מסע"ת מכבי חיפה לקראת בנפיקה
(באדיבות ONE)
אם הייתם שואלים בעבר את המושבניק מצרופה, זה שהיה כדורגלן בינוני ואפור למדי, איפה הוא חושב שהוא יהיה בעשור החמישי לחייו, הוא כנראה היה עונה: מאמן בקבוצה טובה במרכז טבלה. המאמן הצעיר והמצליח ביותר בכדורגל הישראלי עם 5 אליפויות, גביע המדינה, 3 זכיות באלוף האלופים ופעמיים בגביע הטוטו – על זה ברק בכר בן ה־43 אפילו לא פינטז.
אבל מאמן האלופה מכבי חיפה כבר ניפץ את השיאים של עצמו. אחרי ההצלחה בהפועל באר-שבע (שלוש אליפויות), הוא חתום על החזרתה של מכבי חיפה לקדמת הכדורגל הישראלי אחרי עשור שחון ואינספור ניסיונות של נשיא המועדון, יעקב שחר, שהחתים אנשי מקצוע מכל הסוגים: מאמנים ישראלים בכירים, זרים, צעירים, מנהלים מקצועיים - כולם נכשלו. והנה הגיע המושבניק החרישי, עשה את הקסמים שלו והפך את מכבי חיפה לאימפריה. והכל בשקט שהוא כה מזוהה איתו. ועוד לא דיברנו על הדובדבן שבקצפת, ההעפלה לשלב הבתים של ליגת האלופות, ההישג היחיד שהיה חסר ברזומה המרשים של מי שהחל רק לפני עשר שנים את הקריירה כמאמן ראשי. והעונה גם על זה הוא סימן וי גדול.
4 צפייה בגלריה
ברק בכר מאמן מכבי חיפה
ברק בכר מאמן מכבי חיפה
כבר ניפץ את השיאים של עצמו. בכר
(צילום: עוז מועלם)
בכדורגל הישראלי בכר השיג כמעט הכל - נשארה לו עוד פסגה אחת, הנבחרת. כזכור, בהתאחדות מאוד רצו אותו, אבל הבינו שיש בעיה, בגלל שבכר לא השלים את שירותו בצבא. לאחרונה המאמן מרצה בלא מעט בסיסי צה"ל ותחנות משטרה, ונראה שבחלון ההזדמנות הבא גם אימון הנבחרת יכול לעלות שוב על הפרק.
עם זאת, מה שכרגע קורץ לו יותר זה קריירה מעבר לים, וצריך לראות איך החשיפה האירופית תשפיע על הקריירה ואולי תפתח לו דלתות. בכר מחזיק בחוזה גם לעונה הבאה במכבי חיפה, אבל הכיוון שלו הוא אירופה. נראה שאליפות שלישית בחיפה תוביל את המאמן למיצוי, ואם תגיע הצעה אטרקטיבית מעבר לים, בכר ילך על זה כדי להגשים עוד חלום, לכבוש עוד פסגה.
4 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
מה שכרגע קורץ לו יותר זה קריירה מעבר לים. בכר
(צילום: עוז מועלם)

