מזכירות ההתאחדות לכדורגל אישרה בימים האחרונים את המהפכה במבנה מוסדות השיפוט, כשחברי הועדה בראשות פרופסור מיגל דויטש הציגו את המתווה.
הקו המנחה בהמלצות הוועדה הוא שימור וביצור העצמאות השיפוטית של בתי הדין באמצעות ביטול הצורך באישור האסיפה הכללית של ההתאחדות (המורכבת מנציגי קבוצות) ביחס לבחירת דיינים וקביעת קדנציה ארוכה אחת לדיינים, בת שמונה שנים. מומלץ כי תוקם וועדה מקצועית לבחירת דיינים בראשות נשיא בית הדין העליון, אשר הרכבה ימנע ריכוזיות-יתר בבחירת דיינים ואשר תפעל על יסוד קריטריונים אובייקטיביים שייקבעו בכל הנוגע לכשירות וכישורי הדיינים. קריטריונים אלה יהיו ברוח הכללים הנוהגים בנדון במערכת המשפט הכללית.
1 צפייה בגלריה
מיגל דויטש
מיגל דויטש
מיגל דויטש
(חגי מיכאלי, ONE)
המלצות הוועדה מבקשות, בין היתר, להשביח את ההגינות הדיונית בהליכים השיפוטיים ואת ההגנה על זכויות יסוד, באמצעות ביטול הגבלות תקנוניות המוטלות כיום על הגשת ראיות על ידי נאשמים ועל הגשת ערעורים, חידוד מעמדו של דו"ח שופט המשחק, קביעתה של חובת הנמקה, הקמת ערכאה ערעורית במוסד לבוררות, ועוד. בצד כך, הוועדה ממליצה על צעדים לשיפור היעילות בהליכים, כגון באמצעות הגדלת כמות הדיינים בבית הדין המשמעתי וכמות ימי הדיונים בו, מיסוד הליכי גישור ועוד. הוועדה גם ממליצה על תיחום מחודש של סמכויות המוסד לבוררות והמוסד למעמד השחקן ביחס לקביעת "דמי השבחה". עוד מומלץ לקבוע קריטריונים שקופים ביחס לרישום שחקן זר כשחקן ישראלי ולעריכת עסקאות טיעון על ידי התובע מטעם ההתאחדות.
פרופסור דויטש הציג המלצות רבות, להלן המשמעותיות מביניהן: הכנת קוד אתי לדיינים ובוררים, ערית פיילוט בדבר מיסוד הליכים של גישור משמעתי מקוון, טרם שמיעת התיק בבית הדין המשמעתי (כשאין מדובר בעבירות אשר בוצעו בנסיבות מחמירות), שבית הדין המשמעתי במחוז המרכז ישמע תיקים פעמיים בשבוע, ולא רק יום אחד בשבוע כפי שהוא המצב כיום. אחד השינויים המהותיים זה מעמדו של דוח שופט המשחק, כשביכולת הנאשם להמציא בדיון ראיות סותרות ואף להמציא ראיות לתובע לפני הדיון, כשאיגוד השופטים יוציא הנחיה לשופט המשחקים. לציין בדו"ח במפורש אילו פרטי מידע אינם בידיעתו הישירה, ואז ישמש רק כראיה לכאורה. עוד הומלץ כי ההתאחדות תדאג לייסד קליניקה משפטית המורכבת מסטודנטים מתנדבים, בליווי עורך-דין, אשר תסייע לנאשמים בלתי-מיוצגים בניהול ההגנה כנגד האישום, כשתימסר הנמקה בפסקי הדין.
עוד מומלץ לבטל את כל ההגבלות התקנוניות המוטלות כיום על הגשת ערעור לבית הדין העליון, ביחס לפסקי דין וגזרי דין של בית הדין המשמעתי. עוד מוצע לייסד במסגרת המוסד לבוררות הליך של ערעור בפני בורר נוסף. הליך זה לא ידרוש הסכמה קונקרטית של הצדדים. על הבורר לשמוע את התיק וליתן פסק דין במהירות המירבית האפשרית, לא יאוחר מ-21 ימים. כמו כן, ייקבעו קריטריונים לעריכת עסקאות טיעון.
אחת המהפכות המשמעותיות יהיו בנוגע לדייני המשמעת. תוקם ועדה לבחירת דיינים בהתאחדות למשך ארבע שנים ותכלול בין היתר את נשיא בית הדין העליון שישמש כיו"ר הועדה לבחירת דיינים, נציג ציבור, יועץ משפטי או תובע לשעבר של ההתאחדות. לא ייבחר לוועדה מי שהורשע בעבירה פלילית אשר חומרתה הופכת את בחירתו לבתי ראויה או מי שמצוי בניגוד עניינים אשר אינו ניתן לריפוי באמצעות הימנעות מדיון במועמד או במועמדים מסוימים. בשלב זה לא יהיו שינויים בדרכי הבחירה ותקופת הכהונה של נשיא בית הדין העליון ושל נשיאות בית הדין העליון, כשמוצע כי ייקבע שיהיה על דיין המכהן בנשיאות בית הדין העליון להיות כשיר לשמש כשופט בית המשפט המחוזי.
הומלץ להוסיף עוד תקן של דיין אחד לבית הדין המשמעתי ולהפחית ל-13 דיינים את מכסת הדיינים בבית הדין העליון. ייקבע קריטריונים לבחירת דיינים, כשדיין ייבחר לתקופה אחת בלבד, בת שמונה שנים. במקרים מיוחדים הוועדה לבחירת דיינים תוכל להאריך את הכהונה לתקופה נוספת של ארבע שנים, וזאת ברוב מיוחד של ארבעה חברי וועדה. ההמלצה להעלאת מספר הדיינים ל-9 דיינים.