"אני פוקד את אצטדיוני הכדורגל יותר מעשר שנים, ומנוי יותר מחמש שנים לשערים 4 ו-5. מה שראיתי אתמול זה מראות שלי באופן אישי מאוד קשה להבין. הגעתי לבלומפילד ב-18:45, ראיתי את תורי הענק ולא הצלחתי להבין איך זה הגיוני. ברור מדובר במשחק טעון, עם יותר מ-20 אלף אוהדים, אבל המשטרה חצצה בין שערים 7 ו-8 בצורה מטורפת. פרשים מכל עבר. הסתכלתי רגע אחורה וראיתי פרשים מוחצים אותנו". כך תיאר אוהד הפועל ת"א איציק סימוני בריאיון ל-ynet Live את האירועים הקשים אתמול לפני הדרבי התל-אביבי.
המהומות מחוץ לאצטדיון בלומפילד עדיין מהדהדות. הדוחק ותורי הענק בכניסות ליציעים, ההתנגשות בין השוטרים לאוהדים, בין אוהדים לאוהדים, וכן מעצר המוני של 70 מאוהדי הפועל ת"א במסגרת פשיטה של המשטרה על מחסן אמל"ח שבו נמצאו אלות, מוטות ברזל ואפילו שני בקבוקי תבערה. שוב אירוע ספורטיבי שהפך לשדה קרב.
2 צפייה בגלריה
השוטרים עם אוהדי הפועל ת"א מחוץ לאצטדיון בלומפילד
השוטרים עם אוהדי הפועל ת"א מחוץ לאצטדיון בלומפילד
הדוחק והבלגן מחוץ לאצטדיון בלומפילד
(צילום: עוז מועלם)
אוהד הפועל תל אביב: פרשים מחצו אותנו, יכול היה להיגמר כמו אסון מירון
(צילום: חגי דקל)
"הפרשים דהרו לכיווננו, באו לתוך ההמון", הוסיף סימוני. "יש סרטונים. אי-אפשר להתעלם מהעובדה הזאת. נמחצתי, לא יכולתי לנשום. אני לא רוצה להשוות, אבל לא היה רחוק שיתרחש כאן אסון מירון".
במשטרה טוענים שמנעו התקהלות המונית יותר. "אני לא בא חלילה ללכלך על המשטרה, שכבודה במקומה מונח, אבל הם לא מבינים שהם עשו נזק עצום. אם אני, בתור אוהד נורמטיבי שמעולם לא עושה פרובוקציות, מגיע למצב שאני נמחץ וצריך לברוח מפרש - לא כי עשיתי משהו, אלא פשוט כי אני מפחד שאני או החברים שלי נקבל מכה - אז הם עשו פה דבר נורא. הם לא הבדילו בין טוב לבין רע".
אבל גם היה רע מצד אוהדי הפועל ת"א - מעשי ונדליזם ופורענות. "אני לא מיתמם. מי שמתנהג בצורה אלימה, מילולית או פיזית, אז שהמשטרה תעשה מה שהיא מבינה - בין אם זה לעכב ובין אם זה לעצור. אני אדם שומר חוק, אבל צריך להבדיל בין טוב ורע. לא כל האוהדים וולגריים ואלימים".

"אוהדים הגיעו להפר סדר ולפגוע בשוטרים"

