"בחיים לא תיארתי לעצמי שאהיה יו"ר של קבוצת כדורגל", כך פותח איתי בן זאב את הראיון איתו. מנכ"ל הבורסה לניירות ערך הפך לפני מספר שבועות ליו"ר הפועל באר שבע בכדורגל כמינוי של אלונה ברקת, שלא מעוניינת להחזיק יותר במועדון.
"כשאלונה נפגשה איתי בפעם הראשונה היא סיפרה לי על הסיטואציה. היה לי תנאי אחד כדי לקבל את התפקיד - שאסי רחמים יישאר במועדון. עכשיו, אחרי כמה שבועות בתפקיד אני יכול להגיד שכל מה שחשבתי על המועדון אני חושב גם היום - שזה מועדון חזק עם תשתית שכוללת צוות מקצועי, שחקנים, אוהדים ואנשים מאוד מאוד מחוברים וטובים".
5 צפייה בגלריה
בן זאב. "לא האמנתי שאהיה יו"ר מועדון כדורגל"
בן זאב. "לא האמנתי שאהיה יו"ר מועדון כדורגל"
בן זאב. "לא האמנתי שאהיה יו"ר מועדון כדורגל"
(צילום: נמרוד גליקמן)
עוד אומר בן זאב: "חשבתי שזה כמו חברה עסקית שנקלעת לתקופה לא טובה, שצריכה לבצע התאמות שאם תעשה אותן בצורה נכונה היא תצא אפילו מחוזקת יותר. ב"ש זה חבל ארץ סופר חשוב במדינת ישראל עם ראש עיר שעשה דברים גדולים. אלונה השקיעה הרבה מאוד במועדון וכל הפרויקט הזה שהפך לאימפריה במושגים ישראלים. צריך לדאוג שיהיה חזק. הרגשתי שיש חלקים בתקשורת שעשו למועדון עוול מבחינת הסיקור. הראו תמונה עגומה והורידו את ערכו".
המטרה הייתה שתקים דירקטוריון. זה ירד מהפרק, אז מה בעצם התפקיד שלך?
"להיות יו"ר המועדון. אחת המחשבות הייתה להקים דירקטוריון שהוא מועצת מנהלים. כמו שלכל חברה עסקית יש מנכ"ל, יו"ר ומועצת מנהלים. קיבלנו עשרות פניות מצד אנשים בעלי ניסיון וידע, אבל אין שום דרך שאני יכול לסנן, לראיין ולבדוק מבין כל כך הרבה אנשים מי אלו דווקא שצריכים להיכנס לדירקטוריון. לכן החלטתי כרגע לא להיכנס להרכבת מועצת מנהלים. יכול להיות שבשלב עתידי ננסה לייצר מן חברת ניהול של כמה אנשים שמביאים כסף. נגיד מיליון שקל כל אחד שייכנסו לתקציב הקבוצה ואז יש חמישה מיליון שקלים".
על ההגעה שלו, הוסיף בן זאב: "באתי בהתנדבות לשנה. צריך להבין שזה בא על חשבון הזמן הפנוי שלי שגם ככה הוא מוגבל. השנה הזאת קריטית בעיני כי צריך לעשות מעבר של מועדון עם בעלים חזקים שהזרים הרבה מאוד כספים, למועדון שמתנהל בלי בעלים. השינוי יהיה להתנהל עם תקציב שאי אפשר לחרוג ממנו כי אין מי שישלים את הפער. אם זה יקרה בצורה מוצלחת זה יגרום להערכתי לאנשי עסקים להסתכל אחרת על המועדון, ואולי על מועדונים בכלל".
5 צפייה בגלריה
ברקת
ברקת
ברקת
(צילום: הרצל יוסף)
איפה עומדים כרגע המאמצים למציאת רוכש?
"למיטב ידעתי לא היה אף אחד שהתעניין לקנות את הקבוצה. אני לא מאמין שבתקופת הקורונה עם כל מה שקורה בארץ ובעולם, ובטח בעולם הכדורגל שעדיין מחכה לראות מה יהיה הפיצוי לקבוצות, אני לא רואה אף אחד שהופך לבעלים של קבוצת כדורגל".
מה מידת הקשר שלך עם אלונה ואלי ברקת?
"אין תדירות מוגדרת של קשר ביני לבין אלונה. זה לא מנכ"ל ויו"ר שעובדים יחד או מנהל ועובד. אם ארצה לקבל את חוות דעתה ארים לה טלפון ואשאל. אבל אלונה לא מעורבת בניהול השותף. יש אוהדים שמפנטזים שהיא תחזור אבל כולם צריכים להבין שהמועדון נכנס לעידן אחר".
דן ביטון, שחקן בית שגדל בב"ש, נמצא כרגע על המדף. יהיה שווה לפרוץ את מסגרת התקציב ולהילחם כדי להביא אותו, כמו שאתם עושים כדי להשאיר את אלטון אקולטסה?
