקים, לאור העובדה שהרשויות בסרביה העדיפו לא לאפשר לקהל ישראלי להגיע מטעמים ביטחוניים.
7 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א רוקאס יוקובאיטיס
שחקן מכבי ת"א רוקאס יוקובאיטיס
במכבי ת"א בונים עליו. רוקאס יוקובאיטיס
(צילום: עוז מועלם)
לקראת העונה הנוכחית הגיעו בהנהלת המועדון לסיכום עם גורמי הממשל בסרביה כי תתאפשר הכנסה של עד 200 אוהדים, שזה שיפור ביחס לעונה שעברה, אך בהחלט לא משהו שיכול להביא בשורה בקשר לאווירה ביתית שתטה את הכף לטובת הקבוצה כמו שהיה עד שפרצה המלחמה.

הציפיות

השינויים הרבים, המצב הביטחוני, עזיבת הכוכבים והפציעות שגרמו לכך שהסגל לא הושלם, הנמיכו מעט את הציפיות לקראת העונה הקרובה. אם בשנתיים האחרונות מכבי ת"א הגיעה לפתיחת העונה עם שאיפה ברורה להגיע לרבע גמר הפלייאוף ומשם אופטימיות רבה בנוגע לסיכויים להגיע לפיינל-פור, העונה נראה שהצהובים יסתפקו בהגעה למקומות 7-10 שמסדרות מקום בפליי-אין.

המועמדות לזכייה

כאמור, קבוצות הצמרת ביורוליג המשיכו את המגמה מהשנים האחרונות, ושפכו לא מעט כסף בשביל לבנות סגלים נוצצים, כולל החתמות מרשימות של שחקנים ששיחקו שנים רבות ב-NBA - אבל לא רק.
מעל כולן בלטו שתי הקבוצות היווניות פנאתינייקוס ואולימפיאקוס. אלופת היורוליג החתימה את צ'די אוסמן (בעונה שעברה בסן אנטוניו ספרס), עומר יורטסבן (יוטה ג'אז) וכאמור - לורנזו בראון שהפך במכבי ת"א לאחד הגארדים הבכירים והנחשקים ביורוליג. יריבתה הגדולה מפיראוס רשמה את ההחתמה של הקיץ כשהנחיתה את אוון פורנייה אחרי 12 שנים ב-NBA והחזירה את מי שהיה כוכבה הגדול, אלכסנדר וזנקוב - שצפוי להרוויח 3.7 מיליון אירו לעונה.
7 צפייה בגלריה
פנאתינייקוס
פנאתינייקוס
שוב מועמדת לזכייה. פנאתינייקוס עם גביע היורוליג
(צילום: REUTERS/Fabrizio Bensch)
קבוצה נוספת שרשמה החתמות מרשימות היא פנרבחצ'ה, שלצד בולדווין וקולסון החתימה גם את בובאן מריאנוביץ' הענק שחוזר לאירופה אחרי תשע שנים ב-NBA. ברצלונה (צירפה את קווין פאנטר ויוסופאה פאל) וריאל מדריד (סרג' איבקה ואוסמן גארובה) תמיד יהיו מועמדות ללכת עד הסוף, ומונאקו שהגיעה בשנתיים האחרונות לפיינל-פור צפויה להיות בצמרת גם השנה.

הלו"ז

עונת היורוליג תצא לדרך, כאמור, הערב כאשר מחזור הפתיחה יימשך גם ביום שישי. השבוע הכפול הראשון יהיה שבועיים לאחר פתיחת העונה, כאשר המחזור השלישי ייצא לדרך ב-15 באוקטובר והמחזור הרביעי יחל ב-17 לחודש. הסיבוב השני ייפתח ב-26 בדצמבר ומחזור הנעילה של העונה הסדירה יתקיים ב-10 וב-11 באפריל.
7 צפייה בגלריה
מאמן מכבי ת"א עודד קטש
מאמן מכבי ת"א עודד קטש
לו"ז ארוך. קטש
(צילום: עוז מועלם)
משחקי הפליי-אין ייצאו לדרך עם הסיבוב הראשון בו ייפגשו מקומות 9ו-10 ביום שלישי, 15 באפריל. המשחקים המכריעים שיקבעו את זהות שתי הקבוצות שעולות לרבע גמר הפליאוף יתקיימו בשישי, 18 באפריל. סדרות רבע גמר הפלייאוף יחלו ארבעה ימים לאחר מכן - ב-22 באפריל.
אירוע השיא של העונה - הפיינל-פור - ייפתח ב-23 במאי, עם שני משחקי החצי הגמר, כאשר הגמר הגדול יתקיים יומיים לאחר מכן - ב-25 במאי.

מה אומרות סוכנויות ההימורים?

סוכנויות ההימורים, כמו תמיד, מנסות לנבא את זהות הזוכות במפעלים השונים, גם ביורוליג. ב-Bet365, למשל, גם כן לא התרשמו מהקיץ שעברה מכבי ת"א. על פי מפת היחסים של הסוכנות ביורוליג, האלופה הישראלית לא תגיע אפילו לפלייאין, והיא חולקת את מקומות 13-11 במפעל עם וירטוס בולוניה ובאסקוניה (1 ל-51 כל אחת). הפער בינן לבין הכוכב האדום בלגרד, שמדורגת עשירית, גבוה - משום שלה יש יחס של 1 ל-29.

ואיך מתייחסים הפרשנים למכבי?

אחד המקומות הנחשבים ביותר לדעת איך נתפסת הקבוצה שלך על-ידי הפרשנים הוא הפודקאסט 'אורבונוס' של אנשי אתר 'באסקטניוז'. בשבועיים האחרונים, יש לציין, נשמעו שם פסימיים בנוגע לעונה הקרובה של מכבי ת"א.
7 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א ג'ורדן לויד עם ליוואי רנדולף
שחקן מכבי ת"א ג'ורדן לויד עם ליוואי רנדולף
יהיה המבוגר האחראי? לויד
(צילום: עוז מועלם)
ריטיס ויסנאוסקאס העניק לצהובים את המיקום הגבוה ביותר מבין חברי הפאנל, במקום ה-12: "זה סגל חדש ואני לא משוכנע שרוקאס יוקובאיטיס בשל לתפקיד גדול כל כך, כמו גם שג'ורדן לויד מסוגל להישאר בריא, כאשר ברור שהוא יהיה הכוכב. אין שם מספיק עומק. לאבד את קולסון, בולדווין, בראון וניבו בקיץ אחד, ולהחליף אותם בשחקנים זולים יותר בגלל בעיות בתקציב? וכל זה עוד ללא משחקי ביתיים?".
דונאטס אורבונאס, כתב הכדורסל האירופי הבכיר ביבשת, העניק לצהובים את המקום ה-14, אבל גם פרגן: "ראיתי חלק מהמשחקים שלהם, וגם שמעתי מאנשים מסביב לקבוצה שהם נהנים לשחק יחד. ג'ורדן לויד הכוכב אבל לא מתנהג ככה, הם מניעים את הכדור יפה, ויש לא מעט שחקנים בסגל הזה שיכולים לעשות קפיצת מדרגה.
הנציג השלישי בפאנל, אוגוסטאס שוליאוסקאס, דירג את האלופה הישראלית במקום ה-13 מבין כל קבוצות היורוליג: "הם איבדו את כל שחקני החמישייה שלהם. אין ביתיות, ההחתמות שעשו. אולי הם יתבררו כהפתעת העונה, אבל אני בספק גדול לגבי זה".
פורסם לראשונה: 07:26, 03.10.24