בהפועל פ"ת תופסים היום את הראש ומנסים להבין איך נתנו ליהלום הזה לחמוק להם מבין הידיים. לפני כמה שנים ביקשו הוריו של ליאל עבדה לקבל חוזה טאלנט שיאפשר להם להפסיק לשלם עבור פעילותו בקבוצת הנערים. במועדון סירבו, ובמשפחה אמרו תודה ושלום. כאן נכנסו לתמונה הלוזונים, שרק מחכים להזדמנות כזו. הם מיד קפצו על המציאה והסכימו לתת לילד כל מה שרצה.
בשורה התחתונה: אבי לוזון בדרך לאקזיט שני תוך שנתיים וצפוי לקבל 4.5 מיליון יורו מדינמו קייב תמורת 75 אחוז מהכרטיס, בעוד החלוץ עושה את הקפיצה הגדולה כבר בגיל 19, ויפגוש בקרוב את מנור סולומון בקלאסיקו האוקראיני בתקווה לשחזר את ההצלחה של חברו. ומה עם הפועל פ"ת? היא בדרך הבטוחה לליגה א' ויכולה רק לחלום על שחקן בסדר הגודל הזה, ובטח על עסקה כזו.
4 צפייה בגלריה
עבדה חוגג
עבדה חוגג
עבדה. בדרך לדינמו קייב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הליגה האוקראינית תחזור מפגרת החורף בעוד כחודש וחצי, ועבדה כבר סיכם עקרונית בקבוצה שמובילה את הטבלה בפער של נקודה אחת בלבד מהיריבה הגדולה, שחטאר. המאמן שלה הוא הרומני מירצ'ה לוצ'סקו בן ה־75, שנתן את ההנחיה לראשי המועדון להחתים מיידית את החלוץ הישראלי, אחרי שסולומון פתח בפניו את הדלת.

השערים מול הדריבלים

כעת ודאי יתחילו ההשוואות בין עבדה לסולומון המבוגר ממנו בשנתיים. "שניהם סופר מוכשרים, אבל כל אחד בסגנון אחר. סולומון יותר דריבליסט, עבדה הוא מכונת שערים, הגולר הכי גדול שראיתי", מעיד אבי לוזון. ואכן, כבר בעונתו הראשונה בבוגרים העמיד עבדה מספרים טובים מאלה של סולומון. עזיבה שלו תיצור חור גדול במכבי פ"ת, שכבר חושבת על תחליפים כמו בן שהר או גיא מלמד, אבל היא בעיקר תחייך כל הדרך אל הבנק. "עבדה הוא שחקן מצוין, ילד שכיף לפרגן לו. שונה מסולומון, יותר שחקן של תנועה ומהירות יחד עם כיבוש שערים, פחות כדור ברגל", מנתח חברו לקבוצה, תאי בריבו.
ארז אופיר, שניהל בעבר את מחלקת הנוער בהפועל פ"ת, מספר איך הקבוצה פיספסה אותו: "בזמנו הייתה דרישה לחוזה שהבעלים לא קיבל. הרבה שחקנים עברו קבוצות, ביניהם גם ליאל שאני מאחל לו הצלחה מכל הלב".
4 צפייה בגלריה
אבי לוזון
אבי לוזון
"עבדה הוא מכונת שערים". אבי לוזון
(צילום: עוז מועלם)

מתנת בר המצווה

במכבי פ"ת יודעים לזהות פוטנציאל בגילים מאוד צעירים. הם הכירו מרחוק את הנער שהצטיין במדי הפועל במשחקי הדרבי בשבתות, וסימנו אותו, אבל לא האמינו שהיריבה העירונית תוותר עליו כל כך בקלות. באחת השיחות בין אביו רונן, מחסנאי באסם, לשינו זוארץ ששימש אז כמנכ"ל, הוא שיתף אותו בחלומו הגדול של בנו לטוס למשחק של ברצלונה, והסביר שהדבר אינו מתאפשר להם כלכלית. זוארץ מיהר להתקשר לסוכנת הנסיעות ומימן טיול משפחתי מכיסו. "זו הייתה מתנת בר־מצווה מדהימה לליאל, חוויה שנזכור תמיד", מספר רונן.
מיד עם הצטרפותו למכבי פ"ת, חבר עבדה לאופיר לוזון, האיש החזק במחלקת הנוער שלקח אותו כפרויקט אישי. השניים נותרו מאז מאוד קרובים, וזו גם הסיבה שהחלוץ ויתר על סוכן.
עבדה הפציץ בקבוצות הצעירות כמעט 100 שערים וזכה באליפות הנוער יחד עם שחקנים כמו ארד בר ואור בלוריאן, שהיוו את השלד שעלה לליגת העל. "הוא בוגר מאוד, ילד טוב שכל מה שמבקשים ממנו הוא אומר אמן ומיישם מיד", מעיד מאמן קבוצת הנוער של מכבי פ"ת, תמיר לוזון. "זה בא לידי ביטוי גם בחלק המקצועי, שם הוא בולט במהירות בלתי רגילה שנותנת לו יתרון גדול. הוא יודע לסיים טוב מול השער גם בשמאל וגם בימין".
4 צפייה בגלריה
התמונה של מנור סולומון חוגג את השער נגד ריאל מדריד
התמונה של מנור סולומון חוגג את השער נגד ריאל מדריד
עוד אקזיט של לוזון. מנור סולומון
(צילום: EPA)

"ילד שבא לעבוד, לא מפונק"

עבדה הבקיע עד כה בעונת הבכורה שלו בליגת העל ארבעה שערים, ונותן חותמת למחמאות שמרעיפים עליו, כולל מנהל הקבוצה עמי פאן: "הוא מקצוען. ילד שקט שבא לעבוד. תמיד נשאר אחרי אימון, וגם בפגרה מקפיד להתחזק. לא מפונק, תמיד מוכן לעזור ולתת מעצמו".
מאמן הנבחרת הצעירה ניר לוין: "ליאל הוא אחד השחקנים שהכי נהניתי לעבוד איתם. צירפתי אותו כשחקן הכי צעיר בסגל, כי ראיתו בו פוטנציאל. היתרון שלו הוא שהוא יכול לשחק במגוון תפקידים, ויש לו אופי מדהים".
גם אייל לחמן מכיר את היהלום מקרוב: "זה שליאל מגיע לנבחרת, המאמן מבקש ממנו להיות מגן ימני והוא עושה את זה מבלי להניד עפעף, מעיד שהילד נועד לגדולות ומגיע מהחינוך הכי טוב. אחד המוכשרים שראיתי".
4 צפייה בגלריה
ניר לוין על הספסל
ניר לוין על הספסל
ניר לוין. "ליאל הוא אחד השחקנים שהכי נהניתי לעבוד איתם"
(צילום: ראובן שוורץ)
האב רונן, שמתכונן ליציאה לאוקראינה לקראת החתימה שעשויה לקרות היום, נשמע נרגש: "מכבי פ"ת היא משפחה יקרה. בחרתי דרך יחד עם אבי לוזון ולא אסטה ממנה, לכן אני מאמין שהמהלך הזה יחד איתם יצליח".
פורסם לראשונה: 10:47, 31.12.20