הטבח המזעזע בבוקר הנורא ב-7 באוקטובר 2023 הכה בהלם ותדהמה גם את עולם הספורט. רבים מהנרצחים ומהנחטפים לרצועת עזה במתקפת הטרור, כמו גם מהחיילים שנפלו במהלך מלחמת חרבות ברזל, היו אוהדים של קבוצות הכדורגל והכדורסל. אספנו חלק מהפעולות שערכו המועדונים לאורך השנה האחרונה כדי להנציח את זכרם של הקורבנות.

מכבי ת"א

לפני משחקה הביתי של מכבי ת"א בעונה שעברה נגד הפועל באר-שבע, רשמו אוהדי הצהובים מחווה מרגשת כאשר הניפו שלטים עם שמות חבריהם ליציע שנרצחו או נפלו במהלך המלחמה. בנוסף, נתלה בשער 11 שלט עם הכיתוב: "למען דגל בני אדם חיים ומתים".
11 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי ת"א
אוהדי מכבי ת"א
המחווה של אוהדי מכבי ת"א לחבריהם ליציע, שנרצחו או נפלו
(צילום: עוז מועלם)
כחודשיים לאחר מכן, ערכה הקבוצה ערב הנצחה לאוהדיה והזמינה 96 משפחות של נופלים ונרצחים. המשפחות קיבלו חולצה שעיצב המועדון לזכר אוהדיו, איתה השחקנים עלו למשחק הליגה נגד מכבי נתניה. דור פרץ אמר: "החיים של כולנו נעצרו ב-7 באוקטובר. חבריי ואני, יחד עם עובדי המועדון, התגייסנו מהיום הראשון לנחם, לחזק, לתמוך, לתת כתף, לחבק ולנסות לעזור. להפיג מעט את הכאב הנורא של השכול, את כאבי הפציעות של הנפגעים בבתי החולים, החיילות והחיילים, קשיי המפונים ובמקביל העלאת המודעות והקריאה לשחרור כל החטופים במהרה".
בנוסף, לפני המשחק נגד עירוני טבריה בסוף השבוע שעבר, פתח ארגון האוהדים מכבי פנאטיקס במבצע איסוף דגלי הנצחה, דגלי ישראל, דגלי יחידות בצה"ל ודגלים מפסטיבל הנובה, זאת לצד תרומות כספיות. "זהו הרגע שבו נוכל להתאחד ולחזק את תחושת השייכות והכבוד לערכים החשובים לנו - תמיכה בגיבורים שלנו, הנצחת זכרם והבעת הסולידריות הלאומית", נכתב בפוסט שפורסם מטעם הארגון ברשתות החברתיות.
בקבוצת הכדורסל הרבו גם הם במחוות. בין היתר אירחו ילדים מיישובי עוטף עזה, ביקרו משפחות שפונו מיישובי העימות, אירחו חיילים שנפצעו כמו סרן עומרי רוזנבליט שנפצע קשה בחאן יונס, משפחות שכולות וגם ביקרו בכיכר החטופים במלאת 100 ימים ל-7 באוקטובר. מחווה מרגשת נוספת הייתה כשהכדור ממשחק האליפות של הקבוצה הוענק ליפה אדר, אוהדת הקבוצה, ששוחררה משבי חמאס.
11 צפייה בגלריה
שמעון מזרחי עם איתן יהלומי ששוחרר משבי חמאס נגד אנאדולו אפס בבלגרד
שמעון מזרחי עם איתן יהלומי ששוחרר משבי חמאס נגד אנאדולו אפס בבלגרד
שמעון מזרחי עם איתן יהלומי ששוחרר משבי חמאס
(צילום: מכבי ת"א)
11 צפייה בגלריה
מכבי ת"א הענקת כדור חתום ממשחק האליפות לאוהדת יפה אדר שחזרה מהשבי
מכבי ת"א הענקת כדור חתום ממשחק האליפות לאוהדת יפה אדר שחזרה מהשבי
הענקת כדור חתום ממשחק האליפות לאוהדת יפה אדר שחזרה מהשבי בעזה
(צילום: מכבי ת"א)
11 צפייה בגלריה
טקס לזכר אוהדי מכבי שנפלו במלחמה
טקס לזכר אוהדי מכבי שנפלו במלחמה
טקס לזכר אוהדי מכבי שנפלו במלחמה
(צילום: מכבי ת"א)
בנוסף, שחקני הקבוצה ערכו סיור בקיבוץ בארי, שנפגע קשה במתקפת הטרור הרצחנית והגיעו לבקר בבית החולים את רס"ן ניר בוימפלק, שנפצע קשה בעזה. הצהובים, כמו שאר הקבוצות הישראליות, נאלצו להעתיק את משחקי הבית שלהם לחו"ל כששיחקו באירופה במסגרת היורוליג, וגם שם רשמו מחווה לפני המשחק "הביתי" בבלגרד נגד באיירן מינכן, כשדגלי ישראל עיטרו את ספסל הקבוצה.

