שר הפנים משה ארבל הקים ועדה מייעצת שתבחן ותגבש אמות מידה בנושא איזרוח ספורטאים זרים במדינת ישראל. בראש הוועדה תעמוד השופטת (בדימוס) שרה פריש, והמלצותיה אמורות לתת כלים לרשות האוכלוסין וההגירה לקבוע מי הם הספורטאים הזרים שיהיו זכאים לאזרחות ישראלית.
מזה שנים, רשות האוכלוסין וההגירה מקבלת פניות בעניין מתן אזרחות לספורטאים זרים מטעם משרד התרבות והספורט ומועדוני ספורט שונים, דוגמת מיגל ויטור מהפועל באר-שבע שהפך לחלק אינטגרלי מנבחרת ישראל, עלי מוחמד ממכבי חיפה וג'ני סימס שתיקח חלק ביורובאסקט הקרוב. ספורטאים אלו מוגדרים על פי החוק הישראלי עובדים זרים ולא קיימת חקיקה ספציפית שמסדירה את עניינם. העניין מוסדר בתקנות בלבד, בעיקר בתקנות של האיגודים השונים.
3 צפייה בגלריה
מיגל ויטור
מיגל ויטור
מיגל ויטור
(צילום: אלעד גרשגורן)
כאמור, עד לימים אלו לא הוגדרו במדינת ישראל קריטריונים שוויוניים, סבירים והוגנים, אשר על פיהם תוכל רשות האוכלוסין וההגירה לקבוע באופן מיטבי איזה ספורטאי זר זכאי לאזרחות ישראלית ואיזה לא. על כן, החליט שר הפנים משה ארבל להסדיר את הנושא ולקבוע אמות מידה מקצועיות.
ההחלטה, לדבריו, התקבלה בין השאר גם על רקע ההצלחה האדירה של נבחרת הנוער במונדיאליטו, ומתוך הבנה כי איזרוח סיטונאי של ספורטאים זרים עלול לפגוע בקידומם של בני הנוער הישראלים המצטיינים.
3 צפייה בגלריה
השר משה ארבל
השר משה ארבל
"קידום הספורט לעומת קידום השחקן הישראלי". השר משה ארבל
(צילום: גדעון שרון, לע״מ)
חברי הוועדה: השופטת בדימוס שרה פריש; לירון כהן, קפטנית נבחרת ישראל בכדורסל לשעבר; רועי בן טולילה, ספורטאי פראלימפי, שחקן נבחרת ישראל בכדורסל בכיסאות גלגלים; נאור פסר, כדורגלן עבר; אלי סהר, עיתונאי ופרשן ספורט בכיר.
שר הפנים משה ארבל: "קידום הספורט והחינוך לספורט הם אינטרס לאומי. ספורטאים זרים הם חלק אינטגרלי מענפי ספורט רבים בישראל. חלקם שוהים בארץ במשך שנים, ותרומתם למדינה משמעותית וחשובה. אנו לא מתעלמים מכך כאשר מגיעות בקשות לאיזרוח ומתייחסים אליהן בכובד ראש. לצד זאת, אנו מחויבים להעניק לדור הצעיר את ההזדמנות השווה והמלאה להתפתח ולצמוח כאשר הם מגיעים לגיל בוגרים.
3 צפייה בגלריה
לונה צ'מטאי סלפטר מקבלת אזרחות ישראלית
לונה צ'מטאי סלפטר מקבלת אזרחות ישראלית
לונה צ'מטאי סלפטר מקבלת אזרחות ישראלית
(צילום: ראובן שוורץ)
"בימים אלו אנו רואים כמה חשוב להשקיע בילדים ובילדות אזרחי ישראל ולתת להם את כל הכלים לצמיחה ולהצלחה. במבט צופה פני עתיד, הוועדה המייעצת שאנו מקימים היום תאפשר לשר יחד עם רשות האוכלוסין וההגירה לקבל את ההחלטות הנכונות ביותר תוך איזון בין הצרכים השונים. אני מודה לחברי הוועדה ומעריך מאוד את הסכמתם לקחת חלק בהסדרת נושא חשוב זה ומאחל להם הצלחה רבה".