"נגמרו כרטיסי החייל והנוער". זוכרים את המשפט המפורסם הזה שהיינו שומעים בקופות של מגרשי הכדורגל בארץ? פעם לפחות הייתה אופציה כזו. היום, ברוב האצטדיונים, בעיקר אצל הקבוצות הגדולות, חיילים לא מקבלים שום הטבה מראש, ונדרשים לשלם כמו כולם בניגוד לתקנון ההתאחדות שקובע בבירור: לובשי המדים אמורים לשלם פחות. על פי בדיקת "ידיעות אחרונות", המועדונים ממשיכים להתעלם מהתקנון הזה, עושים דין לעצמם ובכך מפלים את חיילי צה"ל.
"הקבוצה המארחת חייבת להקצות בכל משחק כרטיסים לחיילים ולילדים עד גיל 11 במחיר מופחת ממחיר כרטיס רגיל. בהתאם למפורט להלן, מחיר כרטיס חייל/ילד לא יעלה על 50 אחוז ממחיר כרטיס כניסה רגיל. הקבוצה המארחת תקצה ותפיץ כרטיסי חייל/נוער בכמות שלא תפחת מ־20 אחוז מהמספר הכולל של הכרטיסים שהוזמנו למשחק. כרטיסי חייל/נוער יימכרו אך ורק לחייל המציג תעודת חוגר/קצין. מחצית מכלל הכרטיסים המיועדים לחיילים/נוער יימכרו על ידי הקבוצה המארחת בקופות האצטדיון ביום המשחק".
8 צפייה בגלריה
שער העיתון, 28.8.2022
שער העיתון, 28.8.2022
שער מוסף הספורט, הבוקר
את ההנחיות האלה, המופיעות בתקנון ההתאחדות לכדורגל, בעלי קבוצות ליגת העל מכירים היטב, אלא שמבדיקת "ידיעות אחרונות" עולה כי חלקם הגדול לא מקפיד ליישם אותן ועושה דין לעצמו.
רק לפני כשנה נשלחה תזכורת לקבוצות על ידי תובע ההתאחדות, עו"ד ניר רשף, במכתב רשמי שבו נכתב בין היתר: "קבוצות אינן מציעות למכירה בכלל כרטיסי חייל וילדים". הוא קבע והסביר מתי המועדונים רשאים לעשות זאת: "ניתנת אפשרות שלא למכור כרטיסי נוער/חיילים/נשים רק כאשר מחיר הכרטיס לא עולה על 50 שקל. קבוצה המציעה למכירה כרטיסים במחיר העולה על 50 שקל מחויבת להציע למכירה מחצית מהכרטיסים במחיר נוער/חיילים/נשים. קבוצה שתפר הוראות אלה, תועמד לדין על כל המשתמע מכך”. בפועל, למרות התקנון, זה לא קורה בשטח. בליבת ההכנסות של הקבוצות הגדולות – המינויים העונתיים – אין שום התייחסות לחיילים או להנחה כלשהי לעומת המחירים לכלל האוכלוסייה. ניתן למצוא ברשתות החברתיות טענות רבות של אוהדים מתוסכלים שלא מצאו כרטיסי חייל, ותלונות רשמיות הגיעו גם להתאחדות.
"אף אחד לא סופר אותנו החיילים. אנחנו לא יכולים לקנות מינוי כי אנחנו לא יודעים מתי אנחנו חוזרים מהבסיס, זה לא תלוי בנו. מודיעים לנו בחמישי שאנחנו יוצאים בשישי. אחרי כל מה שאנחנו תורמים למדינה, אנחנו רוצים להגיע לראות את הקבוצה שלנו מקרוב, אבל לא נותנים לנו סיכוי", מספר ע', חייל קרבי ואוהד מכבי ת"א. "נמכרים יותר מ־20 אלף מינויים, תוסיף לזה עוד כמה מאות כרטיסים שנשמרים רק למי שמצטרף למועדון FOREVER ולנו לא נשאר כלום. למעשה, רוב החיילים לא יכולים לראות את הקבוצה שלהם. זה ממש מתסכל".

