בסיפור של ליאור אסולין יש את כל האלמנטים שמרכיבים דרמה חזקה. כדורגלן כישרוני שפורץ מלמטה, מגיע למועדונים הבכירים בישראל, נהנה מהתהילה, טועם מהחיים הטובים, מסתחרר, מהמר, מתחיל להסתבך בגדול, יורד לליגת המשנה, עובר גירושים מכוערים, גרושתו מתלוננת נגדו על תקיפה ואיומים, ממשיך להסתבך, עובר לסחור בסמים, נעצר, נכנס לכלא, הופך לעבריין מורשע, משתחרר ומחפש גאולה. אם בנטפליקס מחפשים דוקו ספורט דובר עברית – אסולין הוא כתובת בכלל לא רעה.
הסקורר נמוך הקומה שהטריף את אוהדי בית"ר ירושלים, חגג עם בני־סכנין זכייה היסטורית בגביע המדינה וכיכב בעוד מספר קבוצות מליגת העל והלאומית, מעולם לא היה טיפוס שגרתי. משהו באנרגיה התזזיתית שלו על הדשא גלש גם לחיים מחוץ למגרש. באפריל 2018 הסיפור כבר חצה את הגבול ועבר לאזור הפלילי: אסולין נעצר בחשד שמכר סמים באמצעות אפליקציית טלגראס, נשפט וב־8 בדצמבר אשתקד הוא נכנס לכלא לרצות עונש של 19 חודשי מעצר (בפועל ריצה שמונה חודשים שהצטרפו לתקופת המעצר) בגין 30 מקרי עבירות סחר בסמים שבהם הודה.
6 צפייה בגלריה
ליאור אסולין
ליאור אסולין
שמונה חודשים בכלא. אסולין
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום

הזמן לא זז

לפני פחות מחודש אסולין (41) השתחרר מהכלא, החל לעבוד במלון בהרצליה ובראיון פתוח הוא מדבר בגילוי לב על ההסתבכות הגדולה, הימים הקשים, המחשבות שלא מרפות כשדלת התא ננעלת והחלום לחזור למגרשי הכדורגל.
ליאור, איך מתמודדים עם הרגע שבו אתה מבין שזהו, אתה בכלא? "זו תקופה שאתה בהלם, לא יודע איך לקבל את המצב, אתה לא מוכן לזה. זה עולם שאתה לא מכיר, לא המקום הטבעי שלך וצריך ללמוד איך זה עובד. לאט־לאט אתה מבין איך מתנהגים בכלא, לומד את הקודים של לכבד, כי אם לא, יתנהגו אליך בהתאם. בהתחלה הייתי בשוק, אבל יצרתי סוג של שגרה לצערי".
מה עובר בראש? "הרבה מחשבות, חשבון נפש, געגועים גדולים לילדים. כל הזמן שאלתי את עצמי איך הגעתי לשם, איך הגעתי למצב הזה. ניסיתי לנחם את עצמי וידעתי שאני צריך להתמודד ואין ברירה אחרת. אלו ימים שלא ארצה לזכור, ימים שאתה רק רוצה לעבור ולצאת מהם חזק".
6 צפייה בגלריה
ליאור אסולין
ליאור אסולין
"כל הזמן שאלתי את עצמי איך הגעתי לשם, איך הגעתי למצב הזה". אסולין
(צילום: עוז מועלם )
מה למדת על עצמך בתקופה הזו? "אני עדיין טרי, כולה שבועיים בחוץ. אני יכול להגיד שלמדתי לקחת את החיים באיזי, מחושב יותר, אף אחד לא רודף אחריי. גם אם נכשלים צריך לעשות דברים בצורה נכונה, הכל נזיל. אני רוצה עכשיו להקדיש זמן למשפחה, לילדים. הילדים שלי אמנם גדולים, אבל גם הם עברו חוויה לא נעימה בכלל. לא ישבתי איתם לשיחה, אבל ברור לי שהם עברו ימים לא פשוטים. אנחנו בני אדם והחיים לא פשוטים, אם תשקיע בעצמך תתרום לאחר".
היו רגעי שבירה? "הזמן לא זז כשאתה סגור, השבתות ארוכות, יש לך הרבה חשבון נפש עם עצמך, וכן, היו רגעים שנשברתי בכלא. הרגשתי שהימים והלילות מזדחלים לאט, אתה ישן עם עוד חמישה אנשים בחדר, קם בחמש בבוקר, כל אחד עם ההתנהגויות שלו, אין פרטיות, וזה לא קל. אני אדם חזק מטבעי, אבל היו ימים קשים שנשברתי".
"בהתחלה הייתי בשוק. זה עולם שאתה לא מכיר, לא המקום הטבעי שלך וצריך ללמוד איך זה עובד. לאט־לאט אתה מבין איך מתנהגים בכלא, לומד את הקודים של לכבד, כי אם לא, יתנהגו אליך בהתאם"
עברו גם מחשבות אובדניות? "לא, אני אדם חזק, לא חשבתי על דברים שלא צריך לחשוב עליהם. כלא זה לא מקום נעים אבל למדתי להתמודד. התייחסו אליי שם בכבוד, כיבדו אותי על מי שאני, בכל זאת אני מוכר. גם אסירים וגם סוהרים ומפקדים כיבדו אותי, לכן הייתה לי נחיתה קלה יותר".
בתור מפורסם מה יותר קשה, עצם המעצר או הבושה? כמובן שיותר קשה הבושה בגלל העובדה שאתה מוכר. אבל בכל חיסרון יש יתרון. עם כל החרא ומה שעברתי, הכלא הכניס אותי לפרופורציות, הבנתי שריסקתי את המשפחה. אבל לקחתי גם דברים טובים, אתה עוצר את החיים, אתה בלי נייד, לא דואג לאף אחד, עם עצמך נטו, מתמודד עם הבדידות, השקט, מוצא לך את הפינה השקטה שלך. זה באמת הדבר הטוב היחיד בכלא".
6 צפייה בגלריה
בימיו בליגת העל. "התאמנתי בכלא"
בימיו בליגת העל. "התאמנתי בכלא"
בימיו בליגת העל. "התאמנתי בכלא"
(צילום: אורן אהרוני)
תובנות מהכלא? "בכלא התחזקתי נפשית, פיזית ורוחנית. יש לך זה הרבה זמן לעשות סדר במחשבות, חשבון נפש וגם התאמנתי. התחלתי להתקרב לדת, פתאום לשבת הייתה משמעות, רוגע לנשמה. מה שהחזיק אותי שפוי זו הידיעה שכשאני יוצא משם, אני עושה כל מה שאפשר כדי לא לחזור. קם, עובד, משקם את החיים שלי ואת היחסים עם המשפחה והילדים".

