לפני פחות מנה ענאן חלאילי היה אלמוני בן 18 שמשחק בקבוצת הנוער של מכבי חיפה. המונדיאליטו טרף את הקלפים והקפיץ אותו למקום אחר בקריירה. הצעיר שהמסלול שלו היה בכיוון של השאלה להפועל עפולה, להט עם נבחרת הנוער בטורניר היוקרתי בארגנטינה, שידור שער הניצחון הדרמטי שלו מול אוזבקיסטן בשמינית הגמר (בדקה ה-97!) כיכב בשיר של חנן בן ארי, ובחלוף מספר חודשים הוא הפך לשחקן הכי לוהט בהרכב האלופה מכבי חיפה.
מכבי חיפה של השנים האחרונות לא נתנה יותר מדי צ'אנסים לשחקנים צעירים. ברק בכר ראה רק מטרה אחת לנגד עיניו: תארים. הוא השיג אותם. שלוש אליפויות אחרי עשור שחון ואף אחד לא יכול היה לבוא בטענות בנוגע לאי-שיתוף צעירים, שחקני בית, זהות.
4 צפייה בגלריה
שחקן מכבי חיפה ענאן חלאילי
שחקן מכבי חיפה ענאן חלאילי
מאלמוני לשחקן הלוהט של מכבי חיפה. חלאילי
(צילום: עוז מועלם)
בקיץ בכר עזב, מסאי דגו מונה למאמן והרוח מעט השתנתה. אם לומר את האמת, גם היכולת של חלאילי במונדיאליטו לא הבטיחה לו דקות משחק בבוגרים, אך דגו, שמכיר היטב את הילד ששיחק אצלו בקבוצת הנוער, ידע מה יש לו ביד. הוא כבר זיהה שמדובר בנער חזק ואתלטי, עם כושר גופני, מוסר עבודה ברמה גבוהה ואופי נחוש. המאמן הצעיר האמין בו ונתן לו את הצ'אנס. ענאן לקח אותו בשתי ידיים.
אחרי שהפך לבאנקר בהרכב ואחרי פתיחת עונה שבה לא בלט בטור הכיבושים והבישולים (לעיתים בשל החמצות החלוצים), חלאילי עשה את קפיצת המדרגה וגם שיפר את המספרים שלו. בתום 21 מחזורים שבהם שיחק 1,558 דקות, הוא חתום על חמישה שערים ושני בישולים. שניים מהשערים, מול מכבי נתניה ובית”ר ירושלים, הוכיחו שחלאילי לא רק ניחן ביכולת כיבוש, אלא גם יודע לעשות זאת בעוצמה וחדות שנדיר למצוא אצל צעיר ישראלי.
לאחרונה יענקל'ה שחר האריך לו את החוזה, בידיעה שהוא בדרך להיות האקזיט הגדול של המועדון. ההערכות מדברות על מינימום שבעה מיליון יורו שיכניס לקופת המועדון, ויש מי שכבר מחזר במרץ אחרי חלאילי. מובילת הליגה הבלגית אוניון סן-ז’ילואז מוכנה לשלם מיליונים עבורו, ולא מן הנמנע שהעסקה תיחתם בקרוב.
4 צפייה בגלריה
חלאילי חוגג
חלאילי חוגג
פרץ במונדיאליטו. חלאילי
(צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
  שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"

יעקוף את גלוך?

אחרי שנים שבהן אוהדי מכבי חיפה נהנו מתארים, אבל התקשו לנפנף בכוכבים שהם שחקני בית שצמחו במחלקת הנוער, העונה זה השתנה. במשחקים מסוימים התרוצצו על הדשא לא פחות משבעה שחקני בית, אבל מי שעשה את הפריצה הכי גדולה של השנים האחרונות הוא חלאילי – וזה קרה במהירות סילונית. שחקן הכנף שכיכב בקיץ במדי נבחרת ישראל במונדיאליטו הוא כבר חלק בלתי נפרד מהנבחרת הבוגרת ושחקן מוביל במאבק של האלופה לשמור על תוארה.
אומרים שבחיים צריך מזל וטיימינג, ובבית משפחת חלאילי יאשרו את זה. מכבי חיפה של העונה עברה מהפך שלם, שינוי בחשיבה, וההקפצה של דגו מקבוצת הנוער לבוגרים כמו נפלה על הכדורגלן הצעיר משמיים. היו שהעריכו שהמאמן חסר הניסיון ברמות הללו יתקשה לתת דקות לצעירים ויילך על בטוח, אבל לא במקרה של דגו. מאמן מכבי חיפה באמת מאמין בכישרונות שעלו מהנוער, הוא קיבל גב מהמערכת להוביל שינוי, ובמקרה של חלאילי הבחור גם סיפק את הסחורה.
החוזה החדש שעליו חתם עד סוף עונת 2027 מעיד עד כמה מאמינים בו במועדון, ובמקביל על דיבורים בנוגע למכירה עתידית לחו"ל והתעניינות מצד לא מעט מועדונים מעבר לים. במסגרת החוזה נקבע כי עד הקיץ הבא אין לחלאילי סעיף שחרור. מי שתרצה לרכוש אותו תצטרך להגיע להסכם עם מכבי חיפה, כשרבע מהסכום יילך לחלאילי עצמו. החל מקיץ 2025, סעיף שחרור בגובה 4.5 מיליון יורו ייכנס לתוקף. "עם כל הכבוד לאוסקר גלוך (שנמכר בשבעה מיליון יורו לרד בול זלצבורג), ענאן חלאילי לא פחות כישרוני, איכותי וצעיר”, אומרים בסביבת השחקן. “כשהוא יימכר זה יהיה בהרבה מאוד כסף".
4 צפייה בגלריה
מכבי פ"ת מכבי חיפה חצי גמר גביע הטוטו ענאן חלאילי
מכבי פ"ת מכבי חיפה חצי גמר גביע הטוטו ענאן חלאילי
"כשהוא יימכר זה יהיה בהרבה כסף". חלאילי
(צילום: עוז מועלם)

