רוני לוי מסיים עונה כמעט מושלמת מבחינתו: מצד אחד הוא חזר לעניינים בגדול וקיבע את מעמדו כאחד המאמנים המובילים בכדורגל הישראלי, מצד שני החלום שלו לקבל את הנבחרת נדחה. שוב.
לוי, 57, הוביל את הפועל חיפה למקום הרביעי, ואין כמו לחתום מסע מוצלח כל כך עם ניצחון יוקרתי בדרבי על מכבי חיפה במחזור הנעילה. ואם באר־שבע תניף מחר את הגביע, יגיע בונוס מתוק במיוחד בדמות הכרטיס לאירופה.
4 צפייה בגלריה
מכבי ת"א הפועל חיפה
מכבי ת"א הפועל חיפה
"לא נעלב ולא נפגע". לוי
(צילום: עוז מועלם)
ואיכשהו, גם אם לא יודה בזה בפה מלא, אפשר להעריך שישנה צביטה בלב שהמומנטום הזה לא סידר לו את הג'וב בו הוא חושק כל כך הרבה שנים. "כשחקן נבחרת לשעבר ברור שהיה רצון אדיר להיות המאמן הלאומי, אבל יש מקבלי החלטות", אומר לוי בראיון סיכום העונה. "כיבדתי את זה, אני לא מתאכזב שלא בוחרים בי. אם רוצים אותי זה מצוין, אם לא אז גם בסדר. אני לא נעלב ולא נפגע. הכל באהבה. אני מאחל הצלחה לרן בן שמעון, מפרגן לו".
אתה רואה את רב"ש מוביל את הנבחרת לטורניר גדול? "בסופו של דבר צריכים להיות ריאליים, אנחנו מפתחים תקוות וציפיות לשווא. לפעמים אנחנו לא מעריכים יריבות שאנחנו משחקים מולן, זה לא פשוט. יש גם את עניין הדרך".

מצא קבוצה

אחרי שנים קשות, יואב כץ החליט לשים את המפתחות בידיים של לוי, השועל הוותיק, שבעצמו חווה רכבת הרים בעשור האחרון. השידוך היה הזדמנות לשני הצדדים לצאת לדרך חדשה, והם הסתערו עליה. לוי בנה קבוצה בצלמו, מאוד טקטית ויעילה. הוא תמיד היה מאמן של שחקנים, והעונה הוציא את המיטב משמות כמו גיא מלמד (להט עם 17 שערים), יואב ג'רפי (אחד השוערים הטובים העונה) ותומר יוספי (זימון לנבחרת).
4 צפייה בגלריה
הפועל חיפה הפועל ירושלים
הפועל חיפה הפועל ירושלים
הגיע הזמן לשינוי בסגל. שחקני הפועל חיפה
(צילום: גיל נחושתן)
"עשינו עונה טובה מאוד. בנינו קבוצה חדשה לגמרי והחלפנו הרבה מאוד שחקנים שתרמו למועדון, אבל הגיע הזמן לעשות שינוי", אומר לוי בראיון סיכום העונה. "אני מדבר על גל אראל, אוהד לויטה, רן קדוש, לואי טהא, גידי קאניוק וחנן ממן – יותר מדי שחקנים בשלהי הקריירה. אף פעם זה לא פשוט לבנות קבוצה חדשה לגמרי. עשינו עבודה יסודית, אני, הצוות ויואב כץ. זה לא פשוט לעשות את החיבור הזה ושהכל יעבוד. זה לוקח זמן, תהליך רציני, אני שמח שהשחקנים התחברו. יש לנו חממה ונהיינו קבוצה טובה יותר ככל שהעונה התקדמה".
מרגיש שעמדתם בכל המטרות? "יותר מזה אפילו. בוא נהיה טיפה מדויקים, ב־12 העונות של הפלייאוף העליון הפועל חיפה עלתה פעמיים עד העונה הזו, ככה שזה לא מובן מאליו. קבוצות כמו הפועל ת"א, בית"ר ירושלים, מכבי פ"ת, מכבי נתניה והפועל ירושלים – עם סגלים חזקים – לא הצליחו לסיים בין שש הראשונות. לשמחתי לא נכנסנו למשברים העונה".

