ליגת העל בכדורגל אוטוטו נפתחת, הקורונה עוד פה והאוהדים עדיין בחוץ. נכון לעכשיו, קשה לראות מתי יחזור הקהל אל היציעים, אבל מאחורי הקלעים החלה להתפתח – בכדורגל ובכדורסל – תופעה חדשה ומעודדת: אוהדים, שיודעים שבינתיים הם ימשיכו לראות את קבוצתם האהובה רק בטלוויזיה, אבל מתגייסים לסייע לה כספית ברכישת מינוי שכל כולו תמיכה מרחוק.
מדובר במעורבות אוהדים שהיא אלטרואיסטית נטו: תמיכה אקטיבית במועדון בימים הקשים מבלי לדעת אם ואיזה גמול תקבל עבורה. עבור חלקם מדובר בתרומה כספית ישירה לקופת המועדון ובמקרים אחרים ויתור על כספים וזיכויים על מינויים מהעונה שעברה. תזכורת: לפני כחודש וחצי הגישו נציגי אוהדים מארבע הקבוצות הגדולות בית"ר ירושלים, מכבי ת"א, מכבי חיפה והפועל באר־שבע תביעה ייצוגית להחזר כספי בעקבות איסור הכנסת הקהל בשל מגפת הקורונה, והנה לאחרונה מתפתחת תגובת נגד: לא רק ויתור על הסכומים ששולמו, אלא רכישה של מינויים עתידים שכלל לא ברור אם ניתן יהיה להשתמש בהם.
4 צפייה בגלריה
מכבי חיפה מול בית"ר ירושלים
מכבי חיפה מול בית"ר ירושלים
אוהדי מכבי חיפה. תמיכה גם מחוץ ליציע
(צילום: עוז מועלם)
במכבי חיפה, למשל, החלה התארגנות אוהדים כזו דווקא מיציע "היהלום" שבו מינוי יכול להגיע לעלות של 17 אלף שקל. אחד מיוזמי המהלך הוא ניסן קניאס: "החלטנו לרכוש מינויים גם אם לא תהיה אפשרות להגיע למשחקים, ויש היענות גדולה. ביציע היהלום יש 250 מינויים וכמעט כולם הביעו את הנכונות לחדש אותו. אנחנו רוצים שבכסף הזה ישתמשו לחיזוק הקבוצה, אבל לא מתנים זאת. הלוואי שנוכל לחזור למגרשים, אבל כרגע זה מינוי מאהבה".
יציע "היהלום" לבדו שווה עבור מכבי חיפה כארבעה מיליון שקלים. בנוסף, יש אוהדים מהיציעים הרגילים ששוקלים לרכוש מינויים, ושם מדובר על כעשרת אלפים מקומות, מה שיכניס לקופה של יעקב שחר סכום נכבד.
גם בהפועל באר־שבע ישנה התגייסות מרשימה של אוהדים, ואף נפתח ברשת עמוד מיוחד למילוי פרטים לטובת ויתור על ההחזר היחסי מהעונה שעברה. במועדון הדרומי טרם החלו במכירת מינויים, אבל בימים האחרונים התקבלו מאות פניות מצד אוהדים שרוצים לתמוך במועדון ולשלם על המינוי השנתי כתרומה. במקביל נערכו פגישות בין נציגי האוהדים לראשי המועדון שבהן סוכם כי הסכומים שיישארו בקופה יוקצו לטובת רכש. "זה האינטרס היחיד שלנו כאוהדים. בזכות הכסף שתשאירו בקופת המועדון כולנו נוכל ליהנות מהפעולות הבאות שתעשו כדי להבטיח שגם בעונה הבאה מועדון הפועל באר־שבע יישאר חזק ובצמרת", נכתב על ידי ארגוני האוהדים.
4 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
ראשי ארגונים כמו "וסרמיליה", "האולטראסאות'", "היציע המזרחי", "בנצי" ואחרים אף הצהירו מראש כי יפעלו נגד התביעה הייצוגית: "התביעה תנחית על המועדון מכה כלכלית קשה. דווקא בימים קשים אלה, ולאחר משבר גדול וחוסר ודאות מבחינה כלכלית אנחנו קוראים לאוהדים לעמוד מאחורי המועדון ולתת לו דחיפה משמעותית. אנו מודעים לעובדה שמשבר הקורונה פגע בלא מעט משפחות, ולכן אנחנו לא מכריחים אף אחד".

