אחרי עונה של ניסוי וטעייה עם מאמן חסר ניסיון בדמותו של מסאי דגו, מכבי חיפה חוזרת למוכר, הטוב והמצליח - ברק בכר. העונה הקודמת לא הייתה כישלון, אבל מצד שני גם לא הצלחה כל כך גדולה, הקבוצה נשארה בידיים ריקות, בלי תארים, כך שברגע שהתאפשר להחזיר את בכר, יעקב שחר קפץ על המציאה וסיכם עם המאמן המעוטר ביותר בכדורגל הישראלי עוד לפני שריקת הסיום של המחזור האחרון.
בכר, מצידו, חוזר לישראל עם הזנב בין הרגליים אחרי שפוטר מהכוכב האדום בלגרד בעקבות הכישלון בליגת האלופות ובליגה המקומית. מכבי ת"א לטשה לעברו עיניים והוא היה גם המועמד המועדף על יו"ר ההתאחדות שינו זוארץ לתפקיד מאמן הנבחרת, אבל גם בכר העדיף לחזור למוכר ולטוב.
3 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
שוב ירוק. בכר
(צילום: עוז מועלם)
אחת הסיבות לכך שהמאמן עזב את מכבי חיפה בקיץ שעבר הייתה שהוא חיפש אתגר חדש אחרי שכבש את כל הפסגות בכדורגל הישראלי. אז עכשיו בכר מצא שוב אתגר: להחזיר את צלחת האליפות לארון של מכבי חיפה אחרי שנה של הפסקה ואולי להוכיח בכך שהוא היה האקס הפקטור בשלוש האליפויות ברציפות שלקח בסמי עופר. עובדה שבלעדיו זה לא קרה.
ההחזרה של בכר היא הצהרת כוונות ברורה של מכבי חיפה, שהיא הולכת בכל הכוח על תואר האליפות. שום דבר פחות מזה לא יספק את שחר ובטח שלא את האוהדים הירוקים, שממלאים את יציעי סמי עופר בכל משחק בית. אלא שמאמן לבד לא מספיק. בכר הרי לא זכה בשש אליפויות בבאר־שבע ובמכבי חיפה רק בזכות יכולות האימון שלו, טובות ככל שיהיו, אלא בעזרת השחקנים האיכותיים שהעמידו לרשותו שחר ואלונה ברקת. ובגזרה הזאת, של השחקנים, בכר עדיין לא הצליח לממש את התוכניות שלו לרענן את סגל הזרים. הקשר האנגולי שואו עוזב את מכבי חיפה כדי להצטרף לדאלאס, הבלם הסנגלי עבדולאי סק הצטרף לאימונים באיחור בגלל טרגדיה משפחתית - ועד כה לא צירפה הקבוצה אף שחקן זר.
בגלל הקושי בהחתמת זרים איכותיים, בעיה ששותפות לה גם יתר הקבוצות בארץ, מכבי חיפה הלכה בכל הכוח על השוק המקומי וגם השקיעה בכך לא מעט כסף. המטרה המרכזית בקיץ הזה הייתה לצרף את קפטן הנבחרת האולימפית, איתן אזולאי, והירוקים שילמו תמורתו למכבי נתניה 1.5 מיליון אירו יחד עם העברתו של הקשר מאור לוי. הוא עצמו ישתכר כ־250 אלף דולר לעונה בחוזה לארבע שנים.
3 צפייה בגלריה
שחקנה החדש של מכבי חיפה איתן אזולאי עם יעקב שחר
שחקנה החדש של מכבי חיפה איתן אזולאי עם יעקב שחר
המטרה המרכזית בקיץ. איתן אזולאי במעמד החתימה לצד יעקב שחר
(צילום: אתר מכבי חיפה)

שאלת אצילי והאופציה היהודית

שחקן נוסף שבכר נאבק עליו הוא דיא סבע, וגם עליו מכבי חיפה תשלם מחיר - ולא מדובר רק בשכר הגבוה שהוא מקבל. בתחילת המלחמה שיתפה רעייתו נרמין פוסט, שבו נכתב בין השאר "גם בעזה יש ילדים", מה שעורר את זעמם של רבים מאוהדי חיפה. אשתו הסירה את הפוסט ודיא עצמו התנער מהדברים והתנצל, אבל כדור השלג התחיל כבר להתגלגל. לכך התווסף העימות בין סבע לדגו, שלא החזיק ממנו מקצועית, עד שהשחקן הושאל בחלון ההעברות האחרון לאמירייטס קלאב. עכשיו סבע חוזר מההשאלה, בכר כאמור רוצה להשאיר אותו - והאוהדים, לפחות חלקם, חזרו למחות.
השבוע קיבלנו לכך הצצה קטנה, במהלך משחק האימון נגד הנבחרת האולימפית ביבנה, והמבחן הגדול הראשון יהיה מחר (20:30) במשחק האירופיות נגד הפועל באר־שבע לעיני סמי עופר גדוש באלפי אוהדים. במכבי חיפה אומרים שסבע התנצל על הדברים והפרשה מבחינתם סגורה, אבל לא כל האוהדים מסכימים עם זה. במועדון מצפים לכך שתהיה מחר מחאה, אבל מאמינים שיהיו גם אוהדים רבים שיתמכו בסבע והנושא בסופו של דבר יירגע. ימים יגידו.
היעד הבא עשוי להיות החזרתו של עומר אצילי, שלא יצא למחנה האימונים עם אל־עין מהאמירויות ונמצא בדרך החוצה מהקבוצה. כעת הצדדים דנים על סכום הפיצוי שמגיע לשחקן. אל־עין מוכנה לשלם לאצילי 1.2 מיליון אירו בעוד השחקן דורש 1.8 מיליון. אם יחזור לישראל, אצילי יצטרך לשלם מסים בגובה של כמיליון אירו, וזה המכשול העיקרי בדרך לחזרתו למכבי חיפה. נציגיו גם בודקים אפשרות למעבר לקבוצה אחרת באמירויות.
3 צפייה בגלריה
שחקן אל עין עומר אצילי
שחקן אל עין עומר אצילי
יחזור לישראל? אצילי
(מתוך האתר הרשמי של אל עין)
בכר מתקשה כאמור להביא זרים איכותיים, והתחליף הוא בינתיים שחקנים יהודים שלא נחשבים לזרים. הראשון שחתם הוא הארגנטינאי תומאס סולטאני (25), שישמש כשוער שני לשריף כיוף, ובנוסף החתימה הקבוצה את הבלם האוקראיני אלכסנדר סירוטה. שניהם אמורים לפתוח מחר במשחק נגד באר־שבע בעקבות היעדרותם של כיוף המורחק וסק, שלא נכנס עדיין לעניינים. ויש גם רכש פנימי: אריק שוראנוב ודולב חזיזה, שנעדרו כמעט מכל העונה החולפת בגלל פציעות, חוזרים לסגל וגם עליהם בונה בכר. כל זה מספיק בשביל באר־שבע מחר וסבאח במוקדמות הקונפרנס־ליג בשבוע הבא, אבל בשביל אליפות והצלחה באירופה מכבי חיפה תצטרך למצוא את החיזוק שובר השוויון. משהו בסגנון צ'ארון שרי, אם אפשר.
בכר על סבע, אצילי, סק והרכש שהוא זקוק לו
(באדיבות one)
פורסם לראשונה: 01:30, 19.07.24