צפו: השער הענק של צביקה פיק בגולסטאר
(באדיבות ONE)
צביקה פיק, שהלך היום לעולמו בגיל 72, היה לא רק זמר ומלחין גדול, אלא גם חובב כדורגל מושבע ואוהד של מכבי נתניה.
מעבר להשפעה של פיק על מוזיקת הפופ בארץ, הוא היה מחובר מאוד לספורט, ובעיקר לכדורגל. ב-1973 - כשהוא בשיא הצלחתו - הקליט את שיר האליפות של הכח רמת גן ("הכח זהו כוח"), שהופיע באלבומו השני. הוא השתתף באין ספור משחקי צדקה לאורך השנים ואף שיחק באופן פעיל הפועל רמת השרון והפועל יהוד. בנוסף, הספיק אף לכהן כסגן יו"ר מכבי רמת השרון.
5 צפייה בגלריה
צביקה פיק
צביקה פיק
פיק באחד ממשחקי הצדקה הרבים בהם השתתף. חובב כדורגל מושבע
(צילום: ראובן שוורץ)
5 צפייה בגלריה
"הפסדתי קריירה רצינית של מבקיע שערים". פיק
"הפסדתי קריירה רצינית של מבקיע שערים". פיק
"הפסדתי קריירה רצינית של מבקיע שערים". פיק
(צילום: ראובן שוורץ )
הפועל יהוד נפרדת

"אף אחד לא ייתן לי לשחק מפני שאני שר יפה"

בתחילת שנות ה-80 עשה פיק מעבר מפתיע: כל הדרך מהפועל רמת-השרון שבליגה א' להפועל יהוד מהליגה הבכירה. "זה זמן טוב להתחיל", אמר בריאיון לעיתון "העולם הזה", כשנשאל מדוע דווקא בגיל 32 התחיל לשחק בליגה הלאומית. "יותר טוב עכשיו מאשר אף פעם לא. אני לא חושב שאני מגזים".
אבל אף פעם לא שיחקת ברצינות? "כל אלה שבלאומית הם מראדונה? אני לא אומר זאת בשחצנות. אני חושב שאני משחק כדורגל טוב".
כמה זמן יימשך הג'וק הזה שלך? "אתם שואלים את כל השאלות בשלילה, ואני לא מבין למה אתם עושים סיפור כשאין סיפור. אני שחקן כמו כל שחקני הכדורגל האחרים, ואני לוקח את זה נורא ברצינות. אני יכול להבין שהדימוי שלי כזמר על הבימה, עם ניצוצות, עשן, איפור ותנועות אגן, מפריע לאנשים להתייחס אליי ברצינות כשחקן כדורגל, אבל זוהי בעיה שלהם. אני משקיע את כל כולי במשחק. אני לא מעשן ולא שותה. אני לא זמר מתהולל המעשן סמים או אלכוהוליסט אשר זקוק לשינוי דרסטי. הדבר היחיד שאני צריך לעשות זה לא להישאר ער עד השעות הקטנות של הלילה, כדי לקיים חיים ספורטיביים ולעמוד בלחץ האימונים".
5 צפייה בגלריה
צביקה פיק
צביקה פיק
צביקה פיק במדי הפועל יהוד בשנות ה-80
(מתוך "העולם הזה")
קיבלת כסף מהקבוצה? "על כל עניין של כספים לא אענה, כי לא מקובל לגלות פרטים על הסכמים, וכסף לא מעניין אותי. יש לי מספיק מהשירה ומהפרסום. אם היו מציעים לי לשחק גם בלי לשלם לי אגורה, הייתי עושה את זה. זה הפלוס שלי. אני השחקן היחיד בארץ שלא מעניין אותו הכסף מהכדורגל".
לא עשו לך פרוטקציה בזכות הפרסום שלך? "אני חושב שזה בדיוק להפך. אני לא מתחיל בנקודת זינוק שווה. אם היו שופטים אותי רק בתור שחקן, זה היה עוזר לי. אבל בגלל הדימוי שלי ייקח יותר זמן עד שאנשים יתרגלו. אף אחד לא ייתן לי לשחק מפני שאני שר יפה או מפני שהבגדים מתאימים לי".
למה דווקא יהוד? "כשראיתי שהם כמו משפחה גדולה, ונחמדים, והם הזמינו אותי להצטרף אליהם בצורה יפה, החלטתי סופית לשחק איתם. לא היה לי קל להתנתק מרמת-השרון, שם אני גר, אבל זה רק טבעי לשאוף לשחק בליגה גבוהה יותר. זו לא הייתה ההצעה היחידה שקיבלתי מהליגה הלאומית".
(צביקה פיק שר את שיר האליפות של הכח רמת גן ב-1973)
מה תרמת לרמת-השרון? "חוללתי מהפך. הקבוצה עלתה מהמקום ה-11 למקום השני בטבלה".
ההתקדמות שלך בכדורגל לא נראית לך כמו בדיחה? "נכון שזו התקדמות מהירה. מי אמר שזה מוכרח לקרות לאט? אני שמח שזה כך. אני גאה לשחק עם יהוד. מה יותר כיף מזה?"
מאמן יהוד, נינו בר-גיג, אמר אז על הצטרפותו של הזמר המפורסם: "צביקה פיק הצטרף כשחקן. בינתיים אני לא יודע כלום על יכולתו, אם היא אכן מצדיקה את הצטרפותו. לא הספקתי לראות את צביקה משחק מלבד כמה דקות בודדות. בינתיים אני מתייחס אליו ברצינות, כמו לכל שחקן. לי לא חשוב מיהו וכמה יפה הוא שר. הוא יכול לעזור לנו ביחסי ציבור, וזה חשוב השנה לאגודה שלנו. זה גם חשוב להכנסות – יבואו יותר ילדים למשחקים. מי שמכיר אותי, יודע שאצלי אין בדיחות. אם מישהו מצטרף לקבוצה, הוא יהיה כמו כולם".
בסופו של דבר, ההרפתקה של פיק ביהוד הסתיימה בכך שרק התאמן איתה. לא הייתה לו אפילו דקת משחק אחת במדי יהוד בליגה או בגביע.
5 צפייה בגלריה
צביקה פיק
צביקה פיק
פיק עם שלום רוקבן, אז הכוכב הגדול של הפועל יהוד
(מתוך "ידיעות אחרונות")

