על ההצלחה הגדולה של מ.ס אשדוד - העפלה לפלייאוף העליון - חתום בעיקר רן בן-שמעון. כבר כמה שנים נחשב המאמן בן ה-52 לאחד מאנשי המקצוע המובילים בכדורגל הישראלי, אך משום מה הוא לא הצליח בקבוצה גדולה.
המאמן שהביא לפני 11 עונות אליפות היסטורית לקריית-שמונה, הספיק בין היתר לעבור במכבי ת"א (לפני עידן גולדהאר), בהפועל ת"א ובבית"ר ירושלים, והיה קרוב מאוד להתמנות למאמן מכבי חיפה, אך בחר לקיים את חוזהו בקבוצת א.א.ק לרנקה, ולאחר מכן קיבל את המפתחות להוביל את נבחרת קפריסין.
5 צפייה בגלריה
רן בן שמעון
רן בן שמעון
הוציא את המיטב מסגל צעיר והפך קבוצה צנועה לאחת הטובות בארץ. בן-שמעון
(צילום: עוז מועלם)
העלייה עם אשדוד לפלייאוף העליון ולחצי גמר גביע המדינה מוכיחה למי שהיה ספק כי בן-שמעון יודע להוציא את המיטב מסגל צעיר ולהפוך קבוצה צנועה לאחת הטובות בארץ. "כן, זה הישג גדול ומרשים", הוא מספר בראיון מיוחד ל"ידיעות אחרונות" לסיכום העונה הרגילה. "בטח אם אתה מתחשב בנסיבות, בנקודת ההתחלה ובדרך שבה השתפרנו במהלך העונה".
פלייאוף עליון עם קבוצה כזו לא נופל מאליפות עם סגל כמו של מכבי חיפה? "אני רואה את הפוטנציאל של אשדוד לנגד עיניי. עד עכשיו זה הישג גדול, אבל אנחנו לא מסתפקים בזה".
5 צפייה בגלריה
שחקני מ.ס אשדוד חוגגים
שחקני מ.ס אשדוד חוגגים
"עד עכשיו זה הישג גדול, אבל אנחנו לא מסתפקים בזה". שחקני מ.ס אשדוד חוגגים
(צילום: עוז מועלם )

"ג'קי הכניס אותי למשפחה"

בכלל האמנת שאשדוד יכולה להגיע להישגים האלה? "בכל עונה שאני מתחיל, אני מאמין. במבט ריאלי, אם אני חוזר אחורה, זה דבר קשה להשגה. לא היו הרבה שחקנים בשוק, האמנו בצעירים, והשאלה לא הייתה אם הם יצליחו, אלא מתי. עשינו את זה מהר, וזו תעודת כבוד גדולה מאוד לשחקנים".
ספר על הקשר עם ג'קי בן-זקן. "מדהים וחזק. ג'קי לא הכניס אותי רק למועדון אלא גם למשפחה, ויש חברות מעבר לעבודה. בלי שום קשר, הוא מאוד מאתגר אותי. מי שמלווה אותי בשנים האלה הוא נוני, אח של ג'קי, שבפועל נמצא איתי במגרשים והקשר איתו משפחתי וטהור. החיבור הוא לא רק עסקי אלא גם רגשי".
מה קרה בדיוק עם עוז בילו? התעמתם והוא נחתך. "עוז ילד מוכשר ובחור עם לב טוב, ומבחינה מקצועית הוא היה צריך לצאת מאשדוד. יש לו שאיפות להגיע גבוה ומהר. אבל הוא רצה מעלית, ואני רציתי שיעלה במדרגות. אני מאחל לו הצלחה, הוא בחור מדהים".
5 צפייה בגלריה
"הקהל השתכנע והגיע, זה כיף גדול"
"הקהל השתכנע והגיע, זה כיף גדול"
"הקהל השתכנע והגיע, זה כיף גדול"
(צילום: עוז מועלם)
לא מבאס לאמן קבוצה בלי קהל? "וואו, לדבר במושגים של באסה זה ממש לא נכון. יש למועדון הזה כל כך הרבה יתרונות, ואם תוסיף את סיום העונה כשהקהל השתכנע והגיע, זה כיף גדול. אני מתרכז בדברים הטובים של המועדון הזה ומסתכל קדימה".
אשדוד תהיה פקטור בפלייאוף העליון, או שהשיגה את שלה ותשמש כשק חבטות? "אני מאמן קבוצה שהולכת להיות פקטור בקביעת זהות האלופה. היא תיאבק מול כל קבוצה. גם הפועל ירושלים תוציא לדעתי נקודות. אשדוד תיקח נקודות בפלייאוף העליון. מחובתנו כספורטאים להגיע בצורה הכי רצינית, ואין מצב שקבוצות יגיעו כאילו השיגו את שלהן. נבוא להילחם בכל משחק, וכל קבוצה תגיע עם ההרכבים הטובים ביותר".
אתם שני משחקים מהנפת הגביע. "לזכות בגביע בשלב הנוכחי זה 25 אחוז לכל קבוצה. גם אם למעמד הזה הגיעו קבוצות מהליגה השנייה, ועל אחת כמה וכמה מ.ס אשדוד. השאלה כמה מרוכזים נגיע. אני מאוד מאמין".
5 צפייה בגלריה
רן בן שמעון
רן בן שמעון
"אף אחד לא שם לי גבולות". בן-שמעון
(צילום: יאיר שגיא )