8 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי תל אביב
אוהדי מכבי תל אביב
אוהדי מכבי ת"א. אין התייחסות ללובשי המדים
(צילום: עוז מועלם)

חבר מועדון יש?

כמו אצל יתר המועדונים הגדולים, במכירת המינויים שכבר הסתיימה במכבי ת"א אין התייחסות ללובשי המדים. "הקבוצה מכרה 22 אלף מינויים, ואת כמות הכרטיסים המצומצמת שנשארה היא מציעה לחברי המועדון בלבד. עוד לא היה משחק שבו נמכרו בו כרטיסים לחיילים", מספר גורם מתחום שיווק כרטיסים לאירועי הספורט. "אבל זו לא רק מכבי ת"א, בשנים האחרונות הקבוצות הגדולות, שבהן הביקוש גדול, לא מוכרות כרטיסי חייל בכלל. שום כבוד לחיילים ולתקנון. המועדונים עושים ביניהם הסכמים מאחורי הקלעים כדי לעקוף את ההנחיות".
ממכבי ת"א נמסר בתגובה: "מחירי המינויים שלנו הם אחידים ובמחיר מופחת למנויים מחדשים. מתוך סך המקומות שהקצה המועדון למנויים בבלומפילד, יותר מ־8,000 (כ־37 אחוז) הם במחיר של פחות מ־50 שקל למשחק. בנוסף, הקצה המועדון 'מינוי לוחם' ב־250 שקל לחמישה משחקים – אפשרות שזכתה להיענות גבוהה. המועדון מעמיד למכירה ברוב משחקי הליגה כמה אלפים של כרטיסים במחיר של 50 שקל ללא עמלה. במשחקים מול הגדולות, שבהם אנחנו מקצים לקבוצה האורחת את שני היציעים הצפוניים (4־5), אנחנו מעבירים כרטיסים מוזלים על פי הדרישה שלהן".

8 צפייה בגלריה
איור לכתבת כרטיסים של נדב צנציפר
איור לכתבת כרטיסים של נדב צנציפר
(איור: ליאו אטלמן)

