בתוך שבועיים עבר הכדורגל הישראלי מהפכה שכותרתה: בעלי המועדונים מסירים את הכפפות נגד האוהדים האלימים והגזענים.
אחרי שראשי הקבוצות החלו להגיש תביעות אישיות בזה אחר זה, הגיעה הרוח הגבית מבית המשפט: הרחקתם של שלושה מראשי לה פמיליה לשנתיים. ולא רק משה חוגג, גם מכבי ת"א ומכבי חיפה החליטו לשבור את הכלים ולהרחיק אוהדים לכל החיים. מדובר בשלושה מקרים מכוננים במאבקם של המועדונים, שנאלצים ברוב המקרים לשלם את המחיר על התנהגות אוהדיהם, בצורה של קנסות כבדים ועונשי רדיוס.
7 צפייה בגלריה
לה פמיליה
לה פמיליה
לה פמיליה
(צילום: ראובן שוורץ)
אחד המועדונים שסבל הכי הרבה מתופעת הגזענות בעשור האחרון ואף יותר הוא בית"ר ירושלים. אלי טביב היה הראשון שהעז לצאת נגד ארגון האוהדים הקיצוני, חוגג האיץ את המאבק, ולאחר שנים ארוכות שרר שקט יחסי בגזרת טדי. אלא שהסאגה סביב מכירת מחצית מהמועדון לשייח' האמירותי התסיסה את השטח מחדש, והגזענות הרימה שוב את ראשה.

מצלמות וצוותי אבטחה

ולא מדובר רק בבית"ר, כמובן. בזמן שבתי המשפט הסתפקו עד כה בעונשים קלים, המועדונים הבינו שהם חייבים לפעול, והחלו לנקוט במגוון פעולות: מחלקות משפטיות שמוציאות מכתבי התראה, החרמת מינויים, תביעות אזרחיות, צוותי אבטחה מיוחדים, מצלמות שמתעדות תנועה חריגה של אוהדים, רישום של אוהדים בעייתיים, ועוד.
מכבי חיפה, למשל, הספיקה בארבע השנים האחרונות לשלול לצמיתות את המינוי ל-30 מאוהדיה בגלל הפרות סדר שונות. על זריקת השלגון שפגע בטל בן-חיים החליט יעקב שחר להרחיק את אותו אוהד לכל החיים, יחד עם שניים נוספים שנקלטו במצלמות.
7 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
משה חוגג
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
יעקב שחר במשרדי ההתאחדות
יעקב שחר במשרדי ההתאחדות
יעקב שחר
(צילום: ראובן שוורץ)
יש לציין שמכבי חיפה כמעט שלא מתמודדת עם קריאות גזעניות, בעיקר כי היא מייצגת כור היתוך של שחקנים ואוהדים מכל הדתות, למעט מקרה אחד שהתרחש לפני שנה נגד שחקן בית"ר, אנטואן קונט.
גם המחלקה המשפטית של מכבי ת"א פעילה במיוחד, עם עשרות מינויים שהוחרמו בשנים האחרונות. ביציעים של הצהובים נשמעים מפעם לפעם שירים עם אזכורים גזעניים, בעיקר על ידי גרעין המזוהה עם הימין הקיצוני, וראשי מכבי מנסים לטפל בבעיה.
שלשום הגיע ציון דרך משמעותי במאבקם, לאחר שעל פי סרטונים שהגיעו לידיהם התברר כי אחד האוהדים המוכרים של הקבוצה קרא לעברו של מוחמד עוואד במהלך החימום קריאה גזענית מכוערת במיוחד. במכבי שלחו לאותו אוהד מכתב שבו הודיעו לו כי הוא תועד מבצע את המעשה, ולכן לא יוכל להגיע יותר למשחקי הבית והחוץ של המועדון.
7 צפייה בגלריה
המכתב שמכבי ת"א שלחה לאוהד המורחק
המכתב שמכבי ת"א שלחה לאוהד המורחק
המכתב שמכבי ת"א שלחה לאוהד המורחק
7 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי תל אביב
אוהדי מכבי תל אביב
אוהדי מכבי תל אביב
(צילום: אורן אהרוני)

