מסע"ת מכבי חיפה לקראת בית"ר ירושלים
(באדיבות ONE)
מכבי חיפה השיגה רק ניצחון אחד בששת המשחקים האחרונים (חמישה בליגה ואחד בגביע). זה נתון המעיד על משבר. הירוקים אמנם בפסגה עם פער של ארבע נקודות מהפועל באר-שבע וחמש ממכבי ת"א, אך אלמלא החולשה של היריבות, הם לא היו בפסגה. הקבוצה של המאמן ברק בכר מקרטעת, היכולת רחוקה מלהרשים, מד הלחץ עולה, ורק ניצחון מול בית"ר ירושלים הערב (שבת, 20:00) ירגיע את המערכת. מה שבטוח, קל זה לא יהיה.
"העונה הזו שונה", ניסה בכר להסביר מה עובר על מכבי חיפה. "שיחקנו בליגת האלופות, הייתה פגרה ארוכה באמצע, ואנחנו עדיין במקום הראשון אחרי כל התקופה הלא טובה ובפער של ארבע נקודות מהמקום השני. אני אופטימי מאוד. ברור שצריך לעשות פה שינוי, אבל זה לא קורה ביום אחד. אם נעשה את הדברים בצורה נכונה, אז נראה את הכדורגל שמכבי חיפה רוצה להראות".
5 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה מאוכזבים
שחקני מכבי חיפה מאוכזבים
שיחקו כבר 40 משחקים העונה. רוקאביציה, שרי, גולדברג ופיירו מאוכזבים
(צילום: עוז מועלם)
מכבי חיפה שיחקה העונה הרבה מאוד משחקים, 40 אם להיות מדויקים. כבר עכשיו, בשלהי פברואר, היא עברה כמות משחקים של עונה רגילה של קבוצה בליגת העל, לכן נוצר עומס רציני מאוד. לצד פציעות, נראה שיש גם תחושת מיצוי מסוימת. העובדה שמכבי ת"א והפועל באר-שבע רחוקות מלהרשים ולהיות יציבות זו הסיבה שמכבי חיפה עדיין נהנית מהשהות במקום הראשון. אפשר להעריך שבליגה תחרותית יותר היו הירוקים מאבדים מזמן את הפסגה.
החזרה מפגרת המונדיאל הייתה נהדרת מבחינת הירוקים, לאו דווקא מבחינת היכולת, אלא מבחינת התוצאות: שמונה ניצחונות רצופים במשחקים רשמיים (משחק הדירוג של גביע הטוטו, ליגה וגביע) ולמרות יכולת לא הכי משכנעת דיברו על מכבי חיפה שהיא יעילה ויודעת לקחת את הנקודות גם כשהיא לא הכי טובה. זה דבר אופייני מאוד לבכר, אך מאז המשחק מול מכבי ת"א משהו רע קרה לקבוצה: האלופה עם שני הפסדים (למכבי ת"א ולאשדוד), שלוש תוצאות תיקו (הפועל חדרה ובני ריינה בליגה, מכבי נתניה בגביע) וניצחון בודד מול עירוני קריית שמונה. כן, משהו רע עובר על הקבוצה של בכר וגם היכולת רחוקה מלהרשים.

פרידה כואבת: געגועים לנטע לביא

הקפטן שעזב לגמבה אוסקה היפאנית הותיר אחריו חלל עצום. מעבר למנהיגות ולמחויבות שלו, לביא היה אחד השחקנים הכי משמעותיים שהיו לבכר. הקשר חילץ כדורים בלי הפסקה והזין את החלק הקדמי. מכבי חיפה העכשווית היא עדר ללא רועה, קבוצה ללא מנהיג וחסרונו מורגש מאוד. גוני נאור, שהגיע אל המשבצת הזו, הוא שחקן רוטציה ולא מעבר. מכבי חיפה איבדה סמל, מנהיג ואחד שסחף אחריו גם בימים פחות טובים של הקבוצה.
5 צפייה בגלריה
נטע לביא
נטע לביא
מכבי חיפה בלעדיו היא עדר ללא רועה. לביא
(צילום: עוז מועלם)

