זה התחיל לפני כחודשיים, אוהדי הפועל חיפה פרצו למחסנים של אוהדי היריבה המושבעת מכבי חיפה, וגנבו ממנו ציוד. מספר ימים לאחר מכן אוהד הפועל חיפה העלה סרטון שבו הם שורפים את הציוד, ומפה ואילך המצב רק החמיר והעימות בין שני מחנות האוהדים עלה מדרגה.
בעקבות אותו סרטון נעצרו ארבעה אוהדי הפועל חיפה והורחקו מהמגרשים. אבל כאמור, הגפרור כבר הוצת, האות להסלמה והיה ברור שתגיע תגובה מהצד הירוק. מספר ימים לאחר שריפת הציוד, הגיעו אוהדי מכבי חיפה לעסק הפרטי של אוהד הפועל כדי לסגור חשבון ובמקום התפתחה תקרית שבנס לא הסתיימה באסון. האירוע החמור השלישי התרחש בכלל בבולגריה, הפעם במשחק כדורסל של הפועל חיפה במסגרת האירופית, שם האוהדים האדומים טענו שאוהדי מכבי זרקו אבנים לעבר האוטובוס שלהם. מי שקיווה שהרוחות יירגעו עם הזמן, התבדה. רק לפני שבוע אוהדי הפועל חיפה שיצאו מרוממה אחרי המשחק מול הפועל ירושלים התעמתו שוב עם אוהדים ירוקים, תקרית שהסתיימה עם שישה עצורים.
5 צפייה בגלריה
המתיחות בשיאה
המתיחות בשיאה
המתיחות בשיאה
(צילום: גילי נחושתן, עוז מועלם )
כל זה קורה רגע לפני הדרבי החיפאי הראשון של העונה הערב (20:30) בסמי עופר, משחק שגם ככה רווי ביצרים ומטענים, והפעם נדמה שמחנות האוהדים נמצאים על סף פיצוץ.

"הם מחפשים אש"

על המגרש יחסי הכוחות ברורים. ביציעים, למרות שהפועל מארחת, השליטה תהיה של הירוקים - 23 אלף אוהדים לעומת 7,000 אדומים. החשש הגדול בקרב המועדונים הוא מעימותים אלימים שיתרחשו לפני השריקה, אולי בכלל מחוץ לאצטדיון, ובסיום המשחק.
במשטרה מבינים את המצב המתוח והדריכות בשיאה. כ-1,200 שוטרים, כלבנים, סדרנים, יס"מניקים ובלשים מוסווים יתפרסו הערב באצטדיון. כבר משעות הצהריים יסיירו ברחבי חיפה שוטרים סמויים כדי למנוע קרבות רחוב בין מחנות האוהדים.
5 צפייה בגלריה
שוטרים
שוטרים
דריכות המשטרה בשיאה
(צילום: אלעד גרשגורן)
5 צפייה בגלריה
שוטרים
שוטרים
(צילום: אלעד גרשגורן)
"פעם לפני הדרבי הגשרים וקירות האצטדיון בקריית-חיים היו מתמלאים בכתובות של אוהדי מכבי חיפה נגד שחקנים שלנו. היינו מחזירים בכמה כתובות כתגובה על הקירות של אצטדיון קריית-אליעזר", נזכר אוהד הפועל חיפה אהרון לוי, "אבל מה שקרה בשבועות האחרונים עם שריפת ציוד ודגלים בהחלט חצה כל גבול, אסור שדברים כאלה יקרו". משה, אוהד אדום בעצמו, מצא טיעון מקורי לגבי הפריצה למחסן אוהדי היריבה: "אוהדים שלנו ראו שדלת המחסן של הקופים הירוקים הייתה פתוחה לגמרי ונכנסו. הם בכלל לא פרצו, אבל ברור שאסור שמה שקרה במחסן הציוד של מכבי חיפה יקרה, פשוט אסור". אביחי, אוהד מכבי חיפה, לא הסתיר את כוונות חבריו: "מה שאוהדי הפועל עשו זה מעשה שלא ייעשה. הם הזמינו מלחמה, הם מחפשים אש ואנחנו לא נבליג".
במציאות של רשתות חברתיות הטונים הלוחמניים רק הולכים ומתעצמים. הסיפור כולו הרי החל מסרטון שהועלה לרשת ובו תועדה שריפת הציוד של אוהדי מכבי חיפה. ההתרסה הפומבית הלהיטה את הרוחות שגם ככה רק מחפשות ניצוץ. במועדונים יצאו אז בקריאה לאוהדים להימנע מפעולות אלימות ולהתמקד במשחקי הקבוצות, אבל לא בטוח כמה הגורמים הקיצונים במחנות הניצים יקשיבו לקריאה המפייסת.
"תבין, בתוך סמי עופר הכל מתועד במצלמות, אף אחד לא רוצה להיות מורחק. אמנם הפועל חיפה מארחת אבל כ-23 אלף ביציעים יהיו אוהדים ירוקים וחשוב מאוד שהסדר יישמר", ניתח אוהד הפועל חיפה דביר לוי. "נכון, פה ושם בטח יהיו חזיזים אבל אותי מפחידה היציאה מהמשחק. פעם אוהדי מכבי הגיעו לאזור מתחם קריית-חיים, ניפצו שמשות של מכוניות. מאז היו שנים מאוד שקטות, והכל התפרץ בגלל כמה חוליגנים שפרצו למחסן - גם אם הוא היה פתוח. צריך להרגיע, לא להתרגש יותר מדי".

