"מריח שערים" זו תכונה שמיוחסת בדרך כלל לחלוץ. אבל מה תגידו כשהיא יושבת בול על קשר אגרסיבי שנושק למטר תשעים, שלא ניחן ביכולת טיפול בכדור הכי מלוטשת שיש, ובכל זאת הפך לסקורר לוהט בליגה הבלגית וללגיונר הישראלי הכי חם באירופה? עומרי גאנדלמן מריח שערים גם מעמדה אחורית בקישור, והשבוע הוא שוב הטריף את אוהדי קבוצתו גנט כשכבש צמד בניצחון הגדול 2:4 על האלופה קלאב ברוז'.
גאנדלמן פתח את העונה נהדר והוא כבר חתום על שישה שערים בכל המסגרות, שלושה מהם בליגה. החוזקות המובהקות שלו הן הצטרפות חכמה מאחור וכניסה לרחבה, תזמון מעולה ומשחק ראש יעיל. בנוסף, הוא ניחן בחוש ריח לשערים במשחקים החשובים.
3 צפייה בגלריה
גאנדלמן
גאנדלמן
מריח שערים מעמדת הקישור. גאנדלמן
(צילום: VIRGINIE LEFOUR / BELGA / AFP)
מעבר לצמד מול האלופה ברוז', גאנדלמן כבש שני שערים שהעלו את גנט לשלב הפלייאוף של מוקדמות הקונפרנס־ליג. הקשר הישראלי נכנס כמחליף בדקה ה־79 כשקבוצתו פיגרה במשחק הגומלין מול סילקבורג, קבע הארכה עם שער בדקה ה־92 ואז מנע פנדלים כשהכריע את ההתמודדות בדקה ה־118.
עומרי, אפשר להגיד שאתה בכושר הטוב בקריירה שלך? "אני מרגיש שאני ממשיך ביכולת שסיימתי את העונה שעברה, ממשיך להשתפר, עובד על עצמי, מוסיף דברים למשחק שלי ומרגיש הרבה יותר טוב מאימון לאימון. אין ספק שאני בתקופה טובה מאוד".
מה הרמה בליגה הבלגית בהשוואה לישראלית? "הליגה בבלגיה טובה מאוד, צמודה, משחקים בה הרבה שחקנים מוכשרים, צעירים ומנוסים, כאלה שעברו בליגות הגבוהות. אני בעיקר הרגשתי את ההבדלים בקצב המשחק, באגרסיביות, בפיזיות, באיך שהמשחק עובר מרחבה לרחבה, זה ההבדל הכי גדול".
מה השינוי בסדר היום שלך ככדורגלן? יש הבדל בין ישראל לבלגיה בכל מה שקשור לדרישות ואימונים? "זה יום עבודה. ארוחת בוקר, חדר כושר, מגיע למתחם לאחר מכן לאימון, ארוחת צהריים ולפעמים אימון נוסף. יוצא בבוקר ומגיע בערב הביתה. תרבות שונה של כדורגל, הם מסתכלים בצורה שונה ממה שראיתי בארץ. במכבי נתניה, כשריימונד אטפלד אימן אותנו, הוא הכניס משהו חדש, זו הייתה הכנה טובה עבורי לרמה בבלגיה. הרמה פה מאוד גבוהה, האימונים מאוד חזקים, הרבה חדר כושר. נותנים לך מעטפת עם תזונאי, פסיכולוג, כל דבר כדי שתהפוך לשחקן הרבה יותר טוב".
מזהים אותך ברחוב? אילו תגובות אתה מקבל? "מזהים אותי בגנט כשאני מסתובב בעיר. יש פה תרבות כדורגל, יש המון אוהדים שמקבלים אותנו השחקנים בצורה מאוד יפה, מקבלים המון חום ואהבה".
3 צפייה בגלריה
גאנדלמן
גאנדלמן
"מזהים אותי בגנט כשאני מסתובב בעיר"
(צילום: VIRGINIE LEFOUR / BELGA / AFP)
היציאה ההמונית של לגיונרים ישראלים לבלגיה נפסקה. למה זה קרה? "אני לא יכול להצביע על משהו מסוים. הליגה מאוד חזקה, קשה להתאקלם כי ההבדלים מאוד גדולים. זו גם מדינה עם תרבות שונה, הליגה פה לא מתאימה לכל שחקן. אני מאוד שמח שהגעתי לפה, עברתי לא מעט קשיים בהתחלה, אבל אני שמח שהתאקלמתי".
יש לא מעט אנטישמיות ואנטי־ישראליות בבלגיה. איפה זה פוגש אותך? נתקלת בתופעות כאלה? "כמובן שאני מודע לאנטישמיות באירופה ובבלגיה, יש מקומות שפחות אוהבים אותנו, אבל בעיר גנט לא חוויתי את זה, אני זוכה להרבה אהבה".

