"תחילת הפגישה של ועדת האיתור ביום ראשון האחרון החלה בלעדיי. בבוקר כבר גילו לי שפורסם ב"ידיעות אחרונות" שאהיה המאמן, אבל לא ידעתי שזה הולך להתפתח לשם. נכנסתי לחדר ולא ידעתי מהי ההחלטה, לא עלה בדעתי שיציעו לי את תפקיד מאמן הנבחרת, אבל חברי הוועדה חשבו שזה פתרון טוב להתאחדות, הייתי צריך לקבל את ההחלטה וראיתי בזה אתגר גדול". מאמן הנבחרת החדש, וילי רוטנשטיינר, מספר בראיון בלעדי וראשון מאז מינויו על מה שקרה מאחורי הקלעים.
אם בתחילת הקדנציה שלו רוטנשטיינר עוד הציע כי יאמן את הנבחרת בליגת האומות בשל לוחות זמנים קצרים והעובדה כי לא מונה עדיין מאמן ("זו היתה סיטואציה שונה, לא היה מאמן, היינו בלחץ של זמן לקראת ליגת האומות ולכן עלה הרעיון"), הפעם הופתע מההצעה שהוא קיבל, בטח אחרי שכבר היה בדרך החוצה. "ידעתי לאורך כל הדרך שאורן חסון מעריך את היכולות המקצועיות שלי, היו בינינו שיחות טובות, הסיפור היה הנושא הכלכלי. ברגע שהוא נפתר, יישרנו קו וכרגע יש לי חוזה עד 2022. נראה מה יהיה בדצמבר הקרוב, אבל יש עוד הרבה זמן עד אז. לא פגע בי כל הסיפור סביבי לפני כחודש, אנחנו במציאות שונה בעולם וזה קורה בכל מקום".
4 צפייה בגלריה
וילי רוטנשטיינר
וילי רוטנשטיינר
"ידעתי שחסון מעריך אותי". וילי רוטנשטיינר
(צילום: ראובן שוורץ)

"ממנהל טכני למאמן? מאוד מקובל"

רוטנשטיינר יאמן את הנבחרת לפחות עד דצמבר 2020. "כבר עשיתי את זה פעמיים באוסטריה, אלו דברים מאוד מקובלים בעולם, שלוקחים מנהל טכני או מישהו שהוא חלק מההתאחדות והופך למאמן. זו הייתה החלטה של ועדת האיתור וההסבר שלה היה שבסיטואציה הנוכחית זה הדבר הכי טוב מבחינתה, לכן לקחתי את זה ואמרתי נעשה את זה בגדול. כל חברי הוועדה דיברו איתי יפה".
אתה למעשה הדמות המקצועית שהיתה אמונה על הכנת הפרופיל למאמן הבא והיית אמור לראיין את המועמדים.
"נכון, ולכן לא חשבתי לרגע שאהיה המאמן. הכנתי את הפרופיל, הייתי אמור להיות המראיין. בפגישה הראשונה הכנו מטרות ויעדים, בפגישה השנייה הועלו באופן ספונטני שמות, לא ברמת מועמדים. בפגישה השלישית כבר התכוננתי להמשיך את התהליך, עד שהודיעו לי שאני בסופו של דבר אהיה המאמן".
האם איל ברקוביץ', אחד המועמדים החזקים מבחינת ההתאחדות, יכול היה להיות מאמן הנבחרת לפי הקריטריון שלך?
"נתחיל בכך שלא דיברנו על שמות של מועמדים, היו"ר חסון דייק במה שאמר. אני לא רוצה לדבר על שמות אחרים כמו איל ברקוביץ' או אברם גרנט או כל מישהו אחר, זה לא נכון מצידי. הכנתי פרופיל מקצועי, אבל באמת שלא הגענו למפות מועמדים, עד שהוועדה לקחה החלטה אחרת".
4 צפייה בגלריה
איל ברקוביץ'
איל ברקוביץ'
איל ברקוביץ'
(צילום: עוז מועלם)
אתה מתאים לפרופיל המאמן?
"אני לא יכול לדבר על עצמי. אעשה את הטוב ביותר יחד עם אלון חזן, אנחנו יחידה אחת. תראו את היכולות שלי, יש לנו עד לחצי הגמר בסקוטלנד שני משחקים בליגת האומות על מנת להתכונן למשחקים הגדולים באוקטובר".
המינוי שלך עורר הרבה ביקורת, גם על הדרך של ועדת האיתור וגם לגבי יכולות האימון שלך.
"אימנתי בליגה הראשונה באוסטריה, במשך שבע שנים בניתי את הבסיס לנבחרת אוסטריה החזקה של היום עם הנבחרת עד גיל 21. אימנתי ארבעה משחקים בנבחרת הבוגרת (שני ניצחונות, הפסד ותיקו). אני כבר כמעט 20 שנה עם נבחרת בוגרת, אני מעורב והמאמנים תמיד התייעצו איתי. אני יכול להבין את הביקורות מסביב, אבל התפקיד שלי הוא להוכיח את עצמי ואעשה זאת".

