אם את האליפות האחרונה הצליחה מכבי ת"א להשיג עם סגל פושר, רכש מאכזב וזר אחד שובר שוויון בדמות פליסיו מילסון, העונה הצהובים הולכים גם על סטייל.
די נדיר לראות קבוצות שמשנות את פניהן אחרי שהן מניפות צלחת, כאשר לא מעט שחקנים עזבו ושמות מעניינים הצטרפו. את חלון ההעברות שיסתיים בשבוע הבא יכול המנהל המקצועי דומיניק פרייס לסמן כהצלחה גדולה אחרי שהצליח לשדרג משמעותית את הסגל, כאשר גם המאמן הסרבי ז'ארקו לאזטיץ' מסתמן כבינגו.
4 צפייה בגלריה
לאזטיץ'
לאזטיץ'
הגיע עם הרבה רכש. לאזטיץ'
(צילום: עוז מועלם)
מה שאיפשר את מסע השופינג של מיץ' גולדהאר זה לא מעט כסף שנכנס לקופת המועדון. בשנתיים האחרונות מכר המיליארדר הקנדי 13 שחקנים בסכום כולל של יותר מ־100 מיליון שקל, כשהבולטים בהם היו אוסקר גלוך לרד בול זלצבורג (7 מיליון יורו), דניאל פרץ לבאיירן מינכן (5.5 מיליון יורו) ומילסון לכוכב האדום בלגרד (5 מיליון יורו). תוסיפו את המענקים מההצלחות באירופה (שמינית גמר קונפרנס־ליג בעונה שעברה, עלייה לשלב הבתים של הליגה האירופית העונה) ומכירת 22,500 מינויים בשנה – ותגיעו להכנסה כוללת של כ־250 מיליון שקל בתקופה הזו.

חשבון פשוט

האליפות בעונה שעברה הושגה לא מעט בזכות היכולת של המאמן הקודם רובי קין לשדרג שחקנים כמו גבי קניקובסקי, יוריס ואן אובריים ודור פרץ, וכמובן בזכות מנת השערים הגדושה שקיבל מערן זהבי. זה היה סגל שלא היו בו הוצאות רבות בסעיפי רכישה: מילסון הגיע ב־700 אלף יורו וקיקו בונדוסו ב־800 אלף יורו – סכום זהה לצירופו של אושר דוידה בינואר.
על רז שלמה שילמה מכבי ת"א 1.15 מיליון יורו, על הנרי אדו 500 אלף יורו ועל יונס מלדה 350 אלף יורו – סך הכל 3.5 מיליון יורו. יחד עם 5.75 מיליון יורו שהוצא על רכש העונה מגיעים ל-9.25 מיליון יורו – 37 אחוז בלבד מהסכום שנכנס במקביל לקופת המועדון, ובוודאי הרבה פחות מהכסף שהכניסה הקבוצה על מכירת שחקנים.
4 צפייה בגלריה
שגיב יחזקאל ורז שלמה
שגיב יחזקאל ורז שלמה
אחד הגיע בינואר, אחד בקיץ. רז שלמה ושגיב יחזקאל
(צילום: יאיר שגיא )
דווקא במהלך הקיץ נראה היה שמכבי ת"א הולכת למקום לא טוב. היא לא הגיעה מוכנה למוקדמות ליגת האלופות, איבדה את מילסון שהתעקש לעזוב לאלופה הסרבית והתקשתה למצוא זרים, אבל אז פרייס לחץ על הגז והצליח לבנות יחד עם לאזטיץ' סגל שעל הנייר נראה גדול על הליגה.
עכשיו האתגר של המאמן הסרבי יהיה לתמרן בתוך שפע השחקנים והאפשרויות, כאשר צריך לקחת בחשבון שהקבוצה תשחק, לפחות עד ינואר, במסגרת שלב הבתים של הליגה האירופית מול מועדונים נחשבים כמו איאקס, ריאל סוסיאדד ופורטו.

