מכבי פ"ת היא לא אגודה שמשופעת בתארים. שש זכיות בגביע הטוטו, ארבע בליגת העל ושתיים בלאומית, ועוד שני גביעי המדינה, האחרון שבהם בעונת 1951/2, לפני 72 שנה - ואליהם היא תנסה להוסיף הערב עוד אחד. כדי למצוא תארים במחלקת הנוער לא צריך ללכת כל כך רחוק - רק העונה זכה המועדון באליפויות ליגת העל לנוער ונערים ב' ובגביעים לנערים א' וב'.
אבל אלה לא רק התארים. מכבי פ"ת מודל 2023/4 היא פס ייצור שמצמיח כל שנה כישרונות צעירים, קודם כל לקבוצה הבוגרת ובהמשך למכירה לקבוצות בחו"ל. האקזיטים האחרונים היו מנור סולומון, ליאל עבדה ותאי בריבו.
4 צפייה בגלריה
שחקני מכבי פ"ת חוגגים עלייה לגמר הגביע
שחקני מכבי פ"ת חוגגים עלייה לגמר הגביע
פס ייצור שמצמיח כל שנה כישרונות צעירים. שחקני מכבי פ"ת חוגגים עלייה לגמר הגביע
(צילום: עוז מועלם )
"אם לא הייתי מוכר אף שחקן לא הייתי יכול לחיות", אומר הבעלים אבי לוזון. "להחזיק קבוצה ברמת תקציב של 30 מיליון שקל בשנה, כאשר ההכנסות הן 10־12 מיליון, זה קשה. כמה שאני מביא ומגייס, אני חייב את ההכנסה ממכירת שחקנים כדי להחזיק את הקבוצה".
"חלון הראווה שלנו זה השחקנים האלה", מוסיף המנכ"ל עומר גולן, שבעצמו נמכר כשחקן במיליון יורו ללוקרן הבלגית. "ברגע שאנחנו מעלים ילד מוכשר בן 17 לבוגרים, אז כל ילד שזה החלום שלו יודע שאם הוא יהיה טוב הוא ישחק אצלנו, בלי פוליטיקה, בלי שם ובלי תעודת זהות".
גם בעונה הנוכחית קיבלו קרדיט בקבוצה הבוגרת שחקנים תוצרת המועדון: החלוץ עידן טוקלומטי (19), שהגיע לפני שלוש שנים מבית"ר טוברוק, זכה כבר להתעניינות מקבוצות בחו"ל ויהיה כנראה האקזיט הבא; המגן גיא דזנט (18), שהמהירות והטכניקה שלו כבר גרמו למכבי ת"א להתעניין בו; הקשר ניב יהושע (19), באנקר בהרכב של רן קוז'וך וגיבור הניצחון על מכבי ת"א ברבע גמר הגביע המדינה; ולירן חזן, שקיבל העונה הזדמנות בקבוצה הבוגרת עוד לפני שמלאו לו 18.
4 צפייה בגלריה
טוקלומטי
טוקלומטי
יהיה כנראה האקזיט הבא. טוקלומטי
(צילום: באדיבות אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)
"המחלקה כל הזמן מתקדמת, לומדת ומתקנת את עצמה", אומר גולן. "אני כבר עשר שנים בתפקיד, ובעבר הקבוצה הבוגרת הייתה מקבלת שחקנים ממחלקת הנוער והיה לוקח להם שנה־שנתיים להדביק את הקצב. היום הם כבר מגיעים מוכנים על מלא מבחינת הרמה".

מכירות ב־60 מיליון שקל

תמיר לוזון (הבן של אבי), מאמן קבוצת הנוער שדרכו עוברים מרבית השחקנים, מציין: "כל ילד שמגיע אלינו יודע שבסופו של תהליך, אם יהיה טוב, הוא יקבל במה בקבוצה הבוגרת, כי לשם אנחנו שואפים. אם לא היינו מפתחים שחקנים לקבוצה הבוגרת, היה לה קשה להתקיים. מגיעים אליי שחקנים לשנה או שנתיים, ואני והצוות מכינים אותם כדי להביא את החומר גלם הזה למוצר מוגמר ברמה הכי טובה כשיגיעו לבוגרים".
מכבי פ"ת הכניסה במהלך השנים כ־60 מיליון שקל ממכירת שחקנים, תחילה לקבוצות בארץ ומהר מאוד גם לחו"ל. המכירה הראשונה הייתה ב־1994, כשרובי שפירא ז"ל רכש את רן בן־שמעון בכ־400 אלף שקל, וזה המשיך למכירות של גל אלברמן לטנריפה תמורת 200 אלף יורו, טל בן־חיים בחצי מיליון יורו להפועל ת"א וסכום נוסף כאשר עבר למכבי ת"א, ליאל עבדה לסלטיק עבור ארבעה מיליון יורו תמורת 80 אחוז מכרטיסו, ומנור סולומון לשחטאר דונייצק עבור שישה מיליון יורו תמורת 85 אחוז מכרטיסו. לוזון מקפיד להשאיר אצלו אחוז מסוים מכרטיסי השחקנים, וכך הוא מרוויח גם ממכירתם בעתיד.
4 צפייה בגלריה
סולומון חוגג
סולומון חוגג
נמכר ללשחטאר דונייצק עבור שישה מיליון יורו תמורת 85 אחוז מכרטיסו. סולומון
(צילום: עוז מועלם)
קוז'וק: "לא מתבלבלים, ב"ש פייבוריטים"
(באדיבות ONE)