איפה המינהלת

יו"ר מינהלת הליגות, ארז כלפון, מתפאר מעל כל במה אפשרית על הנגשת כל הקהלים למגרשי הכדורגל, אך בשטח אין שום התייחסות או מענה לנושא החיילים. כשפנינו למינהלת כדי לקבל תגובה, הם ביקשו מאיתנו להציג את הנתונים שאספנו בשבועות האחרונים, למרות שזהו בדיוק תפקידם – לבדוק עוולות שנעשות תחת אחריותם. "מכיוון שלא הגיעו אלינו תלונות בנושא ביקשנו לקבל מכם פרטים ספציפיים על מנת שנוכל לברר ולפעול, אך סירבתם", נכתב בתגובת המינהלת. "ככל שיימצאו ליקויים ולא האשמות ערטילאיות כנגד קבוצות לאחר מחזור ליגה אחד (וחלקי) בלבד, נפעל בהתאם".
יש לציין כי הנתונים המוצגים כאן משקפים הזנחה של שנים. "אנחנו שמחים על ההתעניינות ההולכת וגוברת בכדורגל המקצועני בישראל ועל כמות הקהל שהולכת וגדלה ממחזור למחזור", סוכם בתגובה. במינהלת אגב שבים ומדגישים שהממונה על ההגבלים העסקיים אינו מאפשר התערבות במחירי כרטיסים, אך במקרה הזה מחובתם לדאוג שהקבוצות מקפידות למלא את תקנון ההתאחדות, תוך התדיינות עם ראשי המועדונים. כמו כן, בניגוד לטענת המינהלת, מדי מחזור מתקבלות תלונות רבות, בין היתר ברשתות החברתיות, על ידי חיילים שזועמים על כך שמדירים אותם מהמגרשים – טענות שאפשר ליירט בקלות.
8 צפייה בגלריה
הגרלת המשחקים
הגרלת המשחקים
יו"ר המינהלת, ארז כלפון
(צילום: עוז מועלם)
אצל הקבוצות הקטנות הסיפור שונה, אך צריך לזכור שכאן הביקוש למינויים נמוך מאוד – ועיקר ההכנסות מגיע מהמפגשים עם הגדולות. בנס־ציונה, לדוגמה, מינוי רגיל עולה 700 שקל ולחיילים 450 שקל. בהפועל ירושלים 800 שקל (חיילים 500), באשדוד 450 (350). בחדרה המחיר אחיד (500 שקל), כמו גם בקריית־שמונה (400), כך שבכל מקרה מדובר בסכום הנמוך מ־50 שקל למשחק, כפי שמורה התקנון. גם בהפועל חיפה ישנה התייחסות לחיילים, אך במקרה שלה המחיר לא עומד בדרישה: 1,090 שקל לכלל הציבור ורק 20 אחוז הנחה ללובשי המדים (890 שקל). מובן שבניגוד לעשרות מיליוני השקלים שמכניסות הקבוצות הגדולות ממכירת מינויים, אצל הקטנות מדובר באחוז זניח מעוגת התקציב – וכאמור את הכסף הגדול הן עושות כשמכבי חיפה, מכבי ת"א, באר־שבע, בית"ר והפועל ת"א מגיעות לביקור.

