בעקבות הפרעות והאלימות בספורט התייחסות ח"כ מיקי זוהר שר התרבות והספורט
(צילום: ירון ברנר)
מהומות הענק בסיום המשחק אתמול (שני) בין הפועל באר-שבע למכבי חיפה עוררו הד גדול שעדין לא שכך. הדרומיים אמנם ניצחו 1:2 בתום דרמה גדולה ואולי פתחו מחדש את מאבק האליפות, אך המראות המזעזעים והאלימות הקשה תפסה את כל תשומת הלב.
יו"ר המינהלת ארז כלפון ויו"ר ההתאחדות לכדורגל שינו זוארץ הבטיחו כי לא יעברו בשתיקה על מה שקרה, והבטיחו ענישה מחמירה עם המעורבים. גם שר התרבות והספורט מיקי זוהר התייחס לאירועים עוד באותו הלילה, והיום הוא הגיע להתראיין באולפן ynet על המקרה.
1 צפייה בגלריה
המהומות בין מכבי חיפה להפועל באר-שבע
המהומות בין מכבי חיפה להפועל באר-שבע
"נזק אדיר לספורט בישראל, ולכדורגל בפרט". המהומות בין מכבי חיפה להפועל באר-שבע
(צילום: עוז מועלם)
"הייתי נבוך מהמקרה", אמר זוהר בפתיחת דבריו. "מאוד חמור שקרה אתמול, זה דבר שעושה נזק אדיר לספורט בישראל, ולכדורגל בפרט. במקום שאנחנו נהיה במצב שהשחקנים והקבוצות מהוות דוגמה לאוהדים הם הפכו בעצם לדוגמה רעה, בטח כשילדים וצעירים צופים במשחק הזה בין אם זה במגרש ובין אם זה בבית. הדברים הללו צריכים להיות מטופלים בחומרה".
מה אתה מתכוון לעשות? "תראה, לי אין את הסמכות להעניש קבוצות. הסמכות מצויה בידי ההתאחדות לכדורגל ובית הדין שלה. כמובן שאני פועל כדי לוודא שהדברים באמת קורים ולא יהיה דבר כזה בעתיד".
אז מה עושים עכשיו? "שתי הקבוצות והשחקנים והמעורבים צריכים להיענש בחומרה כדי שמה שיקרה בעתיד מקרים כאלה לא ישנו, למען יראו ויראו. אלימות בספורט הפך להיות מכת מדינה. הספורט בישראל הולך ומתדרדר, ואני לקחתי את זה כמשימה, אולי הכי גדולה שלי בקדנציה הזו, למגר לגמרי את תופעת האלימות בספורט. ביום ראשון האחרון נערך דיון משמעותי גם עם השר לביטחון לאומי וגם עם שר המשפטים ועם כל צמרת המשטרה וצמרת משרד המשפטים כדי באמת להביא בשורה של אכיפה מאוד אגרסיבית וברורה כנגד פורעים".
גם הקריאות שנשמעו שם היו מזעזעות, כמו למשל לקרוא לשחקן נבחרת ישראל מחבל. "נכון, לקרוא למוחמד אבו פאני, בצורה שקראו לו זו בושה וחרפה. האיש משחק בנבחרת ישראל, אזרח ישראל, מה אנחנו צריכים את הדבר הזה? אנחנו ראינו גם קריאות גזעניות כלפי שחקן מכבי חיפה, שחקן נבחרת סנגל שקוראים לו בכל מיני קריאות גזעניות. האם אנחנו כעם יהודי עם כל האנטישמיות שהופנתה כלפינו לאורך כל השנים שכחנו את העקרונות ואת הערכים שלנו? זו לא התנהגות שראויה לכל מי שמגדיר את עצמו חלק מהעם הזה, ואני כמובן מגנה כל מעשה שכזה".
גם דובר ההתאחדות לכדורגל שלומי ברזל וכרוז הפועל-באר שבע ניר לזר התראיינו לאולפן ynet והתייחסו למהומות בסיום המשחק אמש. "כשהיה את הגול אז היו לי כמה רגעים של אופוריה", אמר לזר. היו רגעים שפשוט נעלמו לי מהזיכרון מרוב הטירוף שהיה שם. כשהבקענו את השער הלכתי שניה אחורה לצרוח "יש!", וכשחזרתי כדי לכרוז את השער כבר המהומה הייתה בשיאה, זאת אומרת שזה התקלח בשניות וזה היה באמת משהו חריג לחלוטין".