צמד המגנים שנפצעו ולא חזרו לעצמם

מכבי חיפה הייתה תלויה לא מעט במגנים שלה, פייר קורנו ודניאל סונדגרן. אומנם האחרון כבר שב לשחק, אך הוא רחוק מלהזכיר את אותו מגן שראינו באירופה ובפתיחת העונה. קורנו עדיין פצוע. מכבי חיפה הקטלנית שזכורה מהקמפיין האירופי - בעיקר במוקדמות כמובן - נבנתה על ההגבהות המדויקות של צמד המגנים ועל הכנסת הכדורים לשחקני ההתקפה. חסרונם מורגש מאוד בתקופה הזו.
5 צפייה בגלריה
פייר קורנו שחקן מכבי חיפה
פייר קורנו שחקן מכבי חיפה
מכבי חיפה הקטלנית של תחילת העונה נבנתה על צמד המגנים. קורנו
(צילום: עוז מועלם)

הפציעות: מחיר השחיקה

מכבי חיפה, כאמור, סובלת העונה מעומס משחקים וזה עולה לה בפציעות רבות כאשר אין כמעט שחקן בקבוצה שלא נפצע לפרק זמן כלשהו. כן, השחיקה עבדה שעות נוספות ואפילו גבתה מחיר, במזומן. הצוות המקצועי אומנם לקח בחשבון את העומסים הצפויים ובנה את הסגל בהתאם אבל לא תמיד התוכניות עובדות בשטח כפי שאתה מתכנן אותן על הנייר.
5 צפייה בגלריה
עומר אצילי על הספסל
עומר אצילי על הספסל
ירד לספסל בעקבות היכולת המאכזבת. אצילי
(צילום: עוז מועלם)

ההתקפה: דעיכת הכוכבים

זה ברור לכל מי שעוקב אחרי הקבוצה שההתקפה שלה לא מזכירה את היכולת משתי האליפויות האחרונות. פרנצדי פיירו שילם את המחיר במחזורים האחרונים ואיבד את מקומו בהרכב. הוא נמצא בירידה חדה ביכולת מאז הקמפיין האירופי, אבל הוא לא הבעיה העיקרית של הקבוצה. גם עומר אצילי, צ'ארון שרי ודולב חזיזה לא מזכירים את השחקנים שהיו זה מכבר: חזיזה כבש שער ראשון העונה מול קריית שמונה ובישולים עדיין אין לו. אצילי, הכוכב של הירוקים, איבד את מקומו בהרכב ושילם את מחיר היכולת החלשה ולא דומה לעצמו. גם שרי בירידה תלולה מאז החתימה על החוזה החדש.
"לא תמיד יש תשובות ברורות", אומר בכר על היחלשות ההתקפה. "פיירו היה פצוע בתקופה האחרונה, גם אצילי ודין פחות מביאים מספרים, אבל זו נגזרת של הקבוצה. כשהקבוצה פחות טובה גם המספרים של השחקנים יורדים. ברגע שנשפר את הרמה שלנו אז המספרים יחזרו".
5 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
משבר אמיתי. בכר
(צילום: עוז מועלם)

על הקווים: מחכים לקסם

בכר הוא ללא ספק "הקוסם" של מכבי חיפה אך גם הוא לא חסין מביקורת, ולאחרונה אפשר לזהות יותר מרמזים לחלק שלו בנסיגה של היכולת הקבוצתית. לצד ההכרה וההערכה שהוא האיש שהחזיר את מכבי חיפה לפסגת הכדורגל הישראלי קשה להתעלם מכך שהקבוצה שהוא בנה איבדה מכוח ההרתעה. אליפות שהיה נדמה בפתיחת העונה שהיא כבר יושבת עמוק בכיס הירוק, חומקת והולכת.
לראשונה בעידן בכר, מתמודדת מכבי חיפה עם משבר אמיתי, ויהיה מעניין לראות האם המאמן יצליח לשלוף איזה שפן שיוציא את העגלה מהבוץ, בדרך לאליפות שלישית ברציפות.
פורסם לראשונה: 10:21, 25.02.23