הזכייה של מכבי פ"ת בגביע המדינה הוציאה מרן קוז'וך הרבה אמוציות. המאמן בן ה־43 נחשב טיפוס קר רוח, שלא מחצין רגשות, אבל רגע אחרי שריקת הסיום לניצחון 0:1 על הפועל באר־שבע בגמר אי־אפשר היה לפספס את התפרצות השמחה והחיוכים הגדולים שפיזר לכל עבר. בשנה שעברה הוא כבר היה במעמד עם מכבי נתניה והפסיד את הגביע לבית"ר ירושלים, הפעם, למרות שקבוצתו הגיעה כאנדרדוג, הוא לא התכוון לתת לו לחמוק.
"אמרתי לשחקנים שהולך להיות משחק קשה נגד קבוצה איכותית", מספר קוז'וך. "בעיקר דיברתי על החלומות שלנו מהרגע שאנחנו ילדים שמשחקים כדורגל ורוצים לזכות בתארים. אמרתי שאנחנו צריכים להיות מאוחדים, לעבור את הקיר הזה ולהירשם בדפי ההיסטוריה".
3 צפייה בגלריה
מאמן מכבי פ"ת רן קוז'וך לאחר הזכייה בגביע המדינה
מאמן מכבי פ"ת רן קוז'וך לאחר הזכייה בגביע המדינה
קוז'וך חוגג את הזכייה עם השחקנים
(צילום: עוז מועלם)
נראה שהפקת לקחים מהגמר בשנה שעברה עם נתניה. "השינוי שאני יכול להצביע עליו זה שהרגשתי שהקבוצה צריכה אותי יותר מתאמץ לתוך האירוע. שנה שעברה הרגשנו בנוח עם מה שיצרנו ברמה הטקטית והמקצועית, וסמכנו על האיכות שלנו, שזה לא רע. כשניתחתי איפה אני יכול להשתפר, הרגשתי שהיינו צריכים לדבר עם השחקנים יותר על סכינים בשיניים ולא על האיכויות הטקטיות, וזה משהו שעשיתי השנה ביג טיים".
באיזה שלב הרגשת שזה שלכם? "בזמן הפנדל של הינדי, לא הסתכלתי עליו, הסתכלתי על הספסל. ראיתי שהדקה היא 84, הספסל קפץ וידעתי שזה שלנו. היה לי חשוב מתחילת המשחק לראות שאנחנו מבינים את גודל האירוע ושולטים בקצב, כשזיהיתי את זה היו לי תחושות ביטחון".

לוזון, סגל והתדמית היהירה

לקוז'וך יש את כל התכונות הדרושות למאמן מצליח. קר רוח, שקול, בעל פילוסופיית משחק ברורה, ידען, מאמין בכדורגל אינטנסיבי ויש לו יכולת להעביר בצורה מדויקת את רעיונותיו. הוא נחשב עקשן שלא מוכן לזוז מהעקרונות שלו.
הזכייה בגביע הוציאה ממך חיוך, בדרך כלל אתה שומר על פאסון ואפילו נתפס לפעמים כיהיר. "רוב השיחות שלי עם חברים למקצוע הן על העניין הזה. אני יודע בדיוק מה אני רוצה ברמה הטקטית, בעקרונות הכדורגל שלי ובכל נקודה במשחק ואני לא מתפשר. גם ברמת ניהול המועדון יש סטנדרטים שאני עומד בהם. הרבה פעמים זה נתפס כיהירות וכאחד שחושב שהוא יודע הכל, אבל זה מתוך הבנה שכדי להצליח צריך לעמוד בסטנדרטים מסוימים ואין דרך אחרת".
3 צפייה בגלריה
קוזו'ך
קוזו'ך
"הנרטיב דיבר על זה שהמאמן לא מספיק ראוי,". נישא על כתפיים
(צילום: עוז מועלם)
גרמת לאבי לוזון להזיל דמעה, לא משהו שרואים כל יום. איך היחסים ביניכם? "יש בינינו מערכת יחסים מאוד טובה, אני מעריך את התשוקה שלו לקבוצה. ייאמר לזכותו שהוא מהר מאוד הבין שאני שונה בנוף, ולא מתפשר על הסטנדרטים שאני מביא. הוא מאוד כיבד את זה ונתן לי את המקום שלי. אני יודע שזה לא תואם לדמות שהוא ממלא, אבל לי הוא נתן המון ספייס".
איך היו היחסים עם אבי לעומת אייל סגל? "אבי ואייל מאוד שונים. אבי מנהל שנמצא כל יום במשרדים והשיחות איתו פתוחות וישירות, אייל יותר מרוחק ברמה היומיומית, אז הדברים היו דרך המנהל המקצועי אלמוג כהן או בשיחות שנערכו לא לעיתים קרובות. בנתניה וגם בפתח־תקווה היו לי סביבות עבודות טובות".

