נבחרת ישראל עורכת קידוש בשישי בערב
(צילום: איגוד הכדורסל)
שמחה ענקית בנבחרת ישראל, אחרי הניצחון 87:89 בהארכה על נבחרת פינלנד בפתיחת אליפות אירופה בפראג. הכחולים-לבנים חגגו בחדר הלבשה את הספתח המוצלח, אבל מיהרו להוריד את סף ההתלהבות מאחר שמחכה להם כבר הערב (22:00) יריבה נוספת - הולנד.
ועדיין, אם יש מישהו שעליו רשום הניצחון מול הפינים - הוא כמובן דני אבדיה. והדרך לשם לא הייתה קלה. ביוני האחרון, כשהתברר שפורוורד וושינגטון וויזארדס לא ייקח חלק בשני המשחקים של החלון השלישי במוקדמות אליפות העולם נגד פולין ואסטוניה בעקבות ההסכם של פיב"א עם ה-NBA, אנשי איגוד הכדורסל והצוות המקצועי של נבחרת ישראל הבינו את גודל הבעיה. בכל זאת, שחקן שלא שיחק כבר שנתיים וחצי במדים הלאומיים, לא מחובר אל שאר החברים, רגיל כבר לסגנון משחק אחר, וכזה שאמור להיות חלק משמעותי מהנבחרת עצמה ולמעשה הכוכב שלה.
4 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
משהו קרה שם, בדיוק בזמן הנכון. אבדיה
(צילום: FIBA PHOTOS)
כל ההשתלבות שלו נדחתה בכמעט חודשיים. אבל גם אז, היה מדובר בחמישה משחקי הכנה ועוד שניים נוספים במסגרת החלון הרביעי במוקדמות גביע העולם. שלושה משחקים הוא פספס בגלל שחלה בקורונה וגם בשבועיים האחרונים, כשחזר לפרקט - הוא לא היה בשיאו. עם כל הלחץ מסביבו, הוא פשוט לא הצליח להתחבר ונראה מאוד מתוסכל.
אבל משהו קרה שם. בדיוק בזמן הנכון. 6.5 דקות בתוך הרבע הראשון בפתיחת היורובאסקט, במצב של 8:13 לפינלנד, אבדיה ירד לספסל לנוח. בזמן הזה הכוכב של נבחרת פינלנד, לאורי מרקאנן, כבר היה עם 14 נקודות ששלחו את הנבחרת שלו לפלוס 13. פחות מ-3 דקות בתוך הרבע השני, אבדיה שב לפרקט והקסם פתאום חזר. הפעולה הראשונה שלו הייתה הגנתית, על מרקאנן, שהחטיא ליי-אפ. מאותו רגע הוא החטיא פעמיים מחוץ לקשת, וקלע רק עוד שתי נקודות, כשהוא מסיים את המחצית הראשונה עם 17 נקודות.
4 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
קרב אפי. אבדיה מול מרקאנן
(צילום: FIBA PHOTOS)
ברבע השלישי אבדיה ירד לנוח לדקה אחת בלבד, ואם תהיתם כמה מרקאנן קלע ברבע הזה, אז התשובה היא אפס נקודות. מה שגרם לכחולים-לבנים לעלות ליתרון ראשון ולצבור מזה עוד ועוד ביטחון. אבדיה ומרקאנן סיפקו קרב אפי אם תרצו, אבל בסיומו - וכאמור אחרי דרמה גדולה - ידו של הישראלי הייתה על העליונה. אמנם הסופרסטאר הפיני רשם 33 נקודות ו-12 ריבאונדים, אבל אבדיה השיב עם 23 נקודות, 15 ריבאונדים, 3 אסיסטים ו-31 נקודות מדד.
"יש יותר כיף מזה?", אמר אבדיה בסיום. "היה לי מאוד קשה לבוא לידי ביטוי בהכנה, הקורונה הוציאה אותי מיציבות ובאמת פגעה לי מאוד בכושר. אין לי תירוצים, האחריות הייתה עליי. החבר'ה באו ותמכו בי, עשיתי את כל השיחות שהייתי צריך. אני רוצה אבל להגיד קודם כל תודה להורים שלי, שגם ברגעים פחות טובים, כשאתה מרגיש שכל העולם כבר לא איתך, אז הם יודעים מה אתה שווה. פשוט באתי הפעם ושיחקתי את המשחק שלי, הפסקתי לדאוג, עליתי על המגרש ונהניתי".