"לא להסתמך רק על זהבי"

אתה כבר מנהל טכני שנים ארוכות, אימון היה מטרה?
"עד לישיבה בראשון לא חשבתי להיות מאמן, אבל אי אפשר לדעת כל דבר. אני מנסה לעשות את הטוב ביותר, זה כבוד גדול מבחינתי להיות מאמן נבחרת ישראל ואעשה הכל כדי להצליח בעמדה שאני מכיר טוב מאוד".
מהי הפילוסופיה שלך כמאמן?
"אני חושב שבכדורגל מודרני אי אפשר לדבר על משחק התקפי או הגנתי, אתה צריך להיות מוכן לבנות את המשחק כמו שצריך, להגן כמו שצריך, יציאה מהירה במשחק מעבר, הבקעת שערים ובעיקר להיות מוכן בכל פרט. צריך להתאים את עצמך לשחקנים שיש, במקרה שלנו יש לנו שחקנים טכניים שאוהבים לשחק עם הכדור. ראיתי את כולם מקרוב בשנתיים האחרונות וזה אחד היתרונות שלנו. ראינו לפרקים את השחקנים שלנו עושים דברים עם הכדור, המטרה שלי לשמור על יציבות, ובטח שלא לקבל כל כך הרבה שערים. אם לא נוכל לעצור את זה, לא נוכל להצליח".
ההגנה של הנבחרת הייתה חלשה במיוחד תחת אנדי הרצוג.
"יחד עם אלון חזן אין לנו יותר מדי זמן לשנות הכל, אבל כן צריך לשפר את ההגנה שעשתה הרבה טעויות והרצוג ניסה למצוא לזה פתרונות, אנחנו חייבים. אין יותר מדי משחקים, שמונה עד לסיום השנה ולכן גם אסור לעשות דברים קיצוניים מדי".
4 צפייה בגלריה
אנדי הרצוג באימון נבחרת ישראל
אנדי הרצוג באימון נבחרת ישראל
"צריך לשפר את ההגנה". אנדי הרצוג
(צילום: ראובן שוורץ)
תסכים איתי שלפחות במוקדמות היורו כשלתם, 11 נקודות ומקום חמישי.
"נכון".
ולכן אתה כמנהל הטכני של הנבחרת היית חלק מהכישלון.
"גם נכון, אבל עכשיו זה שונה בין מנהל טכני למאמן על המגרש, עכשיו זה עליי ועל אלון חזן, אנחנו בפוקוס, זה שינוי גדול. עשינו יותר מדי טעויות, צריכים להפסיק את זה כדי להצליח. האחריות הישירה עכשיו היא שלי".
בהתקפה לפחות יש רנסנס. וייסמן, דאבור, סולומון וכמובן זהבי.
"יש לנו הרבה שחקנים כישרוניים, אבל כדי לחזור לטופ האירופי, אסור לנו להסתמך רק על זהבי, הוא עשה עבודה גדולה בקמפיין שעבר, אנחנו צריכים שיעזרו לו".
4 צפייה בגלריה
ערן זהבי מאוכזב
ערן זהבי מאוכזב
צריך עזרה. ערן זהבי
(צילום: ראובן שוורץ)
מהן המטרות שהצבת לך?
"לפתח את הנבחרת, לקרב את העם אליה שיאהב אותה, להילחם עד לשנייה האחרונה, אף פעם לא לוותר, להישאר בדרג ב' בליגת האומות ולנצח בחצי גמר פלייאוף היורו בגלזגו".
לסיום, וילי רוטנשטיינר יכול לקחת את נבחרת ישראל ליורו בקיץ הבא?
"מהרגע הראשון אנחיל בשחקנים שאני רוצה מהם שיהיו מרוכזים רק בחצי הגמר. ברור שכולם מפנטזים על עלייה ליורו, אני רק בחצי הגמר. אם ננצח בגלזגו, תוכל לשאול אותי לגבי האפשרות שנעלה ליורו".