פפ, לם וברק בכר

התפקיד המשמעותי הראשון של קוז'וך היה כעוזרו של מסאי דגו בהפועל פ"ת, בהמשך שימש כעוזרו של שרון מימר בהפועל חדרה, שם ראו בו כמאמן הבא שלהם. אלא שאז הגיעה ההצעה ממועדון נעוריו מכבי נתניה. "נתניה זה מועדון שגדלתי והתחנכתי בו, וכשחזרתי כעוזר מאמן זו הייתה בשבילי סגירת מעגל. זכיתי לעבוד עם ריימונד אטוולד, הוא הציב במועדון סטנדרטים גבוהים ולמדתי ממנו המון. יחד עם ניב גולדשטיין שהיה המנכ"ל וכמובן אלמוג, שלושתם תרמו הרבה להתפתחות שלי כמאמן".
3 צפייה בגלריה
בעלי מכבי פ"ת אבי לוזון עם רן קוז'וך
בעלי מכבי פ"ת אבי לוזון עם רן קוז'וך
"יש בינינו מערכת יחסים טובה". קוז'וך עם לוזון
(צילום: עוז מועלם)
כשבני לם מונה למאמן מכבי נתניה, הוא המשיך כעוזרו וכשהקבוצה ירדה מתחת לקו האדום לם הודיע על התפטרותו ורן קיבל את המושכות. מה שכבר אז גרר ביקורות רבות, שהמשיכו כשקוז'וך הגיע אחרי לם למכבי פ"ת.
איך אתה מרגיש עם התיוג של "ההוא שתפס את מקומו של בני לם"? "זו בעיה של התקשורת, לא שלי. אני הייתי בנתניה לפני שבני הגיע, הוא קיבל אותי כנדוניה מהצוות שהיה לפניו. הייתה לו את הבחירה אם להמשיך איתי והוא החליט שכן. כשהגעתי למכבי פ"ת יכולתי להגיע גם לקבוצה אחרת. זה שבחרו להתעסק בזה אולי מעניין וסקסי, אבל זה לא שלי".
"אני עדיין לא חתום לעונה נוספת, הדברים לא סגורים", מסכם קוז'וך. "אם אשאר מצפה לנו אתגר גדול כי צריך לחזק את הקבוצה בלי קשר להשתלבות במפעלים האירופיים, ועל אחת כמה וכמה בגלל זה".
אתה חושב שזה פגע באיך שתופסים אותך כמאמן? "אני רוצה להאמין שאנשי מקצוע, לא עסקנים, בוחנים מאמנים באופן מקצועי. מי שמסתכל על הקריירה המאוד קצרה שלי רואה שהבאתי הישגים לא מבוטלים עם קבוצות מרכז טבלה. אפשר רק לדמיין מה אני יכול לעשות עם קבוצה גדולה".
איך הרגשת כשמכבי נתניה פיטרה אותך? "הנרטיב דיבר על זה שהמאמן לא מספיק ראוי, אבל העובדות מדברות על מאמן שלקח קבוצה מהמקום הלפני אחרון בטבלה והביא אותה לפלייאוף עליון, גביע הטוטו וגמר גביע המדינה. החלום שלי היה לקחת את נתניה ולהצליח איתה. ציפיתי שהמועדון יגבה אותי, לא כי הוא חייב, אלא כי זה היה בשיח שלי עם המועדון והתפיסה של אלמוג".
אחרי 72 שנים: צפו בחגיגות של מכבי פ"ת
(באדיבות ONE)
הנרטיב שאתה מתאר, זה משהו שהגיע מהמועדון? "המועדון אחראי להגן על המאמן ולשמור עליו, ואני חושב שהמועדון לצערי היה אחראי על הנרטיב הזה. ברמה האישית ניסיתי להתנתק, אבל אני יודע שזה השפיע".
מאילו מאמנים בעולם אתה שואב השראה? "זה שילוב של מאמנים גרמנים שמדברים על לחץ יזום וגבוה, והתחברתי אליהם הודות לאלמוג, ומאמנים הולנדים שמדברים על החזקת כדור. השילוב בין השניים זה מה שמאפיין את המשחק שאני רוצה לייצר. יש השראה מקלופ, ארטטה וכמובן פפ".
משווים אותך לא פעם לברק בכר. "זו מחמאה, בעשור האחרון ברק הוא המאמן הכי מצליח בכדורגל הישראלי. אני מכיר את ברק, שיחקתי איתו, אבל אנחנו שונים בהיבטים מסוימים. מה שכן, אני לוקח את הדרך שברק מנהל את הצוותים שהוא עובד איתם, אלו החוזקות שלו".
קוז'וך עדיין לא חתם במכבי פ"ת, ואחרי הזכייה בגביע והפרידה של אליניב ברדה ממועדון נעוריו, שמו הוזכר כמועמד לאימון הפועל באר־שבע, אבל לוזון בונה עליו לעונה הבאה.
פורסם לראשונה: 01:30, 02.06.24