אימונים עם האבא

שקט, צנוע, מכבד. אלה המילים שבהן משתמשים בחיפה כדי לתאר את השחקן. משפחת חלאילי היא במקור מסכנין, אך שנים רבות גרה בחיפה וענאן התחנך וגדל בעיר. שחקן בחיפה סיפר: "ענאן נכס, ילד מדהים, צנוע ואחד כזה שרק רוצה לעבוד וללמוד. הוא מטורף מבחינת כושר גופני. מה שראינו ממנו עד עכשיו זה אפילו לא 50 אחוז ממה שהוא מסוגל לתת".
מי שתרם לא מעט לכושרו ולמוסר העבודה שלו הוא האב מג'די, בוגר תואר שני באימון גופני. כבר כשהיה ענאן ילד צנום עבד איתו האב על כושר גופני ושידרג את היכולות האתלטית שלו, מה שהעניק לו נקודת פתיחה טובה ויתרון משמעותי על פני ילדים אחרים במחלקות הנוער.
מג'די נזכר שענאן בכלל החל את דרכו בין הקורות: "הוא התחיל כשוער כמוני וחשבתי שזה תורשתי. אחרי שנתיים כשוער בבית"ר חיפה, מאמן בשם בני הרשקוביץ' נתן לו לשחק כחלוץ והראה שיש לו פוטנציאל לכבוש שערים. הוא אמר: 'אני אנצח 4:6 במקום 1:2'. משם הוא עבר למכבי חיפה. אני התמחיתי בכושר גופני ואת המבדקים שלי עשיתי על הילדים שלי ענאן ואיאד, שאין לי ספק שתוך שנתיים ישמעו גם עליו".
4 צפייה בגלריה
מכבי פ"ת מכבי חיפה
מכבי פ"ת מכבי חיפה
יכולות פיזיות נדירות לכדורגלן ישראלי. חלאילי
(צילום: עוז מועלם)
"בגיל 15 הייתה תפנית בקריירה שלו", משחזר מג'די. "רצינו לעשות הסכם במכבי חיפה אבל הם לא היו מוכנים. אמרתי לעצמי, גם ככה אני עובד איתו, אז אקח אותו למקום העבודה שלי בנווה יוסף. אמרתי, לא משנה איפה הוא משחק – מכבי, הפועל או נווה יוסף – מה שחשוב זו רמת האימונים. הוא היה עושה 12 יחידות אימון בשבוע, חי חיים ספורטיביים ברמה הכי גבוהה שיש. כולם מדברים על זה שענאן אתלט, מקצוען, בכושר מטורף, אבל שיהיה ברור שזה לא היה פשוט בכלל".

אירופה? האבא חצוי

מג'די מודה שאפילו הוא לא העריך שהפריצה של בנו תהיה כזו סילונית: "לא האמנתי שזה יהיה במהירות כזו. האמנתי שענאן יגיע למקום טוב בקריירה. לפעמים צריך מזל בחיים והמזל הולך עם הטובים. ידעתי שהוא יהיה שחקן, יש גיל שנקרא גיל פריצה, 18 עד 21, וזה תלוי בדקות משחק, מאמן שמאמין בך, העניין המנטלי והעניין החברתי. אני, ברמת הפיתוח, הבאתי אותו למקום של הפריצה. יש לענאן אופי מיוחד, הוא נכנס ללב של כולם, אוהבים אותו. אני פוגש אוהדי קבוצות יריבות והם מחבבים אותו. אני מאמין שהשמיים הם הגבול מבחינתו".
מג'די מבין שהבן שלו זוכה להתעניינות מעבר לים – והוא חולם בגדול: "מכבי חיפה זה אירופה, הבן שלי מקבל קרדיט, כבוד ומחזיר ביכולת נהדרת. אירופה? אני חצוי. יש הצעות, אבל אני מאושר לראות אותו פורח ומתקדם בחיפה. החלום הגדול שלי הוא לראות אותו בליברפול בעוד שלוש שנים".
ובינתיים, משפחת חלאילי חיה על ענן. "אנחנו חיים את המציאות הזו", אומר מג'די האב. "היינו בחלום ועכשיו אנחנו ההורים של ענאן חלאילי. כל היום אנחנו מוצפים בטלפונים. אנשים רוצים ברכות, תמונה, רוצים חיבוק. אני תמיד אומר לו: תשמח ילדים. אף פעם אל תגיד לאנשים ‘לא’. אני מאחל לכל אבא לחוות את מה שאנחנו חווים כמשפחה בשנה הזאת".
פורסם לראשונה: 01:30, 18.02.24