עוד הוסיף הכרוז: "לא היו סימנים לזה במהלך המשחק. אתה יודע, במשחקים האחרונים בין הפועל באר-שבע למכבי חיפה, מעבר לכדורגל, היו מלא אמוציות ותמיד היה בלגן בתוך המשחק - כרטיסים אדומים ומשחקים שהתחממו - ודווקא המשחק הזה שהיה מאוד מאוד טעון עבר יחסית בשלום, בלי שום אירועים מיוחדים. ואז פתאום בסוף המשחק, אני לא יודע להסביר מה שראיתי אפילו".
שלומי, מי מבחינת ההתאחדות הם האחראים? אתם יודעים כבר להצביע עליהם? והאם העונש יהיה הפחתת נקודות? שלומי ברזל: "אני יודע שתובע ההתאחדות לכדורגל ניר רשף ביקש את כל הצילומים האפשריים בין אם זה מהזכיין, בין אם מהצילומים שיש באיצטדיון עצמו וצילומי אבטחה, כדי לקבל את התמונה המלאה וכדי לוודא שאף אחד שהיה מעורב באירוע הזה לא יצליח לחמוק מהעמדה לדין.
"לגבי החלק השני של השאלה שלך, הכל על השולחן. בין אם קנסות, הרחקות למעורבים, וכולל הורדת נקודות. אני רוצה להדגיש, מי שרוצה שהמשחקים יוכרעו על כר הדשא צריך לוודא שמשחקים מסתיימים על כר הדשא ומסתיימים בצורה תקינה וספורטיבית שלא מטילה אות קלון על הכדורגל הישראלי. מה שהיה אתמול זאת חרפה שיקח שנים, אם בכלל, למחות אותה.
עד כדי כך. "תשמע, אנחנו מדברים על זה היום, לא מפסיקים לדבר על זה מאתמול. משחק כדורגל לא אמור להסתיים ככה. אנחנו הרבה פעמים משקרים את עצמנו ואומרים לעצמנו טוב, אלה מחזות שמגיעים מהליגות החובבניות. אתה מדבר פה על שתיים מהקבוצות המובילות בישראל. זה פוגרום. זה שמור לקרבות רחוב. אני מניח שגם שנגד חלק מהאנשים שהיו מעורבים בדבר הזה, יוגשו תלונות פליליות על ידי חלק מהמועסקים.
אפרופו שפה, היו שם קריאות גזעניות והיו שם קריאות של לשחקן בנבחרת ישראל מחבל. בשפה אתם לא מטפלים. שלומי: "הקושי הגדול שלנו הוא להתמודד עם האוהדים כי כידוע לך לבתי הדין של ההתאחדות האוהדים לא מגיעים. זה משהו שאני אומר לקבוצות לעשות. האנשים שיושבים ליד המנהרה הם אנשים שמסוגלים להשמיע קריאות מחליאות. הם יושבים לך על הראש. המועדונים מכירים את האנשים האלה. האנשים האלה מבחינתי לא אמורים להיות במגרש כדורגל.
ניר: "אבל זה מאז ומעולם היה בכדורגל".
שלומי: "זה לא מנחם אותי לרגע. אני יכול אולי לחיות עם האוהד שיושב למעלה ביציע ומקלל. אני לא יכול לחשוב שאנשים יושבים במקומות האלה, מטמטמים שחקנים, מגדפים אותם באופן שאני אומר לך, אני לא יודע איך בין אנוש יכול לעמוד בקללות האלה. זה לא חס וחלילה מופנה רק לבאר-שבע. אני שומע את זה בבלומפליד, אני שומע את זה בסמי עופר ובכל מקום".
ניר: "נכון אבל זה קורה בכל משחק ועדיין לא כל משחק מתלקח לרמות האלה".
שלומי: "אני מסכים לחלוטין. אנחנו כחברה חשבנו שמצאנו פיתרון. אמרתי לאנשים תקשיבו, אל תכו בבית, אל תכו ברחובות, תבואו לאצטדיונים תתפרקו. אף אחד לא אמור לפרוק באצטדיון. אני כמעט מתגעגע לתקופת הקורונה. היינו מגיעים לאצטדיונים ולא היה את הרעל הזה".