בני-יהודה אחרי שלוש שנים בלאומית או עירוני טבריה לראשונה בתולדותיה - מי מהן תצטרף לקריית-שמונה בדרך לליגת העל? התשובה תינתן מחר, בסיומו של המחזור האחרון הדרמטי, שיוכרע כנראה בפוטו פיניש.
לשתי הקבוצות אותו מספר נקודות (69), ורק הפרש שערים עדיף - +25 לעומת +21 - מציב את טבריה במקום השני ששווה כרטיס עלייה. המשמעות היא שאם שתי הקבוצות ינצחו במשחקי החוץ שלהן, בני־יהודה את אום אל־פאחם וטבריה את מכבי הרצליה, הכתומים יצטרכו לעשות זאת בהפרש של ארבע שערים יותר. במקרה של שוויון בהפרש השערים מה שקובע זה מספר הניצחונות, וכאן יש לבני־יהודה עדיפות (19:21). כמובן שאם רק אחת מהן תמעד, השנייה תזכה בכרטיס המיוחל לליגת העל.
6 צפייה בגלריה
מי תצטרף לקריית-שמונה בדרך לליגת העל?
מי תצטרף לקריית-שמונה בדרך לליגת העל?
מי תצטרף לקריית-שמונה בדרך לליגת העל?
(צילום: שחר גרוס, ONE)

כנרת וכדורגל

הפעם האחרונה שלעיר טבריה הייתה קבוצה בליגה הראשונה הייתה אי שם בעונת 1988/89, לפני 35 שנה. אז זו הייתה הפועל טבריה, שבינתיים התפרקה, ועכשיו עירוני טבריה רחוקה 90 דקות מעלייה על הבמה הראשית של הכדורגל הישראלי. טבריה השתנתה מאוד בעשורים האחרונים. היא כבר לא נחשבת לעיר בילויים ותיירות עם אטרקציות מעניינות, והיום יש לה רק שני נכסים עיקריים: הכנרת וקבוצת הכדורגל.
אנשי העסקים אריק קלמזון ומיקי ביתן לקחו את עירוני טבריה תחת חסותם לפני שלוש שנים, כשהקבוצה הייתה בליגה א' עם חובות ענק. בעונה הראשונה הם העלו את הקבוצה ללאומית, בשנה שעברה טבריה רצה בצמרת כל העונה אבל בפלייאוף נגמר לה האוויר, והעונה הם מקווים שזה יסתיים בעלייה היסטורית לליגת העל.
6 צפייה בגלריה
בנה קבוצה מאוזנת של ותיקים וצעירים. חודדה
בנה קבוצה מאוזנת של ותיקים וצעירים. חודדה
בנה קבוצה מאוזנת של ותיקים וצעירים. חודדה
(צילום: אופיר מגדל, ONE)
המאמן בשנתיים האחרונות הוא אלירן חודדה, שמשדר הרבה רוגע, שלווה וביטחון על הקווים. הוא בנה קבוצה מאוזנת של ותיקים וצעירים, אבל נאלץ להסתדר לאורך חלקים גדולים של העונה ללא מלך השערים שלו בשנה שעברה, ז'וליו סזאר. את מקומו ככובש המוביל תפס והיב חביבאללה (13), כשאחמד עאבד מוסיף שמונה, ובחלון ההעברות הצטרף קבלן העליות ריף מסיקה. החוזקה של הקבוצה היא חוליית ההגנה, שמורכבת משחקני ליגת העל לשעבר, אלי בלילתי, שי קונסטנטין, בן והבה ויעקב אבבה - והיא ספגה 33 שערים בלבד.
הבעיה הגדולה של עירוני טבריה היא היעדר אצטדיון ביתי, ולכן היא נאלצת להתאמן באצטדיון בעילוט ולארח בעפולה. התוצאה היא שרק מאות אוהדים מגיעים למשחקים הביתיים, כאשר בפלייאוף המספר הוכפל לכ־2,000. זו הכמות שאמורה להגיע גם מחר לנתניה למשחק נגד הרצליה.
6 צפייה בגלריה
הכובש המוביל. חביבאללה
הכובש המוביל. חביבאללה
הכובש המוביל. חביבאללה
(צילום: לילך וויס-רוזנברג, ONE)
המלחמה עיכבה את סיום בניית האצטדיון החדש בטבריה, וכרגע הצפי הוא שאצטדיון לליגה הלאומית יהיה מוכן בעוד עשרה חודשים, ואצטדיון לליגת העל עוד שנה וחצי. המשמעות היא שאם טבריה תעלה לליגה הבכירה, היא תיאלץ לארח עונה שלמה מחוץ לבית, ככל הנראה באצטדיון גרין בנוף־הגליל.
לצד הרצון הגדול לעלות ליגה, אנשים בקבוצה מבינים שיהיה קשה עד בלתי אפשרי לקבוצה מעיר ענייה כמו טבריה לשרוד בליגה הבכירה. העירייה מתקצבת נכון לעכשיו את הקבוצה ב־1.3 מיליון שקל, אבל תקציב המינימום בליגת העל עומד על 12.5 מיליון שקל ובטבריה יצטרכו לגייס כמה מיליונים נוספים.
ראש העירייה יוסי נבעה מסתכל בינתיים על הצד החיובי: "אין ספק שהעפלה לליגת העל תסייע רבות בקידומה של העיר טבריה, בוודאי במישור הספורטיבי וגם בתיירות. טבריה תהיה על המפה במישורים נוספים, אנחנו מאמינים שקבוצה בליגת העל תעשה רק טוב לעיר, שצמאה לספורט והצלחה".
6 צפייה בגלריה
2,000 אוהדי טבריה צפויים להגיע לנתניה
2,000 אוהדי טבריה צפויים להגיע לנתניה
2,000 אוהדי טבריה צפויים להגיע לנתניה
(צילום: חג'אג' רחאל, ONE)