מדי רטרו והרכב כוכבים

ויש גם כדורגל: ברק בכר, מאמן האלופה, יעלה למשחק בהרכב החזק ביותר העומד לרשותו. שחקנים שזכו למנוחה מול בית"ר ירושלים (עלי מוחמד, למשל) או שולבו במחצית השנייה (צ'ארון שרי ועומר אצילי) יפתחו ב-11. מוחמד צפוי לעלות לצד נטע לביא, כאשר מוחמד אבו-פאני יירד לספסל.

5 צפייה בגלריה
מדרי הרטרו, איתם יעלו שחקני הפועל חיפה מחר
מדרי הרטרו, איתם יעלו שחקני הפועל חיפה מחר
מדרי הרטרו, איתם יעלו שחקני הפועל חיפה הערב
(צילום: באדיבות הפועל חיפה)
5 צפייה בגלריה
דילן בטובינסיקה שחקן מכבי חיפה
דילן בטובינסיקה שחקן מכבי חיפה
עדיין לא כשיר. בטובינסיקה
(צילום: AFP)
דין דוד ופרנצדי פיירו יתופקדו בחוד, ומי שיישאר בחוץ הוא דילן בטובינסיקה, זכר למתיחה בשריר מול אשדוד. "כל דרבי הוא שונה", אמרו במועדון. "לא משנה מה מיקום הקבוצות, כל משחק בין השתיים הוא בעל יוקרה וחשוב למועדון ולאוהדים. נבוא דרוכים ומוכנים להשיג עוד שלוש נקודות ולשמח את הקהל".
הפועל חיפה תעלה הערב עם מדי רטרו כחלק מ"פרויקט המאה", לציון 100 שנים להקמת קבוצת הכדורגל. "אנחנו באים לנצח הערב, יש למכבי חיפה קבוצה טובה עם כוכבים? כוכבים יש רק בשמיים", אמר הבעלים יואב כץ.
המאמן רוני לוי צפוי להשיב להרכב את קוואמי קווי שחוזר מעונש הרחקה, כשההתלבטות היא בין גידי קאניוק למוחמד קמארה. לוי ערך שיחות אישיות עם השחקנים והבהיר שאסור לטעות מול חלוצי האלופה: "אין דבר אחד שצריך לעשות כדי לנצח את מכבי חיפה, צריך לעשות הרבה דברים ואת כולם טוב - ובעיקר להיות מרוכזים ומחויבים. אסור לטעות מולם".