רן קוז'וק הוא ללא ספק מאמן העונה עד כה. את הצ'אנס כמאמן ראשי, פעם ראשונה בקריירה, הוא קיבל מבעלי מכבי נתניה אייל סגל – החלטה שנראית כמו בינגו.
קוז'וק (42) קיבל את נתניה במקום הלפני אחרון, עם תשע נקודות ב־11 מחזורים, בעקבות התפטרותו של בני לם – והחזיר אותה לחיים. ב־14 משחקים הוא אסף 28 נקודות, ולא פחות חשוב – זו שוב נתניה השמחה וההתקפית מהעונה שעברה, שעלתה לפלייאוף העליון והשיגה כרטיס לחצי גמר גביע המדינה. עכשיו, בראיון ראשון ובלעדי ל"ידיעות אחרונות" מאז לקח לידיו את ההגה, הוא מספר על התפקיד, ההצלחה הגדולה והיחסים עם לם, שעלו על שרטון בעקבות מינויו כמחליף.
4 צפייה בגלריה
רן קוז'וק
רן קוז'וק
"האמנתי בעצמי". קוז'וק
(צילום: עוז מועלם)
האמנת שתצליח להוביל את הקבוצה לפלייאוף העליון ולחצי גמר הגביע? "חד־משמעית האמנתי, אחרת לא הייתי לוקח על עצמי את גודל האחריות והתפקיד. בשבוע הראשון, אחרי אימון אחד, נכנסתי לחדר המאמן והעברתי מחשבות עם עצמי. אמרתי שאם לא אצליח עם הצוות והשחקנים, כנראה אני לא מספיק טוב. שמח שהצלחתי".
תצביע על נקודה אחת מרכזית ששינית בקבוצה. "ברמת הפילוסופיה שיניתי הרבה. הדי־אן־איי של נתניה הוא ללחוץ את היריב גבוה. היה לי ברור שהסגנון של כדורים ארוכים לא מתאים לנו. לקחתי את המבנה לכדורגל קצר, שנהיה קרובים, ובמצב של איבוד כדור נבנה לחץ. הדבר הנוסף הוא שליטה במעברים נגדנו. ידעתי שמבנה התקפי צר ישדרג אותנו, והלכה למעשה זה מה שקרה".
כעוזר מאמן, מה הייתה חלוקת העבודה בינך לבין לם? "הצוות בנתניה מאוד מעורב. הייתי אמון על בניית האימונים, ובני היה מאשר הכל. הוא בחר את סגנון המשחק, והתאמתי את עצמי לרצונות שלו".
אז למה לם כעס עליך? הוא טען שחתרת תחתיו. "אגיד משפט אחד על זה: אילו הייתי שומע שעוזר המאמן שלי חותר תחתיי, הייתי או מאמין לדברים ומעיף אותו קיבינימט, או מגן עליו מול כל מי שאמר את זה. אבל בשום מצב לא הייתי יושב על הגדר".
4 צפייה בגלריה
בני לם
בני לם
"צריך לזכור שבני לם הביא את נתניה להישג לא מבוטל"
(צילום: עוז מועלם)

"הרגע המכונן בטדי"

בלי לפגוע חלילה, היית שחקן אפור, די דומה לברק בכר. "להיות מאמן כדורגל זה שונה משחקן. יש איזה קשר דק, אבל אני לא חושב שלהיות שחקן כישרוני גורם לך להיות מאמן טוב. צריך לחשוב מחוץ לקופסה, ואני עושה את זה טוב".
אז מה נקודת החוזק שלך כמאמן? "אני טוב בעבודה עם אנשים בהיבט המנטלי. בהיבט המקצועי, אני יודע מה הרעיון של הכדורגל שאני רוצה לשחק, מבין אותו לפרטי פרטים ויודע איך להעביר אותו באופן מעשי".
איך היה להיכנס לחדר ההלבשה אחרי בני לם? "זה היה לא פשוט. צריך לזכור שבני הביא את נתניה להישג לא מבוטל, הוא היה המאמן הראשי ומתווה הדרך. אף אחד לא רצה שהוא יילך. בתקופות לא טובות חיזקתי את בני, ואמרתי לו שיש לסגל הזה פוטנציאל לשחזר את ההישג מהעונה החולפת. לא היה לי נעים כשהוא עזב".
הגעת כמאמן חסר ניסיון לקבוצה במשבר עם שחקנים לא מנוסים. לא חששת שזה גדול עליך, שתמצא את עצמך בליגה הלאומית? "לא. כמו שניסיתי לשכנע את בני שהסגל טוב ושצריך תיקונים, גם כשניתנה לי האפשרות הייתי באותה דעה. היינו צריכים שינויים בשביל לגשר על טעויות שנעשו בקיץ, אבל מאוד האמנתי בתהליך, ולרגע לא חששתי שנרד ליגה. אחרי שני הניצחונות הראשונים הגיעו הפסדים לבית"ר ומכבי חיפה, והאנרגיות היו מאוד קשות, אבל היה ברור לנו שאנחנו הולכים במעלה הדרך. הסתכלנו במספרים וראינו שיש שיפור אדיר. בכדורגל יש תקופות טובות יותר ופחות, ומי שלא יודע את זה לא יכול להיות במקצוע".
רגע השיא שלך העונה? "אני מקווה שהוא עוד לא הגיע".
4 צפייה בגלריה
רן קוז'וק
רן קוז'וק
"אנחנו מרגישים, אסור לנו לשחרר טיפה מהעקרונות שלנו". קוז'וק
(צילום: עוז מועלם)
והשפל? "אני מברך על רגע השפל. זה היה במחצית נגד בית"ר, כשירדנו בפיגור 4:0, והרגשנו שבא לנו לשבור את חדר ההלבשה. המשחק הזה היה מכונן עבור כולנו. הבנו שלא משנה כמה נוח אנחנו מרגישים, אסור לנו לשחרר טיפה מהעקרונות שלנו".

