שנה מטורפת עברה על דייויד מינצברג. קבוצת הרכישה בראשותו, שלקחה לידיה את הבעלות על הפועל ת"א, העמידה את תקציב השחקנים הגבוה בתולדות המועדון וכיוונה גבוה - אך הקבוצה התרסקה וירדה ליגה בפעם השלישית בתולדותיה. על הדרך ראה מינצברג את הקריסה המקצועית וחווה סכסוך משפטי עם הבעלים הקודמים בנוגע לחובות העבר של המועדון. כעת, אחרי העונה הקשה ולקראת מכירה אפשרית לאיש העסקים אדמונד ספרא, שובר מינצברג שתיקה בריאיון ראשון ובלעדי.
3 צפייה בגלריה
דיוויד מינצברג
דיוויד מינצברג
שנה מטורפת. דייויד מינצברג
(צילום: עוז מועלם)
"כחבר מנהל ודובר של קבוצת הבעלות, חשוב לי לתקשר ולהיות שקוף עם האוהדים שלנו, במיוחד בזמנים קשים", הסביר מינצברג את הסיבה מאחורי קיום הריאיון. "אני רוצה לתקשר ישירות ובמילים שלי כדי להבהיר כל בלבול שנותר או מידע לא מדויק שדווח במקום אחר".
היכן עומדת העסקה עם אדמונד ספרא? האם היא תצא לפועל לפני העונה הבאה? "כפי שהכרזנו לפני מספר שבועות, יש לנו מזכר הבנות חתום עם אדמונד והוא עושה את בדיקת הנאותות שלו. בימים האחרונים עורך הדין שלו פנה אלינו ואמר שהם רוצים לדון בתנאים חדשים על בסיס מסגרת חדשה. אני לא יודע כמה זמן זה ייקח, אבל אנחנו מצפים לקבל את זה. בכל מקרה, צוות ההנהלה שלנו מתכונן לשנה הבאה כדי שמי שיהיה הבעלים יהיה בעמדה לבנות קבוצה חזקה שתעלה בחזרה לליגת העל".
שוחחת עם אדמונד, מה אתה חושב עליו? "הוא נראה בחור נהדר. דיברנו ואני מאוד מחבב אותו. ברור שאני מעריך את העובדה שהוא אוהב את ישראל ורוצה להשקיע בספורט הישראלי, זה משותף לנו. כפי שאמרתי לו, אני מחויב להיות שקוף לחלוטין כדי שהוא יוכל לקבל את כל המידע שהוא צריך לפני שיקבל החלטה, ואם הוא יהפוך לבעלים החדש של הפועל ת"א אעשה כל שביכולתי כדי לתמוך בו".
אם לא תהיה עסקה, תישארו? "לפני שנודע לי על ההתעניינות של אדמונד, כבר הייתי מרוכז בחיזוק הבעלות ושוחחתי עם אנשי עסקים משמעותיים על השקעה אפשרית. למועדון הזה יש פוטנציאל גדול ועדיין יש לו - למרות הכישלונות העונה. אם מסיבה כלשהי לא תהיה עסקה עם אדמונד, סביר להניח שמישהו אחר יבוא לבד או יצטרף אלינו. גם אם מסיבה כלשהי זה לא יקרה, נמשיך להשקיע במועדון בעונה הבאה וגם אחריה.
3 צפייה בגלריה
אדמונד ספרא ואישתו
אדמונד ספרא ואישתו
"אני מעריך את העובדה שהוא אוהב את ישראל". אדמונד ספרא
(צילום: Patrick McMullan / Getty Images)
"לא ברחנו מאחריות כשראינו את החובות ולא ברחנו אחרי ה-7 באוקטובר. לא נברח מאחריות בגלל הירידה, אבל אם יש מישהו יותר טוב למועדון וזו תהיה עסקה הוגנת לקבוצה שלנו שרוצה להשקיע בישראל, מחובתנו גם להיות פתוחים לשיחות האלה וככה התהליך עם אדמונד התחיל".