הכי נוח בעמדה 8

גאנדלמן בן ה־24 ביסס כיום את מעמדו בגנט, אבל ההתחלה בקיץ 2023 לא הייתה חלקה ולקח לו זמן להשתלב. ישיבה על הספסל, אדום מיותר שהרגיז את האוהדים והמתנה סבלנית להזדמנות.
כשהיא הגיעה, הוא עשה זאת בגדול: בחודש מארס, לפני חצי שנה, הפך גאנדלמן לסנסציה אירופית כשנכנס כמחליף מול שרלרואה וכבש רביעייה בדרך לניצחון 0:5. הקשר הנחוש עלה מהספסל בדקה ה־29, התפוצץ עם רביעייה בין הדקות 41 ל־67 ואפילו זכה לטייטל מלהיב ב"מארקה" הספרדי: "המחליף הטוב בעולם". המאמן שלו קבע כי גאנדלמן הוא "קשר עם יכולות ונשמה של חלוץ" ומאותו רגע הישראלי תפס את מקומו בהרכב.
ועדיין, למרות ההצלחה המרשימה בליגה אירופית חזקה, דווקא בנבחרת הבוגרת גאנדלמן מיעט לקבל הזדמנויות וערך רק שתי הופעות בינתיים.
"ברור שהשאיפות להתקדם, כל חלון העברות אתה רואה שמהליגה הבלגית עושים העברות לליגות הכי בכירות ולמועדונים הגדולים, זו מקפצה לליגות הגדולות. השאיפה שלי אישית היא להגיע לבונדסליגה, אבל גם פרמייר־ליג או ליגה ספרדית יכול לעבוד"
התעלמו ממך בנבחרת לחלוטין בעידן אלון חזן ויוסי בניון, ועכשיו סופסלת נגד איטליה. אתה מרגיש שמגיע לך יותר קרדיט? "זה לא עניין של אם אני חושב שמגיע לי יותר, זה כבוד להיות בנבחרת. התאכזבתי שלא הייתי בנבחרת כי הייתי בכושר נהדר בקבוצה. אני עוד אתרום ואשחק בנבחרת. כמובן שאני תמיד רוצה להיות ולשחק, יש תחרות טובה ובריאה אבל אני בטוח שאתרום".
שיחקת כמעט בכל עמדה על המגרש: בלם, קשר אחורי, קשר מרכזי. באיזו עמדה אתה מעדיף לשחק? "שיחקתי בהרבה עמדות, אבל בעמדה 8, קשר 50־50, אני מרגיש הכי בנוח ושאני יכול לתרום הכי הרבה".
אתה חושב שאתה יכול לפתור את הבעיה בעמדת הבלם בנבחרת? "קודם כל יש לנו בלמים מצוינים בנבחרת, אבל אם הצוות המקצועי ישים אותי בעמדה הזו אעשה הכי טוב שאני יכול. אני יודע לשחק גם בעמדה הזו אבל הכי טבעי לי זה הקישור".
אתה כובש בלי הפסקה. אולי אתה בכלל צריך לשחק כחלוץ? (צוחק) "לא, אני חושב שבסוף את מביא את המספרים כקשר ועוד הרבה דברים מסביב. הגולים זה משהו שתופס את העין וזה חלק מהמטרות שלי, אבל אני מעדיף את העמדה שלי מאשר חלוץ".

"ציפינו מעצמנו להרבה יותר באולימפיאדה"

מה התחנה הבאה שלך, השאיפות? "ברור שהשאיפות להתקדם, כל חלון העברות אתה רואה שמהליגה הבלגית עושים העברות לליגות הכי בכירות ולמועדונים הגדולים, זו מקפצה לליגות הגדולות. השאיפה שלי אישית היא להגיע לבונדסליגה, אבל גם פרמייר־ליג או ליגה ספרדית יכול לעבוד. כשיגיעו ההצעות נראה מה נכון. היום אני מקבל במה, מרגיש טוב בגנט ורוצה להמשיך".
איך הייתה החוויה באולימפיאדה? "אני חושב שהאולימפיאדה זה הדבר הכי עוצמתי שעברתי עד עכשיו בקריירה, מטורף ממש".
3 צפייה בגלריה
גאנדלמן
גאנדלמן
"האולימפיאדה זה הדבר הכי עוצמתי שעברתי". גאנדלמן חוגג במדי הנבחרת האולימפית
(צילום: FRANCK FIFE / AFP)
הנבחרת האולימפית לא הצליחה בטורניר בפריז, וגם לא נראתה טוב על המגרש. אתה חושב שיכולתם לעשות יותר? "יש נבחרת מצוינת, ציפינו מעצמנו להרבה יותר, התמודדנו עם נבחרות מאוד חזקות. לי זה גם היה עוצמתי להיות הקפטן שם, הרגשנו שליחות ורצינו לשמח את העם בתקופה לא פשוטה. עשינו את הכי טוב שאנחנו יכולים ולפעמים זה לא מספיק".
גם סבא שלך וגם אבא שלך בכלל היו כדורסלנים. איך הגעת דווקא לכדורגל? "באתי ממשפחה של ספורטאים, זה קודם כל. הייתי ילד עם כדור, גם רגל וגם סל, התחלתי בשני המקצועות האלה עד שנאלצתי לבחור ובסוף בחרתי בכדורגל".
עוקב אחרי ליגת העל? "כן, אוהב לראות משחקים של ליגת העל. מנסה לעקוב כמה שאפשר".
מי לדעתך תזכה באליפות? "מוקדם להגיד, יהיה קרב צמוד בין מכבי ת"א למכבי חיפה לדעתי, אולי נתניה תפתיע (צוחק)".
לאור המתיחות בארץ, איך זה מרגיש למי שנמצא בחו"ל, אבל המשפחה שלו בישראל? "מצב מלחיץ, הרגשה לא הכי פשוטה. אני כל הזמן חושב על המשפחה, על החברים שבמילואים, דואג כל הזמן וצופה בחדשות. המחשבות עם מה שקורה בארץ וזה משהו שאי אפשר להתנתק ממנו".
פורסם לראשונה: 01:30, 25.09.24