"היה לי חלק משמעותי בכישלון של העונה החולפת, כולם נכשלו מלמעלה ועד למטה ואני גם ככה הייתי מעורב ברוב הדברים המקצועיים. רק שבשיחה ביני לבין משה חוגג הוא הסביר לי שהחליט לקחת צעד לאחור ולהתעסק יותר בעסקיו הפרטיים. באחד הסעיפים בחוזה המקורי שלי אני הרי מוגדר כמנהל מקצועי, רק שעכשיו זה הפך לרשמי. קיבלתי את ההחלטות גם כשנכשלנו, כיו"ר שהיה אחראי גם על העניינים המקצועיים". הדובר: אלי אוחנה, שהפך בבוקר שישי האחרון למנהל המקצועי של בית"ר ירושלים. עכשיו הוא מתכונן לקראת אחת העונות המאתגרות ביותר של המועדון בשנים האחרונות, שמעליה רובצת עננת אי ודאות כלכלית וכן חזית עם הקהל.
כבר לפני שנתיים חוגג רצה לממש את אותו סעיף בחוזה של אוחנה ולהפוך אותו למנהל המקצועי, אבל הוא העדיף למלא רק את תפקיד היו"ר. חוגג מינה לתפקיד את יוסי בניון והבטיח לקחת צעד אחורה בעניינים המקצועיים, אבל זה החזיק מעמד רק שנה: הבעלים פיטר את המאמן רוני לוי אחרי ההדחה המוקדמת מאירופה בקיץ שעבר, וידע כי הדבר יוביל גם להתפטרותו של בניון - מה שאכן קרה באופן מיידי. "אם גם ככה לא מצליחים, לפחות שזה יהיה עם החלטות שלי", הייתה התפיסה של חוגג, שהמשיך לעשות כמעט כל טעות אפשרית. בית"ר סיימה את העונה במקום העשירי בלבד.
6 צפייה בגלריה
אלי אוחנה
אלי אוחנה
"קיבלתי את ההחלטות גם כשנכשלנו". אוחנה
(צילום: אורן אהרוני)
6 צפייה בגלריה
חוגג ואוחנה באימון
חוגג ואוחנה באימון
כבר מזמן חוגג רצה להפוך את אוחנה למנהל מקצועי
(צילום: באדיבות בית"ר ירושלים)
ביום חמישי שעבר, בין פגישות עם קובי רפואה לחיים סילבס, שני המועמדים הסופיים לאימון הקבוצה בעונה הבאה, חוגג שוחח עם אוחנה והטיל עליו את התפקיד. אוחנה ניסה לומר שגם ככה הוא אחראי גם על הנושא המקצועי, כמו בעונה שעברה, אבל הבעלים הבהיר: "חשוב לי שתהיה מנהל מקצועי, אין פרשנויות, שהכל יהיה ברור".
סמלי עבר בכדורגל הישראלי נקראים לרוב בזמן משבר (משה סיני בהפועל ת"א, למשל), ולרוב הם לא מקבלים הזדמנות הוגנת - סוג של תרופת פלא של בעלים להתמודד במצבים קשים. זה לא תמיד עובד. וזו הסיטואציה המורכבת שאיתה על אוחנה להתמודד: קבוצה כושלת, חדר הלבשה מפורק, שחקנים שמחזיקים בחוזה לעונה הבאה למרות שהם לא בתוכניות המקצועיות ומסרבים לקצץ בשכרם - תוצאה של מסעות רכש לא מוצלחים של הבעלים. ואם לא חסרות צרות, היחסים בין המועדון לאוהדים רעועים מאוד, וגם ככה אוהדי בית"ר לא מגיעים בהמוניהם לטדי.
6 צפייה בגלריה
עידן ורד
עידן ורד
רוצה חוזה לשנתיים נוספות. ורד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מהבחינה הזאת גם חוגג יעמוד למבחן: האם הוא באמת מסוגל לקחת צעד אחורה? "הכל תלוי כמה באמת חוגג ייתן לאוחנה לעבוד ויתאפק יותר מכמה שבועות בלי להתערב, זה יעשה טוב לכולם", הסבירו בבית"ר.

