חמ"ל במתחמי אימונים: קבוצות הכדורגל, כמו כל הספורט בארץ, נמצאות בהדממה, אבל מתחמי האימונים שלהן הפכו לחמ"ל של ממש. שחקנים נשלחים להלוויות של אוהדים או לבתי חולים כדי לבקר פצועים, ואחרים לפעילויות התנדבות במרכזי פינוי של יישובי עוטף עזה. הקבוצות מושבתות, למעט אימונים אישיים ביוזמה של שחקנים או תחת תוכניות שניתנות בחלק מהמועדונים. השחקנים הזרים עזבו את הארץ, ובמכבי והפועל ת"א גם הצוותים המקצועיים. במינהלת הליגות דחו בינתיים רשמית את שני מחזורי הליגה הקרובים, והחזרה לפעילות תהיה בהתאם להתפתחות המלחמה, ויידרשו לפחות שבועיים בין חידוש האימונים לחזרה לליגה כדי למנוע פציעות.
מדובר בעונה עם לו"ז צפוף, כולל אליפות אפריקה שתצא לדרך בינואר, חלונות בינלאומיים של הנבחרות ומשחקי המפעלים האירופיים, ויהיה קושי להאריך אותה בגלל היורו והמשחקים האולימפיים שיתקיימו בקיץ. ולכן נראה שעם חידוש המשחקים יתקיימו מספר מחזורים באמצע השבוע כמו בימי הפוסט־קורונה. יו"ר המינהלת ארז כלפון: "אני מודע לכך כי חלק גדול מהקבוצות לא יכולות לקיים פעילות אימונים בשל מגבלות התקהלות, שחרור צוותים ועוד, והקבוצות התבקשו להכין לשחקנים תוכניות אימונים אישיות על מנת שחזרתם לשגרה תהיה קלה יותר כשניתן יהיה לעשות זאת".
3 צפייה בגלריה
אלון חזן, אופיר חיים, דור תורג'מן וגיל כהן נפגשים עם פצועי מלחמה
אלון חזן, אופיר חיים, דור תורג'מן וגיל כהן נפגשים עם פצועי מלחמה
אלון חזן, אופיר חיים, דור תורג'מן וגיל כהן נפגשים עם פצועי מלחמה
(צילום: ההתאחדות לכדורגל/ דוברות אסותא אשדוד)
נאום מוטיבציה ללוחמים במקום לשחקנים: נבחרת ישראל הייתה אמורה לארח הערב בבלומפילד את שווייץ במוקדמות היורו, אבל במקום זה מאמן הנבחרת אלון חזן הגיע עם מאמן נבחרת הנוער אופיר חיים ושני שחקני הנבחרת הבוגרת, דור תורג'מן וגיל כהן, לבקר חיילים בשטחי התכנסות. במקום שיחת סיכום עם השחקנים הוא נשא נאום מוטיבציה מול הלוחמים: "אתם הגיבורים שלנו ובשבילכם אנחנו נעלה לשחק במשחקי נבחרת ישראל העתידיים! כולנו איתכם ומאחוריכם". עוד לפני כן הארבעה הגיעו לבית החולים אסותא באשדוד למפגש עם פצועי מלחמה.
"התחושות קשות, זה עוטף אותנו כל היום, כולנו נחשפים כל יום לזוועות שהיו ברחבי העוטף", אמר חזן. "המספרים המטורפים של הנרצחים בקרב תושבי ישראל, חיילים, שוטרים - זה מרגיש כאילו חלק מהגוף נתלש. הכדורגל נדחק הצידה בצורה משמעותית, זה לא מעניין כרגע. אנחנו נרתמים פה כדי לשמח אזרחים וחיילים. אנחנו חיים במדינה שלצערי יודעת לאחד את עצמה רק בדם ולא בשלום, אולי זו סטירה מצלצלת עבור כולנו במדינה הזו, להבין שבסופו של יום כולנו באמת אחים. צריך לזרוק הצידה את כל המחלוקות". חיים, שהיה אמור לשחק עם הנבחרת שלו בספרד, הוסיף: "התחושות מאוד־מאוד קשות, המדינה שלנו עברה טראומה. יש פה משפחות שלמות שעמדו מול תופת והצילו אנשים אחרים".
3 צפייה בגלריה
ורגאס כובש
ורגאס כובש
הנבחרת הייתה אמורה לפגוש היום את שווייץ
(צילום: רויטרס)
המשחק נגד שווייץ נדחה ל־15 בנובמבר, והמשמעות היא שהנבחרת תקיים בחלון הבא שלושה משחקים. גם המשחק שאמור היה להתקיים בקוסובו ביום ראשון הקרוב יידחה, מה שיוסיף עוד לחץ על תכנון הלו"ז של הליגה, והנבחרת עוד תשחק במארס בחצי גמר ליגת האומות.
בעיית המפעלים האירופיים: למכבי חיפה ומכבי ת"א מצפה אתגר נוסף. בשבוע הבא לא יתקיים מחזור בליגות האירופיות בשל פגרת הנבחרות, אבל בעוד שבועיים אמורה מכבי חיפה לשחק בוויאריאל ומכבי ת"א לארח את זוריה האוקראינית. אם המלחמה תימשך, יהיה בלתי אפשרי לקיים את המשחקים.
במכבי חיפה אין אימונים מסודרים, כל הזרים עזבו את הארץ, והיא לא תוכל לשחק מול ויאריאל אחרי תקופת השבתה, וגם לא בטוח שיינתן אור ירוק ליציאה למחנה אימונים בחו"ל. גם הזרים של מכבי ת"א עזבו, אבל הבעיה שלה מורכבת יותר מאחר שגם הצוות המקצועי הזר שלה לא בארץ.
3 צפייה בגלריה
מכבי חיפה חוגגת
מכבי חיפה חוגגת
במכבי חיפה אין אימונים מסודרים וכל הזרים עזבו את הארץ
(צילום: עוז מועלם)
משחקיהן של קבוצות הכדורסל הישראליות באירופה נדחו כבר, אבל בכדורגל מדובר בתהליך מסובך יותר עם משלחות של עשרות אנשים. ראשי הכדורגל הישראלי מנהלים מגעים עם אופ"א בנוגע לאפשרות של דחיית משחקים, אבל ייתכן כי הקבוצות יצטרכו בסופו של דבר לארח במגרשים ניטרליים, כפי שנעשה בעבר במקרי לחימה. "אנחנו אפילו לא מתעסקים בזה כרגע", אמרו במכבי ת"א, "אלא יותר בפעילויות התנדבותיות. בקרוב נתחיל לראות מה יהיה וננהל שיחות עם הגורמים הרלוונטיים".