"נבוא להילחם בכל משחק"

אחרי קריית-שמונה, בן-שמעון יכול לזכות שוב באליפות? "אם אתה שואל את זה בגוף שלישי, קשה לי לענות. אף אחד לא שם לי גבולות. מה שיפה בספורט הזה הוא שאתה בונה תהליך. הדינמיקה והחיבור שונים בכל מועדון, וכשאתה מתחיל במסע אתה לא יודע איך הוא יסתיים. בשורה התחתונה, כן, אני יכול לזכות באליפות".
טום בן-זקן היה משחק אצלך גם אם לא היה הבן של ג'קי? "שאלה לא במקום. בוודאי שכן. יש לו יתרונות גדולים, והוא משחק רק בזכות עצמו. הנתונים מראים שהוא שחקן הרכב שמונה שנים בליגת העל, והוא היה אחד המצטיינים מול נתניה, במשחק שהעלה אותנו לפלייאוף העליון".
אתה לא מרגיש שזה הזמן שלך לחזור לאחת הגדולות? "אין סיכוי, בטח לא בתקופה הקרובה, שאתייחס למשהו חוץ מאשדוד. מגיע לקבוצה ולשחקנים שהמאמן שלהם יהיה מרוכז רק בהם. כל מועדון שאני נמצא בו הוא הטוב ביותר שקיים. יש לנו מטרות העונה, ולא אתייחס לעתידי".
אבל אתה מרגיש שהדרך שלך לקבוצות הגדולות חסומה? "ממש ממש לא. כל אחד צריך לעשות מה שטוב לו. אני שלם מאוד בדרכי. הכישלון היחיד בקריירה שלי יהיה אם אפסיק לחתור לתארים, למועדונים גדולים ולהצלחה. אין כישלון באי-הגעה לתארים".
5 צפייה בגלריה
זהבי
זהבי
"ערן הוא אחד הווינרים הגדולים בדור שלנו"
(צילום: עוז מועלם)
אתה יודע, יש דיבורים על כך שברק בכר אולי יעזוב לחו"ל. "אני חושב שאם ארד באחוז במוכנות שלי באשדוד, אני לא ראוי לשום מקום אחר. אסור לי להתבלבל, ולכן לא אתייחס לעתידי".
מה עמדתך בפרשת ערן זהבי והחדר? "אני יכול להגיד לך שיש היגיון בשני הצדדים, אבל אפשר היה לפתור את זה בדרך אחרת. ערן הוא אחד הווינרים הגדולים בדור שלנו. יש לו תכונות הרבה מעבר לכדורגלן, המנהיגות שלו חסרה. אני אוהד של הנבחרת וחושב שהוא צריך להיות בנבחרת בכל קונסטלציה. אני יכול להבין את המאמנים שרוצים היגיון אחד לכולם, אבל מצד שני מה שערן מבקש זה לא יותר מדי. הוא אחד מגדולי המקצוענים שהיו פה. לערן אין אגו, הא פשוט ווינר גדול מאוד".