מכבי חיפה

לציון שנה לטבח הנוראי, מכבי חיפה הקימה באצטדיונה הביתי סמי עופר מיצג הנצחה ייחודי. "היינו בכל הלוויה ובכל שבעה, וחשוב לנו להנציח את האוהדים שלנו", אמר גורם במועדון. "אנחנו רואים בכך שליחות. זה נותן כוח למשפחות, אנחנו לא שוכחים אף אחד".
מדובר בתערוכה שכוללת תצוגות של זיכרון למשפחות שאיבדו את יקיריהן, עם ציון שמות הנופלים והנרצחים, הפנים והפרטים על כל אוהדי מכבי חיפה שאינם איתנו. המיצג כולל גם מסכי מידע מיוחדים, אשר יתנו אפשרות לכל משפחה, קרובים, אוהדים ומבקרים לקרוא ולכתוב זיכרון מלבם.
11 צפייה בגלריה
קיר ההנצחה
קיר ההנצחה
הכיסאות של החטופים באתר ההנצחה בסמי עופר
(צילום: שרון צור)
קיר ההנצחה של מכבי חיפה
(צילום: שרון צור)
בחלק נוסף של החלל הוצבו כיסאותיהם של אוהדי מכבי החטופים. מלבד זאת, מוצגים צילומים נדירים משדה המלחמה ומיישובי העוטף, שצולמו על ידי הצלם החיפאי מיכה בריקמן. בהודעת מכבי חיפה על הקמת המיצג נכתב: "משפחת מועדון כדורגל מכבי חיפה תזכור בכל דרך אפשרית את היקירים שכבר אינם ותחבק את משפחותיהם. וכמובן תמשיך ותתמוך במשפחות החטופים, עד לחזרתם לחיק משפחותיהם".
בזכות בשלל פעילויות ייחודיות ומתמשכות למען הנצחת אוהדי המועדון שנפלו במלחמת חרבות ברזל וב-7 באוקטובר, מכבי חיפה קיבלה השנה את אות הנשיא בספורט בסימן מלחמת "חרבות ברזל".

בית"ר ירושלים

ב-23 בדצמבר, במשחק הביתי נגד הפועל באר-שבע, אירחה בית"ר ירושלים בטדי את איתי רגב, אוהד הקבוצה שנחטף יחד עם אחותו מיה ממסיבת הנובה, ושוחרר מהשבי בעזה במסגרת עסקת החטופים שנערכה כחודש קודם לכן. הצהובים-שחורים ערכו לרגב טקס הוקרה מרגש, במסגרתו הוא לחץ את ידי השחקנים והניף את צעיף הקבוצה אל-על.
גם עוז דוידיאן, שבמהלך 7 באוקטובר יצא מביתו במושב מסלול ואסף ברכבו עשרות אנשים ובכך הציל אותם, זכה לכבוד לפני משחק הליגה נגד מכבי נתניה שנערך לפני שלושה שבועות.
בנוסף, הקימו במועדון קיר הנצחה לזכר אוהדים שנרצחו או נפלו כחיילים במהלך המלחמה, עליו נכתב: "אוהדים שלנו, לנצח נזכור אתכם. זוכרים את אוהדי הקבוצות שנפלו במלחמה".
11 צפייה בגלריה
איתי רגב עם שחקני בית"ר ירושלים
איתי רגב עם שחקני בית"ר ירושלים
איתי רגב עם שחקני בית"ר ירושלים
(האתר הרשמי של בית"ר י-ם)