4 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
"שמו על דני לחץ". גודס
(צילום: FIBA PHOTOS)
המאמן גיא גודס אמר על אבדיה: "אני פחות אוהב לדבר על שחקנים ספציפיים, כי אני חושב שדני הוא חלק מהנבחרת ולא הנבחרת. זה הלחץ שאני חושב שכולם שמו עליו. אסור לשכוח שהוא הצטרף אלינו מאוחר, קורונה ועייפות, וזה השפיע עליו גם גופנית. אחרי כמה דקות הוא היה מתעייף. חשוב לנו שדני יעזור לנו בדברים שהוא טוב בהם, אחד על אחד, יצירת יתרון. הוא עשה המון חדירות, וזה החיבור שדיברתי עליו לפני שהטורניר הזה התחיל. האם אנחנו מצליחים לחבר את הניסיון והקבוצתיות שיש לנבחרת, לכישרון של דני. אני שמח שהפעם זה עבד".
תמיר בלאט פרגן גם כן: "היה לדני משחק מדהים. אני כל-כך שמח בשבילו. כולנו עברנו תקופה לא קלה, וגם לו היה קשה. הוא עשה משחק ענק ואני ממש מבסוט על זה".

למי קראתם לפרוש?

שחקן נוסף שקיבל לא מעט מחמאות הוא לא אחר מגיא פניני. אם לפני הטורניר היה אפשר לשמוע לא מעט ביקורות מסביב על כך שאם החליטו בנבחרת לעשות תהליך הצערה, אולי הגיע הזמן שפניני בן ה-38 כבר יפרוש מהנבחרת כי במילא הוא מקבל רק כמה דקות בודדות, הרי שעכשיו אפשר להגיד שהוא השתיק את כל המצקצקים. פניני עלה לפרקט לדקות ראשונות במצב של 33:23, קצת אחרי אמצע הרבע השני ופשוט פתח את כל האנרגיות של הנבחרת מחדש. אלו לא רק הנקודות, זו המנהיגות שלו; הניסיון שהוא מעביר לשחקנים הצעירים יותר, אם זה בחדר ההלבשה, על הספסל או על הפרקט; הפעולות הנכונות שנובעות מהוותק ומחוכמת המשחק שיש לו. את המשחק הוא סיים, אגב, עם 10 נקודות.
4 צפייה בגלריה
גיא פניני
גיא פניני
ענה לכל המצקצקים. פניני
(צילום: EPA)
"נפגשנו לפני שהכול התחיל, עוד לפני האליפות, אמרתי לו שאנחנו צריכים אותו", אמר גודס על פניני. "צריכים את הניסיון שלו, את הכישרון שלו ואת המנהיגות. הוא יכול לשחק חמש דקות ובהן לעשות מהלכים נכונים וחשובים. אתה רואה לפעמים בספורט שלא הכל זה גיל, זה לא רק כישרון, זו המנטאליות שלו. אנחנו בטורניר גדול, יש פרפרים בבטן, אתה צריך שחקנים כמו פניני שהיו במצבים האלה שיודעים לדחוף את שאר השחקנים".
אחד הדברים הבולטים שקרו במשחק זה קיצור הרוטציה של גודס. עידן זלמנסון לא שותף בכלל, רומן סורקין שיחק פחות מ-3 דקות, ג'ייק כהן 12 דקות במחצית הראשונה ומאז לא חזר לפרקט וים מדר באופן מפתיע אפילו לא הגיע ל-7 דקות. גודס התייחס לכך: "מצאנו איזו חמישייה שעשתה איזה שינוי מסוים ואני אוהב לרכב על חמישיות כאלה. לפעמים אני אולי קצת מגזים, כי אני מושך את זה יותר זמן ממה שאני צריך. אבל זאת החוכמה במשחקים כאלה, לנסות לרכב או לתפוס את החמישייה שעושה את המהלכים הנכונים. לפעמים גם לא מדובר בחמישיות סטנדרטיות. לא באתי מהבית עם תוכנית כזו או אחרת, כי תוכניות מטבען להתנפץ אחרי הג'אמפ-בול, ואז אתה מתחיל להרגיש מי נכנס טוב למשחק. זה הרכב שלא יכול היה לרוץ 20 דקות רצוף בלי לנוח, זה בלתי אפשרי בקצב הזה, אחרי זה מצאנו את החילופים. לשמחתנו זה לא פגע בנו יותר מדי, ואותם חבר'ה שהיו בריצה הזאת היו פקטור מאוד משמעותי. במשחק הבא זה יכול להיות גם שחקנים אחרים לגמרי, כי זה האופי של טורניר כזה, יש הצטברות של עייפות".