מתנגדים לתביעה ייצוגית

גם בבית"ר ירושלים הוקמה עמותת אוהדים נגד אותה תביעה ייצוגית. את העצומה אירגן בנו של שחקן העבר אבי נקש, עוז: "הגענו ל־1,500 אוהדים שחתמו על העצומה לוותר על הפיצוי, כדי שהכסף ילך לטובת הקבוצה האהובה שלנו. מבין אלפי האוהדים שרכשו בעונה שעברה מינוי, בודדים ביקשו החזר כספי. בבית"ר החליטו עוד טרם רשת הביטחון של משרד האוצר להתחיל בהבטחת מקום למינויים, הספיקו למכור 2,000 אבל אז המכירה נעצרה. חלק מאותם מנויים כבר הביעו רצון להשאיר את מחיר המנוי כתרומה".
ומה קורה אצל האלופה? גם במכבי ת"א קמו ארגוני אוהדים שהתנערו מהתביעה לפיצוי: "אנחנו מחזקים את המועדון ומודים לאנשי ההנהלה על המסירות וההשקעה העצומה כלפי קהל האוהדים. אנחנו מוותרים בשמחה על כל פיצוי כספי או חומרי מהקבוצה וקוראים לכל אוהד מכבי ת"א לא לתת יד למהלך הזה".
4 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר ירושלים
אוהדי בית"ר ירושלים
אוהדי בית"ר ירושלים. עצומה לוויתור על פיצוי
(צילום: יאיר שגיא)
בהפועל ת"א הוחלט כי ברגע שתותר מכירת מינויים המחיר יהיה מוזל בהתאם לכמות המשחקים שתישאר. כרגע ישנה מחלוקת בין האוהדים לגבי נושא הפיצוי מהעונה שעברה ממכירת מינויים. בהפועל חיפה הקונספט עבד הפוך: מכירת מינויים החלה בהתאם להנחיות משרד הבריאות, ובמועדון יוזמים מהלך שבו אם הקהל לא יורשה לחזור למגרשים, הכסף לא יוחזר לאוהדים וייחשב כתרומה. "דווקא עכשיו, בימים מורכבים אלה, אנו צריכים את התגייסותכם למען הצלחת המועדון", הכריזו אנשי הפועל חיפה בקריאה לאוהדים לרכוש מינויים להם יצורפו בונוסים כמו כרטיסים במתנה, מסכה ממותגת או השתתפות במפגשי זום עם שחקנים.
בהפועל כפר־סבא הוחלט יחד עם האוהדים כי במקרה שהמשחקים ייערכו ללא קהל, 300 שקלים מתוך מחיר המינוי יושארו במועדון לטובת עזרה כלכלית. בסכנין אוהדים נרתמו לעזרה בכך שוויתרו על כספי המינוי מהעונה שעברה.
4 צפייה בגלריה
הפועל תל אביב
הפועל תל אביב
אוהדי הפועל ת"א. הסדר עם ההנהלה
(צילום: עוז מועלם)

תרומות, גם בכדורסל

התופעה המדוברת מתפשטת גם לכיוון של אוהדי הכדורסל. בהפועל חולון פנו בימים האחרונים ל־200 מתוך 2,400 מנויי העונה שעברה, אלו שמוגדרים הגרעין הקשה, בקריאה לתמוך במועדון כספית לעונה הקרובה. הסכומים נעים בין 500 ל־9,000 שקל, על סמך מחיר המינוי שקנו בעונה הקודמת. המהלך החל לאחר שאוהדים רבים פנו להנהלה בבקשה לחדש את המינויים, גם במקרה שלא יתאפשר להם להיכנס למשחקים. הכוונה ברורה: רצון לתמוך ולסייע למועדון. בהפועל ת"א אמנם לא מוכרים כרגע מינויים, אבל המועדון פנה למנויי ה־VIP (מושבים על הפרקט) במטרה שאלו יתרמו למועדון כספים בסכומים שיכולים להגיע ל־12 אלף שקל.
בהקשר זה יש לציין את נושא רשת הביטחון (75 מיליון שקל לכדורגל, 35 מיליון לכדורסל) אותה אישרו משרד האוצר ומשרד הספורט, מכיוון שהכספים שיקבלו הקבוצות יתבססו על אובדן הכנסה עתידית ממכירת כרטיסים ומינויים. איך במקרה כזה יחושבו תרומות אוהדים שרוכשים "מינויים" בהם אין באפשרותם להשתמש? הנה לכם עוד אתגר שנגיף הקורונה מזמן לספורט הישראלי.