מנגד, דובר המשטרה אלי לוי הציג תמונה אחרת בריאיון ל-ynet Live: "תפסנו 120 אבוקות, 35 רימוני עשן, ארבעה אקדחי זיקוקים, שני בקבוקי תבערה. בנוסף, שני שוטרים שלנו נפצעו. אני רוצה לציין שהאמל"ח הזה לא רק גורם לכוויות או פציעה כזו או אחרת - החומר הזה שמשתחרר לאוויר הוא גם מסרטן. זה מצטלם יפה לטיקטוק ולאינסטגרם, אבל יש בזה סכנה מאוד גדולה".
על המעצרים ההמוניים אמר: "עיכבנו כמאה אוהדים. יש גורמים במשטרה שאומרים שיותר ממאות אוהדים הגיעו במטרה להפר את הסדר לפגוע בשוטרים, לפגוע בתשתיות ולהתנהג בצורה שאין לה מקום באצטדיון כדורגל. הרבה מהם גרמו נזק וקלקלו את החווייה לרוב האוהדים".
נמנע אסון בזכות המעצר שלהם? "חד-משמעית. נמנעה פגיעה באנשים. לצערי הרב, חלק מהאוהדים הצליחו להכניס אבוקות ולהפעיל אותן באצטדיון, ואנחנו רואים את זה בחומרה רבה. אנחנו ממשיכים את החקירה של אירועי הדרבי. יש לנו סרטונים ממצלמות האבטחה".
דובר המשטרה אלי לוי מגיב על סערת הדרבי התל-אביבי
(צילום: חגי דקל)
מה שראינו עם הפרשים והסוסים שדוהרים לתוך הקהל, נשים וילדים - אלה גם תמונות שאתה עומד מאחוריהן? "אף אחד לא דהר לתוך הקהל. שוטרים וקצינים שלנו קראו לאוהדים ולציבור פעם אחר פעם להתפנות, לרווח את השורות כדי שלא יהיה אסון על הקופות. את יודעת איזה אסון היה יכול להיות? למה אתם לא מראים את הסרטון שבו רואים שזורקים אבנים על שוטרים ופוצעים אותם? חלק קטן של אוהדים גרם נזק לתדמית הספורט במדינת ישראל. אנחנו כמשטרה מגיעים לאבטח אירוע מהסוג הזה, אנחנו לא באים להתעמת - אלא לשמור על ביטחונם של האוהדים".

מנכ"ל היכלי הספורט: "יש אוהדים שרואים באירועי הספורט כזירת מלחמה"

מאור בנימיני, מנכ"ל חברת היכלי הספורט המנהלת את אצטדיון בלומפילד, התייחס בריאיון ל-ynet Live לבידוק המחמיר בכניסות לאצטדיון והודה כי זו אחת הסיבות לתורי הענק והדוחק בשערי הכניסה.
"הדרבי הוא תמיד אירוע רגיש", אמר בנימיני. "הייתה היערכות יתר משמעותית של המשטרה ושל כולם, זה היה אחד הגורמים לדוחק. יכול להיות שהעובדה שהמשטרה תפסה את האמל"ח הצילה חיים. הבאנו מגנומטרים וגם המשטרה ערכה בידוק. אם לא היינו מקפידים והיו מפעילים את האמצעים הללו, היו באים אלינו בטענות".
בנימיני הוסיף: "בסופו של דבר הניסיון הוא לייצר איזה איזון, שהאוהדים הנורמטיבים ייהנו מחוויה ספורטיבית, לא מאווירת לחימה. הבעיה היא האוהדים שרואים באירועי הספורט כזירת מלחמה. הכל עניין של אלטרנטיבות. אם לא היה נעשה הבידוק ולא היו נעשים המעצרים שלפני הדרבי, יכול להיות שלא היה אפשר לקיים את המשחק".
2 צפייה בגלריה
פרשי המשטרה מחוץ לאצטדיון בלומפילד
פרשי המשטרה מחוץ לאצטדיון בלומפילד
פרשי המשטרה מחוץ לאצטדיון בלומפילד
(צילום: עוז מועלם)
מפקד משטרת יפו סגן-ניצב קובי אבוטבול הוסיף: "לא עשינו שימוש בפרשים עד שלא היה מוצא, כשהמון זועם ומוסת פרץ את מחסומי החירום ומאות אנשים נכנסו ליציעים. השליכו עלינו מכל הבא ליד: אבנים, כיסאות, קללות. אלמלא הפעילות שלנו היינו סופרים עשרות פצועים אם לא הרוגים".
לדבריו, "שני מחנות האוהדים התעמתו וירו אחד על השני זיקוקים בכינון ישיר. ארגוני האולטראס (של אוהדי הפועל ת"א) והפנאטיקס (של אוהדי מכבי ת"א) הפכו את האירוע לזירת קרב של ממש. כשלוקחים פריים מוקפא ומראים התגוששות בין פרש לאוהד זה חוטא למציאות. זה משולל מכל מציאות להאשים את הפרשים בהתנהגות של הארגונים הקיצוניים האלה".