הפרידה של הפועל באר-שבע מאליניב ברדה הדהימה לא רק את אוהדי הפועל באר שבע, אלא גם את עולם הכדורגל הישראלי כולו. הפועל באר-שבע ואליניב ברדה, אליניב ברדה והפועל באר-שבע, זה שילוב שנדמה שתמיד הלך ביחד. אם במילון אבן שושן מחפשים פירוש למושג: "שילוב מנצח", אז בהחלט מדובר בשילוב שיכול להסביר היטב את ההגדרה.
לפני 11 שנים הצליחה הבעלים של המועדון, אלונה ברקת, להחזיר את ברדה כשחקן להפועל באר שבע. זה קרה בשיא הקריירה המקצועית שלו, כשהיה מבוקש לא רק בכל הקבוצות הגדולות בארץ אלה גם על ידי מועדונים מכובדים באירופה. מאז חווה המועדון מהדרום את השנים הגדולות בתולדותיו. שלוש אליפויות, שני גביעי מדינה, קמפיינים מוצלחים באירופה ועוד, תוך שברדה עושה את המעבר מעמדת השחקן אל המנהל המקצועי ולבסוף אוחז בתפקיד המאמן. ברקת היא הראשונה להודות בכך שחזרתו של ברדה היא שעזרה לה יותר מכל להגשים את כל שאיפותיה הגרנדיוזיות, כשרכשה את המועדון לפני 17 שנים וקיבלה מועדון מרוסק מהליגה השנייה. "אליניב שבר את תקרת הזכוכית" , אמרה כל פעם כששאלו אותה מה הצעד הכי משמעותי שעשתה שסלל לה את הדרך להצלחות הגדולות.
3 צפייה בגלריה
ברדה וברקת
ברדה וברקת
זהה נגמר. ברדה וברקת
(צילום: עוז מועלם)
3 צפייה בגלריה
אלונה ברקת
אלונה ברקת
היה לה ברור שהמהלך לא יעבור בשקט. אלונה ברקת
(צילום: עוז מועלם)
לכל ברור שההצלחות הנ"ל לא יכלו לקרות גם בלי ברקת. היא זאת שהביאה את המועדון לעידן שנות האלפיים. הכסף הרב שהיא השקיעה, למעלה מ-200 מיליון שקלים, הפכו את המועדון הזה למה שהוא היום, כזה שבכל שנה שואף להיאבק על כל התארים ולא מתהדר במקום השלישי כהצלחה (פליטת פה שעזרה מאוד לבעלים לקבל סופית את ההחלטה לא המשיך עם ברדה כמאמן אל העונה הבאה). הכסף שלה היווה את הבסיס להצלחה המקצועית של ברדה. במילים אחרות ישנם רק שני גורמים שבוודאות ללא השילוב בניהם מה שקרה להפועל באר שבע בשנים האחרונות לא יכול היה להיות. מדובר באלונה ברקת ובאליניב ברדה.
החל מאתמול נגמר עידן בהפועל באר שבע, שנשארת כעת רק עם ברקת, אך לא עוד עם ברדה. איך זה ישפיע על המועדון? על האוהדים? על ברקת עצמה? קשה עדיין לדעת. מה שבטוח הוא שהזרקור מכוון כעת אליה ועל כל מהלך שהיא תעשה. מכיוון שהיא אחת מבעלי הבית הוותיקים בכדורגל הישראלי עם 17 שנות ניסיון, היה ברור לה שההחלטה שהיא קיבלה אתמול תעורר הדים רבים. היה ברור לה שהיא תספוג ביקורות רבות בתקשורת הספורט וגם עבור בקרב רבים מאוהדיה, שרואים בברדה אחד מהם, בשר מבשרם, המהלך לא יעבור חלק.
אוהדי ב"ש הגיעו לביתו של ברדה להיפרד
(ONE)