הגול העצמי של לה פמיליה

העתירה של ראשי לה פמיליה נגד ההחלטה של חוגג לאסור את כניסתם למשחק מול סכנין מחשש שיקללו הייתה גול עצמי עבורם, והולידה את הפסיקה התקדימית של שופטת בית משפט השלום, מיקה בנקי, שקבעה כי הם לא הצליחו להוכיח שמדובר באפליה.
"מניעת כניסתם למגרש עולה לכאורה בקנה אחד עם חובת בית"ר להבטיח את הסדר הציבורי ושלום הציבור באירוע", כתבה בנקי בהחלטתה פורצת הדרך. "הדברים מקבלים משנה תוקף כאשר האוהדים עומדים על זכותם לקלל ולהתנהג באופן שיש בו משום הפרה של כללי ההתנהגות באירוע ספורט כפי שנקבעו בתקנות איסור אלימות בספורט, וגם בשל כך אין מקום להורות לאפשר את כניסתם".
7 צפייה בגלריה
הפגנת לה פמיליה מחוץ לאצטדיון המושבה
הפגנת לה פמיליה מחוץ לאצטדיון המושבה
הפגנת לה פמיליה
(צילום: ראובן שוורץ)
בהמשך הפסיקה ציינה השופטת: "בבית"ר עמדו על התנהגותם המזיקה של האוהדים ועל פועלם של אנשי המועדון להיאבק במסגרת משחקי הקבוצה בגילויי אלימות וגזענות בהם נוקטים האוהדים וחבריהם. חובתו המוסרית של בעלים של קבוצה היא להילחם בגזענות וחובתו אף למנוע אלימות במגרשי הספורט, לרבות על ידי הרחקה".
במחלקה המשפטית של בית"ר חגגו את הפסיקה, שתסייע מעתה לבעלי הקבוצות להסיר מעצמם אחריות שילוחית כלפי בית הדין של ההתאחדות, בהנחה שהמועדון נקט בכל הצעדים האפשריים כדי למנוע את העבירה. "זהו אחד הניצחונות הגדולים והחשובים בספורט הישראלי בכלל ולבית"ר ירושלים בפרט", אמר חוגג.

הנאצות והאיומים ברשתות

בתקופה האחרונה ישנה עליית מדרגה בעימות בין לה פמיליה לבעלי בית"ר. חוגג טוען כי הוא ומשפחתו סופגים קללות ונאצות ברשתות החברתיות, ורק לאחרונה פירסמה אשתו ענבל פוסט חריף, בו כתבה בין היתר: "הפעם התעסקתם עם הילדים שלי. עברתם את הגבול בצורה הכי מבזה והכי קשה שיש. שלושה ילדים תמימים שלא עשו לכם כלום, ואתם מאחלים להם למות? לאן עוד תגיעו? כמה רוע יש בכם?".
האבולוציה ביחסים בין הבעלים ללה פמיליה היא קבועה בבית"ר. זה מתחיל בחיבוק חם מצד האוהדים, נמשך בסיוע של הצד השני ברכישת ציוד עידוד, ונגמר בפיצוץ. מארקדי גאידמק, דרך טביב ועד חוגג – סוף ידוע מראש.
7 צפייה בגלריה
כתובות הנאצה
כתובות הנאצה
כתובות נאצה נגד משה חוגג
(צילום: דוברת משטרת ישראל)
חוגג לקח את המלחמה בארגון כמה צעדים קדימה, בעיקר עם תביעות אישיות. מספיקה התבטאות לא ראויה ברשתות החברתיות כדי שיפתח בהליך משפטי נגד אותו אוהד. חוגג נוהג גם לערב את המשטרה, ומשיג לא מעט תוצאות: עצורים, מורחקים והליכי תביעה אזרחית שבדרך.