הפועל ת"א

חודש וחצי אחרי הטבח הנורא, בהפועל ת"א ערכו טקס הנצחה לזכר אוהדי הקבוצה הרבים שנרצחו ונפלו במהלך המלחמה. באירוע לקח חלק גם ארגון האוהדים "אולטראס הפועל" והשתתפו בו 32 משפחות שכולות. בהודעה מטעם המועדון על האירוע נכתב: "הפועל ת"א הייתה ועודנה חלק ניכר בחייהם של הנופלים והנרצחים, וטקס ההוקרה נערך על מנת להנציח את זכרם".
לקראת הלווייתו של אוהד הקבוצה עידן רז ז"ל, קראה אמו אתי לאוהדי ואנשי קבוצת הכדורסל של הפועל ת"א להגיע על מנת ללוות אותו בדרכו האחרונה. נציגים מטעם המועדון, לצד יותר מאלפיים אוהדים, הגיעו וחלקו לו כבוד אחרון.
בנוסף, ביצעה קבוצת הכדורסל את פרויקט "המטוס הקדוש", שכלל הטסה ואירוח 160 אוהדים בני המשפחות השכולות, פצועי צה״ל ומפונים מהדרום והצפון, למשחק היורוקאפ נגד ונציה בדצמבר האחרון בבלגרד בדצמבר.

הפועל באר-שבע

קצת אחרי 7 באוקטובר, כשבוטלה שגרת האימונים, השחקנים ואנשי הצוות עסקו בפעולות התנדבות שכללט אריזת חבילות, הכנת אוכל לחיילים ופעילות להעלאת המורל בשטחי הכינוס. מלבד ביקורים בבתי חולים, מרגע שהשחקנים חזרו להתאמן, הם הקפידו לארח במועדון אזרחים פצועים ואת אנשי כוחות הביטחון.
11 צפייה בגלריה
שחקני באר-שבע ואוהד מונדר
שחקני באר-שבע ואוהד מונדר
שחקני באר-שבע ואוהד מונדר
(צילום: הרצל יוסף)
בנוסף, נעשו פעולות רבות להעלאת המודעות לחטופים, בעיקר אוהדי הקבוצה, ובראשם הנער אוהד מונדר ששוחרר בעסקה והאחים איתן ויאיר הורן שעדיין נמצאים בשבי בעזה. בני משפחתה של נועה ארגמני, תושבי העיר, קיבלו מקום שמור ביציע הכבוד ובמועדון התרגשו עם כל המדינה מהמבצע לחילוצה.
עוד בטרם חזרו האוהדים ליציעים, נתלו תמונות החטופים על הכיסאות ביציעים. חומות השדרה המרכזית המובילה לאצטדיון טוטו טרנר הפכו לקירות הנצחה לתושבי העיר ואוהדי הקבוצה החטופים והחללים. כבוד מיוחד קיבל השוטר שי אל כנפו ז"ל, שבצעירותו היה ממנהיגי ומקימי ארגון האוהדים של המועדון.

בני יהודה

הקבוצה מהליגה הלאומית עוסקת רבות בהנצחת אוהדי הקבוצה שנרצחו או נפלו ובהעלאת המודעות בנוגע לחטופים שעדיין נמצאים בעזה. בני יהודה ערכה טקסים לפני כל משחק, אירחה משפחות של נרצחים וחטופים, ביקרה פצועים בבתי חולים ומתירה כניסה בחנים ללוחמים ולוחמות אוהדי הקבוצה. בין היתר בני יהודה גם ערכה טקס מרגש לשחקן העבר של הקבוצה ליאור אסולין ז"ל שנרצח בפסטיבל הנובה, וכמו מכבי חיפה גם היא קיבלה את אות הנשיא בספורט בסימן מלחמת "חרבות ברזל".

הפועל חיפה

המועדון עומד בקשר עם איתן גונן, אוהד הקבוצה ואביה של החטופה רומי גונן. איתן התארח במספר אימונים ומשחקים ואף שוחח עם השחקנים ביום הולדתה של רומי שחל ב-18 באוגוסט. המועדון הנפיק מנוי מיוחד לרומי לעונת המשחקים והעניק חולצה לאיתן עם הכיתוב "רומי חוזרת". בכל ניצחון השחקנים חוגגים עם תמונתה של רומי, ובעלייה לכר הדשא במשחקי הבית, קפטן הקבוצה מחזיק שלט עם תמונה שלה.
11 צפייה בגלריה
איתן גונן, אביה של החטופה רומי גונן
איתן גונן, אביה של החטופה רומי גונן
איתן גונן, אביה של רומי גונן עם חולצת הפועל חיפה ועליה הכיתוב "רומי חוזרת"
(באדיבות הפועל חיפה)

מכבי נתניה

מ-7 באוקטובר היהלומים דואגים לקיים לפני כל משחק טקס הנצחה לאוהדים שנרצחו או נהרגו במהלך הלחימה. בנוסף, במועדון מתכננים להקים פינת הנצחה באצטדיונם הביתי בעיר.

