צפו: כך נראות הרשתות החדשות שהותקנו בבלומפילד
(צילום: עוז מועלם)
הדרבי האחרון בבלומפילד היה הקש ששבר את גב הגמל. האירועים החריגים, גם במושגים של דרבי תל-אביבי, הוכיחו לכל מי שעוד לא השתכנע שככה אי אפשר להמשיך. עשרות אבוקות נזרקו אל הדשא משני מחנות האוהדים, ואוהדי הפועל הגדילו לעשות כשזרקו עשרות כדורים והפריעו שוב ושוב למשחק להתנהל כסדרו. השופט נאלץ להפסיק את המשחק שלוש פעמים לדקות רבות, ובשלב מסוים אף היו מחשבות לשרוק לסיומו. תוספת הזמן של המחצית הראשונה עמדה על 25 דקות.
מחממים מנועים לקראת הדרבי התל-אביבי - כתבות נוספות
האירועים לפני שלושה חודשים הבהירו ל"היכלי הספורט", החברה העירונית שמנהלת את אצטדיון בלומפילד, שחייבים לנקוט צעד שיעשה סוף למראות האלו, או לפחות יצמצם אותם משמעותית. את התוצאה נראה בדרבי הקרוב הערב (שבת, 20:00), שאותו תארח הפועל ת"א: לראשונה בכדורגל הישראלי, רשתות ענק ייתלו מאחורי שני השערים ויפרידו בין הדשא לבין האוהדים השרופים שיושבים ביציעים 11-10 בצד הדרומי (אוהדי מכבי) וביציעים 5-4 בצד הצפוני (אוהדי הפועל).

למה נרכשו דווקא הרשתות?

האמצעי הזה אינו המצאה ישראלית, והשימוש בו נהוג במדינות רבות באירופה, בין היתר בגרמניה, בשווייץ ובבלגיה. המחשבה מאחוריהן פשוטה: מצד אחד הן ימנעו מהאוהדים לזרוק למגרש חפצים מסוכנים שעלולים לפגוע בשחקנים או לעכב את המשחק; מצד שני היא לא אמורה לפגוע בצורה משמעותית בחוויית הצפייה של האוהדים שיושבים מאחוריה.
כשחיפשו ב"היכלי הספורט" את הפתרון, הציעו להם תחילה לרכוש את הרשתות מחברות ישראליות, אך לבסוף הוחלט להביא אותן מחברה גרמנית שכבר התקינה אותן בין השאר באצטדיונים במינכן, בדורטמונד, בפרנקפורט, וכן בליגות נוספות באירופה. עלות הפרויקט עומדת על 100 אלף אירו, במימון עיריית ת"א. אנשי החברה הגיע השבוע לבלומפילד כדי להתקין את הרשתות, וגם ינכחו בדרבי כדי לוודא שהכל מתנהל כמתוכנן.
7 צפייה בגלריה
הרשת בבלומפילד
הרשת בבלומפילד
"כל אבוקה או חפץ שנזרקים – ייעצרו ברשת ולא ייכנסו למגרש". הרשת בבלומפילד
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
הרשת בבלומפילד
הרשת בבלומפילד
המערכת החשמלית לפריסת הרשת מופעלת על ידי כננת
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
הרשת בבלומפילד
הרשת בבלומפילד
"המערכת פועלת באצטדיונים נוספים בעולם והפעלתה הוכיחה כי היא מונעת פגיעה בשחקנים, באוהדים ובתשתיות"
(צילום: עוז מועלם)
"זו יוזמה פרטית שלנו, שאנחנו מימנו בעקבות הדרבי הראשון של העונה, כדי למנוע זריקת אבוקות וחפצים למגרש", אומר יו"ר "היכלי הספורט" רמזי גבאי. "החלטנו להיות הראשונים שעושים את זה. נקווה שזה יהיה אפקטיבי, שכל אבוקה או חפץ שנזרקים – ייעצרו ברשת ולא ייכנסו למגרש".
"המוצר הזה אופיין לממדים של בלומפילד", מוסיף מנכ"ל "היכלי הספורט" מאור בנימיני. "המטרה הייתה להגיע לדרבי כשהרשתות כבר מותקנות. החלטנו שאי אפשר להמשיך לדבר, שחייבים לעשות מעשה".
גם במשטרה משוכנעים שהאמצעי החדש יסייע למנוע את השלכת החפצים, שהפכה למראה שכיח במשחקי הדרבי. "מדובר במערכת חשמלית המופעלת על ידי כננת, המאפשרת נטרול מיידי ויציאה מהיציע לכר הדשא", נמסר מהמשטרה. "היא נבדקה ואושרה בטיחותית על ידי משרד הכלכלה ומכון התקנים הישראלי. את מערכת הרשתות ניתן לראות פועלת באצטדיונים נוספים ברחבי העולם והפעלתה הוכיחה כי היא מונעת פגיעה בשחקנים, באוהדים ובתשתיות".

האם הרשתות יעזרו להפחית אלימות במגרשים?

