הנחיתה של רן בן־שמעון בתפקיד המאמן הלאומי הייתה אמורה להיות רכה – בכל זאת קמפיין ללא ציפיות ברמה הבכירה של ליגת האומות מול יריבות איכותיות בהרבה – בדיוק הזמן לבנות בסיס מלוכד לטווח רחוק. אלא שחמישה חודשים בלבד אחרי המינוי, הרעשים סביב הנבחרת לא פוסקים אפילו לרגע.
אחד הנימוקים המרכזיים בבחירה ברב"ש – אחרי שמסע הלחצים על ברק בכר לקחת את התפקיד לא צלח – היה הרקורד שלו. בן־שמעון כבר אימן נבחרת לאומית. למרות שהקדנציה שלו בקפריסין לא נחשבה מוצלחת, הניסיון הזה עדיין עמד לזכותו, ובהתאחדות היו משוכנעים כי הוא יסייע לו להיכנס באופן חלק.
6 צפייה בגלריה
מאמן נבחרת ישראל רן בן שמעון
מאמן נבחרת ישראל רן בן שמעון
חריקות ביחסים עם השחקנים. בן שמעון
(צילום: שאול גולן)
6 צפייה בגלריה
רן בן שמעון
רן בן שמעון
ההתחלה הייתה יכולה להיות רגועה יותר. בן שמעון
(צילום:REUTERS/Bernadett Szabo)
בהתאחדות בעיקר בנו על כך שבן־שמעון יפחית במידה ניכרת את מדד הדציבלים סביב הנבחרת, אחרי עידן יוסי בניון ואלון חזן, שהיה עמוס בשלל אירועים שהקשו על המערכת להתרכז בעניינים המקצועיים.

משבר אמון ואימון

הפרופיל של רב"ש בוודאי נמוך יותר מזה של בניון, ועל פניו אפשר היה לצפות לאווירה רגועה יותר. ובכל זאת, ולמרות שהמשחק הערב (21.45) בהונגריה מול צרפת בליגת האומות יהיה בסך הכל החמישי של בן־שמעון בתפקיד (ועוד לפני הקמפיין האמיתי, מוקדמות המונדיאל, שייפתח במארס), נדמה שלא כך הם פני הדברים.
"אני רוצה לראות מי השותפים שלי לדרך, לבנות אמון בין השחקנים ובינם לבין הצוות", הגדיר המאמן הלאומי את מטרותיו. לפחות בינתיים, החלק של יחסי שחקנים־צוות מקצועי סובל מחריקות. השיא היה בשבוע שעבר, במסיבת העיתונאים לאחר פרסום הסגל למשחקים מול צרפת ובשבוע הבא באיטליה. "הייתה לי שיחה עם דין דוד, הוא קצת לא היה מרוצה מהדקות שקיבל, והביע בפניי אכזבה. אמר לי בשיחה שאם הוא לא מקבל דקות משמעותיות, הוא מעדיף לא להיות בסגל", הדהים בן־שמעון. "שחקן לא צריך להעמיד תנאים מוקדמים אלא אמור להגיע כי הוא מאוד רוצה להיות כאן".
דוד, שהיה באותו הזמן בדרך לבית מלון בירושלים לקראת המשחק של מכבי חיפה מול בית"ר (שנדחה בסופו של דבר), היה המום כששמע את הדברים. הוא מיהר לשתף את ברק בכר ואת אנשי המועדון באופן שבו לטענתו התקיימה השיחה עם המאמן הלאומי. "רן היה זה שבכלל יזם את השיחה", אמר להם דוד. "הוא התקשר אליי יומיים לפני הזימונים, אחרי שלא אמרתי או רמזתי מילה על מעמדי. בשום שלב לא אמרתי לרן שאני מתנה את הגעתי בדקות או שהצבתי אולטימטום, אחרת אעדיף לא להיות בסגל הנבחרת שהיא יקרה לי מאוד.
6 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות" הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות" הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות" הבוקר
6 צפייה בגלריה
דין דוד
דין דוד
פערי גרסאות. דוד
(צילום: עוז מועלם)
"רן התקשר אליי ובהתחלה שאל אם אני בריא, הוא אפילו וידא מספר פעמים, ואז אמר לי שבעצם אני לא מתאים לשיטה שלו. רן היה זה שיזם ושאל אותי אם אני מאוכזב, ואמרתי לו שכל שחקן שלא משחק מאוכזב מן הסתם. הסברתי לו שאני בכושר הטוב בקריירה שלי, מלך שערים בעונה שעברה, אז אם עכשיו לא אשחק, מתי? אבל הכל היה ברוח מקצועית, לא התניתי שום דבר".
פערי הגרסאות בין המאמן לבין השחקן, שעדיין לא התייחס באופן פומבי למקרה, יצרו מבוכה בנבחרת. "אם אתה רוצה לזמן שחקן, תזמן אותו ותקבל בהמשך החלטה לגביו", אמר אחד המאמנים הלאומיים לשעבר. "אם אתה לא רוצה, אל תזמן, זה גם בסדר, אבל למה להציף את זה בעצמך אחר כך?"
אפילו אם בן־שמעון צודק בטענותיו, שחקנים בנבחרת הביעו תמיהה על האופן שבו בחר המאמן להוציא החוצה את השיחה עם החלוץ. "ברגע שהמאמן שלך מפרסם שיחה אישית בלי לבקש רשות וחושף אותה מנקודת המבט שלו, זה גורם למשבר אמון אצל כולם", אומר אחד מהם.