הפועל ירושלים

בקבוצת הכדורסל הטיסו משפחות שכולות למשחקי "הבית" של הקבוצה באירופה, שהתקיימו בבלגרד, כמו גם את אוהד הקבוצה אופיר אנגל, שנחטף ושוחרר מהשבי בעזה. בנוסף, לאחר הניצחון בגמר הגביע בעונה שעברה, אנגל הוזמן להניף את הגביע יחד עם אחיותיו של הירש גולברג-פולין ז"ל, שגם הוא אהד את הקבוצה.
בנוסף, במועדון הקימו קיר זיכרון בארנה עם שמות כל הנופלים מכל הזמנים שאהדו את הקבוצה, העניקו מנוי זוגי לבני כל המשפחות השכולות ואף הודיעו כל ההכנסות מאחד ממשחקיה הביתיים של הקבוצה בגביע ווינר יועברו למשפחתו של גולדברג-פולין ז"ל.
11 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ירושלים עם שלט זיכרון ל-7 באוקטובר
אוהדי הפועל ירושלים עם שלט זיכרון ל-7 באוקטובר
אוהדי הפועל ירושלים עם שלט זיכרון ל-7 באוקטובר
(צילום: עוז מועלם)
11 צפייה בגלריה
המחווה של קבוצת הכדורגל להירש ז"ל
המחווה של קבוצת הכדורגל להירש ז"ל
המחווה של קבוצת הכדורגל להירש ז"ל
(באדיבות הפועל ירושלים)
אלפי אוהדים אדומים ליוו את הירש בדרכו האחרונה. קבוצת הכדורסל משחקת העונה עם דיוקנו על המדים שלה, וקבוצת הכדורגל ערכה מחווה דומה במשחק מול הפועל חיפה, כשמעל לדיוקן גדול שלו הופיע ציטוט מתוך ההפסד של אביו: "יהיה זכרך מהפכה". דיוקנו הפך גם למראה קבוע בטדי ובארנה על הדגלים של האוהדים.

הפועל חולון

עם תחילת המלחמה בחולון הציבו את תמונות החטופים בשורות הראשונות על הכיסאות במשחקי הבית באירופה. בנוסף, במועדון הנציחו אוהדים שנפלו לפני משחקי הקבוצה, ערכו טקסי כבוד לאוהדים שנפצעו במלחמה ואף העניקו לכמה מהם מנוי למשחקי הקבוצה.

מכבי ר"ג

במכבי ר"ג ערכו טקס כבר בנובמבר לאריק קראוניק, ההרוג הראשון במלחמה, שהיה רבש"ץ בקיבוץ בארי. בנו, חן, ליווה בהמשך את כדורסלני ליגת העל בסיור שנערך להם בבארי. בהמשך הקבוצה ערכה טקס לזכרו של אור מזרחי ז"ל, שנפל במלחמה, ואחיו הצעיר אור משחק באחת מקבוצות הנוער. אב המשפחה, יאיר, הגיש את כדור המשחק לשחקנים.
11 צפייה בגלריה
טקס לזכרו של אריק קראוניק ז"ל, רבש"צ בארי שנפל ב-7 באוקטובר לפני המשחק בין מכבי ר"ג לבין הפועל ת"א
טקס לזכרו של אריק קראוניק ז"ל, רבש"צ בארי שנפל ב-7 באוקטובר לפני המשחק בין מכבי ר"ג לבין הפועל ת"א
טקס לזכרו של אריק קראוניק ז"ל, רבש"ץ בארי שנפל ב-7 באוקטובר לפני המשחק בין מכבי ר"ג להפועל ת"א
(צילום: עוז מועלם)

בני הרצליה

במהלך השנה שעברה ערכו במועדון מהשרון טקסים למשפחות שכולות ואירחו כוחות צה"ל שלקחו חלק במלחמה. כמו כן, משפחתו של החטוף עומר שם טוב, המתגוררת בעיר, הוזמנה מספר פעמים למשחקי הבית של הקבוצה ותוזמן שוב. בחצי גמר גביע ווינר מול הפועל ירושלים, אוהדי הקבוצה החזיקו את תמונתו.
השתתפו בהכנת הידיעה: סתיו איפרגן, שי מוגילבסקי, אפרת עמורבן, איתן גליקמן, נדב צנציפר ושמעון אלבז.
פורסם לראשונה: 10:02, 07.10.24