"המילה האחרונה שלי"

מה יקרה אם רוב שחקני הסגל שלך יעזבו ותצטרך לבנות מחדש? "אני מניח שיהיו הצעות על שחקנים שלנו, ובצדק. נתניה קבעה לעצמה התנהלות שמשתדלת לשמור על מרבית הסגל. יש גם יתרון בכך ששחקנים מבינים שמכבי נתניה היא מקום מצוין לתחנה הבאה".
איך העבודה מול אלמוג כהן? "מצוינת. חלוקת התפקידים פנטסטית. היה לי חשוב שאלמוג יישאר במועדון כשקיבלתי את התפקיד, למרות דיבורים כאלה ואחרים שהוא בדרך החוצה. הוא תמיד שם בשבילי ואני שמח שהוא המנהל המקצועי במערכת".
ומול אייל סגל? "העבודה מול אייל מאוד ברורה. אלמוג השרוול שלי למעלה ומשם בחזרה אליי, אבל המילה האחרונה שלי בכל מה שקשור בבחירת ההרכב. ההחלטה האחרונה היא שלי".
4 צפייה בגלריה
פטריק טוומאסי שחקן מכבי נתניה
פטריק טוומאסי שחקן מכבי נתניה
"מוכיח בכל שבוע שהוא שחקן מהדרג הראשון בליגה". טוומאסי
(צילום: עוז מועלם)
ספר על פטריק טוומאסי. עילוי אמיתי. "הוא מוכיח בכל שבוע שהוא שחקן מהדרג הראשון בליגה. אני לא מסכים עם האמירות שיש משחקים שהוא נעלם. מבחינתי, גם אם הוא לא כובש שבועיים, זה לא אומר שהוא נעלם".
יש אוהדים שטוענים שאתה משדר התנשאות, לעומת לם שהיה מאוד נגיש. מה אתה עונה להם? "מי שמכיר אותי אישית יודע שמתנשא זה הדבר האחרון ביחס למי שאני. בסופו של דבר, אנחנו אנשי מקצוע שרואים את הדברים קצת שונה מאחרים. כשקיבלתי את התפקיד היה לי מאוד חשוב לשתף את הקהל ברעיונות המקצועיים, כי אני חושב שהוא אחד הפרמטרים החשובים ביותר בהצלחת הקבוצה. שבועיים אחרי המינוי שלי ערכנו 'ערב על הבר' עם האוהדים, אחד על אחד עם בירה. אני לא מכיר הרבה מאמנים שישבו עם אוהדים על בירה".
קיבלתם את אשדוד בחצי גמר. הולכים עד הסוף בגביע? "אשדוד זו לא הגרלה נוחה יותר ממכבי ת"א או בית"ר. כל קבוצה יכולה לנצח".
אתה מאוכזב שעדיין לא קיבלת הצעה לחוזה חדש? "ממש לא. כל דבר בזמנו".
לסיום, מחמיא לך שאומרים שאתה ברק בכר הבא? "ההישגים של ברק בזמן מאוד קצר הם יוצאים מהכלל, וברמה ההישגית הוא מודל לחיקוי. אנחנו קצת שונים. מאחל לעצמי את הקריירה שלו".