"הפועל ב"ש לא תשבור את מסגרת התקציב שלה בשום מקרה. המקרה של אקולטסה זה לא פשוט. הוצע לו חוזה מקוצץ לעומת החוזה המקורי שהיה לו. אסי רחמים המנכ"ל בעבודה מאוד גדולה איתו ועם סוכנו עשו את הכל, וכרגע הכדור אך ורק בידיים של השחקן והסוכן שלו. אם ירצה הוא יהיה בקבוצה. בהפועל ב"ש זו זכות לשחק ורק שחקנים שירצו להיות בו ישחקו בו. בנוגע לביטון, יש צוות מקצועי שהוא זה שמסמן את המטרות ואנחנו עושים את הכל במסגרת התקציב".
5 צפייה בגלריה
 דן ביטון מול יקוב סילבסטר
 דן ביטון מול יקוב סילבסטר
ביטון (משמאל). ישוב למועדון?
(צילום: עוז מועלם)
כוכב הקבוצה הוא ז'וסואה, שיש לו חוזה לעונה הבאה, אבל במועדון בלי בעלים שמשקיע יכול להיות שהוא יימכר למועדון אחר?
"ז'וסואה לא למכירה. זאת לא אופציה. זאת שאלה תיאורטית שאין מה להתעסק בה"
בעונה הבאה לפי התכנון אליניב ברדה ימונה למנהל מקצועי?
"אליניב איש מאוד חשוב במועדון ובעיר. יש לו הרבה מה לתרום בכל מיני תפקידים ואין ספק שהאופציה של מנהל מקצועי מתאימה לו".
טענת שהמועדון זוכה לסיקור לא הוגן בתקשורת, דווקא היו טענות הפוכות, שמתייחסים אל הקבוצה כ"מאמי הלאומית"?
"חלק מהאתרים, אני לא יודע אם ההצלחה של המועדון הפריעה להם, אבל כמתבונן מהצד הייתי רואה קו מגמתי נגד המועדון. עכשיו שאני בתוך המועדון, אני גם רואה את זה. אני קורא ידיעות שהן לא נכונות. זה תקין? אף פעם לא שמעתי את הביטוי 'המאמי הלאומית' בהקשר של ב"ש. מתי קראתי כתבה בשנה-שנתיים האחרונות שתיארה את ההשפעה של מועדון הכדורגל הזה על הזהות והערך של תושבי הדרום? לא קראתי".
5 צפייה בגלריה
אליניב ברדה
אליניב ברדה
ברדה. הסמל של ב"ש
(צילום: אורן אהרוני)
5 צפייה בגלריה
איתי בן זאב
איתי בן זאב
בן זאב במשחק מול הפועל ת"א
(צילום: ראובן שוורץ)
במשחק נגד הפועל ת"א בחרת להגיע עם שלושת ילדיך, בעוד שמאלפי אוהדים נאסר להגיע בשל מגבלות הקורונה. זאת הייתה טעות בשיקול הדעת שלך?
"באו ואמרו לקבוצות והתירו להם מספר מסוים של אנשים שיגיעו לכל משחק. לקחתם את הסיפור הזה וניסתם לעשות ספין עליי. יכולתם לבוא ולהגיד למה בכלל נותנים לאנשים לראות את המשחק, כי אתה מתאר את זה כסוג של צ'ופר אם האוהדים לא יכולים. אבל אף אחד לא טען את הטענה הזאת".
אבל אנחנו יודעים שהאנשים שמותר להם להגיע תחת המגבלות הם אנשי צוותים ולא ילדים של היו"ר?
"הסיטואציה מאוד פשוטה. אני רואה משחקי כדורגל בפלייאוף ואני רואה אנשים שממש לא בעלי תפקידים כן נמצאים במגרשים. אני מעט מאוד זמן. את ההנחיה של המינהלת לקבוצות ראיתי בעיניים? לא. בדקתי עם המועדון כי ידעתי שיש הקצאה ובדקתי אם אני יכול לבוא עם הילדים שלי. אני בסוף בא בהתנדבות על הזמן הפנוי שלי ויש לי אפשרות להיות קצת עם הילדים שלי. אמרו לי במועדון שזה בהקצאה של האנשים, זה הסיפור. כבר במהלך המשחק התחילו שאלות. הבנתי ולא הייתי ער לכך. אם הייתי יודע שיש הנחיה מפורשת כמובן שהם לא היו באים. זה דוגמה רעה של מה שהתקשורת עשתה, ולמה אנשים לא רוצים לבוא לעולם הספורט הישראלי. התקשורת רק מחפשת ומנפחת גם כשאין בשר".
אבל גם אם זה היה מותר, זה בסדר שאלפי אוהדים בעלי מנויים לא נכנסים לאצטדיון והילדים של איתי כן?
"אתם מתארים את זה כסוג של צ'ופר. אני לא רואה את זה כצ'ופר בכלל".