"המקסימום שלנו"

למרות זאת, ישנה תחושה שעם קצת יותר אמונה יכולתם להפוך את העונה הזו מנהדרת לחלומית. "טוב שזו התחושה. גם לי תמיד יש מוטיביציה להצליח עוד, להשיג עוד. הקבוצה מיצתה את המקסימום שלה, כמו שיכול היה להיות טוב יותר, יכול היה גם להיות גרוע יותר. אנחנו אמנם שתי נקודות מבאר־שבע, אבל 15 מהקבוצות שאחרינו, ריינה וסכנין, שבעצמן עברו עונה מוצלחת".
4 צפייה בגלריה
יואב כץ
יואב כץ
"כל היום הוא סביב הקבוצה". כץ
(צילום: גיל נחושתן)
מה הצלחת לשנות העונה בהפועל חיפה? "קודם כל אני חייב להגיד שיש פה חומר אנושי נהדר, חבר'ה מאוד מלוכדים, מגובשים, לא נתקלתי בבעיות משמעת חריגות, לא ראיתי פה חוסר רצינות, ילדים טובים מאוד וזה מאוד חשוב בקבוצה".
נראה שאתה מסתדר גם עם יואב כץ. "כן. מערכת היחסים טובה. ליואב אכפת מאוד מהקבוצה, כל היום הוא סביבה. יש שיתוף פעולה מעולה, וזה מקרין על השחקנים ומורגש על הדשא".
יוספי, מלמד ונועם בן־הרוש עשו התקדמות אדירה העונה. "כיף גדול למאמן לראות את השחקנים שלו מתקדמים ככה. לשמות שציינת הייתי מוסיף את מוחמד קמארה, ג'רפי, נאור סבג ולירן סרדל – כולם בלטו".
מה לא עבד עם חאתם אל־חמיד? "הדינמיקה בין השחקנים הייתה נהדרת, הוא פחות התאים לרוח הקבוצתית".
"אין סיפוק גדול יותר מלהביא שחקן כמו מלמד לעונת שיא. תראה איזו התקדמות עשו ג'רפי ויוספי. זו הגאווה והכיף שלי"
הניצחון בדרבי היה חתיכת חותמת לעונה הזו. "הניצחון הזה היה חשוב מאוד לקהל. יש את הליגה של מכבי ת"א ומכבי חיפה, שהן רמה בפני עצמה, ומולן היה לנו קשה להוציא נקודות. בליגה שלנו ניצחנו את כל היריבות פעמיים, ואני שמח שהראינו עוצמה גם מול מכבי חיפה. היה חשוב לסיים בטעם טוב, אין עם סיפוק יותר גדול מלנצח בדרבי".
4 צפייה בגלריה
מכבי חיפה הפועל חיפה
מכבי חיפה הפועל חיפה
"הניצחון היה חשוב לקהל". נגד מכבי חיפה, בדרבי
(צילום: ראובן כהן)
מה דעתך על הדרך שבה מכבי חיפה נפרדה ממסאי דגו, בזמן שעוד הייתה במאבק האליפות? "אני לא מעוניין לדבר על מה שקורה בקבוצות אחרות, לכל אחד יש את השיקולים שלו".
מרגיש שהידע והניסיון שלך עושים את ההבדל בהכנה למשחקים מסוימים מול מאמנים צעירים יותר? "לכל דבר יש יתרון. להיות מאמן צעיר ואנרגטי עם מוטיבציה זה יתרון, וגם להיות מאמן מנוסה זה יתרון. אנחנו המאמנים יכולים להכווין, אבל זה תלוי בעיקר בשחקנים".
אתה לא מעט שנים על הקווים. כמה רעב נשאר? "אני לא מכיר יותר מדי אנשים שאוהבים כדורגל כמוני. הכדורגל בדם שלי, זה הדבר שאני הכי אוהב בחיים. התפקיד שוחק, אבל אני מאוד נהנה, וכל עוד שזה כך – אמשיך".
חושב שעוד תחזור למועדון גדול שנלחם על תארים? מתגעגע ללחץ הזה? "תאמין לי, אין דבר כזה תפקיד רגוע בכדורגל. כשאימנתי בנוער של מכבי חיפה, הייתי לחוץ כמו בבוגרים של מכבי חיפה. אני מאוד ביקורתי כלפי עצמי, והלחץ קיים כל הזמן. אני רואה אתגר בכל תפקיד, בטח בהפועל חיפה. אין סיפוק גדול יותר מלהביא שחקן כמו מלמד לעונת שיא. תראה את ג'רפי, יוספי. להגיע למשחק מול ריינה ולעלות עם שישה שחקנים שלא שיחקו דקה בעונה הקודמת, זה כיף גדול. מה בהמשך? מאמין שהכל לטובה, מאמין בעצמי, בינתיים אני נהנה וטוב לי".
מי שחקן העונה שלך? "ערן זהבי".
שחקני ליגת העל מסכמים עונה
(ONE)
פורסם לראשונה: 07:03, 29.05.24