הניצחון בדקה ה-95' והתגרה שתוביל לעונשים: כרוז הפועל באר שבע ושלומי ברזל בריאיון
(צילום: ירון ברנר)
בעקבות האירועים האלימים בטוטו-טרנר: שר התרבות והספורט מיקי זוהר ביקש במהלך דיון בוועדת החוקה של הכנסת, מינוי שופט ותובע ייעודיים שייעסקו בהגשת כתבי אישום במקרי אלימות בספורט. זאת כדי להביא להרשעות מהירות תוך חודשיים שלושה. "אני גם רוצה לתת כלים של הרחקה של מספר שנים. זה מאוד קיצוני אבל במקרים קיצוניים יכול להיות שצריך מעשים קיצוניים", הסביר השר.
"בנוגע לאכיפה", המשיך זהר. "רצינו ליצור מאגר של אנשים, או מצלמות לזיהוי שיוכלו לזהות את האוהד בדרך החוצה, מגנומטרים, כלבי הרחה, כי המצב באמת קיצוני. התקנות הללו הן חלק קטן מהפתרון אבל עלינו להתחיל במשהו. מדובר מכת מדינה"
2 צפייה בגלריה
המהומות בין מכבי חיפה להפועל באר-שבע
המהומות בין מכבי חיפה להפועל באר-שבע
המהומות בין מכבי חיפה להפועל באר-שבע
(צילום: עוז מועלם)
כחלק מהדיון שעסק בתיקון לחוק האלימות בספורט, אושרו בוועדה תקנות לקנסות וצעדים מנהליים שונים. בין השאר אושר כי הכנסת חפץ אסור ומסוכן כמו פירוטכניקה תגרור קנס בגובה 3,000 שקל.,‏הכנסת חפץ מסוכן אחר - 500 שקל, ‏כניסה לשדה המשחק - 3,000 שקל, ‏יידוי חפץ - 1,500 שקל, ‏אי התייצבות במשטרה בעת הרחקה מהמגרשים - 2,000 שקל. לא אושרו קנסות על כניסה ללא כרטיס, ספסרות וקריאות גזעניות.
"אין כמעט אירוע ספורט שלא נגמר באלימות", אמר השר בדיון לפני אישור התקנות. "האלימות הפכה לתרבות, יש אנשים שמגיעים לא כדי לעודד את הקבוצה אלא לעשות פרובוקציות אלימות. אם לא נמגר זאת אנחנו מסכנים את עולם הספורט בישראל".
לדבריו, הענישה הקיימת לא עונה לצרכים בשטח, יש עונשים קולקטיביים שהקבוצות נענשות בשל התנהגות האוהדים ועוד מחדלים. הסיבה היא שאין למנהלת הליגה את הכלים להתמודד. הם לא יכולים להרחיק או לקנוס את האוהדים והדרך היחידה להתמודד היום כמדינה שאחראית על הסדר הציבורי הוא הרחקה של אוהדים לתקופות מוגבלות.
2 צפייה בגלריה
מיקי זוהר שר התרבות והספורט
מיקי זוהר שר התרבות והספורט
"עונשים קולקטיביים לא עוזרים". זוהר
(צילום: עוז מועלם)
שר התרבות והספורט מיקי זוהר על התגרה: שתי הקבוצות צריכות להיענש
(צילום: ירון ברנר)
"הפתרון האולטימטיבי עליו עובדים הוא שיפוט מהיר כנגד אוהדים פורעים ומן הסתם יהיו תקופות הרחקה ארוכות יותר. המגרשים הפכו לזירת מלחמה, הורים פוחדים לשלוח את ילדיהם משום שזו סכנה אמיתית. ספורט ואלימות לא עובדים יחד. זה לא הפתרון האולטימטיבי אך כל הפתרונות כגון עונשים קולקטיביים או סגירת יציעים לא עוזרים".
על פי זוהר, הוא בוחן כלים נוספים לטיפול בתופעת האלימות. "אני מודה לשר טרופר שעבד על התקנות ואני מתכוון להחמיר יותר ממנו, כי הוא הציע את התקנות בתקופה בה רמת האלימות הייתה פחותה. אנחנו דוחפים להגשת כמה שיותר כתבי אישום כנגד אוהדים אלימים".