"הייתי רוצה לשחק בהרכב הראשון של ברצלונה"

ועדיין, כמו שהבנתם הוא אהב מאוד את המשחק. "כדורגל הוא השריטה שלי", אמר פיק בראיון ל"ידיעות אחרונות" ב-2013. "אם תחפש בבגאז' תמצא תמיד תיק ספורט ונעלי פקקים. תגיד עכשיו הולכים לשחק - אני מוכן". שנה לאחר מכן כבר הקהל בארץ היה יכול לראות את יכולותיו על כר הדשא, כשהופיע בתוכנית הדוקו-ריאליטי "גולסטאר", המציגה את פעילותה של קבוצת כדורגל המורכבת מידוענים. שם שיתף פעולה, בין השאר, עם בנאל תבורי, שימי ריגר, אלירז שדה וצחי נוי - ושיחק שם, איך לא, כחלוץ מרכזי. שייע פייגנבוים שימש כמאמן.
5 צפייה בגלריה
צביקה פיק
צביקה פיק
"מבחינתי העיקר היה לשחק כדורגל". פיק וחברי "גולסטאר" ב-2014
(צילום: ערן כהן, יח"צ)
"מבחינתי העיקר היה לשחק כדורגל. וכשאתה משחק כדורגל, כולם שווים. שם אין בולשיט, אתה שוכח מי אתה ומה אתה", סיפר בראיון עיתונאי לפני עליית התוכנית. "פחות אהבתי את הצחוקים המאולצים עבור הריאליטי, ולא היה לי קל. כי כן, אני מפונק. רגיל לאוכל שלי, לדיאט קולה שלי, כתוב בחוזה שהלחמנייה צריכה להיות מחיטה מלאה‭."‬
פיק סיפר לא פעם על חיבתו לברצלונה, ובייחוד ללאו מסי, המלך הבלתי מעורער של המועדון, שעזב בשנה שעברה לפ.ס.ז'. "הייתי רוצה לשחק בהרכב הראשון של ברצלונה", סיפר בראיון למוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" ב-2011. "אני חושב, בשיא הרצינות, שהפסדתי קריירה רצינית של מבקיע שערים. מת על כדורגל ומשחק עד היום. אני יודע לעשות את זה והספקתי לשחק בכל מיני מסגרות. רק שלשום שמתי שלישייה במשחק ביהוד".
צביקה פיק ופנינה רוזנבלום בהופעה במחצית במגרש בנתניה
פיק הוסיף: "הגשמתי חלקית את השריטה הזו בגיל שבו כבר מפסיקים לשחק בצורה מקצוענית. למה מסי? כי אני אוהב את התחכום שלו, את העובדה שהוא יודע להבקיע כמעט מכל מצב, את ההתנהלות שלו מחוץ למגרש. הוא השילוב הנכון של אדם רציני, צנוע, ומצד שני השחקן הכי טוב בעולם".