הפערים, הצוות והסוכן

רגע לפני המשחק המכריע הערב (רביעי, 22.00) מול בנפיקה בבית - כשתיקו עשוי לסדר לירוקים את הכרטיס לליגה האירופית - שוחחנו עם מספר מאמני בכירים בדימוס, כאלו עם קילומטראז' לא מועט גם מעבר לים, כדי לשמוע מה הם מייעצים לבכר, ומה צריך להיות הצעד הבא שלו.
יצחק שום (74), אחד המאמנים הגדולים של הכדורגל הישראלי ובעל ניסיון רב בליגה ביוון, בולגריה וקפריסין, חושב שבכר צריך לצאת לחו"ל, אבל מבהיר שזה לא הולך להיות פשוט: "ברק הוכיח את עצמו בכדורגל הישראלי. לאמן בחו"ל הוא יכול, אני לא מאמין שהוא יקבל הצעה מקבוצה בכירה, אבל בכדורגל הכל יכול לקרות. גם אני לא האמנתי שאקבל קבוצה בסדר גודל של פנאתינייקוס. עם כל הכבוד לברק, אני לא יודע אם הוא בין הגדולים שצמחו אצלנו, כי בסופו של דבר בחו"ל לא מעניין מה אתה עושה בקבוצה, אלא מה אתה עושה בזירה האירופית. אגב, אם יש לך סוכן טוב אתה יכול להגיע רחוק. אם תהיה לבכר הזדמנות לצאת הוא חייב לקחת אותה".
4 צפייה בגלריה
אצילי והחברים חוגגים
אצילי והחברים חוגגים
"הקמפיין של חיפה בצ'מפיונס הוא כרטיס ביקור עבור ברק בכר"
(צילום: עוז מועלם)
"הקמפיין של חיפה בצ'מפיונס הוא כרטיס ביקור עבור ברק בכר, אין לי ספק שהוא יאמן באירופה", מנתח אלי גוטמן (64) מאמן הנבחרת בעברו ומי שעבד גם בקפריסין. "קשה לי להאמין שבשלב הראשון הוא יקבל הצעות מהליגות הגדולות - גרמניה, איטליה, אנגליה. הוא יצטרך לעבור שלב ביניים שבו יהיה עליו להוכיח את עצמו. אמנם הניצחונות על אולימפיאקוס הקפיצו אותו, אבל כדי להגיע לליגות הבכירות הוא יצטרך לאמן קודם בליגה קטנה יותר, כמו הבלגית, הסקוטית, הפולנית, היוונית".

קח את הצוות

לגוטמן יש מסר ברור לבכר, אם כבר אתה יוצא לחו"ל אז לא לבד, קח את הצוות שלך: "הוא רק בן 43 וזה מה שמייחד אותו. אני לא זוכר מאמנים בגיל הזה מגיעים לרמות האלה וזוכים בתארים ככה. ברק לקח את ההתפתחות שעבר הכדורגל והבין שהמאמן של היום זה לא המאמן של פעם. יש לו צוות מקצועי רחב שאותו הוא מוביל ביד רמה. טוב הוא יעשה אם הוא יקח את הצוות איתו במידה ויקבל הצעה אטרקטיבית. זה יעשה לו חיים הרבה יותר קלים".
גוטמן: "בכר רק בן 43 וזה מה שמייחד אותו. אני לא זוכר מאמנים בגיל הזה מגיעים לרמות האלה וזוכים בתארים ככה. ברק לקח את ההתפתחות שעבר הכדורגל והבין שהמאמן של היום זה לא המאמן של פעם"
אייל לחמן (57), שמעבר לקריירה ארוכה בישראל אימן בקפריסין (פאפוס) ובגאנה (אקרה הארטס אוף אוק), מזהה אצל המאמן הצעיר תכונה חשובה: "אני יכול להגיד על ברק שתי מילים - קור רוח. מהרגע הראשון דיברו על הבעת הפנים שלו, מבחינת רגשות זה איזה מנגנון הגנה. אין שום ספק שהוא מהמאמנים הבודדים שמשחקים בשיטה שבורה, לא סימטרית, שחקנים שמשחקים על תפקיד וחצי וחולשים על שטח הרבה יותר גדול. כולם שופטים פר תוצאה, אני שופט מגמה, ואני אוהב את בכר בגלל היכולת שלו להביא מסר חדש מבחינה טקטית".
4 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
"מסוגל לאמן גם באירופה". בכר
(צילום: עוז מועלם)
לחמן בטוח שבכר יכול וראוי לאמן בליגה בכירה מעבר לים: "ברור שהוא מסוגל, ברק לא פחות טוב ממאמנים אחרים באירופה. הבעיה היא שהתדמית של המאמנים הישראלים לא מספיק טובה".
הערב בסמי עופר בכר יוכל לעשות עוד היסטוריה ולהמשיך את החלום האירופי של מכבי חיפה. עם כל הקסמים שהוא עשה עד עכשיו - ובפרק זמן די קצר - זה כבר לא יפתיע אף אחד.