ורד ועטר בדרך החוצה

לאוחנה כבר יש תוכנית סדורה לקראת העונה הבאה. הוא ראה כל מה שקרה בבית וגן העונה. ועדיין, מדובר בתוכנית שבחלקה יהיה לו קשה להוציא לפועל.
כבר עתה ברור כי אלירן עטר לא ימשיך. הוא כלל לא הגיע למשחק הליגה האחרון נגד הפועל חדרה. ההפתעה צפויה להגיע בנוגע לקפטן עידן ורד, שגם הוא צפוי לעזוב. למרות שחוגג הצהיר לפני מספר שבועות כי יאריך את החוזה שלו, הוא חזר בו. ורד רוצה חוזה לשנתיים נוספות ותפקיד ניהולי לאחר מכן, אבל התוכנית הנוכחית במועדון לא כוללת אותו. גם הבלם טל בן-חיים לא יישאר, וכך גם אורן ביטון. המגן שי קונסטנטין כבר עזב וחתם היום לשלוש עונות במכבי נתניה.
6 צפייה בגלריה
אלירן עטר  עם הכדור
אלירן עטר  עם הכדור
כבר עתה ברור כי הוא לא ימשיך. עטר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
משימה מרכזית אחרת היא שיקום חדר ההלבשה. "חלק גדול מהכישלון שלנו בעונה החולפת הוא עלינו, לא ראינו מה קורה בחדר ההלבשה", מעיד אוחנה. "לא כל השחקנים רצו לתת הכל במשחקים, חלקם ממש ברחו ממשחקים ולא היו מחויבים. האגו יצר קבוצות-קבוצות, וזה החמיר ככל שחלפה השנה. זה כישלון שלי ושל המערכת. לכן חווינו עונה מביכה, לא פחות מזה".
ההחלטה המשמעותית הראשונה של אוחנה תהיה בחירת המאמן הבא, כבר השבוע. חוגג עוד הספיק להצהיר כי יביא מאמן זר, אך המציאות הכלכלית ברורה - בבית"ר מבינים כי לא יוכלו לעמוד בשכר של 450-350 אלף יורו, לא כולל כוורת מקצועית שתגיע עם המאמן. במועדון בדקו את האפשרות להביא את יוסי אבוקסיס, אבל בני-יהודה וגם המאמן עצמו הטילו וטו. מרקו בלבול היה ברשימת המועמדים, אך הבהיר כי הוא מתכוון לעמוד בהתחייבות שלו כעוזר מאמן נבחרת ישראל. אחרי הפגישות עם רפואה וסילבס, אוחנה יחליט מי מהם ימונה למאמן.

שאלת שועה ואוחנה

השדרה המקצועית הבטוחה בשלב זה - והיא קצרה למדי - כוללת את השוער איתמר ניצן, הבלם אוראל דגני והקשרים אביאל זרגרי ותמיר עדי. אליהם נוספים שני המושאלים להפועל חדרה בעונה החולפת, המגן השמאלי מקסים גרצ'קין והקשר לירן רוטמן. כמה צעירים צפויים לקבל הזדמנות. ימי הרכישות הנוצצות בסכומים מופרזים הסתיימו: התקציב ידולל (הנפגעת העיקרית תהיה מחלקת הנוער), לא יינתנו עוד חוזים ארוכי טווח, והשמיכה תהיה קצרה במיוחד.
6 צפייה בגלריה
כהן מנסה לעצור את שועה
כהן מנסה לעצור את שועה
עדיין סובל מבעיות משמעת. שועה
(צילום: עוז מועלם)
אוחנה יצטרך להתמודד גם עם שאלת ירדן שועה, שעדיין סובל מבעיות משמעת. אם רק שיקולים קרים היו מכריעים את השאלה, שועה לא היה נשאר: מעבר לעניין המשמעתי, גם מבחינה מקצועית היו שמחים בבית"ר להיפרד מהשחקן (בית"ר לא צפויה לשחק עם שני חלוצים בעונה הבאה). "הוא שחקן כישרוני ברמה גבוהה מאוד", מעיד אוחנה, אבל מסתכל קדימה. "הוא חייב לשנות את ההתנהלות וההתנהגות שלו, ללמוד לקבל מרות ועמדות של בעלי תפקידים".
בעיה גדולה יותר היא בגזרת מיכאל אוחנה, שהתבקש לקצץ ולא שש לכך. אוחנה, שנרכש בשמונה מיליון שקל מהפועל באר-שבע, לא התאושש מהפציעות הקשות ומחזיק בחוזה גם לעונה הבאה. הוא הבקיע העונה חמישה שערים ב-1,201 דקות בליגה, וכמו במקרה שועה, החלטה ממניעים מקצועיים בלבד הייתה מובילה לשחרורו. בבית"ר מודעים לכך שלא ימצאו קבוצה שתסכים לקלוט את החוזה שלו, ולכן הוא צפוי להישאר.
6 צפייה בגלריה
מיכאל אוחנה
מיכאל אוחנה
התבקש לקצץ בשכרו. אוחנה
(צילום: ראובן שוורץ)
בית"ר מעוניינת למכור את עלי מוחמד, שנרכש תמורת 1.6 מיליון יורו. אם תצליח, תהיה לזה השפעה על התקציב ועל הסגל כולו. עם זאת, כרגע אין עליו הצעות. בבית"ר ירצו גם להשאיל את גלאופילו פלייטר, סנטיאגו אוקמפוס ומאותוסיניו. גם למרקו ינקוביץ' יש חוזה לעונה הבאה, אבל אם יקבל הצעה טובה הוא יעזוב. המטרה של אוחנה יחד עם המאמן החדש שיגיע תהיה לצרף זרים בעמדות הבלם (מחפשים גם בלם שלישי ישראלי, סיכויי אור זהבי להישאר נמוכים), קשר אחורי (אם מוחמד יימכר), חלוץ ושחקן כנף מהיר.
אוחנה כבר החל לעבוד. הוא הספיק לשבת עם שחקנים בעלי חוזים, ועוד יישב עם אחרים במטרה לקצץ בשכרם. "זה יהיה אתגר גדול לכולנו", אמר המנהל המקצועי החדש, "אנחנו הולכים לקראת עונה מורכבת".