אלופה כחדשה

מכבי נפרדה בשלב הראשון מעשרה שחקנים מהסגל של העונה שעברה, כשלהוציא את מילסון (היחיד שעזב ביוזמתו) ואנריק סאבוריט שעבר לליגה הטורקית אף אחד מהם לא היה שחקן הרכב. מדובר גם על יונתן כהן שנמצא בדרך למלבורן סיטי, בונדוסו שהושאל לריו אבה הפורטוגלית, דריק לוקאסן שעבר לא.א.ק לרנקה, השוער אורלנדו מוסקרה שעזב לליגה הסעודית, עדן קארצב שעבר לליגה הסינית, אייל גולסה שהצטרף למכבי פ"ת, דניאל טננבאום שמשחק בטבריה ושרן ייני שפרש.
גל העוזבים השני צפוי לכלול ארבעה שמות נוספים: דן ביטון שמסרב להאריך חוזה והוצע לבית"ר ירושלים ובאר־שבע, אבישי כהן שעשוי לחזור לבית"ר, מתן בלטקסה שהגיע בינואר והפך לבלם השביעי בקבוצה, ומלדה במידה שיגיע זר נוסף בחלק הקדמי עד סגירת החלון.
4 צפייה בגלריה
דן ביטון
דן ביטון
כנראה יעזוב. דן ביטון
(צילום: עוז מועלם)
כאמור, בעונה שעברה מכבי שיחקה בפועל עם זר משמעותי אחד בלבד. הפעם נראה שנעשתה עבודה רצינית ומעמיקה יותר בהיבט הזה, בעיקר בהגנה שהייתה נקודת התורפה אשתקד. הסרבי נמניה סטואיץ', שהגיע הרבה בזכות הקשרים של לאזטיץ', אמור להיות הבלם הבכיר, ולצידו המוזמן הטרי לנבחרת הצעירה של הולנד, טייריס אסאנטה. מצבת הבלמים כוללת גם את המושאל הטרי משחטאר דונייצק סתיו למקין, רז שלמה ועידן נחמיאס – כך שצפויה תחרות של ממש בעמדה הזו. שגיב יחזקאל הוא חיזוק רציני לעמדת המגן הימני.
שני זרים מסקרנים נוספים שהצטרפו הם הקיצוני הברזילאי ווסלי פטאצ'י שהגיע מסנטוס תמורת 1.45 מיליון יורו וקשר נבחרת מאלי הצעירה איסוף סיסוקו שהובא מבורדו ועושה רושם מצוין עד כה. "הבעיה" היא שבעמדה שלו יש את פרץ, קניקובסקי ו־ואן אובריים.

4 צפייה בגלריה
איסוף סיסוקו
איסוף סיסוקו
איסוף סיסוקו עם בן מנספורד
(צילום באדיבות מכבי ת"א)
גם בחלק הקדמי, שכולל בין היתר את זהבי, דור תורג'מן ואושר דוידה, צפוי למאמן כאב ראש עם שני שחקני הרכש אלעד מדמון והישאם לאיוס. ההערכה היא שהסרבי יערוך לא מעט רוטציות בין הליגה, הגביע ואירופה.

שאלת זהבי

כרגע נראה שלאזטיץ' נכנס לנעליים של רובי קין, שהגיע בעצמו כהימור בקיץ שעבר ועזב בשל המצב הביטחוני והלחצים שהופעלו עליו באירלנד. הסרבי, שרשם הצלחה גדולה בבאצ'קה טופולה, כבר עשה סדר בחדר ההלבשה ובנה היררכיה במגרש – בלי סנטימנטים או חשש מעימותים עם כוכבים – כולל עם ערן זהבי שהפך בינתיים לשחקן ספסל. המאמן מעדיף ללכת בשלב הזה עם תורג'מן ומדמון, כאשר הסקורר לא שותף בפלייאוף הליגה האירופית, ובליגה מול מכבי פ"ת הוחלף אחרי 66 דקות. כשהסרבי נשאל לגבי מעמדו החדש של זהבי, הוא הבהיר שמבחינתו הוא צריך להישאל על עשרה שחקנים שלא שיחקו.
הקפטן שקיצץ 40 אחוז משכרו לא מרוצה ממצבו החדש, אבל לאזטיץ'' כרגע חזק מאוד בקריית־שלום ואהוד על ידי השחקנים. הוא כמובן יימדד רק לפי התוצאות. עם כל הכבוד לפוניבז' מהמקום האחרון בליטא, באצ'קה טופולה המדורגת 11 בליגה הסרבית ואפילו מכבי פ"ת, בשבת מחכה לו היריבה הכי חזקה שבה נתקל עד עכשיו, הפועל באר־שבע בבלומפילד.
פורסם לראשונה: 01:30, 10.09.24