מה דעתך על קבוצת הבעלים הקודמת (בועז תושב, האחים ניסנוב וזאב גרינברג)? "רק שהם צריכים לשלם את מה שהם חייבים כדי שכולנו נוכל להמשיך הלאה. אחרי המלחמה הפסדנו הכנסות ואיבדנו השקעות, ובמקביל גילינו עוד חובות לא ידועים שנאלצנו לשלם. במקום להציע לפתור את זה או לעשות איזושהי תוכנית תשלום, הם עשו כל מה שהם יכולים כדי לא לשלם. בינתיים, אנחנו עמדו בכל התחייבות בחוזה ועוד. בתחילת העסקה העברנו להם יותר מ-1.5 מיליון שקל עבור חלק מהמניות שלהם, ואז כמה ימים לאחר מכן הם סירבו לשלם משכורות לעובדים שלהם, שבסופו של דבר אנחנו שילמנו, כי זה לא היה הוגן עבור אותם עובדים. הדברים האלה מתסכלים, אבל זה בעבר ואני שמח להמשיך הלאה כשהם מוכנים לשלם".
האם המסגרת החדשה תחייב את הבעלים הקודמים לשלם את חובותיהם לפני ביצוע העסקה? "עדיין לא קיבלנו הצעה חדשה מאדמונד בכתב, אז כרגע אני לא בטוח, אבל זה בהחלט יקל על העסקה. בשלב מסוים הבעלים הקודמים יצטרכו לשלם את חובותיהם וככל שהם ישלמו אותם בהקדם, כך יהיה טוב יותר לא רק מבחינת העסקה הזו, אלא למועדון ולכל המעורבים".
"עשינו טעויות העונה וחשוב שניקח אחריות ונלמד מהן. מההתחלה המטרה שלנו הייתה לתקן את המועדון הזה עבור האוהדים, וזו אחריות שאני לוקח ברצינות רבה ולכן אנחנו עושים הכל כדי למצוא את הדרך הטובה ביותר קדימה עבור המועדון"
מה לגבי ההצעה שלהם לוותר על המניות שלהם בחינם? "היא לא נמסרה לי ישירות, אבל זה בכלל לא הגיוני. כבר שילמנו להם עבור המניות שלהם על ידי פירעון החובות שלהם. יש להם מניות ללא הצבעה שהיינו משלמים עבורן אם לא היו חובות. אך מכיוון שהחובות שלהם עולים על שווי המניות הללו, הם מדוללים לאפס ויצטרכו להחזיר את יתרת החוב שלהם מעבר לכך. זה החוב שהם נדרשים להחזיר, וכבר הורדנו ממנו את שווי המניות".
האם תשלם את החובות שלך? "יש לנו מעט מאוד חובות, אם בכלל, אבל כן. אם יש חובות מימינו ויש צורך לשלם אותם על מנת להבטיח עסקה הוגנת לקבוצה שלנו ולטובת עתיד המועדון, נעשה זאת".

"עשינו טעויות וחשוב שניקח אחריות"

מה דעתך על העונה שהסתיימה בירידת ליגה? "זו הייתה עונה ארוכה וללא ספק העונה הכי קשה שהייתי מעורב בה בכל קבוצה במשך הקריירה שלי. כבר בהתחלה מתקן האימונים שלנו הוצת, ואז הייתה לנו בעיה עם המשטרה בדרבי. מעולם לא חוויתי משהו כמו אף אחת מהתקריות האלה בכל שנותיי בספורט מקצועני. התגברנו על זה עם ההופעה הדומיננטית מול בית"ר ירושלים והתייצבנו במקום החמישי. הייתי כל כך גאה בצוות ובתרבות שבנינו ובאיך שחזרנו ממצב קשה. בשלב הזה לא היה לי מושג שהגרוע מכל עוד לפנינו. היינו אמורים לשחק נגד הפועל חיפה במשחק הבא ב-7 באוקטובר. באותו בוקר הטלפון שלי השתגע ב-3 לפנות בוקר שעון ארה"ב והעיר אותי. הנחתי שזו התרגשות מהמשחק נגד הפועל חיפה, אבל כשקראתי את ההודעות הזדעזעתי".