מתעשרים על חשבוננו

בעיה נוספת היא "הדילים" שנוצרים בין ראשי הקבוצות על מחיר אחיד ו"הוגן" כביכול לכלל האוהדים, אבל הם אינם עומדים בחובה להציע מחיר מופחת לחיילים. במקרה שהקבוצות לא מצליחות להגיע להסכמה על מחיר אחיד שעומד בדרישה להנחה המחויבת או לחלופין לא עולה על 50 שקל, המארחת מחליטה לעיתים לעשות קופה על חשבון הקהל היריב וקובעת מחירים גבוהים המגיעים ל־100 שקל. לכן לא פעם מחליטים ארגוני אוהדים להחרים משחקים–אמצעי לחץ כמעט יחיד העומד לרשותם במחאה נגד מחירי הכרטיסים.
לדוגמה, במשחק שיתקיים מחר בנתניה סוכם בין הפועל חדרה למכבי ת"א על מחיר אחיד של 71 שקל לטובת האוהדים הצהובים, ללא התייחסות לחיילים שאמורים לשלם מחצית מהסכום כמתחייב. גם בין מכבי חיפה ומכבי נתניה קיים הסכם הדדיות דומה, שלפיו הקהל האורח ישלם 80 שקל, בדיוק כפי שיעלה כרטיס לאוהדי חיפה במשחק הבא בין הקבוצות בנתניה. "איזה סיכוי יש לחייל להגיע למשחק כזה? לקחת מאיתנו 80 שקל ממשכורת שבקושי מחזיקה אותנו על משחק כדורגל?", תוהה ס', אוהד נתניה המשרת ביחידה קרבית. "אנחנו שומרים על המדינה כל השנה, וכשיש לנו סוף שבוע פנוי אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לקנות כרטיס".
8 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי חיפה חוגגים
אוהדי מכבי חיפה חוגגים
"יש למכבי חיפה את הקהל הכי טוב בארץ. כל משחק הוא סולד אאוט, אבל לחיילים זה אסון"
(צילום: AP)
גם מכבי חיפה מתעלמת מחיילים במכירת המינויים שלה ובכרטיסים הבודדים. "יש למכבי חיפה את הקהל הכי טוב בארץ. כל משחק הוא סולד אאוט, אבל לחיילים זה אסון", משתף ג', אוהד הקבוצה. "מינוי הוא לא רלוונטי מבחינתנו ובכל מקרה הכל אזל תוך שתי דקות. אין מחיר מיוחד לחיילים, ולכן אם אין לך קומבינה של הרגע האחרון, כמו ספסרים שגובים מחירים מופקעים, בלתי אפשרי להגיע למשחקים".
בעל משרד כרטיסים בצפון מציין: "הקבוצות לא באמת סופרות את החיילים. כולן מנסות להראות שהן בסדר על ידי כך שהן מוכרות כרטיסים במחירים אחידים או דרך מינויים שדרכם אפשר להגיע לכאורה למחירים נמוכים, אבל בתכלס זה שטויות. חייל, שלא יודע באיזו שבת או יום של משחק הוא יהיה בבית, לא יכול לשלם על מינוי עונתי כמו כולם. זה לא הגיוני. אין לזה פתרון ואף אחד לא עושה כלום. כבר לא שומעים יותר 'נגמרו כרטיסי החייל' כמו שהיה פעם – כי אין אופציה כזו בכלל. אם הקבוצות הגדולות בהסכמים עם הקטנות היו מתעקשות על מחירים מופחתים לחיילים, בעלי המועדונים היו מעלים את המחיר האחיד ל־90 שקל ויותר".
ממכבי חיפה נמסר בתגובה: "מועדון הכדורגל מכבי חיפה מעניק עשרה אחוז הנחה לחיילים מהמחיר הנקוב באמצעות מועדון "יותר", על כל מינוי, כרטיס במשחקי הבית והחוץ ולכל מוצרי החנות".
8 צפייה בגלריה
איור לכתבת כרטיסים של נדב צנציפר
איור לכתבת כרטיסים של נדב צנציפר
"הקבוצות לא באמת סופרות את החיילים"
(איור: ליאו אטלמן)
הנה עוד דוגמאות ממשחקי העונה שרק החלה, אך כאמור מדובר בנורמה של ממש בשנים האחרונות. בית"ר ירושלים, שגם היא לא מתייחסת לחיילים במחירי המינויים, תארח הערב בפ"ת את הפועל באר־שבע, כאשר כרטיס למשחק עולה 99 שקל. לזכותה של בית"ר יצוין כי באתר לאן לפחות הופיע כי ישנם כרטיסים ב־50 שקל לטובת חיילים, אלא שמבדיקה שביצענו הועברו רק 250 כרטיסים מוזלים כאלה לאוהדי באר־שבע ומספר דומה לאלו של בית"ר, כלומר פחות מחמישה אחוז מתכולת האצטדיון ולא 20 אחוז כפי שנדרש. "למשחק הוקצה מספר הכרטיסים הנדרש בחוק", נמסר מבית"ר.
גם הפועל ת"א, שאירחה אתמול את סכנין בבלומפילד ומכרה כ־9,500 מינויים, לא הכניסה התייחסות לחיילים. המחיר הזול ביותר שהוצע היה 70 שקל, כרטיסים אחרים הגיעו גם ל־130 שקל. "בשנים האחרונות בשום אצטדיון בארץ אין אופציות למחיר מופחת לחיילים, לא יצא לי מעולם לראות דבר כזה, זו אגדה אורבנית", טוען ט', אוהד האדומים. "נגד הקבוצות הקטנות עוד אפשר לקנות כי אין ביקוש".
מהפועל ת"א נמסר: "מחירי המינויים שלנו הם ההוגנים ביותר מבין המועדונים הגדולים, ובקטגוריה הנמוכה יותר הם מגיעים עד ל־37 שקל בלבד למשחק עבור מחדשים ו־47 שקל למנויים חדשים – פחות מהמחיר הנקוב בתקנון. כמו כן, בכל משחק מוקצים אלפי כרטיסים במחיר מוזל עבור חיילים ונוער לפי הנחיות ההתאחדות". ושוב, מבדיקה שביצענו לא נמצאו למשחק נגד סכנין כרטיסים כאלו.
8 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א
אוהדי הפועל ת"א
"בשנים האחרונות בשום אצטדיון בארץ אין אופציות למחיר מופחת לחיילים"
(צילום: עוז מועלם)
גם בהפועל באר־שבע המצב דומה. 12 אלף מינויים נמכרו לקהל הרחב, וכרטיסים בודדים מוצעים ב־80 או 90 שקל. ייאמר לזכותה של באר־שבע שהיא נוהגת לארח במשחקיה חיילים רבים. מבאר־שבע נמסר: "אנחנו פועלים בהתאם להוראות התקנון. בנוסף, כחלק מהפעילות הקהילתית שלנו, אנחנו מארחים בכל משחקי הבית שלנו חיילות וחיילים מכל רחבי הארץ".
במכבי נתניה, ששברה העונה את השיא הקבוצתי במכירת מינויים, לפחות ישנה אפשרות לרכישת מיני־מינוי לעשרה משחקים (550 שקל). עם זאת, במשחק נגד בית"ר ירושלים לפני שבוע לא הועמדו למכירה כרטיסים לחיילים. במועדון סירבו להגיב, אך גורם בכיר בנתניה מסר: "החלטנו ליישר קו ולמכור מינויים במחיר אחיד, בעיקר בגלל האכיפה הבעייתית שיוצרת ויכוחים ועימותים בכניסות. אנחנו מחלקים מדי שבוע מאות כרטיסים לחיילים שידם אינה משגת, וישנה אפשרות לרכוש מינוי לעשרה משחקים".
משיחות שניהלנו עם בעלי המועדונים הבכירים בכדורגל הישראלי עולה אצלם התחושה כי התקנון הנוכחי הוא לא מציאותי בעת הזו. הם טוענים כי מחיר אחיד של 50 שקל הוא מחיר לא רלוונטי בשוק המחירים הנוכחי, ולדעתם יש לקבוע אותו על 80 שקל לכלל הציבור.
8 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי נתניה ביציע
אוהדי מכבי נתניה ביציע
"אנחנו מחלקים מדי שבוע מאות כרטיסים לחיילים שידם אינה משגת". אוהדי נתניה
(צילום: יאיר שגיא)

