במרחק של מספר בניינים באותו רחוב בעיר השלישית בגודלה בסרביה, ניש, גדלו אורוש ניקוליץ' ואלכסנדר פשיץ', וכילדים שיחקו כדורגל במגרש השכונתי. לאחר מכן הם עברו יחד לקבוצת הנוער המקומית של רדניצ'קי — שיתוף פעולה שאמור היה לצאת לפועל גם בקריית־שלום. אלא שבעוד ניקוליץ' הספיק לשחק בקושי שני משחקי ליגה במכבי ת"א והוא כבר שנתיים בסטטוס של נוכח-נפקד, השכן פורע שטרות וקורע רשתות.
אם החלוץ ימשיך הערב (19:55) מול קרבאך האזרית (המשחק ייערך באיסטנבול) ביכולת מהחודש האחרון, ייתכן שהצהובים יחגגו עלייה לשלב 32 האחרונות בליגה האירופית כבר הלילה. זה יקרה בתנאי שמכבי תנצח וסיבאספור תפסיד לוויאריאל. פשיץ' רק בן 28, אבל כבר הספיק לנדוד בין שמונה מדינות ולהחליף עשר קבוצות, הבולטות שבהן אטאלנטה וטולוז. אבל השיא שלו היה במולדתו לפני שנתיים וחצי, כשהציג עונה מטורפת במדי האלופה הכוכב האדום עם 29 שערים ו-21 בישולים, כלומר מעורבות ישירה ב-50 שערים. בקיצור, מספרי ערן זהבי בסין.
5 צפייה בגלריה
אלכסנדר פשיץ'
אלכסנדר פשיץ'
אלכסנדר פשיץ' כובש מול ויאריאל
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
פשיץ' כובש עם העקב
פשיץ' כובש עם העקב
מבקיע עם העקב נגד כפ"ס. פשיץ'
(צילום: עוז מועלם)
פשיץ' כבר היה על הכוונת של הצהובים בתקופת ולדימיר איביץ', אבל העדיף את הכסף הגדול של אל־איתיחאד מסעודיה, שרכשה אותו תמורת 4.2 מיליון יורו, והשאילה אותו לפ.צ סיאול מאחר שלא הצליח להשתלב, אלא שהקורונה השביתה את הליגה הקוריאנית והוא נותר חסר תעסוקה.
לאחר שהגיע לסיכום על התרת חוזהו במועדון הסעודי, ניצבו בפניו שתי אופציות: סוצ'י הרוסית או מכבי ת"א. בסופו של דבר יורגוס דוניס הצליח לשכנע אותו לבחור באפשרות השנייה, בעיקר בזכות העובדה שהקבוצה עלתה לשלב הבתים – במה מצוינת עבורו לחזור לעניינים אחרי שנתיים קשות.

איביץ' מקנא

פשיץ' הוחתם ממש עם סגירת חלון ההעברות, והגיע חלוד אחרי שלא שיחק באופן סדיר כמעט שנה. מאמני הכושר של מכבי, היווני גריגוריס גאורגיצאס ויוסי זיגדון, הכינו עבורו תוכנית הדרגתית, ובצוות המקצועי לא מיהרו לזרוק אותו למים. עוד לפני שערך את הבכורה כמחליף מול סיבאספור, שחקנים בקבוצה העידו על חלוץ בעל יכולת סיום נדירה וטכני מאוד, למרות גובהו (1.90 מטר).
אמנם לקח לו קצת זמן להיכנס לעניינים, אבל הסבלנות השתלמה. בחודש האחרון פשיץ' מתחיל להציג קבלות עם שני שערים בליגה ועוד אחד בליגה האירופית, ואולי לראשונה מאז העזיבה של וידאר קיארטנסון לרוסטוב לפני שנתיים – חלוץ שהבקיע פה 32 שערי ליגה – מכבי מצאה גולר אמיתי. מדובר בשחקן התקפה מהסוג שאיביץ' פינטז עליו ולא יכול היה להביא בשל מגבלות הפייר־פליי, כך שדוניס לקח את כל הקופה בזכות העובדה שהוא הגיע בהעברה חופשית.
5 צפייה בגלריה
איתי שכטר
איתי שכטר
לא הצליחו למלא את החור בהתקפה. ניק בלקמן ואיתי שכטר
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
קיארטנסון. יש לו יורש
קיארטנסון. יש לו יורש
קיארטנסון. יש לו יורש
(צילום: ראובן שוורץ)
את החור של קיארטנסון ניסו לכסות חלוצים כמו ניק בלקמן, צ'יקו אופואדו, איתי שכטר ואלירן עטר, אבל המספרים שלהם לא התקרבו אפילו לאלה של מכונת השערים האיסלנדית, ומכבי התבססה מאז על הגנת הברזל, שהפכה לסימן ההיכר שלה בשתי האליפויות של איביץ'.
הירייה הראשונה של פשיץ' הייתה ב־1:2 על סכנין, ואז הגיעו שלושה ימי קסם מבחינתו: שער יוקרתי בליגה האירופית מול ויאריאל, ואחד נוסף עם העקב ב־0:3 על הפועל כפר־סבא. החיבור שלו עם יונתן כהן, ההתאוששות של טל בן־חיים והמסירות החכמות של דן ביטון – כל אלה עשויים להפוך את מכבי ת"א לאטרקטיבית ולא רק יעילה.

מסורת סרבית

אם קיארטנסון נחשב לטיפוס מסוגר ומופנם ולא ממש השתלב מבחינה חברתית, פשיץ' הרגיש מהר בבית, בגלל המנטליות הבלקנית הדומה לזו כאן. עוד לפני שנחת בארץ הוא קיבל מחברו ניקוליץ' רקע על החיים בישראל ועל מכבי ת"א, וגם התייעץ עם ניקולה מיטרוביץ' ופרדראג ראיקוביץ', שהמליצו לו בחום להגיע.
פשיץ' הוא מסוג השחקנים שהקהל מתחבר אליהם בקלות. וירטואוז ברחבה, יודע לבשל וגם נלחם על כל כדור ולא מחכה שימסרו לו. מזכיר את הניצוץ המיידי שנוצר בין האוהדים לבין ראדה פריצה, שכבר בהופעת הבכורה בישל עם העקב למושיקו לוגסי ונתן רמז לבאות. אם הסרבי יביא את התפוקה של השוודי, דוניס עשה את עסקת חייו.
5 צפייה בגלריה
אלכסנדר פשיץ' ואנריק סאבוריט
אלכסנדר פשיץ' ואנריק סאבוריט
התאקלם מהר. פשיץ' וסאבוריט
(צילום: עוז מועלם)