חיפשתי כסף קל

בוא נלך אחורה, איך הגעת למצב שאתה הופך לעבריין וסוחר בסמים? "בתקופה ההיא גידלתי שלושה ילדים לבד, במשך שלוש שנים. הייתי שחקן כדורגל, המשכורות בהתאם, אבל לאט־לאט הן יורדות, החיים מתייקרים, ואתה רגיל לרמת חיים גבוהה. נכנסים לחובות, מנסים להשיג כסף קל וזו התוצאה. בשביל הילדים שלי אני אעשה הכל בחיים. היום אני יותר מחושב. בתקופה ההיא בחרתי באופציה לא נכונה ואני מצטער עליה. זה מה שעלה לי בראש, נגררתי בטיפשותי".
אבל מכדורגלן עם עבר מפואר כמו שלך למכירת סמים? "ניהול לא נכון של החיים, רצף של טעויות שאתה לא שם לב אליהן. ארבע שנים שאני כל שנייה מגלגל את המקרה בראש וחושב איך הגעתי לזה. כשהייתי בשיא התהילה, הכל היה מסביבי, היה כסף היה מעמד, הכל. כשזה הלך ודעך התחילו הבעיות. כל אדם עושה טעויות בחיים, אבל זו טעות כל כך גדולה והמחיר ששילמתי כל כך יקר ואי־אפשר להחזיר את הזמן. אלו היו ארבע השנים הכי קשות בחיים שלי. מהטופ של הטופ הידרדרתי למקום הכי נמוך שיש. אין בנאדם שהיה שורד תהפוכות כאלו בחיים. היום אני יוצא לדרך חדשה חזק יותר, חכם יותר".
אתה עצמך השתמשת בסמים? "לא, זה לא אני".
אתה יכול להבטיח לעצמך ולילדים שלעולם לא תחזור על טעות כזו? "זו מילה קשה שאתה משכנע אותי להגיד. תמיד עושים טעויות, אבל אני תמיד אלך לכיוונים חיוביים, אני רוצה לצאת לדרך חדשה לתת לי ולילדים שלי חיים טובים".
6 צפייה בגלריה
"רוצה לצאת לדרך חדשה לתת לי ולילדים שלי חיים טובים". אסולין
"רוצה לצאת לדרך חדשה לתת לי ולילדים שלי חיים טובים". אסולין
"רוצה לצאת לדרך חדשה לתת לי ולילדים שלי חיים טובים". אסולין
(צילום: ראובן שוורץ)
לא מעט כדורגלני עבר מסתבכים בסוף הקריירה, מה הסיבה לדעתך? "יש המון שמסתבכים אבל בגלל שאנחנו מפורסמים יש הד כזה גדול. אנשים מחפשים דרך קלה, אין דרך קלה היום, צריך לעבוד קשה וגם מזל בחיים".
אני מניח שגם ההסתבכות שלך בהימורים הוסיפה להידרדרות. "ההימורים זה לא מה שהוביל אותי לאן שהגעתי. הימרתי כמו כל בנאדם, אבל לא מזה נוצרו החובות, אלא מרמת החיים הגבוהה. אני אחד שהיה רגיל לאיכות חיים, לבילויים, חו"ל, חיים של ממש. כשלא היה לי את הכסף הגדול לאיכות החיים הזו הגעתי למצב שעשיתי את מה שעשיתי"
מה יותר גרוע מבחינתך, הימורים או סמים? "שניהם באותו משקל, אבל הימורים יותר גרוע. בהימורים אתה הורג את הסביבה, בסמים רק את עצמך".

תמיכה מאצילי וערן לוי

איך המשפחה הגיבה לנפילה שלך? "בתדהמה. אני לא מתעסק בדברים האלה ולכן הם היו כל כך בהלם. אבא שלי ז"ל לקח את זה כל כך קשה שלא היה מסוגל להגיע לבקר אותי במעצר, רק אמא שלי הגיעה. כשקיבלתי את גזר הדין הם היו ממש שבורים ומרוסקים".
ואיך מערכת היחסים היום? "יש לי את המשפחה הכי חמה ותומכת בעולם. אמא שלי נלחמה ונלחמת בשבילי כמו לביאה, הילדים שלי שעוטפים אותי והאחים שתומכים, כולם מחזקים אותי".
מה עם החברים? "החברים שלי נמצאים תמיד סביבי, תומכים ומאמינים בי. יש כאלה שנשרו, אבל הם כנראה לא באמת היו חברים".
נשארו חברים מהכדורגל? "ערן לוי ועומר אצילי חברים טובים שלי ותמיד אשמור איתם על קשר. אנשים שהיו ותמכו לאורך כל התקופה".
6 צפייה בגלריה
עומר אצילי
עומר אצילי
נשאר חבר טוב. אצילי
(צילום: גיל נחושתן)
ממי הכי התאכזבת? "כשאין ציפיות, אין אכזבות".
כמה הכדורגל חסר לך? "אני עייף מהמשחק, אבל הייתי רוצה להשתלב בתחום האימון. גדלתי במכבי הרצליה ואני מצפה ממועדון כזה שיראה לי את הדרך, יש לי הרבה מה לתרום. אין לי ספק שמי שייקח אותי ירוויח".
איפה נראה את האסיר המשוחרר ליאור אסולין בעוד שלוש שנים? "מאחל לעצמי להיות בריא. את הדרך אנווט למקומות הנכונים וזו לא המילה האחרונה שלי. אני חושב חיובי ומצפה מעצמי להצליח, לא פוסל גם טלוויזיה וריאליטי. אני לפני פרויקט גדול שהולך ונרקם ואני מקווה שייצא לפועל".
מה המסר שתרצה להעביר? "לכל בנאדם מגיעה הזדמנות שנייה ואני מתכוון לחבק את ההזדמנות הזו בשתי ידיים. חשוב גם להבין שכל הפיתויים מסביב זה טעות, בעבודה קשה ובדרך ישרה אפשר להשיג הכל".