"נחשוב על פתרונות יצירתיים"

הרגולטור בנושא מינויים וכרטיסים הוא ההתאחדות לכדורגל, שכאמור רשאית להעמיד לדין קבוצות שלא מיישמות את התקנון, אולם תובע ההתאחדות, עו"ד רשף, טרם עשה זאת. עצימת העינייים של ההתאחדות מאפשרת למועדונים להתנהל בעולם משל עצמם ולקבוע את החוקים.
מההתאחדות לכדורגל נמסר: "בתחילת כל עונה שולח התובע מכתב לקבוצות בעניין ומדגיש את חשיבות הנושא. ככל שמתקבלת תלונה, טרם משחק ו/או לאחריו, פועל התובע בנושא אל מול הקבוצה המארחת וזוכה לשיתוף פעולה. יש להדגיש כי התקבלו בשנים האחרונות תלונות בודדות והן טופלו.
"במשחקים המנוהלים על ידי ההתאחדות אין כל מגבלה על מספר הכרטיסים המוקצים לטובת נוער וחיילים, והם זכאים להנחה של 50 אחוז, כמו גם אוכלוסיות נוספות. ההתאחדות מצפה מכלל המועדונים להקפיד על הוראות התקנון, גם אם ברור שהם עושים רבות בשגרה לטובת אירוח חיילים ובני נוער. עם זאת, ייתכן שיש צורך לעדכן את התקנון ולחשוב על פתרונות אפקטיביים ברוח התקופה – לטובת החיילים ובני הנוער".