טיסה לשום מקום

נראה שרב"ש דווקא מנסה לייצר את השקט הזה מול השחקנים, והשיחות המקדימות איתם – שהן לא בהכרח נוהג נפוץ בקרב מאמנים לאומיים – נועדו להרגיע את השטח ולהכין את הקרקע להחלטות המקצועיות שלו בנוגע לזימונים. למרות הכוונות הטובות, הן עלולות להשיג אפקט הפוך, ואפשר לראות את זה במקרה של אוסקר גלוך.
6 צפייה בגלריה
גלוך
גלוך
לא עושה את החיים של המאמן לקלים יותר. גלוך
(צילום: Maja Hitij/Getty Images)
6 צפייה בגלריה
שחקן הנבחרת האולימפית של ישראל אלעד מדמון
שחקן הנבחרת האולימפית של ישראל אלעד מדמון
זימון מעורר תהיות. מדמון
(צילום: עוז מועלם)
אין ספק שמדובר באחד הטאלנטים הכי גדולים של הכדורגל הישראלי ומי שאמור להוביל את הנבחרת בשנים הבאות, אבל מדובר גם בשחקן רגיש שלוקח ללב כל החלטה להשאיר אותו מחוץ להרכב. בנוסף, הוא לוקה בעבודת ההגנה, ולראיה הטעות הגדולה שלו שהובילה לשער השני של איטליה לאחר שעלה כמחליף. העובדה שגלוך והכוכב השני של הנבחרת מנור סולומון משחקים באותה עמדה בכנף שמאל, בוודאי לא עושה לבן־שמעון חיים קלים יותר.
אחרי שקרא ב"ידיעות אחרונות" את הביקורת של מקורבי אוסקר על הדחתו מההרכב מול איטליה בחודש שעבר, בן־שמעון נקט צעד חריג וטס כדי לשוחח עם הקשר המתוסכל. זה התחיל עם פגישה באוסטריה, והמשיך עם אחת נוספת בפראג, שם שיחקה זלצבורג מול סלביה בליגה האלופות. המטרה הייתה להרגיע את העניינים. עם זאת, המסר שעבר לגלוך בשיחה היה שהוא לא משתלב בשיטה של המאמן, במיוחד במשחקים אינטנסיביים בדרג א' של ליגת האומות מול נבחרות כמו צרפת ואיטליה. בסופו של דבר, הפגישה הזאת ממש לא השיגה את המטרה.
בן־שמעון ניסה להחביא גם את הסיפור סביב דניאל פרץ, אבל מהר מאוד העניין צף. בנבחרת הודו כי רצו לראות את שוער באיירן מינכן מגיע למשחקים מול צרפת ואיטליה. בן־שמעון טען כי המועדון הגרמני עידכן שהוא לא כשיר במאת האחוזים, אבל יום קודם לכן פרץ היה בסגל למשחק הבונדסליגה מול ורדר ברמן. למחרת הזימון, השוער ישב על הספסל מול אסטון וילה בליגת האלופות.
גם הזימון של אלעד מדמון ברגע האחרון, במקום דור תורג'מן הפצוע, מעורר תהיות. לא כי החלוץ הכישרוני של מכבי ת"א לא ראוי, אלא כי הוא כלל לא יכול לשחק הערב בגלל גרירת צהובים ממשחקיו בנבחרת הצעירה. בהתאחדות טענו כי היו מודעים לעניין, כך שזו הייתה החלטה של בן־שמעון. "ההתנהלות לא מובנת", אמר גורם בנבחרת.
בן־שמעון הצהיר על מגמת הצערה, אבל במבחן המציאות זה לא קורה. לראיה, אפילו הלהיט של הליגה הבלגית, קשר גנט עומרי גאנדלמן שכובש בצרורות, נשאר מחוץ להרכב מול איטליה. זו רק תחילת הקמפיין ומוקדם לחרוץ גורלות, אבל ההתחלה בהחלט הייתה יכולה להיות רגועה יותר – וזה בכלל לא קשור לתוצאות של הנבחרת.
פורסם לראשונה: 01:30, 10.10.24