ומה קרה מאז? "מאותו רגע והלאה היינו מרוכזים במילוי אחריותנו כלפי השחקנים, הצוות שלנו והאוהדים בכל דרך אפשרית. כשמייקל ולקאניס רצה לעזוב ידענו שזה יהיה אובדן עצום, אבל ידענו גם שלא נוכל לגרום לו להישאר - זה היה מצב מאוד קשה לו ולמשפחתו. למרבה הצער, לא היינו אותה קבוצה לאחר שמייקל עזב. עשינו הכל כדי לייצב ולהחליף את המנהיגות שלו, אבל נאבקנו כשחזרנו מהפגרה של המלחמה.
3 צפייה בגלריה
אבוקסיס
אבוקסיס
"קיווינו שהבאתו תוכל להוביל את הקבוצה, אבל ההפסדים נערמו". אבוקסיס
(צילום: עוז מועלם)
טועמה מבקש ממנהלי הפועל ת"א למנות מאמן מהר
(ONE)
"המחליף שלו, בורחה למה, עשה כל מה שהוא יכול, אבל איבדנו את המנהיג שלנו, התרבות שלנו והמומנטום שלנו. ואז אני חושב שקרה דבר מדהים, כשעומרי אלטמן וחוסה רודריגס היו סוף-סוף בריאים ובכושר טוב בו-זמנית, והיה לנו רצף ניצחונות יפה. סיימנו את הסיבוב בתיקו מול מכבי חיפה וחזרנו למקום החמישי, ואם חוסה לא היה נפצע במשחק הזה כנראה שהיינו מנצחים. אחר כך עומרי נפצע, וידענו שזו באמת תהיה תקופה קשה בלי שניהם, אבל חשבנו ששניהם יחזרו ועדיין נוכל לרוץ לפלייאוף העליון".
חוסה רודריגס עזב לטורקיה. "הוא עשה את מה שהוא עשה וזה הגיע משום מקום. ידענו שזה יפגע בקבוצה שלנו, כי הוא היה שחקן כל כך חשוב, אבל אני חושב שהדרך שבה זה קרה פגעה גם ברוח שלנו".
ואז החתמת את יוסי אבוקסיס. "קיווינו שהבאתו תוכל להוביל את הקבוצה, אבל משם ההפסדים נערמו. למרות זאת, לא חשבתי שנרד ליגה, כי ידעתי מה הקבוצה הזו עברה וכמה השחקנים חזקים. אבל כשהשוער אמיליוס זובאס נפצע באמת התחלתי לדאוג, כי הוא היה שחקן כל כך יציב וחשוב עבורנו כל העונה. התבוסה נגד בית"ר הראתה כמה הוא היה חסר לנו, ואחרי זה ידעתי שאנחנו בבעיה.
"שבוע לאחר מכן סלים טועמה הוביל את הקבוצה לניצחון מדהים וחשבתי שנהיה בסדר. המשחק מול אשדוד עם 25,000 אוהדים באצטדיון והזדמנות להציל את העונה הרגיש שזה יכול להיות סיום מדהים, אבל אז אלטמן נפצע בחימום והלב שלי באמת צנח. בלעדיו ובלי זובאס - דאגתי מאוד שזה יהיה יותר מדי. ובכל זאת, לראות את האוהדים באצטדיון, הייתה לי קצת תקווה. אבל אז התפרקנו וירדנו ליגה, ומאז אני מרגיש נורא.
"אני יודע שככל שזה מרגיש לי רע, זה אפילו יותר גרוע עבור האוהדים, שאוהבים את המועדון הזה מלידה, והדבר הכי קשה בזה הוא לדעת שכואב להם. עשינו טעויות העונה וחשוב שניקח אחריות ונלמד מהן. מההתחלה המטרה שלנו הייתה לתקן את המועדון עבור האוהדים, וזו אחריות שאני לוקח ברצינות רבה. לכן אנחנו עושים הכל כדי למצוא את הדרך הטובה ביותר קדימה עבור המועדון".
עוד משהו שאתה רוצה להגיד לסיום? "אני יודע שאלה ימים קשים בישראל. כל יום אנחנו רואים חדשות. זה שובר לב לראות את כל האנשים שמתנגדים לישראל ומפיצים שקרים עליה, אבל יש הרבה אנשים כמוני שיודעים את האמת ואוהבים את ישראל ואנחנו תומכים בכם. אתם בראש שלנו כל יום".