אוהדי מכבי נתניה תופסים את הראש (לא כולם, אבל זרמו רגע עם התמונה): תראו מה זה רן קוז'וך, רק עזב אותנו והבנאדם הפך למאמן הכי לוהט בליגה. הוביל את מכבי פ"ת לגביע היסטורי, לוקח את הפועל באר־שבע למקום הראשון תוך שהוא מפרק באלגנטיות את מכבי חיפה ובית"ר ירושלים, וביציעי טרנר בכלל מתחילים לדבר עליו כעל "ברק בכר החדש/מעודכן". בנתניה המדשדשת (למרות הניצחון החשוב אתמול) תופסים את הראש וכרגיל בעיתות מצוקה הנרטיבים על "קללה", "מועדון שחור" ושאר אלמנטים ממחוזות המיסטיקה הופכים פופולריים בניסיון להסביר את גודל הפער והפספוס.
לא פעם, אותם אוהדים שזעקו על הגדרות וקראו לגרש את קוז'וך אחרי סדרת תוצאות גרועות וכדורגל תקוע, הם מגדולי היבבנים שבחוכמת הבדיעבד זועקים "איך, איך ויתרנו על המאמן הכי טוב בארץ?"
מה אפשר ללמוד מזה? לא בטוח שממש הרבה. כדורגל (וזה כולל את תחום האימון והניהול) הוא ממלכת אי־הוודאות והדינמיקות המשתנות, הרבה יותר מענפי ספורט אחרים. קשה להצביע במדויק מה עבד במועדון אחד שלא עבד במועדון אחר, להשוות בין קבוצות בעלות תקציבים שונים, לשקלל לתוך המשוואה אלמנטים פסיכולוגיים ויחסי אנוש ולגזור מכך מסקנות נחרצות.
ואם אני חובש כובע של בעלי מועדון כדורגל ובכל זאת מתעקש ללמוד משהו כדי לא "לפספס את המאמן הכי טוב בארץ"? אז למרות שזו הקלישאה הכי עתיקה ומעיקה בספר, הדבר הראשון הוא סבלנות. כן, לתת לבנאדם לעבוד, לאפשר לו לטעות ולספק לו שקט, גם ממשרדי ההנהלה וגם מהיציעים. הסעיף השני הוא לזהות אם האיש יודע את העבודה שלו, אם הוא שיטתי ואם יש לו יכולת להעביר את השיטתיות הזו לשחקנים. סעיף שלוש: אם אני שקט עם סעיף 2, אין סיבה להתרגש מכל קללה מהיציע או פוסט רעיל בקבוצת האוהדים בפייסבוק.
אחד הדברים הכי בולטים אצל קוז'וך הוא השיטתיות. למאמן בן ה־43 יש תפיסת עולם ברורה, לעיתים נוקשה, איך הוא רוצה שהקבוצות שלו ישחקו, ובבאר־שבע זה עובד מצוין.
בנתניה השיטתיות הזו עבדה בחלק משמעותי מהזמן (לעולם לא נשכח את הניצחון הענק על מכבי חיפה ברבע גמר הגביע) ולעיתים גבלה בדוגמטיות יהירה (לעולם לא נשכח את ההפסד לבית"ר בגמר). הפיטורים, המעבר למכבי פ"ת ולהפועל באר־שבע כנראה לימדו את קוז'וך כמה דברים ושיכללו את יכולותיו.
אוהדי נתניה תופסים את הראש: לא רק שאנחנו משביחים שחקנים ורואים אותם מככבים ומממשים את יכולותיהם בקבוצות אחרות, עכשיו אנחנו עושים את זה גם עם מאמנים.