4 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
זהבי חוגג מול מולדובה. הכובש הגדול בתולדות הנבחרת
(צילום: אורן אהרוני)
ערן זהבי עשה את זה. חלוץ נבחרת ישראל עלה הערב (שלישי) באופן בלעדי לראש טבלת הכובשים של כל הזמנים במדי נבחרת ישראל עם שער מול מולדובה. שחקנה של פ.ס.וו איינדהובן הבקיע את שערו ה-33 במדים הלאומיים, אחד יותר ממוטל'ה שפיגלר. ואיך הוא חגג? בדיוק כמו שפיגלר במשחק המפורסם מול שבדיה במונדיל 1970 - עם יד מונפת לשמיים.
זהבי פתח את העונה בפ.ס.וו בצורה טובה באופן יחסי, אבל מה שהוא עושה בנבחרת במוקדמות המונדיאל הוא לא פחות ממדהים: שלושה שערים מול איי פארו, צמד נגד אוסטריה (2:5), אחד נוסף מול סקוטלנד והערב גם גול נגד מולדובה. ב-14 משחקיו האחרונים במדים הלאומיים זהבי הפציץ 13 שערים – מאזן בלתי נתפס.
במידה
קצב הכיבושים של זהבי טוב יותר משפיגלר, והוא הגיע ל-33 שערים ב-68 הופעות, בעוד ששחקן העבר כבש 32 שערים ב-83 משחקים. היתרון הגדול של שפיגלר, אם תרצו, הוא העובדה שהבקיע שניים מהשערים החשובים בתולדות הנבחרת: זה שהעלה אותה למונדיאל 1970 במקסיקו וכמובן הגול האדיר מול שבדיה בטורניר עצמו.
"אני מודה שאני מתרגש", הודה שפיגלר, שצפה במשחק ביציעי טוטו-טרנר. "רציתי להיות ברגע הזה וזה ריגש אותי. הגול שלי במונדיאל - עזבו אותו - אני רוצה לדבר על זהבי, אני רוצה לחבק אותו. לא שמתי לב לחגיגה שלו כי אני אוהד מתלהב, אבל עמיחי כתב לי שהוא עשה לי מחווה עם התנועה".
4 צפייה בגלריה
מוטל'ה שפיגלר
מוטל'ה שפיגלר
"מודה שאני מתרגש". שפיגלר, הערב בטוטו-טרנר
(צילום: עוז מועלם)
נחזור לזהבי, שמבחינת כיבושים לקח לו שנים להתחמם במדי הנבחרת. ב-40 משחקיו הראשונים שהתפרסו על פני שמונה שנים הוא הבקיע שישה שערים בלבד, אבל בעידן האוסטרי של אנדי הרצוג ו-וילי רוטנשטיינר חלה התפנית והוא התפוצץ עם 27 שערים (!) ב-29 הופעות.
שערו הראשון של זהבי בנבחרת היה בספטמבר 2013, אז כבש בהפסד 3:1 לרוסיה במוקדמות מונדיאל 2014. במרץ 2019 כבש את השלושער הראשון שלו במדים הלאומיים ב-2:4 על אוסטריה במוקדמות יורו 2020. במשחק הבא שיחזר את ההישג ב-0:3 נגד לטביה והפך לראשון מאז שייע פייגנבוים שכובש שלישיות בנבחרת בשני משחקים רצופים.
4 צפייה בגלריה
ערן זהבי חוגג במחווה למוטל'ה שפיגלר
ערן זהבי חוגג במחווה למוטל'ה שפיגלר
ערן זהבי חוגג במחווה למוטל'ה שפיגלר
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
שפיגלר חוגג במונדיאל 1970 את השער מול שבדיה
שפיגלר חוגג במונדיאל 1970 את השער מול שבדיה
כך זה נראה במונדיאל 1970 על-ידי שפיגלר
(צילום מסך)
את הקמפיין האדיר ההוא סיים עם 11 כיבושים, בדיוק כמו כריסטיאנו רונאלדו ואחד פחות מהארי קיין שזכה במלכות השערים במוקדמות היורו. באופן טבעי, זהבי הוא הכובש המצטיין אי פעם של הנבחרת במוקדמות אליפות אירופה (13 שערים סך הכל), יוסי בניון נמצא במקום השני עם 10.
השער הערב מיקם את זהבי גם בפסגת הכובשים של ישראל במוקדמות המונדיאל עם 10 שערים. בליגת האומות, לא במפתיע, אין לו בכלל תחרות עם שישה שערים בסך הכל, ובעצם זהבי היחיד עם יותר משער אחד במפעל החדש של אופ"א.