בראש מחלקת הנוער עומדים המנכ"ל אופיר לוזון (הבן של איציק) והמנהל ליאור רדלר, שאומר: "המטרה המרכזית היא לייצר שחקנים לקבוצה הבוגרת, בלי מחלקת הנוער אין לנו זכות קיום. זה מפעל עם פס ייצור והפיתוח הוא יקר, בתקווה שנוציא מוצרים שנוכל למכור בשוק בהרבה כסף. אנחנו לא מועדון עשיר בכסף, אבל אנחנו עשירים בערכים ואנשים טובים".
למכבי פ"ת יש את אחת ממחלקות הנוער המשובחות בארץ, והיא מונה מעל ל־50 אנשי מקצוע, כאשר חלק מהם עובדים במשרה מלאה. התקציב השנתי שלה עומד על כשישה מיליון שקל, שזה בערך שליש מהתקציב של מכבי ת"א ומכבי חיפה, ועדיין זו המחלקה שמייצרת הכי הרבה שחקנים לקבוצה הבוגרת.

חינוך לאזרחות ומצוינות

רדלר אמר על ההצלחה: "גם עשור אחורה יש שחקנים שעלו לבוגרים והגיעו לחו"ל. זה לא עבודה של שנה אחת אלא של שנים. יש פה משפחה חמה לפני הכל, אנשי מקצוע שעובדים הרבה שנים ובעלי תפקידים ניהוליים שלא מתחלפים כל שנה. ככה יש זמן לבנות פילוסופיה, חזון, יעדים ולא כל דקה מישהו בא והולך".
4 צפייה בגלריה
מכבי פ"ת מכבי חיפה חצי גמר גביע הטוטו אבי לוזון
מכבי פ"ת מכבי חיפה חצי גמר גביע הטוטו אבי לוזון
"חשוב לי שהילדים ייצאו מחונכים". לוזון
(צילום: עוז מועלם)
השחקנים הצעירים זוכים למעטפת רחבה שעולה לא מעט למועדון, רחוק מלהיות חוג כדורגל. השהות במתקן האימונים נמשכת מספר שעות ביום, שבמהלכן הם מקבלים סיוע מאנליסטים, פיזיותרפיסטים, פיזיולוג ספורט מהבכירים בישראל - יובל ליטמן, וצוות פסיכולוגים בראשות ד"ר אסף בלאט.
"צריך להבין בתוך איזו מציאות אנחנו עושים מה שאנחנו עושים, יש פה אחריות למאות ילדים ומשפחות", אומר רדלר על פעילות המחלקה בזמן המלחמה. "יש מצד אחד ניסיון לקיים שגרה מקצועית, ומצד שני להבין את המציאות ולשמור על הפן המנטלי. חלק מהאימונים היו בין אזעקות, ולכן מגיעה תודה ענקית לצוות, הם לא רק אנשי מקצוע טובים, הם גם אנשים של ערכים".
אבי לוזון מוסיף: "מכבי פ"ת זה מפעל החיים שלי, חשוב לי שהילדים ייצאו מחונכים, שכולם יהיו בצבא ויתנהגו למופת, ואז הם יהיו מחונכים למצוינות ולהתמודדות עם הצלחה או כישלון. זה נותן להם הרבה כלים לחיים, גם אם הם לא ייצאו שחקנים גדולים".
במכבי פ"ת יש לא מעט שחקנים שהחלו את דרכם במועדונים כמו מכבי חיפה או מכבי ת"א או במועדונים קטנים שכנראה קבוצות אחרות לא היו מצליחות לאתר אותם, זאת בזכות מערך הסקאוטינג של המועדון אותו מוביל יובל מינטוס יחד עם אופיר לוזון.
עכשיו מצפים במועדון שהשחקנים הצעירים, שהובילו את הקבוצה כל העונה להישרדות ולגמר הגביע, ישלימו הערב את המלאכה מול הפועל באר־שבע, שניצחה אותה בגמר לפני ארבע שנים.
פורסם לראשונה: 01:30, 30.05.24