לא בהכרח. שר התרבות והספורט מיקי זוהר, למשל, פחות מאמין בפתרון הזה. מעבר לכך שאוהדים ירגישו כלואים ומקופחים, מאחר שהרשתות ייפרסו רק מאחורי השערים (כלומר, רק ביציעים שמהם בדרך כלל נזרקים חפצים) - הוא מאמין יותר בענישה פרטנית.
7 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי ת"א
אוהדי מכבי ת"א
10 באוקטובר 2022: ככה זה נראה בדרבי האחרון, שבעקבותיו הוחלט להתקין את הרשתות
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
סטפן מרינוביץ' שוער הפועל ת"א מוציא אבוקה מהמגרש
סטפן מרינוביץ' שוער הפועל ת"א מוציא אבוקה מהמגרש
שוער הפועל ת"א סטפן מרינוביץ' עזר בפינוי האבוקות מהמגרש
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
השוטרים מתייעצים אחרי השלכת אבוקות בדרבי התל אביבי
השוטרים מתייעצים אחרי השלכת אבוקות בדרבי התל אביבי
היו חסרי אונים. השוטרים מתייעצים אחרי השלכת האבוקות בדרבי התל-אביבי האחרון
(צילום: עוז מועלם)
גם המנכ"ל מאור בנימיני לא בונה על הרשתות כאמצעי להפחתת אלימות, אלא יותר כשכבת הגנה נוספת. "זה לא יפתור את בעיית האלימות במגרשים, אבל לפחות ייתן לנו עוד אמצעי שגם יגן על האנשים ועל המשחק", הוא אומר. "זה ייתן פחות מוטיבציה לזרוק חפצים. אנחנו מקווים שעצם השימוש ברשתות בכמה משחקים יוביל לכך שלא נצטרך להשתמש בהן בעתיד. אנחנו לא שמחים להתקין דבר כזה. כל הרעיון הוא שבסופו של דבר אותו קומץ אוהדים שבא לפוצץ משחק ולגרום נזק, לא תהיה לו מוטיבציה לעשות את זה. המטרה היא שהורים ירגישו בנוח לשבת ביציעים. שכולנו נהנה מהמשחק".

האם הרשתות יפגעו בחוויית הצפייה של האוהדים?

ברור שישיבה מאחורי רשת כזאת היא לא דבר טבעי עבור האוהדים, שהתרגלו לשדה צפייה נקי מהפרעות. בהתקנת רשתות כאלה רק בחלק מהיציעים יש גם סימון של אוהדים מסוימים כבעייתיים, אבל קשה לבוא בטענות לאנשי בלומפילד: זריקת החפצים והאבוקות מגיעה באופן קבוע מאותם אזורים באצטדיון. מהבחינה הזאת, האוהדים הם אלו שסימנו את עצמם.
בכל אופן גם בהיכלי הספורט וגם במשטרה טוענים שהרשתות לא באמת יפגעו באיכות הצפייה מהיציע. "הן נוחות מאוד ולא מפריעות לצופה", מבהיר רמזי גבאי, וגם במשטרה מדגישים כי "המערכת לא משבשת את הנאת הצופים מהמתרחש על כר הדשא". האם האוהדים יסכימו איתם? את זה נדע אחרי הדרבי בשבת.

יש גם בשורה חיובית לאוהדים?

האמת שכן, בערך. שתי התל-אביביות, מכבי והפועל, החליטו לנצל את ההזדמנות ולרכוש מכספן מערכת לתליית דגלי פריסה ענקיים שתשמש את האוהדים למטרות תפאורה. ה"מנואלה", כפי שנהוג לכנות את המתקן, היא חלומם של האוהדים בבלומפילד (וגם באצטדיון סמי עופר בחיפה) כבר תקופה ארוכה, מאחר שהיא מאפשרת להרים מפגני עידוד מרהיבים לפני משחקים. עד כה ניתן היה לראות תפאורות כאלה רק באצטדיון טוטו-טרנר בבאר-שבע, שם האוהדים מגלים יצירתיות מרשימה בהשקעה כספית רבה מצידם.
7 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל באר-שבע
אוהדי הפועל באר-שבע
ככה זה יכול להיראות כשיש מנואלה: דגל פריסה ענק של אוהדי הפועל באר-שבע באצטדיון טוטו טרנר
(צילום: הרצל יוסף)
אז מה הבעיה? אחרי התקנת הרשתות בבלומפילד התברר כי למכבי האש ישנה דרישה המערימה קשיים על השימוש במנואלה. מכבי האש דורש מהאוהדים להכין את דגלי הפריסה מבד מסוג מסוים, הכולל חומר מעכב בעירה. הבעיה: הבד הזה כבד יותר מהמשקל שאותו המנואלה יכולה לשאת – מה שאומר שכל עוד דרישת מכבי האש לא תשתנה, המתקן החדש לא יהיה שמיש כלל ולא ניתן יהיה לתלות עליו דגלי פריסה.
מהפועל ת"א נמסר: "בשלב זה הבד שאמור להיתלות על המנואלה, בד מסוג שאושר בעבר על-ידי המשטרה ומכבי אש לפי תקן 50/93, לא מאושר כעת מבחינת מכבי אש. תחילה התבקשנו שהבד יהיה מסוג שנטבל בחומר מעכב בעירה - וכעת מכבי אש באו עם דרישה חדשה: מבקשים שהדגלים שייפרסו על המנואלה יוכנו מראש מחומר הכולל בתוכו חומר מעכב בעירה. המנואלה אינה יכולה לשאת את הבדים הללו".
פורסם לראשונה: 16:42, 27.01.23