ההודעה החריגה של ארגון האוהדים

חשוב לציין שאוהדים רבים מבינים שברדה מיצה את עצמו כמאמן ושקבוצתם חייבת מאמן חדש שיכניס רוח חדשה במערכת. הם כמובן קיוו שאם יוחלט להזיזו מעמדת המאמן ימצא לו תפקיד אחר. הרי כשהוא נענה והשתכנע להצעתה לאמן את הקבוצה, בניגוד לתוכניותיו המקוריות להמשיך כמנהל מקצועי, סוכם שאם יוחלט על סיום תפקידו הוא יחזור באופן אוטומטי לתפקידו הקודם. אך כל בר דעת מבין שלא יכול להיות מצב שאדם מסיים את תפקידו כמאמן בשל כישלון מקצועי, דוגמת העונה האחרונה של באר שבע תחתיו, יקבל קידום לעמדת המנהל המקצועי. ואכן עבור אוהדי באר שבע היה זה יום קשה במיוחד, אפילו יותר מזה שחוו ערב קודם בהפסד הכואב למכבי פתח תקווה בגמר הגביע.
הדבר היחיד שהפתיע הייתה התגובה המהירה, והלא שגרתית של ארגון האוהדים "אולטרה סאות'". הארגון, שתמיד מקפיד להתייצב מאוחרי ברקת ויודע עד כמה היא רגישה לביקורת מתוך הבית, לא היססו להכריז בין היתר: "את הראש, את האשמה. הכרזת היום מלחמה על קיומו של המועדון. נגמרו ימי החסד שלך".
3 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל באר שבע
אוהדי הפועל באר שבע
לא קיבלו יפה את הפרידה. אוהדי הפועל באר שבע
(צילום: עוז מועלם)

החלטה לא פופולרית

מי שמכיר את ברקת יודע שכשהיא מרגישה שהקבוצה מאבדת כיוון מבחינה מקצועית היא לא חוששת לקבל החלטות ניהוליות, גם אם הם קשות ולא פופולריות. אפילו ברק בכר, המאמן שתחתיו זכתה הקבוצה בשלוש אליפויות רצופות, פוטר אחרי עונה וחצי לא טובים. מבחינתה, ההחלטה להיפרד מברדה הייתה החלטה ניהולית מהקשות שקיבלה בחייה, אולי אפילו הקשה ביותר. הכי קל לה היה להודיע לברדה שהוא ממשיך כמתוכנן להיות מאמן הקבוצה ושביחד הם יבנו את הקבוצה לעונה הבאה. זאת הייתה החלטה פופולרית יותר.
אבל זה שהיא החליטה לחתוך את הקשר מעיד על כך שהיא לא מסתפקת בבינוניות. שגם אם התקציב הוא לא הכי גבוה בליגה אפשר וצריך לעשות עונה טובה יותר. הרי גם כשזכתה באליפויות היו התקציבים של מכבי חיפה ומכבי ת"א גבוהים יותר, בדיוק כמו היום.
ברור לה שהשינוי הדרמטי יצטרך לגרום גם לה לשנס מותניים ולהכניס את היד עמוק יותר אל הכיס. כל מאמן שיגיע לא יסתפק בסגל הקיים, ושחקנים רבים צפויים לעזוב. ברור לה שהאוהדים ירצו שוב לראות אותה הופכת להיות פעילה הרבה יותר בשוק ההעברות. נכון לעכשיו מקורביה טוענים שזה בדיוק ה"מוד" בו היא נמצאת כרגע. מבחינה היא רעבה מאוד להוכיח שהפועל באר-שבע תחתיה עוד תחזור להעניק גאווה גדולה לאלפי האוהדים מהנגב, שלמעלה מעשרים אלף מהם הגיעו לגמר הגביע, כמות שמעולם לא ליוותה את הקבוצה למשחקים מחוץ לעיר.
מצד שני קיימת גם אופציה אחרת. אם ארגון האוהדים אכן יממש את איומיו ויצא למלחמה כנגד בעלת הבית, ברקת עשויה לשנות דיסקט. הרבה יהיה תלוי גם בכמות האוהדים שירכשו מנויים לקראת העונה הבאה. אם אוהדים רבים יצביעו ברגליים והמספרים יהיו דרמטית נמוכים מאלו של השנים האחרונות שהיו כ-12 אלף מנויים, ברקת עשויה לשנות כיוון. בעבר כבר היו אירועים נקודתיים בהם היא הרגישה כתף קרה מהאוהדים והדבר גרם לה להוריד פרופיל בהשקעותיה בקבוצה. כאמור, כרגע זה לא המצב, אבל מה שבטוח שהפרידה מברדה היא מבחן אדיר לברקת, שתצטרך להוכיח שהמועדון גדול מכולם, גם מאליניב ברדה.