אוהדי בית"ר מפגינים ליד ביתו של תובע ההתאחדות
מאות מאוהדי בית"ר ירושלים הגיעו אמש (שני) למחות על החלטת בית הדין להדיח את הקבוצה מהשתתפות בקונפרנס-ליג. הם נאספו מתחת לביתו של תובע ההתאחדות, עו"ד ניר רשף, שהפך לכתובת המרכזית להפגנות, ובהמשך אף חסמו לזמן קצר את צומת אלוף שדה ברמת-גן. אולם מתברר כי מאחורי הקלעים בדיון המשמעתי הייתה דרמה של ממש, כאשר רשף דווקא היה זה שתמך בענישה קלה יותר למחזיקת הגביע. לכן אנשי המועדון התפלאו מכך שהמחאות היו מתחת לביתו.
רשף בחר להעמיד לדין את בית"ר ירושלים בשל אירועי הגביע בסמי עופר על סעיף של התפרצות קהל בנסיבות מחמירות, שלא היה מאפשר להדיח את בית"ר מהשתתפות במפעל אירופי או לשלול ממנה את הגביע. עם זאת, אב בית הידין עו"ד ישראל שמעוני זעם על כך.
לאחר שאפילו נשקלה אפשרות לשלול מבית"ר את הזכייה בגביע, החליטו הדיינים בתום הפסקה קצרה לשנות את סעיף האישום להתפרצות קהל רב בנסיבות מחמירות, שמאפשר עונש חמור של הדחה מאירופה, זאת בניגוד לדעתו של יו"ר ההתאחדות שינו זוארץ.
4 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר ירושלים על כר הדשא לאחר גמר הגביע
אוהדי בית"ר ירושלים על כר הדשא לאחר גמר הגביע
אוהדי בית"ר ירושלים על כר הדשא לאחר גמר הגביע
(צילום: עוז מועלם)
אוהדי בית"ר משחיתים דגלי גאווה בגבעתיים
לבית"ר יש אפשרות לערער על העונש עד יום ראשון, והיא תעשה זאת. הדיון בערעור בבית הדין העליון של ההתאחדות צפוי להיערך בשבוע הבא, ואם נשיא בית הדין השופט בדימוס אמנון סטרשנוב ידחה אותו, הקבוצה תפנה לבית המשפט המחוזי.
בבית"ר משוכנעים כי לתגובות של פוליטיקאים כמו ניר ברקת, מיקי זוהר ואחרים ישנן השלכות על ההחלטה. "הדיינים רואים שהם מותקפים והם נגד בית"ר", אמרו במועדון. גם בהתאחדות התבטאו נגד השרים: "הם רק מתחנפים לבייס שלהם, הם לא מדברים על התנהגות הקהל של בית"ר כי הם חוששים לאבד תמיכה אצל המצביעים שלהם. זאת בושה אחת גדולה".
פרסום כתובות המגורים של הדיינים ותובע ההתאחדות בפורומים השונים של אוהדי בית"ר, שגררו איומים ונאצות, הוביל לתלונות במשטרה שעוקבת אחרי האירועים. "זה אירוע שיכול להצית את כל הכדורגל, להוביל לרצח ראשון בכדורגל, אנשים פה השתגעו", אמרו בהתאחדות. מנגד, אף אחד מבעלי המועדונים האחרים שרואים את הנעשה סביב בית"ר לא הגיב עד כה על האירועים.

"מהומה אחת גדולה, מבישה ומבזה"

החלטת בית הדין בעקבות אירועי גמר הגביע הייתה נוקבת, ולא חסכה ביקורת - לא מבית"ר ירושלים ואוהדי וגם לא מתובע ההתאחדות. "לבית"ר ירושלים ולאוהדיה חלק גדול, מרכזי ועיקרי בהפיכת מעמד הגמר למהומה אחת גדולה, מבישה ומבזה", כתבו הדיינים ישראל שמעוני, נעם ליובין וגיורא לנדאו. "ובדין יוחסו לה עבירות של 'נסיבות מחמירות' בנוגע לחלק מהאישומים כלפיה. לאלה יש להוסיף את העובדה כי זוהי העמדתה לדין ה-29 של הנאשמת רק בעונה זו בשל מעשי אוהדיה. נוסיף בצער כי להתרשמותנו מההעמדות הרבות לדין בעונה החולפת, הנאשמת בחרה קו התנהלות של עימות מינימלי עם אוהדיה, ובכך היא מאפשרת הפיכת חלקים ביציע אוהדיה לשטח הפקר. כל אלה מצדיקים ענישה מחמירה למעשיה. נדגיש, החומרה אינה רק בהתפרצות הקהל הרב לכר הדשא בסיום, אלא לכל אורכו של המשחק, בשורה ארוכה של אירועים אשר אך בנס לא הסתיימו בנפגעים.
4 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר פורצים לדשא וגורמים לביטול טקס הנפת גביע המדינה
אוהדי בית"ר פורצים לדשא וגורמים לביטול טקס הנפת גביע המדינה
אוהדי בית"ר פורצים לדשא וגורמים לביטול טקס הנפת גביע המדינה
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
מכבי נתניה בית"ר ירושלים גמר גביע המדינה
מכבי נתניה בית"ר ירושלים גמר גביע המדינה
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
מכבי נתניה בית"ר ירושלים גמר גביע המדינה
מכבי נתניה בית"ר ירושלים גמר גביע המדינה
(צילום: עוז מועלם)
"נדבך מהותי בפסיקת עונשה של נאשמת הוא תקנה המורה להשית עליה עונש של שלילת התואר וכל הזכויות הספורטיביות והכלכליות הנובעות מהשתתפותה במשחק הגמר, ובמילותיו: 'נעברה העבירה במסגרת משחק גביע, תורחק הקבוצה מהתחרות והניצחון יוענק לקבוצה היריבה, ואם זכתה בגביע ישללו ממנה התואר כמחזיקת גביע וכן כל הזכויות הספורטיביות והכלכליות הנובעות מהשתתפותה במשחק הגמר (למעט הכנסות ממכירת הכרטיסים) והגביע יוענק לקבוצה אשר התמודדה מולה במשחק זה'.
"על רקע אמירה כה מפורשת של מתקין התקנון, יש להצטער כי מסגרת העונשים שאותם דרש תובע ההתאחדות הייתה כה דלה ביחס למקרה כה קשה. לפיכך, באשר אין בית דין זה כבול לבקשותיו של התובע לענישה, בשאיפה להגשים את כוונת והוראת מתקין התקנון, בחרנו להשית עונשים בעלי הלימה ראויה יותר לעבירות".

קנדיל סיכם עקרונית

בצל האירועים, הקבוצה ממשיכה להתכונן לעונה הבאה, המגן הימני מאור קנדיל סיכם עקרונית לשנתיים ועם שובו ארצה מחופשה פרטית אמור לחתום במועדון. דור מיכה הוצע לקבוצה, ששוקלת את צירופו, אולם בשלב זה הפועל באר-שבע לא מוכנה להשתתף בשכרו באופן מספק.
בבית"ר נפגשו עם סוכניו של ירדן שועה, והתחושה כרגע היא שאין לו הצעה והוא מעוניין בשדרוג חוזה. בבית"ר היו מוכנים לטרייד עם מכבי ת"א, למשל עם העברת אילון אלמוג ובר כהן יחד עם תוספת של 750 אלף אירו מצידה של מכבי ת"א.