לא עמדו בפרץ

בבני־יהודה היו בטוחים שהפעם הם עושים את זה. אחרי שנתיים של מקום שמיני בפלייאוף העליון, שגם אליו היא השתחלה ברגע האחרון, הקבוצה רצה בצמרת וסיימה את העונה הסדירה במקום הראשון, במרחק של שבע נקודות מטבריה השלישית. אלא שאז הגיע הפלייאוף העליון ואיתו הנפילה. בני־יהודה ניצחה פעמיים בלבד בשישה משחקים, כשהשיא היה התיקו 2:2 עם מכבי הרצליה לפני שבועיים, שהוריד את הקבוצה למקום השלישי - ולמעשה קבע שהיא כבר לא תלויה בעצמה.
הבעלים אלירן עובד רתח על המאמן עומר פרץ, ובעיקר על החילופים שלו, ושקל לפטר אותו כבר אז. לדברי גורמים במועדון, הוא הזמין לביתו מספר שחקנים בכירים, בהם הקפטן אלירן עטר, כדי להתייעץ עימם לגבי האפשרות הזו - אבל השחקנים תמכו במאמן שלהם. עובד לא ויתר ודרש מפרץ לצרף לצוות שלו אנשי מקצוע ממחלקת הנוער, המנכ"ל ערן סאסי ועוזרו בקבוצת הנוער אלעד גבאי, אולם המאמן עמד על הרגליים האחוריות, מה שהגביר את המתיחות בינו לבין עובד.
6 צפייה בגלריה
לא עמד בלחץ של המועדון? פרץ
לא עמד בלחץ של המועדון? פרץ
לא עמד בלחץ של המועדון? פרץ
(צילום: רועי כפיר, ONE)
פרץ אימן גם במשחק הניצחון על הפועל רמה"ש בבלומפילד, אבל זמן לא רב לאחר מכן עובד הודיע לו על סיום דרכו במועדון ואת המשחק מחר באום אל־פאחם ינהל הצמד סאסי את גבאי. "הרגשתי שהקבוצה צריכה שינוי על הקווים ובאנרגיות", הסביר הבעלים את ההחלטה. "מתחילתו של הפלייאוף העליון עומר לא עמד בלחץ של המועדון, לרבות החלטות מהותיות בדגש על ניהול המשחק".
רק בינואר האחרון, אחרי שהחתים את פרץ לשלוש שנים נוספות, עובד נשמע אחרת: "החיבור עם עומר טבעי, תוך קידום ושיתוף שחקנים צעירים בקבוצה הבוגרת. הוא אחד המאמנים המוכשרים, המבטיחים והמתקדמים בארץ. החיבור האישי ביני לבין עומר הוא מצוין, ישנו שיתוף פעולה מלא בינינו, הדדי ופורה".
6 צפייה בגלריה
התקפה הטובה בליגה. עטר
התקפה הטובה בליגה. עטר
התקפה הטובה בליגה. עטר
(צילום: לילך וויס-רוזנברג, ONE)
בני־יהודה נפגעה משמעותית כשמלך השערים שלה (עדיין), אלמוג בוזגלו, נפצע וגמר את העונה יומיים לפני סגירת חלון ההעברות. מצד שני, היא התחזקה בשביט מזל, מוטי ברשצקי ומיקו ממן, שהצטרפו לעטר וגיא סביליה, היחידים שנשארו מהעונה שעברה. פרץ נתן קרדיט לבלם הצעיר (19) ג'ונתן אגיאפונג והביא איתו מהפועל כפר־סבא את הגנאי אבובאקר בארי.
בני־יהודה הציגה את ההתקפה הטובה בליגה (65), אבל הגנה שספגה כפליים מקריית־שמונה (44), ולכן עלולה לא לעלות ליגה בשל הפרש שערים נחות. בכל מקרה, היא לא תלויה רק בעצמה.

מאבק מחומש

אם הקרב על העלייה לליגת העל משוגע, אז המאבק נגד הירידה מטורף לגמרי. בני־שפרעם נשרה כבר מזמן לליגה א', ולא פחות מחמש קבוצות נמצאות בסכנת הצטרפות אליה. הפועל עפולה (42 נקודות, מארחת את הפועל עכו), שעשתה מסע היחלצות מופלא עם שישה ניצחונות ברציפות, זקוקה לנקודה נוספת כדי להימנע גם ממבחנים. הפועל ר"ג (41) ונס־ציונה (40) ייפגשו לקרב ראש בראש, שבו המנצחת תינצל מירידה מיידית. ניצחון של כפר־סבא (41, מארחת את כפר־קאסם) ישאיר אותה בוודאות ותיקו עלול לשלוח אותה למבחנים. הפועל ראשל"צ (40) צפויה לנצח את שפרעם בחוץ, וזה אמור להספיק לה להגיע לפחות למבחנים ואולי אפילו להשאיר אותה סופית בליגה.
שער אחד גדול לכל שחקן מהסגל של ברצלונה
(באדיבות one)
פורסם לראשונה: 01:30, 23.05.24