ההיסטוריה חוזרת: 27 שנים אחרי שנפגשו בפעם האחרונה בגמר הגביע, מכבי ת"א והפועל ת"א יעלו הערב (רביעי, 20.30) לדשא בבלומפילד במטרה לסיים את העונה בסטייל, לעיני 30 אלף צהובים ואדומים שלא רוצים ללכת לישון הלילה.
לאחר שצלחת האליפות הוענקה למכבי חיפה, הגיע הזמן לחלק את פרס המשנה. המועמדים: פטריק ואן לוון שמפנטז לסיים את עונת הבכורה המוצלחת שלו על הקווים עם תואר, וניר קלינגר שינסה להשיג ניצחון ראשון בדרבי כמאמן הפועל ת"א דווקא במעמד הכי חשוב.
5 צפייה בגלריה
דור פרץ כובש
דור פרץ כובש
מי תזכה בגביע? מכבי ת"א או הפועל ת"א?
(צילום: עוז מועלם)

הכל זה מלמעלה

מכבי ת"א: מיץ' גולדהאר הכניס תרבות חדשה לכדורגל הישראלי ושפך עשרות מיליוני שקלים שהניבו תארים רבים, אבל האדישות שלו העונה היא הגורם המרכזי לאובדן האליפות של מכבי ת"א. זה התחיל במינוי מאוחר של מאמן שבסופו של דבר נכשל (יורגוס דוניס), נמשך באי-הבאת מחליפים לשחקנים משמעותיים שעזבו, כמו עומר אצילי, דור מיכה, צ'יקו אופואדו וז'איר אמאדור, וקיבל ביטוי נוסף בחוסר ההבנה שהסגל זקוק לחיזוק ולריענון בחלון ההעברות של ינואר. גם העובדה שהבעלים הקנדי לא ביקר בארץ בשנתיים האחרונות לא ממש מובנת.
אם ההכנות בקיץ הקרוב יהיו דומות לאלה של לפני שנה, המרוויחה הגדולה שוב תהיה מכבי חיפה. הערב, בדרבי הגדול, גולדהאר ינסה להתנחם בגביע כדי לא לצאת מהעונה הזו בידיים ריקות.
הפועל ת"א: לפני ארבע שנים וחצי, רגע לפני שהפועל ת"א התפרקה, קבוצת אנשי עסקים (מאיר תושב, האחים ניסנוב וזאב גרינברג) לקחה על עצמה את המועדון והצילה אותו. אבל עם כל הכבוד לרצון הטוב, אין לחבורה הזו את המשאבים של קבוצות כמו מכבי חיפה, הפועל באר-שבע ומכבי ת"א, ותקציב של 18 מיליון שקל לא יכול אפילו לדגדג את זה של גולדהאר, יעקב שחר ואלונה ברקת. הפועל בבעלות הנוכחית ירדה ליגה, התמודדה פעמיים בפלייאוף התחתון, אבל מצד שני עלתה בעונה שעברה לפלייאוף העליון, מחלקת הנוער שלה השתפרה משמעותית, ועכשיו היא רחוקה משחק אחד מזכייה בגביע.
5 צפייה בגלריה
מיץ' גולדהאר
מיץ' גולדהאר
מיץ' גולדהאר. הכניס תרבות חדשה לכדורגל הישראלי
(צילום: אורן אהרוני)

