"אחד הדברים המשמעותיים שהשפיעו על ההחלטה להמשך קיום הכדורגל גם במהלך הסגר היה הנושא של הפעילות הבינלאומית. ההבנה שאחרת ישראל תהיה מבודדת". כך סיפר שר התרבות והספורט, חילי טרופר, אחרי שהוחלט כי הליגות המקצועניות ימשיכו לשחק גם במהלך הסגר.
מאז שטרופר נכנס לתפקיד לא היה לו רגע אחד של שקט. אחרי שהסגר איים להשבית שוב את המשך הליגות, הוא ניצב בפני האתגר הגדול הראשון שלו: להחריג את הכדורגל ואת הכדורסל מיתר המגזרים ובכך להציל את הענף ממשבר קשה. אחרי כמה ימים של מלחמות מאחורי הקלעים, טרופר הצליח לעמוד במשימה - ויצא המנצח הגדול של המאבק הזה.
4 צפייה בגלריה
סבג מול גלזר
סבג מול גלזר
יוכלו לשחק באירופה בלי חשש. סבג וגלזר
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
המנצח הגדול. טרופר
(צילום: עוז מועלם)
מי שליווה מקרוב את השר היה יו"ר ההתאחדות אורן חסון, שהגיע אתמול בשעות הבוקר לכנסת, שם נפגש עם מספר שרים ושוחח טלפונית עם שר הבריאות יולי אדלשטיין.
כבר בשעות הצהריים הצליח לשכנע את הגורמים לאשר את קיום מתווה אופ"א. המשמעות היא שהקבוצות הישראליות יוכלו להמשיך את הופעותיהן במסגרת מוקדמות המפעלים האירופיים, כולל אירוח ויציאה למשחקים, וכמובן שגם נבחרת ישראל תוכל להמשיך בהכנותיה לקראת חצי גמר פלייאוף העלייה ליורו מול סקוטלנד בגלזגו ב-8 באוקטובר. חשוב לציין שהמתווה מותנה באישור הממשלה.
במשרד הבריאות סירבו תחילה לאפשר את המשך קיום הליגות, מה שיצר משבר גדול בין המשרדים. בין לבין הגיעו מכתבים ממינהלות הכדורסל והכדורגל, יחד עם מכתב חריף מאוד של חסון, שבו כתב בין היתר: "אני פונה אליכם בניסיון אחרון, נואש כמעט, למנוע את רוע הגזירה ולהבהיר מתוך אחריות מלאה כי עצירת פעילות הכדורגל בישראל עלולה להמיט חורבן על הענף. אלפי ילדים וילדות, מאות שחקנים ושחקניות, מוצאים עצמם בשעה זאת אבודים וחסרי תקווה אל מול האפשרות להשבתה חוזרת של הענף. הכדורגל הישראלי עתיד להפוך למצורע, לא פחות. אות קין של ממש ילווה אותנו. בעוד שבמדינות אחרות באירופה מתקיימים כבר משחקים בנוכחות קהל, אנחנו עלולים למצוא עצמנו ללא קהל וללא משחקים. הכדורגל כפי שהכרנו יחדל מלהתקיים".
4 צפייה בגלריה
אורן חסון
אורן חסון
ליווה מקרוב את הכל. חסון
(צילום: אורן אהרוני)
במכתב של מינהלת הכדורסל נכתב בין היתר: "מקווים שתאפשרו את קיום המשחקים בטורניר טרום העונה, גביע ווינר. ביטול משחקים אלה הוא פגיעה קשה בהכנות לתחילת העונה. בלי קשר להחלטה זו אנחנו מבקשים לאפשר לקבוצות להמשיך להתאמן. האימונים הם בנוכחות השחקנים והמאמנים, וכן צוות תפעולי שמונה שניים־שלושה אנשים בלבד. הפסקת האימונים תגרום לנסיגה פיזית ביכולת, מה שכמובן יגרום לדחיית פתיחת הליגה, ויגרום לנזק כלכלי עצום ובלתי הפיך. הפסקת האימונים היא גזר דין מוות על הליגה והקבוצות, קחו זאת בחשבון ושקלו בכובד ראש".
בשעות הערב המאוחרות יצאה הבשורה שהספורט הישראלי חיכה לה: טרופר סיכם עם משרד הבריאות כי הליגות יוחרגו מהסגר שיחל ביום שישי למשך שלושה שבועות, זאת תוך הקפדה על בידוד השחקנים לאורך כל התקופה, כך שיוכלו לצאת לאימונים ולמשחקים בלבד - מתכונת דומה לסיום העונה שעברה. הפעם גם הצוותים המקצועיים יידרשו לשהות בבידוד לאורך התקופה.
4 צפייה בגלריה
ניקיטה רוקאביצה כובש ונפצע
ניקיטה רוקאביצה כובש ונפצע
ליגת העל תמשיך לשחק גם במהלך הסגר
(צילום: יאיר שגיא)
"הייתה פה עבודה רבה מול משרד הבריאות, בשעות הבוקר אתמול עוד הייתה עמדה ברורה מצידם שלא לקיים את הליגות", הסביר טרופר. "בסופו של דבר הכדורגל הוא מקום עבודה ללא קהל ולכן התייחסו אליו ככזה".
חסון הוסיף: "הייתה פה חשיבות מקצועית להמשך הכדורגל, אבל גם מוראלית. לאנשים שיישבו בסגר ויוכלו לצפות בהנאה מהכדורגל. זה היה מאבק חשוב של ההתאחדות ושר התרבות והספורט יחד עם משרד הבריאות להמשיך ולקיים את הליגות".