קווים מקבילים

מכבי ת"א: בלי אסטרטגיה שתוכננה מראש, המנהל הביצועי של מחלקת הנוער במכבי ת"א, פטריק ואן לוון, מצא את עצמו על הקווים אחרי פיטוריו של דוניס, ור, עם אחוזי הצלחה גבוהים מאלה של ברק בכר. מצד שני, חוסר הניסיון שלו בלט בפלייאוף העליון, שם הצהובים לא ניצחו בשישה משחקים מתוך עשרה - צלילה של ממש.
בניגוד למסלול הקליל של הפועל ת"א בדרך לגמר, מכבי ת"א הייתה צריכה לעבור בין היתר את מכבי חיפה בחצי הגמר, ושם ואן לוון נתן נוקאאוט לבכר, ועוד בלי זרים, כך שזכייה בגביע תהיה חותמת לעונה אישית מופלאה של המאמן ההולנדי.
5 צפייה בגלריה
ואן לוון
ואן לוון
ואן לוון. הפך לסיפור הצלחה
(צילום: עוז מועלם)
בעוד שהמאמן קלינגר הוא סמל צהוב שזכה באליפות עם מכבי ת"א ולקח אותה לשלב הבתים בליגת האלופות, עבור ואן לוון יהיה זה משחק ראשון על תואר כמאמן בוגרים. מובן שהאחרון גם נהנה מסגל איכותי בהרבה.
הפועל ת"א: באופן סמלי, ניר קלינגר היה זה שכבש את השער האחרון בדרבי תל-אביבי במסגרת הגביע, אי-אז לפני 27 שנים, בגמר שנערך באצטדיון ר"ג. הערב, כמאמן הפועל ת"א, יש לו הזדמנות להוסיף עוד פרק לתסריט, הפעם מהצד האדום. דבר אחד בטוח, הרעב נשאר אותו רעב. אתמול, אחרי שסיים את מסיבת העיתונאים בבלומפילד, קלינגר עבר דרך הגביע ונישק אותו - בתקווה שיפגוש אותו שוב הערב ויתקן את הרושם אחרי עונה חלשה בליגה.
5 צפייה בגלריה
ניר קלינגר
ניר קלינגר
ניר קלינגר. הרעב נשאר אותו רעב
(צילום: ראובן שוורץ)

הניסיון מדבר

מכבי ת"א: שרן ייני בן ה-34, שבעונה שעברה בעיקר חימם את הספסל, הפך בשבועות האחרונים לאחד השחקנים המשמעותיים במכבי ת"א, ומאחר שצבר מספיק דקות המשחק, האופציה עליו לעונה הבאה מומשה. ייני הוא לא רק מנהיג על המגרש, אלא מעין פסיכולוג בחדר ההלבשה. לא פלא שהקפטן שסיים תואר בפסיכולוגיה מיועד להיות מאמן מנטלי במועדון אחרי שיפרוש, ועד אז ינסה להניף גביע ראשון אחרי חמש שנים.
הפועל ת"א: אחרי שנזרק מבית"ר ירושלים בה גדל, דן איינבינדר מצא בית חם דווקא בהפועל ת"א, היריבה השנואה, והיה אחד הגורמים למסע ההתאוששות של האדומים בשלהי העונה. הניסיון הרב שלו במעמדים האלה יכול להוות ערך מוסף עבור קלינגר.
5 צפייה בגלריה
דן איינבינדר
דן איינבינדר
דן איינבינדר. מצא בית חם דווקא בהפועל ת"א
(צילום: ראובן שוורץ)

גביע פרידה

מכבי ת"א: אם מכבי ת"א הייתה עושה את הבלתי ייאמן וזוכה באליפות, ייתכן שדור פרץ היה נבחר לשחקן העונה. אחרי עוד התקדמות ופריצה משמעותית בקריירה, זה עשוי להיות הלילה האחרון שלו בצהוב, כשבדיוק בחצות יסתיים חוזהו. היעד ברור - ניסיון למצוא קבוצה בליגה משמעותית יותר, אחרת יישאר במכבי ויהיה המשתכר הבכיר שלה. גם היכולת הטובה שלו בנבחרת הוסיפה המון לביטחון שלו. אחת מהנקודות החזקות של הקשר היא היכולת הגופנית שנמצאת בשתי רמות מעל הכדורגל הישראלי. גביע יהיה מתנת פרידה מושלמת לתקופה נהדרת.
הפועל ת"א: אחרי שתי עונות מוצלחות יחסית, עומרי אלטמן עשוי להיפרד הערב מהקהל האדום. הקשר עבר לא מעט רגעים קשים, כמו ירידות הליגה עם הפועל פ"ת והפועל ת"א ופציעה לא פשוטה בפנאתינייקוס. אין כמו זכייה בגביע - ועוד על חשבון המועדון שבו גדל - כדי להתניע מחדש את הקריירה. עם 18 שערי ליגה בשנתיים, אלטמן מרגיש בשל לעשות את השדרוג ולעבור לקבוצות כמו מכבי חיפה או הפועל באר-שבע.